tr
door trapper Oct 21, 2007 om 22:42
Huishouden & energie

Juiste plaats van een koolmonoxidemelder

Ik heb nog gaskachels.

Ik wil in iedere ruimte met een gaskachel koolmonoxidemelders ophangen. Alleen ik weet niet wat de beste plaats is. Mij is alleen bekend dat het een zwaar gas is. Maar een dergeljke melder op de grond plaatsen lijkt mij ook niet alles.

Wat is de juiste plaats?

68014 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 21, 2007 om 22:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Op de verpakking staat precies waar en hoe u de melders moet plaatsen. Dus kijk voordat u ze koopt op die verpakking en zie of dat bij u toe te passen is.

Succes, Poltol

ve
door verwijderd - Oct 21, 2007 om 22:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

En ........ de beste plaats is:

Een koolstofmonoxidemelder wordt in principe op de zelfde plek geplaatst als een rookmelder. Dat is centraal gelegen in een ruimte tegen het plafond en minimaal 60 cm van de wanden. Dit geldt dus zowel voor campers als woonhuizen. Tegenwoordig bestaan er ook gecombineerde rook- en kooldioxidemelders. Misschien iets voor u ?

Lees hier maar;

http://www.natuurwetenschappen.nl/modules.php?name=News&file=article&sid=208

Poltol

ve
door verwijderd - Oct 21, 2007 om 22:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag trapper,

Een koolstofmonoxidemelder wordt in principe op de zelfde plek geplaatst als een rookmelder. Dat is centraal gelegen in een ruimte tegen het plafond en minimaal 60 cm van de wanden. Dit geldt dus zowel voor campers als woonhuizen.

Vriendelijke groet, Read2.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2007 om 23:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

@poltol

Gelijk oversteken!

Collegiale groet, Read2.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2007 om 23:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

@read,

Ik wist nog waar het stond. Pas nog opgezocht voor iemand waar de melder steeds [onterecht gelukkig] afging. Melder verplaatst en probleem verholpen.

Fijne week gewenst, Poltol

ve
door verwijderd - Oct 22, 2007 om 00:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een CO-melder nooit aan het plafond monteren dan werkt ie niet goed/reageert te laat.

Koolmonoxide weegt ongeveer hetzelfde als lucht en verspreidt zich gelijkmatig door de kamer en het huis. Wanneer u een CO-melder installeert, moet u een plek kiezen waar de melder schoon blijft, uit de buurt van kinderen en huisdieren.

De beste plaats is dan ook op 1,5 meter hoogte.

Ook mag een co-melder niet te dicht bij een verbrandingtoestel zijn gemonteerd.

Aanbevolen wordt een CO-melderop een afstand van 5,5 – 7 meter van deze apparaten te installeren om een valse alarm te voorkomen, maar als deze afstand niet mogelijk is, probeer de afstand dan zo groot mogelijk te houden.

Ook dient rekening worden gehouden met vochtige ruimtes.

Hier wordt een afstand van 3,5 meter aanbevolen, maar als die afstand niet mogelijk is, zorg dan dat de afstand zo groot mogelijk is.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2007 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

@miraltje,

Misschien wilt u de moeite nemen even door te linken naar de link in mijn vorige bericht? Dan kunt u daar lezen waarom het niet uit maakt waar de CO melder hangt.

Vr.gr. Poltol

ve
door verwijderd - Oct 22, 2007 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

@poltol

Als je op die pagina helemaal naar onderen gaat staat daar dat een koolmonoxide melder nooit tegen het plfond mag maar op 1,5 mtr hoogte gemonteerd moet worden.

er wordt verwezwn naar de website www.ajaxfire.nl de site van de bekende brandblusers firma?

De brandweer bellen en gewoon vragen is natuurlijk ook een optie en die zullen je graag adviseren.

hans

ve
door verwijderd - Oct 22, 2007 om 15:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Rook en koolmonoxidemelders

Rookmelders.
Rook verspreidt zich altijd over het hoogste oppervlak van een ruimte.
Het bestaat uit uiterst fijne onverbrande deeltjes die bij een hoge concentratie explosief vlamvat en door die eigenschap ook de meeste slachtoffers maakt omdat dit zo onverwacht gebeurt.

Daarom moeten rookmelders altijd op het hoogste punt van een ruimte worden gemonteerd en in een gewone woning dan ook in het trapgat van de bovenste verdieping waarbij men uitgaat dat deuren open blijven staan.
Rook stinkt over het algemeen naar die stoffen die vlam hebben gevat.

Om de rookmelders te kunnen testen (regelmatig!) moeten deze wel zodanig gemonteerd zijn dat een test makkelijk is te doen.
------------------------------------
Koolmonoxidemelders.

In tegenstelling tot rook verspreid koolmonoxide zich over de grond en trekt als een deken langzaam omhoog.
De giftigheid van koolmonoxide zit hem in het gegeven dat dit de plaats inneemt  van zuurstof in de blaasjes van de longen waardoor men ahw stikt.

Koolmonoxide is kleurloos en reukloos en wordt veroorzaakt door een onvolledige verbranding van gas of steenkool.
Die onvolledige verbranding is vaak zichtbaar door een geler (wordende) vlam die eigenlijk blauw moet zijn.

Een koolmonoxidemeter moet dan ook in die ruimte worden geplaatst waar ook de verwarmingsbron zich bevind en gezien de verspreiding (bij afwezigheid van tocht!!) laag bij de grond.
------------------------------------------
Kijk, dat is weer wel een voordeel van het ouder worden en opgegroeid met kolen en nog met een geiser IN de (kleine) badkamer!!

De Vrije Vogel.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2007 om 19:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hans,

Klopt dat het daar staat. En als je in de brochure kijkt zie je ook dat ze vlak naast de mogelijke veroorzakers gemonteerd [moeten?] worden. Ik weet ook wel dat CO een zwaar gas is en dat het over grond het gevaarlijkst is. Maar in een huis is altijd trek en/of ventilatie en daarom is de plaats [minder] belangrijk. AJAX adviseert anders, maar zij verkopen ook geen combi melders. In ieder geval bedankt voor de op/aanmerking. Ik vraag me in deze wel altijd af of de vraagsteller nu al iets wijzer is geworden. Terugmelden is toch iets moeilijker dan een vraag stellen.

Vr.gr. Poltol

ve
door verwijderd - Oct 22, 2007 om 20:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

@grootvader,

Waar rook is, is vuur. En waar vuur is, is het warm. Ik vond het kolenscheppen en houtjes hakken nou niet zo'n echt fijne bezigheid. Vooral niet als die heerlijke kolenkachel al enige uren uit was. Toen de zelfvuller kwam was ik al heel erg blij. Al moest ik nog wel elke dak twee volle kolenkitten in de trechter gooien. En ons tuinpad was na de winter tien centimeter hoger van de as. En altijd brandvlekken in het [moderne] nylon tapijt. Of van de uit springende kolen, de as of van de pook. Afijn, dat waren nog eens tijden. Ik zet de thermostaat nog even een graadje hoger toch wel gemakkelijker.

Vriendelijke groeten, Poltol

ve
door verwijderd - Oct 23, 2007 om 18:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ge hebt gelijk beste Poltol.

Alleen, nu wij weer naar die donkere tijden toegaan van ?? zie de maan schijnt?? heb ik toch medelijden met die kinderkens die hun schoen met wortel naast de verwarmingsbuis moeten zetten.

Ik had een Rais (houtkachel/openhaard) en mijn zoon slim genoeg al om de schuifdeuren open te doen en verontwaardigd te zeggen dat ik gejokt had want sinterklaas was niet eens door de schoorsteen gekomen!!
"Kijk maar!!"
En inderdaad.
Geen voetsporen of hoefsporen te zien in de as van de kachel!

Zorg wel voor snoep want...... ?? Elf november is de dag...........??.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Oct 23, 2007 om 22:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

De reden dat ik deze vraag gesteld heb, is dat ik de ijdele hoop had een eensluidend antwoord te krijgen. Tot op heden kreeg ik steeds tegenstrijdige antwoorden welke ik hier ook heb ontvangen.

Bijv, de plaats van de koolmonoxide melder is minder belangrijk tegenover het antwoord met de vermelding van de exacte locatie in meters van de warmtebron. Hier mag ik dan een keuze uit maken. En, de rookmelder een centrale plaats tegen het plafond geven, tegenover het antwoord dat voor de periodieke controle de melder wel makkelijk bereikbaar moet zijn.

Uit de antwoorden ontstaat vervolgens weer een nieuwe vraag: hoe zit het dan met de combi-melder. Tegen het plafond is goed voor de rookmelding, maar weer niet voor de koolmonoxide signalering.!!??

Ik neig het antwoord van Miraltje en Grootvader over de hoogte van 1.50 meter het meest aannemelijk te nemen. Voor alle zekerheid zal ik zoals Poltol voorstelde de brandweer benaderen.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2007 om 17:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jnderdaad het antwoord van Miraltje is het enige juiste