sunset_1
door sunset_1 May 14, 2006 om 11:49
Huishouden & energie

Kat en potgrond

Bovengenoemde combinatie leidt bij ons regelmatig tot ergernisjes: onze binnenkat Sjors (9 maanden oud en een jeweetwelkater) leeft zich 'snachts uit op de bloempotten in de vensterbank. Potgrond overal, vloerbedekking smerig. Zelfs de potten met cactussen schrikken hem niet af.
Heeft iemand enig idee hoe we dit voor hem minder aantrekkelijk kunnen maken? Zit er in potgrond een of ander luchtje waar ons monstertje van houdt? Ik heb al zitten denken om gewoon cacao-dopjes iod bovenin de pot te strooien als bodembedeker, maar misschien haalt hij dat er net zo hard weer uit.

11352 26 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 14, 2006 om 12:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Cacaodoppen (verkrijgbaar bij tuincentra) worden buitenshuis veel gebruikt om katten te weren. Deze kunnen ook binnen gebruikt worden en schijnen echt te helpen.

groet

louisa2

ve
door verwijderd - May 14, 2006 om 15:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

voordat u naar bed gaat flink spelen met de kater en hem toestaan bij u in de (dichte) slaapkamer te slapen. Zijn gedrag duidt mi op verveling, heeft hij wel een paar kattespeeltjes?

ve
door verwijderd - May 14, 2006 om 15:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Sunset,

Even een paar ideetjes op een rij:

  1. Probeer eens wat sateprikkers in de aarde te steken. Misschien nier de meest diervriendelijke methode, maar als graven pijn doet aan de pootjes, dan leren ze dit wel af.

  2. Gooi je koffieprut eens niet in de biobak, maar over de potgrond.

  3. Stukjes citroenschillen over de aarde strooien. Katten houden meestal niet zo erg van citroengeur (citroenmelisse schijnt ook te werken om katten uit de buurt te houden).

Mvgr - B

ve
door verwijderd - May 14, 2006 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

En uit plastic een afdekking knippen kan ook helpen, als staat dat even niet zo mooi. Uw kater zal echter redelijk snel het stadium van meer luiheid bereiken.

ve
door verwijderd - May 15, 2006 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uw tijger verveelt zich stierlijk 'snachts.
Hoog tijd dus voor een kameraadje.
En...
Met katten is 1 plus 1 niet 2 maar tien keer zoveel plezier,
U als personeel zult versteld staan hoeveel meer genoegen U zult hebben van de twee katten die voortaan mekaar zullen opzoeken als er niets te doen valt.

Met vriendelijke groet

Hans
Ragdoll Cattery ItzincatZ

ve
door verwijderd - May 15, 2006 om 16:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

schelpen waren geen succes, die gingen net zo hard de kamer door.

ve
door verwijderd - May 15, 2006 om 16:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

2e kat staat 'in bestelling', z'n broertje mag met een week of 4 mee uit t ouderlijk nest. Tot die tijd in ieder geval een zak cacao-doppen gehaald, en inderdaad flink moe gespeeld voor het slapen gaan.

Bedankt voor de reacties!

ve
door verwijderd - May 15, 2006 om 17:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag sunset, Wij hebben 2 poezen van bijna 19 jaar en ze vreten graag aan sprietenplanten bij ons, dat hebben ze nodig om de haren uit hun maag kwijt te kunnen. Misschien is het een idee om in de winkel een pot kattengras te halen, dat vinden ze heerlijk. En verder kun je net zoals doen als wij: de poezen worden 's avonds netjes in hun mandjes in de bijkeuken gebracht en kunnen daar dan slapen en ook staat er altijd water en eten voor ze en natuurlijk een kattenbak.  Bij ons weten ze niet anders. Als ik 's avonds niet op tijd de mandjes daar neer heb gezet (want overdag slapen ze in andere mandjes in de kamer of liggen in de tuin) kijken ze me een beetje verontwaardigd aan. Veel succes met je dieren Marann.

ve
door verwijderd - May 15, 2006 om 19:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben  ook zo'n kat. En omdat de genoemde saté prikkers en de koffieprut geen resultaat hadden, hebben wij er het volgende op gevonden:

We hebben een stuk kippengaas in de bloempot gelegd en daar (voor het zicht) een klein laagje aarde overheen gedaan. Kat kan er nu wel op gaan zitten, maar graven lukt niet meer.

We hebben wel het stuk gaas vast moeten zetten met tentharingen.

Succes ermee.

ve
door verwijderd - May 15, 2006 om 21:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb even al de antwoorden op dit probleem gelezen en deze huis tuin en keuken oplossingen zijn leuk, maar de enige echte oplossing is 2 voudig.

1e zorg voor genoeg katten speel goed.

2e deze is erg belangrijk neem kattengras.

Met het speelgoed is de kat altijd in de weer en verveelt de kat zich nooit. Maar wat een feit is, is dat de kat zich likt ( wassen) en krijgt daarbij haren binnen die in zijn maag een haarbal vormen en deze moet er uit door gras of in dit geval van een plant ( wat de overlast van potgrond verklaart) te eten moet de kat overgeven en komt de haarbal er uit. Ook zijn er snoepjes voor de kat in de handel die een bepaalde stof bevatten die de vorming van haarbal in de maag van de kat tegen gaan en deze helpen via de natuurlijke weg de maag te verlaten. Deze katbits kunt u vinden bij de dierenspeciaal zaak of bij AH en/of het kruidvat. Ik zelf gebruik de catbite met haarbalpasta van fit ami bij AH en deze werken erg goed.

Met deze 2 aangedragen oplossingen moet het probleem toch wel opgelost zijn.

Mocht u over wegen een 2e kat te nemen zorg dan dat ze beide  geholpen zijn zowel als het katers of peozen betreft. Doet u dit niet dan zullen de hormonnen er voor zorgen dat ze veel met elkaar vechten om te bepalen wie het alfa mannetje/vrouwtje is ( de baas is) dit probleem wordt hiermee verholpen, mocht het een tijdje duren voor de kat behandeld wordt en u merkt dat ze veel meet een dikke staart achter elkaar aan zitten hoe ze dan gescheiden van elkaar als u niet thuis bent, dit moiet u ook doen als bij 1 van de 2 een wondje op of rond de kop ontdekt. ( geneest meestal van zelf binnen een paar weken) succes.

ve
door verwijderd - May 15, 2006 om 22:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

@smeagel:

kattengras is een leuk alternatief als je kat je plant opeet. ik begrijp uit de vraag dat het om graven in de bloempotten gaat. maar misschien vergis ik me.

overigens: mijn beide katten (dus die graver ook) geven niets om kattengras. ze kijken er niet eens naar om. speeltjes hebben ze ook zat. en ze hebben elkaar en ze spelen veel met elkaar. maar die ene graaft gewoon graag.

ve
door verwijderd - May 16, 2006 om 09:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zet de plantenspuit er maar eens (of meerdere keren) op. Niet op de plant maar op de kat! Eén keer spuiten met het dopje iets open gedraaid zodat de spuit er niet nevelig uitkomt maar een gerichte straal..... Daar houden katten en honden niet van en zullen in de toekomst er niet meer aan vreten..... Succes verzekerd!

Als de kat weer gaat vreten dan hoef je alleen de spuit maar te laten zien en weg zijn ze!

ve
door verwijderd - May 16, 2006 om 11:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een tijd aluminiumfolie over de potgrond gelegd. Werkt perfect.  Het is even iets minder mooi, maar nadat ik het na een paar maanden weghaalde, ging de poes er niet meer in spelen en gebruikte ze het niet meer als kattenbak. Succes

ve
door verwijderd - May 16, 2006 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een simpele oplossing.De kat naar het asiel of de planten wegdoen.Het ligt er maar aan welke optie je het beste vind.Succes.

ve
door verwijderd - May 16, 2006 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ bephenny,

Waar slaat dit in hemelsnaam op??????

Graag serieuze of leuke antwoorden op deze site.

Gnarfje

ve
door verwijderd - May 16, 2006 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

sorry,

Moet natuurlijk benhenny zijn

Gnarfje

ve
door verwijderd - May 16, 2006 om 21:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Onze binnenkat siep ook een je weet wel kater laten we 's nachts op de gang, daar heeft ie zijn eigen mandje, en samen met de hond takkie houden ze de wacht. We laten ze dus bewust niet alleen in de kamer want dan gaan ze op strooptocht, pedaalemmer omgooien of zo. het is een idee, en niet zielig

ve
door verwijderd - May 16, 2006 om 22:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geloof dat ik hier maar niet op ga reageren...

ve
door verwijderd - May 16, 2006 om 22:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is een optie, alleen zit ik er niet zo op te wachten om 's nachts met mn plantenspuit op wacht te gaan zitten. Overdag trekt dat blijkbaar toch minder, misschien genoeg afleiding.

ve
door verwijderd - May 16, 2006 om 22:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Cyberbabe:

inderdaad, het gaat het beest niet om de planten, de grond is echter met enige regelmaat door de hele kamer te vinden!

ve
door verwijderd - May 16, 2006 om 22:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Sunset,

Wat in ieder geval enigszins kan helpen is op de potgrond schelpjes of kiezeltjes doen.

Heeft gelijk nog meer voordelen, zoals minder uitdrogen van de grond en het staat decoratief.

Het kan ook met grotere stenen, dan kan hij er helemaal niet meer bij. Maar dat moet je wel mooi vinden.

Succes Gnarfje

ve
door verwijderd - May 16, 2006 om 22:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor alle reacties, aan het aantal antwoorde nte zien ben ik zeker niet de enige die met dit probleem te maken heeft (gehad).

De kiezeltjes staan best aardig in de pot, en tot nu toe vindt Sjors het allemaal wel best. Al kan het natuurlijk ook zitten in de extra speeltijd die we er nog even insteken voordat we richting slaapkamer vertrekken.

ve
door verwijderd - May 16, 2006 om 23:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor onze kat heb ik de aarde bedekt met hydro korrels het schijnt dat hier een geur inzit wat katten niet aantrekkelijk vinden. Deze tip heb ik bij een tuincentrum gekregen. Werkt bij onze kat zeergoed.

ve
door verwijderd - May 17, 2006 om 07:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zwarte peper helpt strooi dat in de bloempot over het modder heen.

gr. Wilma

ve
door verwijderd - May 18, 2006 om 15:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dieffenbachia is de oplossing (zie plantenencyclopedie)

ve
door verwijderd - May 18, 2006 om 15:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dieffenbachia is een nogal terminale oplossing, daar heb ik geen encyclopedie voor nodig. Het vervelende is dat een Dieffenbachia bepaalde naaldvormige kristallen bevat. Als een kat (of mens) hierop gaat kauwen, dan kan dit gaan branden in je keel, gaan zwellen en zelfs tot verstikking leiden.

Mvgr - B