mark80
door mark80 May 10, 2011 om 13:57
Huishouden & energie

Kunststof kozijnen reinigen van bouwvuil.

Toen tijdens de bouw van mijn huis de ramen geleverd zijn heeft niemand de beschermfolie verwijderd, en ik was in de veronderstelling dat deze de kozijnen zou beschermen zolang de bouw duurde. Echter toen ik hellemaal klaar was en deze folie verwijderde bleek de folie niet volledig te dekken en op verschillende plaatsen beschadigd. Met als gevolg dat er nu op verschillende plaatsen vlekken zitten van verf tot primmer voor stukwerk.
De kozijnen hebben houtnerf struktuur wat het ook nog moeilijker maakt ze schoon te krijgen, ik heb van alles geprobeerd maar tot nu toe werkt niets.

40783 22 Rapporteer

jansje
door jansje - May 11, 2011 om 12:21
131 Antwoorden / 14 Vragen

ik zou als ik u was even contact opnemen, met degene die het heeft geplaatst. Misschien hebben die een oplossing. Maar horen hun het bescherm folie niet te verwijderen??

miekmol
door miekmol - May 11, 2011 om 12:42
201 Antwoorden / 50 Vragen

Hallo Mark,

Heb al Thinner geprobeerd?
Dit is niet voor de verf of de primer maar wel voor kunststoffen kozijnen met houtnerf waar geen enkel spul, zoals HG-reiniger nog helpt.

Succes

uo
door uomo - May 11, 2011 om 12:53
17 Antwoorden / 0 Vragen

Eeeeh THINNER, we hebben het toch over kunststof.
Dan thinner nooit!!! gebruiken.
Hout nerf kozijnen zijn normaal bekleed zijn met een renolit-folie!
Primer voor stuc lost op in een daarvoor geschikt middel te verkrijgen bij een gespecialiseerde zaak.(wel vermelden dat de ondergrond kunststof met folie is!)
Wat betreft de de verf op welke basis is dit?
Op een vlak kunststof had je een verfkrabber kunnen gebruiken.
Op de renolit-folie zou ik advies vragen bij de leverancier.
Maar ga niet aan de slag met bijtende stoffen als thinner!!!!!

audb
door audb - May 11, 2011 om 12:56
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Er zijn gespecialiseerde bedrijven die het kunnen doen.

Helaas heeft u zelf eerst geprobeerd waardoor het misschien onmogelijk is om het bedrijf die bij u heeft gewerkt aansprakelijk te stellen.

Dat de folie er niet is afgehaald zou misschien te maken hebben gehad met het feit dat er nog gewerkt werd.

miekmol
door miekmol - May 11, 2011 om 13:00
201 Antwoorden / 50 Vragen

[quote=uomo schreef op woensdag 11 mei 2011, 12:53]Eeeeh THINNER, we hebben het toch over kunststof.
Dan thinner nooit!!! gebruiken.
Hout nerf kozijnen zijn normaal bekleed zijn met een renolit-folie!
Primer voor stuc lost op in een daarvoor geschikt middel te verkrijgen bij een gespecialiseerde zaak.(wel vermelden dat de ondergrond kunststof met folie is!)
Wat betreft de de verf op welke basis is dit?
Op een vlak kunststof had je een verfkrabber kunnen gebruiken.
Op de renolit-folie zou ik advies vragen bij de leverancier.
Maar ga niet aan de slag met bijtende stoffen als thinner!!!!!

U zegt geen Thinner gebruiken?
De heren die de kunstofkozijnen geplaatst hebben, hebben het zelf aangeraden!
Anders was ik zelf nooit op dat idee gekomen.

pinkvink
door pinkvink - May 11, 2011 om 13:03
5 Antwoorden / 1 Vragen

Zelf heb ik laatst oude opgedroogde gele purschuim vlekken weggepoetst met aceton, het kunststof- ook wij hebben houtnerf structuur is onaangetast. Een katoenen doek met aceton bevochtigen en rustig met enige druk op de vlek gaan wrijven, als de doek vies wordt steeds een schone plek gebruiken en blijven poetsen tot de vlek geheel is verdwenen.
Aceton is in 1 liter kunststof flessen verkrijgbaar bij o.a. Hornbach.
Na het reinigen is het kozijn geheel onbeschermd, het kozijn weer beschermen met een dun laagje autowas.
Succes verzekerd.

ka
door katja54 - May 11, 2011 om 13:57
54 Antwoorden / 8 Vragen

Hoi Mark.

Elk voorjaar poets ik mijn kunstofkozijnen met witte tandpasta , werkt geweldig , daarna poetsen met witte was en ze kunnen weer een heel jaar mee.

veel succes

ch
door chevyrolf - May 11, 2011 om 14:02
60 Antwoorden / 12 Vragen

aansprakelijk stellen diegene die het vervuild of beschadigt heeft, niet zelf knoeien kunstof kunje ook beschadigen door schoonmaakmiddelen, er zit een beschermlaag op die zorgt voor dat het weer niet aantast,en vuil weerend is en kleur verschil,het plastik is vaak glad e word ruw of zogenaamd dood (net als je gaat verfen )door bijtende middelen gloor en wat voor troep ook , dus pas er mee op,

ch
door chevyrolf - May 11, 2011 om 14:03
60 Antwoorden / 12 Vragen

je garantie vervalt als jezelf dingen onderneemt met het kozijn!!!

ridder_1
door ridder_1 - May 11, 2011 om 14:07
376 Antwoorden / 8 Vragen

Ik ben het geheel met uomo eens !!
Thinner is trouwens voor de bedrijfgroep van schilders en glas wettelijk verboden gezien de schadelijke koolwaterstoffen die hierin zitten. Goed dat de Arbo dienst geen controle uitvoerde, anders hadden ze een forse boete gehad.
Men zal thinner hebben genomen omdat dit product snel vervliegd in de omgeving en het geen vette laag achterlaat. Als u thinner zou laten inwerken zou het een lichte verkleuring /aantasting geven op het plastic/kuynstof wat u nooit meer goed krijgt. Voor kunststof is er speciale kunststofreininger op de markt, of neem een milde (liefst alkali-arme of vrije) multireiniger. Koop zon pot bij de Wibra voor amper 2 euro, laat het enkele minuten inweken en spoel het grondig na met lauw water.

al
door alecowen - May 11, 2011 om 14:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt het met HG intensief kunststof reiniger proberen

rf
door rftstrijbos - May 11, 2011 om 16:51
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb speciale kunstofcleaner bij mijn kozijnen gekregen.is misschien een idee om daarom te vragen bij degene die de kozijnen heeft geplaatst.deze cleaner is een heel fijn schuurmiddel dat de kozijnen reinigt en weer voor een tijdje tegen weersinvloeden beschermt.het heet nogoclean w200

1paul
door 1paul - May 11, 2011 om 17:36
3235 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft betaald voor schone kunstofkozijnen en deze niet gekregen, aannemer aansprakelijk stellen is de weg voor u laten zij het maar oplossen!!!

mo
door moravis2 - May 11, 2011 om 17:49
16 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mark80 schreef op dinsdag 10 mei 2011, 13:57]Toen tijdens de bouw van mijn huis de ramen geleverd zijn heeft niemand de beschermfolie verwijderd, en ik was in de veronderstelling dat deze de kozijnen zou beschermen zolang de bouw duurde. Echter toen ik hellemaal klaar was en deze folie verwijderde bleek de folie niet volledig te dekken en op verschillende plaatsen beschadigd. Met als gevolg dat er nu op verschillende plaatsen vlekken zitten van verf tot primmer voor stukwerk.
De kozijnen hebben houtnerf struktuur wat het ook nog moeilijker maakt ze schoon te krijgen, ik heb van alles geprobeerd maar tot nu toe werkt niets.

Door zelf met reinigingsmiddelen aan de slag te zijn gegaan, zult u niemand meer aansprakelijk kunnen stellen. Wat u nog wel kunt doen: leg de fabrikant het probleem uit en vraag of u een afvalstukje kunt krijgen. Gebruik dit om te experimenteren ('agressieve' middelen zoals terpentine, aceton en thinner bieden m.i. het meeste kans op succes).

mi
door midas - May 11, 2011 om 18:48
64 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jansje schreef op woensdag 11 mei 2011, 12:21]ik zou als ik u was even contact opnemen, met degene die het heeft geplaatst. Misschien hebben die een oplossing. Maar horen hun het bescherm folie niet te verwijderen??

Hun???

mi
door midas - May 11, 2011 om 18:50
64 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=miekmol schreef op woensdag 11 mei 2011, 12:42]Hallo Mark,

Heb al Thinner geprobeerd?
Dit is niet voor de verf of de primer maar wel voor kunststoffen kozijnen met houtnerf waar geen enkel spul, zoals HG-reiniger nog helpt.

Succes
Als het PVC betreft zou ik er maar met thinner vanaf blijven.

jansje
door jansje - May 11, 2011 om 19:10
131 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=midas schreef op woensdag 11 mei 2011, 18:48][quote=jansje schreef op woensdag 11 mei 2011, 12:21]ik zou als ik u was even contact opnemen, met degene die het heeft geplaatst. Misschien hebben die een oplossing. Maar horen hun het bescherm folie niet te verwijderen??

Hun???

misschien het verkeerde woord, maar in ieder geval degene die het geplaatst heeft.

czar
door czar - May 11, 2011 om 21:10
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=pinkvink schreef op woensdag 11 mei 2011, 13:03]Zelf heb ik laatst oude opgedroogde gele purschuim vlekken weggepoetst met aceton, het kunststof- ook wij hebben houtnerf structuur is onaangetast.

Aceton staat erom bekend plastic en kunststoffen op te lossen, dat zou ik dus nooit gebruiken. Thinner lijkt me ook geen goed plan.
Eerst de leverancier aansprakelijk stellen lijkt me. Laat hen dat maar oplossen (goed woord in deze)

orgelmuts
door orgelmuts - May 11, 2011 om 22:29
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=midas schreef op woensdag 11 mei 2011, 18:48][quote=jansje schreef op woensdag 11 mei 2011, 12:21]ik zou als ik u was even contact opnemen, met degene die het heeft geplaatst. Misschien hebben die een oplossing. Maar horen hun het bescherm folie niet te verwijderen??

Hun???

Joh Midas, zijk toch niet zo!
Kom liever met een oplossing in plaats van een les foutloos Nederlands!

orgelmuts
door orgelmuts - May 11, 2011 om 22:31
632 Antwoorden / 58 Vragen

@midas

Oops, niet gezien dat je ook nog een oplossing had, maar dan evengoed, moet je nou zo zeuren over een klein foutje?

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 12, 2011 om 00:33
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Mark:

Thinner (= celluloseverf verdunner) lost het oppervlak van verschillende kunststoffen op en maakt het oppervlak zeer broos. Dat zou ik nooit gebruiken op kunststof. Idem voor aceton.

Kijk eens hier: http://shop.prilux.de/products/Reinigungs-Pflegemittel/Lixtop-der-universelle-Kunststoff-Reiniger-fuer-Drucker-und-PC.html

LIXTOP© van Henkel is prima en ongevaarlijk spul om vuile plastic oppervlakken te reinigen. Zelf gebruikte ik dit zo'n 25 jaar geleden al professioneel bij mijn vroegere werkgever om hardware er als nieuw te doen uitzien. Onder het motto "wie appelen vaart, wie appelen eet" heb ik nog iets op voorraad. ¦;-) Gebruik het nog af en toe.

Wanneer je iets schuren wilt aan het kunststof oppervlak dan kun je ook nog Commandant 4, 3 of 2 gebruiken. Net als bij autolak. Op het laatst tandpasta laat het kunststof glimmen, doch ik weet niet of dat de bedoeling is van houtnerf kunststof.

Hardware ERror MAN. (Heeft niets van doen met bovenvermeld URL)

mark80
door mark80 - May 12, 2011 om 08:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

De reactie van de levancier was dat zij inderdaad deze er ivm de bouw op hadden laten zitten. Maar zodra er gestuct ging worden moest deze er al af zijn en ookal zat er folie op toch moest je hem maar afplakken tijdens het aanbrengen van de primer.
Ook zij gaven de tip van de thinner maar toen de mensen van de verfwinkel dit hoorde raade zij het ook af, en zo bleven de verhalen als acceton elkaar tegenspreken. Wat kan nu wel wat niet?
Zelfs de HG variant werkte niet, sinds dien proberen we het al niet meer ruim een jaar geleden.
De stucprimer is onderandere 1 voor tegelwanden deze lijkt zelf wel van beton en er af steken kan volgensmij ook niet ivm de vaste folie laag. Deze wil je niet beschadigen en met autowas binnen in de weer?
De verf is gewone latex maar door dat deze in de houtnerf zit krijg je het er niet uit zelfs niet met een tandenborstel.
Wij hebben zelf de boel voorbereid voor het stucen en ook het schilderen is allemaal door ons zelf gebeurd dus daar kan ik niemand aansprakelijkstellen.