mj
door mjurgen Mar 7, 2022 om 13:17
Huishouden & energie
Koffiemolen repareren

Ik heb al enkele jaren een Dualit EL60 elektrische koffiemolen. Vanochtend bleek de motor niet meer te draaien.
Ik denk dat er iets klem zit (steentje?).
Ik wil de koffiemolen graag openen om te kijken of ik het euvel kan verhelpen.

Heeft iemand een idee hoe ik de molen moet openen? (Zoeken op internet heeft mij niet verder geholpen.)

2092 7 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 7, 2022 om 13:19
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Is het een idee om even te kijken of er in uw omgeving een 'reparatiewinkel' is bijv. bij een kringloop winkel waar men u kan helpen?
Ik zoek zelf ook nog even naar aanwijzingen.

Met zoeknaam 'Dualit EL60 elektrische koffiemolen repareren' zie ik o.a. dit naast nog meer: https://nl.snughomedecor.com/news-kak-pochinit-elektricheskuyu-kofemolku

mj
door mjurgen Mar 7, 2022 om 14:52
62 Antwoorden / 19 Vragen

Die site had ik ook gevonden (en nog een paar andere), maar ze gaan niet over de koffiemolen die ik heb. Ik denk dat ik op zoek ga naar een reparatiewinkel in de buurt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 7, 2022 om 15:44
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Ok en succes.

sira
door sira - Mar 7, 2022 om 13:53
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Zowel Braun als Krups hebben de Dualit verkocht. Misschien kunt u uw vraag ook daar stellen.

Contact Braun Nederland: 0800 783 7010
Contact Krups Nederland: 0345 330 6460

mj
door mjurgen Mar 7, 2022 om 16:14
62 Antwoorden / 19 Vragen

Bij beide tel.nrs. krijg ik mededeling dat ze niet meer aktief zijn.

Maar ik heb verder gezocht en vond deze site: http://roasters.co.za/dualit_grinder.htm
en daarop is 'mijn' koffiemolen te zien.

Onderaan staat een e-mail adres van Dualit. Ik heb inmiddels dit Engelse bedrijf aangeschreven en om digitale hulp gevraagd.

Even afwachten. Als dat op niets uitloopt is volgende stap: óf met tang (zie Mein 33)  (maar ja ik wil de molen niet (verder) beschadigen óf naar een repairwinkel.

sira
door sira Mar 7, 2022 om 17:51
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Dank voor uw reactie.
Hopelijk reageren ze en lukt het. Anders zou ik er niet veel energie meer in steken en een andere kopen. Ik heb een 16-delige Mr. Magic en hier heb ik járenlang ook koffiebonen meer gemaald + heel veel andere dingen (want daar is hij voor). Fantastisch apparaat.

Mr. Magic Blender 18 delig smaragdgroen/zwart blenders maat 16 cm x 13 cm x 35,5 cm groen

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 7, 2022 om 14:16
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien een optie om de molen op een grovere maalstand te zetten zodat het steentje tevoorschijn komt of resetten.
Stroom eraf en na een poosje aansluiten en kijken of dat geholpen heeft.

mj
door mjurgen - Mar 7, 2022 om 14:50
62 Antwoorden / 19 Vragen

Aanvulling:
Ik heb eerst geprobeerd de machine zo leeg mogelijk te krijgen; daarna om de maalstand te veranderen.

De tijdsinstelling werkt nog. Maar als deze afloopt gebeurt niet meer dan dat.

De molen draait niet meer. Ook kan ik de maalstand slechts beperkt draaien. (Hoe veel ik die kan veranderen, verandert telkens een beetje als ik draai. Mede daardoor krijg ik de indruk dat er iets de loop van de motor (de maalas) belemmert.

Gezien de leeftijd van de machine wil ik de kosten van een reparatie graag beperkt houden.

me
door mein33 - Mar 7, 2022 om 15:16
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Probeer eens om het maaldeel (wat er uitziet als schroefdraad) met en tang (niet echt knijpen) voorzichtig  tegen de draairichting in (linksom en minstens twee slagen) te draaien, als er in het maalgedeelte iets zit wat de boel blokkeert  dan is de kans groot dat het daarmee los komt.

ro
door ronny530 - Mar 7, 2022 om 16:14
2785 Antwoorden / 41 Vragen

Als de motor een brommend geluid geeft dan zit er iets vast tussen het wormwiel van de motoras en de behuizing. Is het wormwiel gangbaar en de motor draait niet dan zou ik stellen einde oefening want als u geen schroeven ziet zitten dan kan het zijn dat de koffiemolen tegen demonteren beveiligd is. Elke koffiemolen is wel te demonteren maar met vaak veel schade dat monteren niet meer mogelijk is.

mj
door mjurgen - Mar 8, 2022 om 11:57
62 Antwoorden / 19 Vragen

Ik heb inmiddels - via het zoeken op buitenlandse sites - informatie gevonden over het uit elkaar halen van de koffiemolen.
Bijv.: https://www.kaffee-netz.de/threads/solis-scala-166-reinigen-mahlring-sitzt-fest.80361/

Gedaan, schoon gemaakt, niets bijzonders gezien. Stroom ligt aan. Maar de motor doet het niet meer. Of deze is stuk of de kolenborstel.

Vanwege leeftijd van de molen + verwachtte reparatietijd komt er een nieuwe molen.s

Iedereen bedankt voor de reactie.