ge
door geitje79 Jan 4, 2006 om 22:12
Huishouden & energie

Krabben de katten aan de trap

Ik heb 3 katten en 2 krabben er netjes aan de paal en 1 krabt er aan de trap. We hebben de trappen laten bekleden en op een aantal treden krabt hij er lekker op los. Wat kan ik er aan doen. Als ik naar mijn werk ga blijft hij regelmatig binnen en kan hem niet in de gaten houden. Ik hoop dat iemand een echte oplossing heeft, want het heeft ons veel geld gekost.

12827 23 Rapporteer

mohawk
door mohawk - Jan 4, 2006 om 22:22
7 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Geitje79,

Ik heb zelf ook 4 katten, 1 hiervan vind het ook een leuk spelletje om aan de trap te krabben.
Nu heb ik een spray in gebruik, die ferohormonen (geurhormonen) bevat en het krabben stopt. (Feliway spray)

Dit is gewoon verkrijgbaar bij een goede dierenspeciaal zaak.
Ik ben zeer te spreken over dit produkt.

Verder probeer is het handig om in de kamers waar de katten verblijven een krabpaal te hebben staan.
Eerst hadden wij dat niet en toen ging onze zitbank eraan. Inmiddels hebben we er toch eentje in de woonkamer gezet en het is echt al veel minder geworden.
Misschien dat je dit ook nog kunt proberen.

Ik hoop dat het werkt, wij zijn er tevreden mee, onze trap ziet er weer redelijk uit namelijk!!

Toi toi toi!

mohawk
door mohawk - Jan 4, 2006 om 22:27
7 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb nog een site waar goede informatie te vinden is over dit onderwerp:

http://www.beemd.nl/meest%20vragen%20kat%20krabt.htm

ge
door geitje79 - Jan 4, 2006 om 22:28
4 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi Mohawk,

Bedankt voor de tip ga het morgen meteen kopen. Ik neem aan dat de hele trap daar mee ingespoten moet worden?

PS naast de trap staat een krabpaal en op zolder ool nog 1.

mohawk
door mohawk - Jan 4, 2006 om 22:30
7 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Geitje79

Ik heb gewoon de vloerbedekking op mijn trap ingespoten (wij hebben traptegels, vandaar).
De delen waar aan ze kunnen krabben moeten ingespoten worden!

Heel veel succes ermee, ik hoop dat het bij jullie net zo goed werkt als bij ons!

chipo_1
door chipo_1 - Jan 6, 2006 om 15:50
4 Antwoorden / 4 Vragen

Je kunt kattennagels ook prima knippen. Als je het moeilijk vindt laat je het een keertje door een dierenarts voordoen (bijvoorbeeld tegelijk met enten.) Ik knip die van mijn kat zo ongeveer eens in de maand en het voorkomt een hoop ellende.

Als je geen bezwaar tegen bezemen hebt kunt je ook een boomstronk met ruwe schors neerleggen, die vinden ze vaak ook geweldig.

ia
door ianwelsh - Jan 6, 2006 om 16:58
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Geitje79,

Ik moet Chipo inderdaad gelijk geven. Mijn vriendin heeft 2 katten die, als 't hun uitkomt, overal hun nagels in zetten. Het liefst krabben ze aan de stof van de stoelen en de bank.

Sinds m'n vriendin zelf hun nagels knipt is het krabben nog niet over maar wel verminderd en als ze dan nog krabben kunnen ze weinig schade aanrichten. Als je de nagels zelf kan knippen is het altijd goedkoper(en gezonder) dan te moeten sprayen.

Overigens.... verplaats je met 't sprayen alleen maar het probleem want dan gaan ze waarschijnlijk een ander leuke stof uitzoeken om hun nagels in te zetten :-)

w4
door w45imbos - Jan 6, 2006 om 17:49
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Geitje79,

Wanneer je trap bekleed is met vloerbedekking, en je hebt er nog een stuk van over, maak daar dan een krabpaal van. Gewoon op een plank nieten en bv aan de zijkant onderaaan de trap vastmaken. De kat vindt de bekleding fijn en kan er goed haar nagels aan scherpen. Wanneer je de krabpaal geplaatst heb, neem de kat er mee naar toe en help haar er de 1e keer haar nagels in te zetten. In het begin zal ze nog geregeld de trap uit kiezen, maar de krabpaal gaat ze ook gebruiken en scherpt op een gegegen moment, (na een paar maanden), haar nagels alleen nog op de krabpaal.

dr
door drumsab - Jan 6, 2006 om 18:55
7 Antwoorden / 0 Vragen

Ik knipte ook altijd zelf de nagels van mijn katten, dat werkte goed. Ze krabben er dan nog wel aan, maar maken het niet meer kapot.

Waar je wel op moet letten bij het knippen van de nagels is dat je niet in het leven knipt. En een kat met zwarte nagels is veel moeilijker te knippen, omdat je het leven in de nagel niet ziet. Laat je eens voorlichten door de dierenarts.

ho
door houdini - Jan 6, 2006 om 20:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi hier nog ff een tip: Als jou kat wel naar buiten gaat,en de nagels zijn kort geknipt,dan kunnen ze als ze in een nettelige situatie komen,zichzelf niet meer zo goed redden...b.v in een boom klimmen of wegrennen...daarvoor hebben ze we hun nageltjes nodig....veel succes!!!!

ie
door iepekniep - Jan 6, 2006 om 22:23
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi, ik heb zelf 2 katten één ervan krabt ook aan de trap, je kunt ook proberen "lokstof" op een bepaalde plaats te druppelen maar dat helpt lang niet altijd. Wij hebben het heel anders opgelost;  geen nageltje knippen enzo, want dat laat lang niet elke kat toe maar ik heb de trap opnieuw laten stofferen met een ander soort vloerbedekking, die absoluut geen lussen trekt en ook niet kapot gekrabt kan worden. Ze krabt nu helaas na 3 jaar nog steeds aan de trap maar mijn trap kan het als het ware hebben, geen probleem, geen kapotte vloerbedekking en zelfs na 3 jaar, ligt hij erop en is nog steeds prima in orde. Welke soort vloerbedekking je het beste kunt gebruiken ben ik ff kwijt maar een goede verkoper in een speciaalzaak kan je dat ook vertellen. Succes ermee. M

ko
door komik - Jan 6, 2006 om 23:09
10 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon de katten wegdoen!

Spaart veel geld en ellende.

mohawk
door mohawk - Jan 6, 2006 om 23:15
7 Antwoorden / 0 Vragen

Nooit van dierenliefde gehoord denk ik?

ko
door komik - Jan 6, 2006 om 23:24
10 Antwoorden / 0 Vragen

Mensenliefde is belangrijker!

fe
door feyenoord7 - Jan 7, 2006 om 02:10
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mensenliefde is niet altijd eerlijk, maar als je goed voor dieren bent geven ze jou hun liefde daarvoor in ruil!!!

cs
door cspook - Jan 7, 2006 om 02:47
1 Antwoorden / 2 Vragen

Een tip om je kat te verleiden toch haar of zijn nageltjes aan de krabpaal te scherpen is een paar druppels valeriaan op de krabpaal te sprenkelen. Voor mensen stinkt dit goedje, maar katten zijn er weg van!

caesar
door caesar - Jan 7, 2006 om 11:48
14 Antwoorden / 3 Vragen

Niet op reageren, want dat is wat hij/zij graag wil ongeacht wat die reactie is.

caesar
door caesar - Jan 7, 2006 om 11:58
14 Antwoorden / 3 Vragen

Met 32 jaar ervaring en nog steeds lopende.Kan ik je zeggen dat de reacties van w45imbos en iepekniep (ander tapijt) de meest relevante zijn. Vooral er zelf bijblijven en enige tijd het woordje nee gebruiken als je poes het wil gaan doen op de plek die niet mag en tegelijk positief de juiste plek aanwijzen en daar vriendelijk bij aanmoedigen en voordoen, dat enige keren volhouden en zie hoe intelligent katten zijn. Tevens het geurtje dat katten via de kliertjes aan hun pootjes afzetten tijdens het nagels scherpen afdekken met bijvoorbeeld: insmeren of spuiten met deodorant. Maar het werkt alleen bij een consequente periode dat te doen anders snapt ze/hij de connectie niet (overigens jong geleerd oud gedaan geldt ook voor katten). Als je veel van huis bent zou je er een weekend aan kunnen/moeten opofferen, maar dan heb je er de rest van het kattenleven plezier van, echt!

ll
door lleestermans - Jan 7, 2006 om 13:25
1 Antwoorden / 0 Vragen

koop een krabpaal, zoeen waar touw omheen zit . Schroef die op een niet goed zichtbare plaats aan de trap. Als hij opvalt verf hem dan. Besprenkel de krabpaal met een aantrekkings lotion voor katten. Dit geurtje kun je bijna bij iedere dierenzaak kopen. herhaal dit, ( misschien nog een paar keer) en ze blijven verder overal vanaf. Heb ik ook met mijn katten gedaan. P.s het touw niet verven hoor ! Meestal zitten er een paar beugels aan voor de bevestiging aan iets waarmee die verkocht wordt. Dan haal je hem daar gewoon af.

Groetjes Liane Leestermans

ee
door eefhannie - Jan 7, 2006 om 14:17
5 Antwoorden / 10 Vragen

Onze poes krabte ook ook op bepaalde plekken het advies van de dierenwinkel was om op die plaatsen een klein beetje amoniak te sprenkelen niet veel maar een klein beetje.

Het heeft bij ons geholpen Succes ermee

caesar
door caesar - Jan 7, 2006 om 16:23
14 Antwoorden / 3 Vragen

Ammoniak is een zeer gevaarlijke stof voor mens, dier en milieu. Een deodorant op de plek(ken) aanbrengen is heel wat vriendelijker en minstens zo effectief. En bovendien heel wat goedkoper dan spuitbussen uit de dierenwinkel en altijd bij de hand lijkt mij zo.

st
door stellink - Jan 8, 2006 om 18:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

Goede tip om een krabpaal van dezelfde vloerbedekking als van de trap
te maken. Als je deze dan insmeert met kattenpoeder (te koop in de
dierenwinkel en gemaakt van kattengras) is de poes er helemaal verzot
op. Ze houden namelijk erg van deze geur. Je moet dan de poes leren
hier aan te krabben, dus als de poes erbij staat, pak je een pootje en
krabt langs de paal. Hierdoor komen gelijk uit de geurklieren van de
poes een stof vrij die achtergelaten wordt op deze paal. Deze geur moet
(instinct) de poes blijven verversen. Voor een goed effect moeten
jullie dit een paar keer doen. Als je dan gelijk de trap sprayt, zal de
nieuwe krabpaal een stuk interessanter en veel aantrekkelijker zijn dan
je eigen trap! Veel succes ermee!

ko
door komik - Jan 10, 2006 om 13:55
10 Antwoorden / 0 Vragen

 Topic:  Ceasar: Niet op reageren, want dat is wat hij/zij graag wil ongeacht wat die reactie is.

Klopt!

Komik

kr
door kroon_1 - Jan 12, 2006 om 09:40
13 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurazijn op de plek spuiten.Werkt perfect en maakt geen vlekken. Je geeft dan jouw teritorium aan . Is die kat wel gekastreerd? Anders dat eerst laten doen.