gw
door gwagenvoord Aug 2, 2004 om 10:17
Huishouden & energie

Kraanwaterdruk

Wat moet er gebeuren om een hogere waterdruk uit mijn douche kop te krijgen.Ik heb een grohe 3standen douchekop en vind de waterstraal erg weinig. Ligt dit aan de ketel?(AWB combi)

13942 13 Rapporteer

mi
door miraltje - Aug 2, 2004 om 13:10
462 Antwoorden / 0 Vragen

het hoeft niet perse aan de ketel te liggen.

wanneer je alleen de koudwaterkraan vol los zet vind je dan wel dat er voldoend druk is?

zo ja dan moet je eens nagaan hoevel kw (ook wel vermogen genoemd) de cv ketel is.

hier een lijstje wat de hoeveelheid heet water wat de verschillende vermogens van cv ketels kunnen leveren.

vermogen cv ketel                   hoeveelheid heet water >60'C

  18-24 kw                                                5,2 tot 6 L p/m

  28-35 kw                                               7  tot 8,5 L p/m

  45->51 kw                                              9,5 tot 11 L p/m

wil je echter onbeperkt heet water tot je beschikking hebben, kun de een grote tapboiler>200 L overwegen icm een kleine ketel bijv 21kw.

Hierbij moet je wel in acht nemen dat wanneer de boiler leeg is dat je het eerst  half uur geen heet water tot je beschikking hebt vanwege de grote van de boiler.

Dit heeft dan vaak ook alleen zin wanneer je een grote badkamer hebt met bijv een stortdouche, douche  met meerdere sproeikoppen in de wand (jets) en baden mete een zeer grote inhoud.

in de normale woningbouw word over het algemeen ketels geinstalleerd met een vermogen tussen de 18 en 24 kw,voor het verwarmen van zo'n woning is dit meer dan genoeg.

wil je wat meer comfort wat betreft warmwater zul je al snel bij vermogens komen van 28 tot 35 kw.

ewi
door ewi - Aug 2, 2004 om 17:27
7 Antwoorden / 0 Vragen

ah je moet weten of om warm water druk klaagt of gewoon waterdruk. Voor zover de nodige waterdruk wel aan de ingang van de woning aanwezig is, dan ligt het gebrk aan waterdruk bij de douche enkel aan de te kleine diameter van de water leidingen in het huis. Dit is een algemeen probleem met Nederlanse woningen die altijd goedkoop gebouwd moeten worden... De oplossing is dan een extra leiding te trekken, parallel met de huidige zodat je meer water krijgt,

groetjes.

ge
door gestro - Aug 2, 2004 om 22:19
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had ook altijd een magere douchstraal. De ketel was aan vervanging toe en ook een awb aangeschaft. Deze levert 6 liter per minuut. Straal was nog steeds magertjes. Toen een Grohe top 4 douchekop gekocht. (4 standen) Nu een zeer krachtige straal. Mogelijk toch een andere douchekop proberen?

mi
door miraltje - Aug 3, 2004 om 08:43
462 Antwoorden / 0 Vragen

@ewi wat jij zegt klopt niet helemaal.

Voor leiding diameters van waterleidingen zijn voorschriften op gesteld te weten de vewin werkbladen.

Hier dientniet vanaf te worden geweken.

Een warm water leiding in de normale woningbouw met een standaard doucheruimte bijv is altijd 12 mm, omdat je moet zorgen dat je binnen een bepaalde tijd heet water tot je beschikking hebt.

Wanneer je deze leiding gaat verzwaren naar bijv 15 mm dan heb je meer inhoud van zo'n leiding en duurt het langer voordat je heet water hebt.

Voor een ketel die tot 8 L/m kunnen leveren is een leiding diameter van 12 mm meer dan voldoende.

Wel is het zo dat bij woningen halverwege de jaren 80 de koudwatervoeding naar de warmwatervoorziening tot het laatste t stuk moet zijn uitgevoerd in 22 mm.

Bij woningen daarvoor is het dus mogelijk dat hier 15 of zelfs 14 mm is gebruikt, maar toen was het comfort niet belangrijk als het maar funtionerde

gw
door gwagenvoord - Aug 3, 2004 om 10:09
2 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn ketel geeft inderdaad 6l/m.Er is ook geopperd door iemand dat het zou helpen om bepaalde zeefjes weg te halen en te laten, zodat de straal krachtiger wordt.

mi
door miraltje - Aug 3, 2004 om 10:44
462 Antwoorden / 0 Vragen

Dt werkt juist averechts, deze zeefjes ook wel straalbreker genoemd doet het juist voorkomen dat je een hardere straal hebt dan dat je in werkelijkheid hebt.

Je kunt dit zelf makkelijk testen, je draait onder de uitloop de straal breker er af en haalt het zeefje er uit.

vervolgens draai je het buitenste deel weer op de kraan.

je zult dan zien alsof het lijkt dat er haast geen druk op staat, en het spatterd enorm

gw
door gwagenvoord - Aug 3, 2004 om 15:13
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik bedoel niet de zeefjes uit de kraan maar in de toevoerleiding van de ketel.

mi
door miraltje - Aug 3, 2004 om 15:35
462 Antwoorden / 0 Vragen

dat is de water doorstroom begrenzer.

wanneer je deze verwijderd heb je geen warmwater meer.

Doordat het water dan te snel door de ketel stroomt heeft het geen tijd meer om op te warmen.

je hebt dan misschien even heet water wat vervolgen vrij snel zakt in temperatuur om vervolgens met lauwwater te blijven zitten.

Deze doorstroombegrenzer is afgestemd op het vermogen van de ketel,ga je hier iets aan veranderen dan heb je dus niet voldoende heet water meer.

Ook kunnen er vuilzefen in het toestel zitten deze mogen ook niet verwijderd worden ivm vuilafzetting, doe je dit toch bestaat de kans dat het toestel defect raakt en dat je voor hoge repartie kosten komt te staan.

Ik krijg zo langzaam het vermoeden dat je een ketel met meer comfort had willen hebben, maar voor de goedkoopste hebt gekozen.

Daar heb je waarschijnlijk nu een beetje spijt van.

aardbei
door aardbei - Nov 20, 2004 om 11:47
13 Antwoorden / 12 Vragen

Wat heb je voor soort douchekop? Is het er eentje die water bespaart? Woon je beganegronds of hoger? In onze vorige flat hadden wij ook minder waterdruk omdat het water gewoon maar omhoog diende te gaan, hier nu schijnt er iets te zitten (ben de naam kwijt) dat stuwt het water dan weer iets en inderdaad we hebben hier (zelfde gemeente, zelfde watertoevoer) meer druk.

zijle027
door zijle027 - Nov 20, 2004 om 12:00
148 Antwoorden / 0 Vragen

Douchekop kan ook verstopt raken door kalkaanslag. Slibt als het ware dicht. Gaatjes met een naald van buiten naar binnen inprikken. Althans bij mij empirisch bewezen.

Vr. gr.

jftm
door jftm - Feb 17, 2006 om 23:26
182 Antwoorden / 5 Vragen

Ik denk dat U Uw ketel dient na te laten kijken voor onderhoud.

Als deze reeds ieder jaar komt en ook niets vindt zal U zonder hele
grote aanpassingen(zie andere antwoorden) verder niets kunnen doen.

jftm
door jftm - Feb 17, 2006 om 23:28
182 Antwoorden / 5 Vragen

Ik denk dat U Uw ketel dient na te laten kijken voor onderhoud.

Als deze reeds ieder jaar komt en ook niets vindt zal U zonder hele
grote aanpassingen(zie andere antwoorden) verder niets kunnen doen.

tonnieboy
door tonnieboy - Feb 18, 2006 om 00:23
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Zelf heb ik ook een AWB Thermomaster en de ketel VR is uiteraard qua vermogen op de inhoud van het huis afgestemd. Ik neem aan dat dat ook bij u thuis het geval is.

Deze ketel levert 6 l warm water van 60 graden p/min en dat is ruim voldoende om normaal te kunnen douchen. Koop een nieuwe kraan met thermostaat en een nieuwe douchekop en haal daar meteen de waterbesparende zeef uit en u heeft een heerlijke volle straal.