sk
door skidcrow Jun 28, 2008 om 01:22
Huishouden & energie

Kippen

Hallo,

Mijn buurman heeft sinds kort  7 kippen,  in zijn achtertuin waarvoor hij een kippenhok heeft gebouwd een gedeelte open en een gedeelte dicht. Mag je zomaar pluimvee in huis halen. Sinds hij die kippen heeft valt het me op dat onze kat meer kleine veldmuizen aansleept. En soms ruik ik zijn kippen. Kan ik daar wat aan doen.

Alvast bedankt

Groetjes Peter

32298 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 28, 2008 om 02:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo peter

Moet ik uit uw verhaal opmaken, dat u dat kippen gedoe eigenlijk niet zo ziet zitten? De buurman mag kippetjes houden. Of er moet in het huurcontract staan dat dat niet toegestaan is. (als het tenminste een huurhuis betreft) Hij dient er wel voor te zorgen dat de buurt er geen overlast van heeft. Als u bedoelt met 'soms ruik ik de kippen', de uitwerpselen, zou u hem daarover kunnen aanspreken. Hij hoort de boel wel schoon te houden.

Zelf kunt u op dit moment niet zoveel. Mocht u overlast ervaren is de bewandelde weg, praten! En dat de kat achter de muizen aangaat, tsjaa .... kippenvoer!

U zegt zelf: 'de buurman heeft sinds kort ...' Ik zou 't maar een tijdje aanzien, misschien valt het allemaal wel mee. Het is wel een lekker landelijk geluidje! Mocht het de komende tijd de spuigaten uit lopen, kunt u een klacht bij de Woningbouw Ver.neerleggen.

Maar voor 't zelfde geld, als de verstandhouding tenminste goed is, krijgt u misschien wel over een poosje, lekkere verse eitjes.

Ik had ook ooit 'kippenboeren' naast me wonen. Maar ik moet er wel bij zeggen dat die, voor ze de kippen aanschaften, de buren langs gingen om te vragen wat zij ervan vonden als ze kippen gingen houden.

m.vr.gr. kiran

ve
door verwijderd - Jun 28, 2008 om 03:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Peter,

U een loslopende kat, hij een paar vastzittende kippen. Gun eenieder zijn/haar hobby. Niet jaloers worden. Heeft u teveel vrije tijd? Doe wat nuttigers dan de buren bespioneren.

Wat die muizen betreft, gisterochtend om 07:35 en 08:35 was er een bioloog van de landbouwuniversiteit Wageningen op Radio 1.
Deze vertelde dat er veel meer muizen zijn sinds de zachte winters.
Met de uilenstand gaat het sinds een paar jaar ook weer uitstekend. Hoofdvoedsel van uilen is muizen.

Deze bevindingen ken ik uit eigen ervaring: iedere dag vang ik een stuk of drie muizen. Wij hebben geen kippen, doch bijen.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2008 om 00:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien denk u buurman wel, mijn buurman heeft een kat en die schijt ook wel eens in mijn tuin, maar laten we het leuk houden en er niet over zeuren, we moeten immers verder met elkaar en je moet een beetje geven en nemen, zou toch zo kunnen zijn.
Daarom denk ik dat het misschien allemaal niet zo erg is, het glas is half vol of half leeg.....

ve
door verwijderd - Jul 3, 2008 om 00:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja maar hoe zit dat dan als je er ook nog een kippenren aanmaakt zodat die buiten kunnen rondlopen.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2008 om 02:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

dag skidcrow,

Dan krijg je betere vleeskippen (lekkerder) en donkere eidooiers. (lekkerder)
H.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2008 om 10:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

volgens mij zijn er wel degelijk regels mbt het houden van [pluim]vee in een woonwijk. Als je er echt last van hebt ga eens informeren bij je gemeente.

voor het bouwen van kippenhokken en -rennen is mogelijk een bouwvergunning nodig als het de m2 en hoogte van vergunningsvrije bouwwerken overschrijdt. ook dit kun je vragen aan je gemeente, meestal afdeling Bouw- en woningtoezicht.

eerst overleggen met je buurman is natuurlijk de meest gewenste gang, maar het is altijd goed om volledig geinformeerd te zijn voor je zo'n gesprek aan gaat.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2008 om 11:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eens was er een leuk klein dorp met bewoners die vele generaties lang daar al woonden en hun geslachte kippen, eieren,melk en kaas kochten bij de boeren die vlak bij dat dorp hun bedrijf hadden.

De bevolking werd rijker, wel in grote steden wonend die steeds drukker werden.
Héé dacht de Yuppen met in het gezin 2 auto's, da's leuk wonen daar en omdat er vele yuppen waren zagen projectontwikkelaars hun kansen,kochten goedkoop grond op bij dat leuke dorpje en bouwde daar een nieuwe wijk omheen waardoor een aantal boerderijen in het dorp kwam te liggen.
Maar............. loeiende koeien om 6 uur, kraaiende hanen in de vroege morgenstond, kakelende kippen en die boerenstrontlucht was maar niks.
En zo werd die boer door die nieuwkomers die overigens ook niets bijdroegen aan het dorpsleven door die yuppen verjaagt.
Eerlijk??
Nee, natuurlijk niet!
Maar ja wat donderd dat want die yup wil geen strontlucht ruiken en tot negen uur 's ochtends ongestoord door willen slapen.
Cultureel erfgoed en oude waardevolle volksgebruiken, een hechte dorpsgemeenschap met al zijn contacten van harmonie en andere clubs??
De yup wil dáár niets mee van doen hebben.
Die heeft om met Wim Kan te spreken maar 2 problemen: Hoe vermager ik en waar laat ik mijn auto.

Sorry voor mijn sarcasme maar van dit soort problemen wordt ik niet goed als ook die vraagsteller in een kleine stad of wat uitgebreid dorp is gaan wonen.
----(Trouwens, ook midden in een grote stad vind ik kippengeluiden en haangekraai wel wat hebben)------

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Jul 3, 2008 om 13:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sarcasme, nee hoor ik weet wat je er mee bedoelt, ik ben in een heel klein dorp in het zuiden van limburg opgegroeit. Daar was het heel normaal. Maar het gaat mij erom het is in een stad, en zover als ik weet zijn daar andere regels van toepassing. Ik weet nu wat ik moet doen.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2008 om 15:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft eigenlijk nog wel geluk dat het alleen kippen zijn.

Mijn buurman van 2 deuren verder heeft ook krielkipjes, maar heeft er ook een haan bij lopen.

Dat kreng begint zo gauw het licht wordt al te kraaien.

Wel gezegt dat we er wakker van worden, maar hij doet er niks aan.

We hebben hem gevraagd of hij dat dier niet in een donker hok wil doen tot een uur of 9, maar dat wil hij dus niet.

Nou U weet hoe vroeg het de zomerdag licht is, dus kunt U wel nagaan hoe vroeg we hier vaak wakker zijn.

Resultaat, we gingen altijd heel leuk met elkaar om, nu is het nog goeiendag en mooi weer en verder niet.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2008 om 18:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zover als ik weet mag je kippen hebben onder bepaalde regels, maar je mag geen haan hebben dat is verboden. Daarvoor kun je een klacht indienen bij de gemeente en de woningbouw.