Lo
door LouReed Oct 19, 2022 om 15:20
Huishouden & energie

Klantenservice budget energie

Beste betreffende,

Ik schrijf dit met een rood hoofd en enigszins vochtige ogen van woede.

waarom: klantenservice budget energie.

reden van bellen is een verdacht hoog verbruik van gas in de jaarnota's
mijn man en ik, leven zuinig, afgelopen jaar is ons verbruik: 1042m3 geweest.
(60319,322 - 6136,423)

geven ieder jaar onze meterstanden netjes door.
(maak ook altijd foto's van de meter voor backup)

budgetenergie accepteert deze meterstanden niet en maakt er gewoon zelf wat van.
bv:  verbruiken van 1906m3 tot zelfs 2207m3.

Dit doen ze al 4 jaar.
Ik heb alle gegevens verzameld en probeer hen te bellen.

Ik krijg mensen aan de lijn die bijna geen Nederlands kunnen waardoor gesprek erg lastig is. En ze hangen gewoon op, tot 2x toe 2x in in de wachtrij en ze gooien zo de hoorn erop als het ze niet zint.

(Misschien moet ik ook maar meteen vermelden dat bij budgetthuis er eenzelfde probleem is, voor mijn moeder)

wat kan ik hiermee doen?

gegroet M&D

7428 19 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 19, 2022 om 15:30
16883 Antwoorden / 202 Vragen

U bent helaas niet de eerste en enige met klachten als deze en zie daarvoor bijv. https://nl.trustpilot.com/review/budgetenergie.nl en ook andere meldingen die met zoeknaam 'klachten budgetenergie 'te zinden zijn.
Er is een klachhtenprocedure en zie daarvoor https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie/

E
n nog een tip: vul bij 'Zoek een vraag'in de balk hierboven 'butgetenergie'in en u ziet er ook veel vragen etc. die al eerder op deze site zijn geplaatst.

Lo
door LouReed Oct 28, 2022 om 20:39
2 Antwoorden / 1 Vragen

dank, ik ga dit uitzoeken, apatisch voor mij uitstaren, en de boosheid laten zakken.

ro
door ronny530 - Oct 19, 2022 om 15:52
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Geeft u de meterstanden wel goed door want de cijfers achter de komma dient u buiten beschouwing te laten. De standen die opschrijft kloppen sowieso niet want de eindstand zou 61360 of 61361 moeten zijn. Als u al die jaren de complete cijfers heeft doorgegeven dus ook die roodgekleurde cijfers achter de komma wordt elke liter gas die u gebruikt als zijnde 1000 liter is één kuub geteld en komt zelfs voor budget energie ongeloofwaardig over. U doet het zo (60319 beginstand - 61364 eindstand) = 1027 kuub gebruikt gas en dat komt op een paar kuub na overeen met wat u verbruikt heeft.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 19, 2022 om 16:51
2093 Antwoorden / Vragen

Als ze al jaren uw verbruik hoger inzetten dan werkelijk hebben ze dus ondertussen een stand staan die honderden m³ verder is dan uw meter werkelijk is. Dan zsm de meter echt op laten nemen want dan kunt u flink geld terugkrijgen. Nooit weg in deze dure tijden.

borg queen
door borg queen - Oct 19, 2022 om 17:05
127 Antwoorden / 2 Vragen

Wij hebben al jaren budget energie en budget alles- in- één . Geen problemen. Slimme meter, waar we dagelijks ons verbruik bij kunnen houden, zelf ons maandbedrag bijstellen en een vast contract tot november volgend jaar. Het enige wat we gedaan hebben is ons maandbedrag weer naar boven bijgesteld, omdat dit werd verlaagd na de eindafrekening van dit jaar. We zijn al jaren superzuinig met energie en krijgen al jaren geld terug. En we wonen in een slecht geisoleerde sociale huurwoning, die dus niet duurzaam is, maar we weten heel goed hoe we onze energie en gas verbruik zo laag mogelijk moeten houden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 19, 2022 om 20:51
16883 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft dan geluk tot de uitzonderingen te behoren! Is het een antwoord op de vraag?

Lo
door LouReed Oct 28, 2022 om 20:38
2 Antwoorden / 1 Vragen

dank voor je bijdrage,
hoewel ik mij afvraag wat de bijdrage was. (overigens super blij dat jij een fijne ervaring hebt hoor, yeaaah)

schets onze situatie,
loeier van een huis,
oud 1910,
wint ook niet de duurzaamheidsprijd,
580m3 inhoud
hoekhuis op het noorden

wij, zuinig als mijn oma, stoken alleen in de huiskamer die wel goed en volledig geisoleerd is.
verbruik max en dat is ruim: 1100m3 met zijn 3en. (gem is 1500m3 met zijn 3en)

va
door vanlotjegetikt - Oct 19, 2022 om 17:09
809 Antwoorden / Vragen

Plus het feit dat de standen 1x per zoveel jaar door de Netbeheerder worden gecontroleerd/opgenomen.
Dan had er al een tijd geleden een corectie zijn doorgevoerd.

panter22
door panter22 - Oct 19, 2022 om 17:15
6599 Antwoorden / Vragen

Als Bugetenergie steeds teveel gas rekent, dan kloppen de beginstanden niet meer en kun je na 4 jaar een lagere eindstand hebben dan waarmee je het jaar begonnen bent.
Je beginstand is nu 60319 m3.
Normaal is het zo dat dit de eindstand op de afrekening van vorig jaar is. Maar dan moet de eindstand  van vorig jaar hoger zijn, dan de eindstand die jullie op de foto hebben gezet.
Als dat zo is, schrijf een mail, voeg de foto's toe en vraag om een reactie.
Bellen met de klantenservice heeft geen zin, die zijn er niet voor ingewikkelde problemen.
Jullie hebben nog een draaischijfmeter?

Zo niet, laat dan de meterstanden uitlezen, scheelt een hoop ergernis.

Lo
door LouReed Oct 28, 2022 om 20:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

geen slimme meter, vandaar dat ik het ook ieder jaar doorgeef, zelf.

mijn beginstand is de laatste van 2018, namelijk 55857 (volgens hun mijn laatste zelf doorgegeven)

de eindstand van dit jaar is zojuist geaccepteerd: 61361,
onderaan dit gehele bericht heb ik de rest vd berekening gedaan.

1paul
door 1paul - Oct 19, 2022 om 17:19
3173 Antwoorden / 0 Vragen

is simpel, laat ze een meter opnemer sturen die de standen opneemt, doen ze dit niet zullen ze de standen die u doorgeeft moeten accepteren.

betaal gewoon niet het door hen ingevulde bedrag of schatting maar vul op "mijn pagina"zelf maandelijks af te schrijven bedrag in!

Iv
door Ivo W - Oct 19, 2022 om 17:36
734 Antwoorden / Vragen

Niet bellen.

Via mail of via de website een klacht indienen met daarin uw verhaal en als bijlage de foto's van uw meter met de actuele meterstanden.

Als dat niet binnen 4 weken tot een oplossing leidt, dan een procedure starten bij de Geschillencommissie Energie.

U kunt in uw klacht er bij vermelden dat wanneer u geen correcte jaarrekening ontvangt u genoodzaakt bent om alle betalingen voorlopig op te schorten. Mijn ervaring is dat je 'dossier' sneller op het bureau van iemand met hersenen en bevoegdheden terecht komt wanneer er volgens hun administratie betalingsachterstanden zijn. Ze moeten dan immers gaan bedenken hoe ze achter hun geld aan kunnen gaan.

In Nederland wordt je om een kwestie als deze niet afgesloten van energie. De energieleverancier heeft namelijk niet alleen rechten, maar ook plichten. Eén van die plichten die hoort bij het in rekening brengen van maandelijkse voorschotten, is dat er correcte jaarrekeningen worden opgesteld aan de hand van daadwerkelijke meterstanden en dat vervolgens een eventueel teveel betaald saldo binnen een redelijke termijn aan de klant wordt terugbetaald. Als uw verhaal klopt, dan is Budget Energie al een paar jaar in verzuim.

mo
door mof - Oct 21, 2022 om 12:41
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Er is vast een autoriteit energiemarkt of zo. Of de ACM, autoriteit consument en markt waar u kunt klagen. Deze doet een bindende uitspraak.

Lo
door LouReed Oct 28, 2022 om 20:28
2 Antwoorden / 1 Vragen

ik ga dit eens bekijken, dank

Le
door LexvanRootselaar - Oct 21, 2022 om 16:20
7 Antwoorden / Vragen

Leg deze klacht voor aan de Geschillencommissie Energie: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie/

Me
door Meindo - Oct 21, 2022 om 17:46
64 Antwoorden / Vragen

Ik zou gewoon niet meer betalen dan komen ze vanzelf.

Wa
door Wasdrogert - Oct 21, 2022 om 20:55
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hi!

Ik heb dit 1 keer gehad en via de chat krijg je (ik vooralsnog *afkloppen*) altijd iemand te pakken die er wel verstand van lijkt te hebben. Nadeel is dat je wel ellenlang moet wachten voor je iemand 'aan de lijn' hebt, maar dat is makkelijker door gewoon je mobiel aan de kant te leggen. En het is alsnog sneller dan bellen. Als je alsnog een eerstelijns krijgt die het niet snapt, ben je zo 'doorverbonden' naar een 2elijns die wel van zaken weet.

Didi020
door Didi020 - Oct 22, 2022 om 11:20
2 Antwoorden / Vragen

Ververlend om dit te lezen. Ik heb exact dezelfde ervaringen met BugetEnergie. Zij hebben nu eenzijdig mijn contract opgezegd. Ze noemen me een wanbetaler. Op de (4de) eindnota dit jaar krijg ik E 560,00 terug. Hoezo wanbetaler? Ik dus blij, maar wat krijg ik op mijn rekening E 98,00. Er stonden geen bedragen meer open, want het was een EINDNOTA. Ik heb de eindnota nageplozen en deze klopt gewoon niet. Ik heb nu een brief met ingebrekestelling gestuurd. Ik will gewooon MIJN geld terug. Ik ben niet voor niet zo zuinig met energie en dan gaan zij er met de profit daaarvan vandaar. Echt niet!

Ik ben ook uitgelachen, uitgescholden door medewerkers. Heb uren in de wacht gestaan maar kreeg dan toch een verkeerde afdeling. Doorverbinden ging nooit goed. Of als een medewerker me te lastig vond dan werd de hoorn erop gegooid. En dan was ondertussen de 'klantenservice' al weer gesloten....

Ook proberen ze je op te lichten. Ze stuurden mij een factuur voor kosten die ik al aan Liander heb betaald, en wat ook een standaardprocedure is. Nu krijg ik dus mijn tegoed niet terug. Dit bedrijf deugd voor geen meter. Ik zou er wel langs willen gaan, maar dat mag natuurlijk niet.... De eindnota klopt overigens nooit (in hun voordeel) check die altijd, of check hem voor mensen die dat zelf niet kunnen. Oplichters pur sang dit.

Op email reageren ze niet meer; dat vinden ze ouderwets. Er is alleen al een chatrobot die niets begrijpt. En de klantenservice is nu maar open tot 16.30 uur. Dit bedrag heeft belachelijke reclames vol met leugens op tv. Het is echt het alllerslechtste bedrijf dat ik ooit mee heb gemaakt.

Wie nu nog klant wordt BudgetThuis (BudgetEnergie/Budgetalllesin1/BudgetMobiel) haalt zich heel veel ellende op de hals, niet achteraf klagen. Goedkoop id duurkoop. Overigens horen ze bij de NLE, dat zegt genoeg...

Vraag advies aan het gratis Juridisch Loket, die hebben ook voorbeeldbrieven bijvoorbeeld. Laat het er niet bij zitten, met z'n allen staan we sterk en dit kan niet zo doorgaan.

rj
door rjw - Oct 22, 2022 om 12:45
3279 Antwoorden / 5 Vragen

Bij een bedrijfsnaam waar Budget in zit moet je niet al te veel service verwachten. Dat is het enige waar je als bedrijf op kunt besparen. Overige kosten zijn immers hetzelfde voor alle bedrijven in een sector.

Lo
door LouReed Oct 28, 2022 om 20:27
2 Antwoorden / 1 Vragen

bepaalde service is wetterlijk vast gelegd toch,
kun je je bedrijf van alles en nog wat pudding kaas noemen.
maar service moet je bieden

Lo
door LouReed - Oct 28, 2022 om 14:39
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan niet vinden waar ik mijn huidige bericht aanpas, vandaar deze oplossing.

meterstanden 60319 notajaar2021
meterstanden 61361 notajaar 2022

dit betreft dan 1042m3 voor afgelopen jaar.

(even ter beeldvorming: op dit moment alweer, alwweeeer 15.08 in de wachtrij telefoon, op de websit ben ik voor een digitale medewerker de 8ste in de rij)

reageren kan ik niet op de desbetreffende reactie, waarvoor dank allen.
@hermietkreeft: dank ik ga eens naar de geschillencommissie kijken
@ronny530: ja ik geef de goede meterstanden door.
@henkdezevende: owhhhh laten we het hopen.
@van lotjegetikt: nog nooit een netbeheerder hier gezien.
@panter22: dan moet ik eerst iemand met hersenen aan de telefoon zien te krijgen of er uberhaubt door komen.

ik ga even naar de chat v budget energie, 2de in de wachtrij
moet mijn moment niet missen

ter info: nik ben al zeker een complete werkdag krijt aan uren hieraan

Lo
door LouReed - Oct 28, 2022 om 20:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

update: Ik was in 31min door de telefoon wachtrij van de klantenservice van Budget energie.
na een korte uitleg van max 1min, gooide ze de hoorn erop.

de chatbot, veranderde in een echt persoon, genaamd Celine, zij heeft mij redelijk te woord gestaan.
echter heeft dit niets opgelost.

-mijn fotos van de meterstanden zijn volgens hun waardeloos omdat ik er geen krant of bonnetje van supermarkt naast heb gehouden.
(waarvan de laatste natuurlijk ook te manupuleren valt. Waterproof noem ik dat niet. Mijn fotos hebben gewoon een timestamp.)

-ze zeggen glashard dat er schattingen zijn omdat ik geen meterstand heb door gegeven.

-ze nemen nu mijn meterstand van dit jaar wel aan als waarheid, (vandaag een mail over gehad) terwijl die mijlen ver onder de eindstand van vorig jaar ligt.

-en als ik ze wijs op de volgens hen, laatste door mij opgegeven meterstand van 2018 en de huidige.
61361m3 2022
55857m3 2018
4462m2 zou dit mijn verbruik zijn vd afgelopen 4 jaar.
:4 = 1116m3 gemiddeld p jaar.

(dus niet1776,1906,2165,2207m3)

gooit ook Celine de spreekwoordelijke chathaak erop.

sarhjgvhjgakhfas, (woorden die ik hier niet zal typen)
zijn er andere mensen die, indien je rechtsbijstand hebt samen een rechtzaak willen aanspannen.

panter22
door panter22 Oct 29, 2022 om 08:13
6599 Antwoorden / Vragen

Dan krijg je met de afrekening nu geld terug. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan berekenen met die wisselende gasprijzen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 29, 2022 om 09:52
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Dank voor uw reactie en succes. Ik ben wel benieuwd hoe men bij de Geschillencie (en/of ACM-Consuwijzer) reageert indien u daar de melding/klacht indient.o

Gijs116
door Gijs116 - Oct 29, 2022 om 10:11
21 Antwoorden / 2 Vragen

Met belangstelling uw berichten gelezen over Budgetenergie. Als u de medewerker niet begrijpt door de slechte taalbeheersing van hem/haar kunt u vragen naar de leidinggevende, u heeft contact met een Nederlands bedrijf, dan is dat bedrijf verplicht om klantencontact in het Nederlands te hebben. Discussie over de foto van meterstand is merkwaardig, en laat argwaan jegens u, de klant, zien.