we
door webgnome Apr 1, 2009 om 11:03
Huishouden & energie

Laminaat en een rolstoel

Beste,

mijn vriendin en ik zijn op dit moment bezig met het uitzoeken van een nieuwe vloer voor in ons nieuwe huis. Het geval is alleen dat wij beide in een rolstoel zitten en we vragen ons af welke belasting dat een rolstoel ( geen elektrische) geeft op laminaat en vooral of de keuze voor een ondervloer daar nog een groot belang in heeft?

7752 13 Rapporteer

labren
door labren - Apr 1, 2009 om 13:37
862 Antwoorden / 0 Vragen

ja je moet niet een te dikke zachte ondervloer nemen gewoon een standaard ondervloer nemen om de oneffenheden op te vangen, je heb van die groene plaatjes die je bij elke bouwmarkt kunt kopen die zijn daar perfect voor want als je een te dikke zachte ondervloer neemt dan heb je kans dat je door je parket heen gaat.

twins45
door twins45 - Apr 1, 2009 om 14:02
44 Antwoorden / 23 Vragen

Ondervloer is al besproken maar let  wel op de kwaliteit van het laminaat. Het staat op alle pakken, slaapkamer, beperkt kantoot gebruik. Ik zou de hardste toplaag  nemen.

op
door oplossing - Apr 1, 2009 om 14:07
119 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik me niet vergis verkopen ze tegenwoordig ook LAMINAAT tegels (60x40), misschien omdat je daarmee het gewicht van een rolstoel op één plek beter kan verdelen?? en ook het rijden erop heb je misschien minder kans dat de laminaatvloer waar je vaak overheen rijdt in beweging komt. Ik weet niet of ik het bij het rechte eind heb maar dat lees ik verder van de andere dan wel.

Veel succes en laat je in ieder geval HEEL goed voorlichten.

Gr Oplossing

hp
door hpvantiel - Apr 1, 2009 om 14:08
14 Antwoorden / 1 Vragen

enigste oplossing is linoleum laten plakken,voor heel veel jaren plezier ervan,er zijn zoveel kleuren en patronen,dus kies wel erg bewust wat je hebben wilt.wat onderhoud betreft af en toe een poets machine er over heen voor de glans,dat rolt en draait ook het lichtst.

laat je niks anders aan smeren hoor,kijk maar in alle scholen en openbare gebouwen,alles wat je ziet is linoleum.Voor dat je denkt dat ik aandelen er in heb,ik zeg je dit als oud woningstoffeerder.

succes ermee.gr.hans

fi
door fiderace - Apr 1, 2009 om 14:11
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste rolstoelers,

Ikzelf zit in een handbewogen- en in een electrische rolstoel. Ik heb in mijn appartement laminaat liggen en ben hier zeer tevreden over. Het rijdt prima en slijt niet. Wel is het van belang dat je een goede kwaliteit koopt. Bij mij op de vloer ligt Alloc. Niet goedkoop maar wel heel goed. En de fabrikant geeft een lange garantie.

Pas op met zwarte banden, omdat dit strepen kan geven. Dus niet scherp draaien. De normale grijze/witte banden doen dat niet. Zijn de banden nat door bijv. de regen, dan laat het wel sporen achter, maar die zijn niet hinderlijk en weg te wrijven.

Ook is het van belang dat de vloer d.m.v. een ondervloer goed uitgevlakt is.

fe
door ferdinand04 - Apr 1, 2009 om 14:52
2 Antwoorden / 0 Vragen

wij hebben ook het probleem maar wij hadden een dure harde vloer uit gekozen
met hout profiel dat word met vernis in de fabriek grof bewerk lijk net echt als houtprofiel slijt erg hard en word er niet mooi op echt slijt plekken.
maar als je gewoon laminaat neemt wat glad is heb je weinig problemen zelfs ikea vloeren voldoen erg goed een zeer goede kaliteit bij mijn zoon licht het al 10 jaat in de kamer  en heeft nog maar weinig geleden.

sitan
door sitan - Apr 1, 2009 om 16:54
28 Antwoorden / 4 Vragen

Hoi,

Ik ben ook rolstoeler en heb sinds 2007 grijs/donkereiken laminaat van Praxis in mijn huiskamer liggen na jaren plavuizen te hebben gehad. Ik ben er nog steeds tevreden over. Het enige waar je aan moet wennen is dat je idd ziet wanneer je met natte banden binnenkomt (maar dat is ook met natte schoenen) en op dat donkere eiken zie je elk korreltje liggen..... Die natte banden kun je enigszins verhelpen door bij de voordeur een vrij groot stuk inloopmat te gebruiken (maar wel op een stuk vloer leggen zonder laminaat maar met groene ondervloer, ligt het meteen vast en kan niet verschuiven als je met rolstoel erop ronddraait) wat je op elke lengtemaat kunt kopen bij de Praxis.

In het begin toen de vloer net was gelegd had ik wel het komische idee dat ik in een kartonnen doos leefde vanwege het geluid bij elke stap o.i.d. op het nieuwe laminaat wat heel anders klonk dan die plavuizen......

Veel succes!

we
door webgnome - Apr 1, 2009 om 20:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

bedankt voor de vele antwoorden. We hebben op dit moment ons oog laten vallen op de balterio grandeur 593 ( frans oud eiken ). Ik denk zelf dat het qua laminaat wel goed zit maar het gaat mij om de ondervloer. Zover ik weet ( heb de offerte nu niet bij de hand ) hebben we nu een spemi 10db ondervloer. Een kennis van ons die gaf echter aan dat de redupax ondervloeren beter zouden zijn als het gaat om rolstoelgebruik.

Heeft iemand hier ervaring mee?

kenwel2
door kenwel2 - Apr 1, 2009 om 21:04
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo webgnome. Je kennis of virnden, heeft/hebben wel geheel gelijk aan wat ze aan u adviseren, de rest van de antwoorden zij prima, maar let wel vooral op , dat je laminaat gebruikt met een goede dikte, en gebruikers/ advies, in dit geval zwaar gebruik, intensief: Hieronder het advies over de ondervloer:

Redupax® is één van de meest ideale ondervloeren voor laminaat en parket en garandeert een lange levensduur van uw kostbare vloer. Redupax® is nationaal en internationaal uitgebreid getest op zijn contactgeluidreducerende eigenschappen en voldoet aan de normen en aanbevelingen van het bouwbesluit. Het draagt dan ook het TNO productlabel. Redupax® bereikt een contactgeluidreductie van 20 dB ?Lw / 10 dB ?Llin in combinatie met kliklaminaat en 22 dB ?Lw / 10 dB ?Llin in combinatie met verlijmd laminaat, op basis van de nieuwe Europese norm NEN-BS-EN-ISO 140-8 / 717-2 (NPR 5079).

Redupax® is samengesteld uit zuiver natuurlijk resthout van populieren, berken en naaldbomen en is daarmee volledig milieuvriendelijk. Naast de reeds vernoemde geluidsreductie, zorgt Redupax® ook voor een hoge mate van thermische isolatie en een egalisatie van oneffenheden tot 3 mm in iedere draagvloer.

Uw kennis of adviseur heeft in dit geval geheel gelijk....!!

Zelf heb ik een gehadicapte vrouw en heb nu vanaf 1999 kliklaminaat liggen, die ik destijds heb gekocht bij Praxis, voor intensief gebruik (8 mm) en heb verder: Een kruipruimte, betonvloer van zo'n 15 cm, daaroverheen een afwrkvloer van zao'n 5 cm, dan een plastic (blauwe) onderzeil, dan dikke groene platen (7mm) en dan wederom een afdichtende folie.met daarop dan uiteindelijk de (klik)laminaat. De vloer is na intensief gebruik met rolstoel en 2 mechelse herders, nog in perfecte staat na 10 jaar, terwijl destijds werd gezegd, dat we blij mochten wezen, als we daar 4 jaar mee vooruit konden.....da's dus een enorme meevaller gerbleken. De vloer is, als ik hem heb gereinigd met laminaatreiniger, nog als nieuw nu! En geen krommingen of wat dan ook...

Veel succes met uw uiteindelijke beslissing! Het moet (natuurlijk!) wel in een keer goed gebeuren...

Gr. Henri

kenwel2
door kenwel2 - Apr 1, 2009 om 21:09
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo webgnome: De keuze voor laminaat door u genoemd, is inderdaad een hele beste 9mm, prima!

Balterio Grandeur laminaat is het antwoord van Balterio op de vraag naar lange en brede laminaat planken. De Balterio Grandeur vloeren zijn uniek! Lange laminaat planken waren al op de markt, maar nog niet van 24cm breed. Grandeur heeft een matlook uistraling met glanzende nerven net zoals de Magnitude (chrome zone finish) Planken per pak: 5st. 2039x239x9mm Pakinhoud: 2.43m2 Klasse: AC4-32

Lijkt mij voor uw gebruik met rolstoelen, inderdaad uitermate geschikt. Ik zou hier inderdaad voor gaan dan...

Gr. Henri, en succes!!!

kenwel2
door kenwel2 - Apr 1, 2009 om 21:11
1574 Antwoorden / 13 Vragen

slijtklasse industrieel gebruik......kan niet meer beter, lijkt mj....

Gr. Henri

orgelmuts
door orgelmuts - Apr 1, 2009 om 23:25
632 Antwoorden / 58 Vragen

Als je laminaat neemt voor intensief woongebruik (staat op de verpakking wel aangegeven) dan zit je goed.

Zelf zit ik ook in een rolstoel, maar wij hebben vinyl op de vloer, eigenlijk nog niet eens direkt geschikt voor rolstoelgebruik, maar het ligt nu 5 jaar en het ziet er keurig uit.

Succes met uitzoeken! Wilma.

ma
door maho - May 16, 2009 om 22:47
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Nee! De Spemi niet toepassen.

Het betreft hier een niet-vertakt foam met lengtebanen, het laminaat zal best wel blijven liggen, maar de kans op piep en kraakgeluiden neemt enorm toe.

Het probleem met dit type tussenvloeren is;

Dat de piep en kraakgekuiden zich vaak pas na een wat langere periode zullen voordoen.

Deze reactie is gebaseerd op;

Het feit dat u beiden in een rolstoel zit en waarschijnlijk(?) over de gehele verdieping laminaat wilt laten plaatsen, of in ieder geval in de woonkamer (waar men leeft).

Op slaapkamers zou ik hier persoonlijk minder moeite mee hebben (eventuele piep en kraakgeluiden)

vriendelijke groet, Mark.