jo
door jovanlijssel Nov 29, 2011 om 10:48
Huishouden & energie

Krijg raam niet meer open

Ik heb sinds 9 jaar mijn huis voorzien van aluminium kozijnen.Alles werkt volgens het draai/kiepsysteem. Altijd naar volle tevredenheid gefunctioneerd. Maar nu opeens kan ik een gesloten raam , met geen mogelijkheid meer open krijgen. Een van de vele "slotschuifjes"blijft hangen en voorkomt daarmede het openenen van mijn slaapkamerraam.De leverancier is komen kijken en heeft een uurtje zitten prutsen. Daarna weggegaan en ondanks veelvuldig bellen, nooit meer teruggezien. Wie weet oplossing ???Bedankt bij voorbaat

30407 12 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Nov 29, 2011 om 11:39
16850 Antwoorden / 108 Vragen

Misschien met een spray proberen de "slotschuifjes" week te krijgen of iets anders "vettigs"? Telkens beetje bij beetje proberen en weer sprayen. Het enige voordeel is dat u geen rekening heeft ontvangen. Aluminium roest niet dus dat kan het probleem niet zijn.

muzicaro
door muzicaro - Nov 30, 2011 om 11:57
53 Antwoorden / 15 Vragen

Misschien is siliconenspray een optie?
Een ander mogelijkheid die ik zou proberen is Imal ertussen spuiten. Imal kan vastzittende schroeven ook loskrijgen. Wel een poosje laten inwerken voordat je het probeert los te krijgen.
Veel succes ermee.

inekel1953
door inekel1953 - Nov 30, 2011 om 12:15
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Jovanlijssel,

Mijn advies is om WD-40 te gebruiken, dat wordt in de auto-branch maar door woningbij verenigingen voor allelei, piepende, krakende metalen delen in deuren en kozijnen te herstellen. Het spuitbusje, waarbij een héél dun rietje/buisje zit om zelfs tussen de smalste kiertjes WD-40 tussen te krijgen.

Bij deze de link waar u veel informatie kunt lezen
http://www.wd40.nl/marken_wd40_anwendungen_nl.php

Verkrijgbaar bij iedere winkel waar men automaterialen verkoopt.

M.vr.gr.,
Ineke L

ho
door honza23 - Nov 30, 2011 om 12:29
262 Antwoorden / 3 Vragen

WD40 hebben ze goedkoop bij de Action, en 1x per jaar bij de Aldi

ja
door james11j - Nov 30, 2011 om 13:29
6 Antwoorden / 10 Vragen

Smeren heeft nu geen zin meer, er is vast een nokje verschoven. Wat je kan doen is om het glas er uit te halen (glaslatten er uit klikken) dan heb je meer beweging met het raam. Of probeer het raam aan de hangzijde los te schroeven.

ahel1
door ahel1 - Nov 30, 2011 om 13:33
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat daar toch een vakman bij moet komen.
Heb zelf ook alu kozijnen, en als die dicht zitten kun je er met geen mogelijkheid iets tussen spuiten, die sluiten perfect.
Ik heb wel eens dat ik het raam niet meer dicht krijg, en dan is er een klein stukje in het slot verschoven dat ik dan weer op z'n plaats druk en dan lukt het weer.
Ik zou er een vakman bij halen.

M.v.g.
ahel

aurora1
door aurora1 - Nov 30, 2011 om 13:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag jovanlijssel,
Je zou nog eens kunnen kijken op het klussenforum van Klusidee. Via zoeken kiezen voor de rubriek kozijnen e.d. en aluminium kozijnen in het zoekvakje intikken. Misschien staat eenzelfde probleem ertussen en anders kun je je vraag daar zelf voorleggen.
WD40 (en vergelijkbaar) heb ik ook bij o.a. Karwei zien staan.

vr.gr.

tenormin
door tenormin - Nov 30, 2011 om 13:54
16850 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=ahel1 schreef op woensdag 30 nov 2011, 13:33]Ik denk dat daar toch een vakman bij moet komen.
Heb zelf ook alu kozijnen, en als die dicht zitten kun je er met geen mogelijkheid iets tussen spuiten, die sluiten perfect.
Ik heb wel eens dat ik het raam niet meer dicht krijg, en dan is er een klein stukje in het slot verschoven dat ik dan weer op z'n plaats druk en dan lukt het weer.
Ik zou er een vakman bij halen.

M.v.g.
ahel

het probleem is dat TS dit al heeft gedaan!

ahel1
door ahel1 - Nov 30, 2011 om 14:00
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat heb ik wel gelezen, maar er zullen toch zeker wel meer bedrijven in de buurt zijn die dit kunnen verhelpen.?
Ik zou een ander bedrijf laten komen.

jo
door jovanlijssel - Nov 30, 2011 om 18:34
8 Antwoorden / 4 Vragen

Beste allemaal,
Hartelijk dank zover voor jullie reacties. Het is inderdaad moeilijk om met spray tussen het kozijn en het raam te spuiten. Dit zit potdicht afgesloten.Ik zal in elk geval het glas er eens uithalen, dan kun je een beetje wringen en daardoor wellicht een beetje ruimte creeren om iets in te spuiten.De leverancier had tijdens zijn poging ook het glas eruit gehaald maar hij heeft geen poging gedaan om iets vettigs in te spuiten.Eerst kun je wel voor 12 mille nieuwe kozijnen bestellen, maar wanneer iets na een paar jaar niet meer goed functioneert, dan zie je de heren leveranciers niet meer terug.
Jullie reageren tenminste nog en dat doet me goed. Bedankt daarvoor.

jo
door jovanlijssel - Nov 30, 2011 om 18:38
8 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=james11j schreef op woensdag 30 nov 2011, 13:29]Smeren heeft nu geen zin meer, er is vast een nokje verschoven. Wat je kan doen is om het glas er uit te halen (glaslatten er uit klikken) dan heb je meer beweging met het raam. Of probeer het raam aan de hangzijde los te schroeven.

Helaas valt er aan de hangzijde niets te schroeven er zit simpelweg niets om los te maken. Zels de scharnieren zijn netjes in het profiel gemonteerd en zijn niet los te maken bij gesloten venster.
jo van lijssel

ahel1
door ahel1 - Nov 30, 2011 om 18:49
3 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan het glas er zelf wel uithalen, en dan.......als je het niet kunt openen dan lig dat waarschijnlijk aan het handvat, anders zou je het nog op de kiep-stand moeten kunnen zetten.
Bij ons is ook een keer een klink/handvat, of hoe je het ook noemen wil vervangen, en dat was helemaal gratis (10 jaar garantie) en ik denk niet dat je zoiets zelf kunt vervangen.
Je maakt vaak nog meer stuk dan dat je het heel maakt.