bi
door bieslook Nov 14, 2013 om 00:45
Huishouden & energie

Lekkage

Onlangs heb ik lekkage gehad in mijn logeerkamer. Nu zitten er kringen in een van mijn matrassen. Niet dat het kwaad kan maar ik vind het een nogal smerig gezicht. Weet iemand hoe ik deze kringen kan verwijderen?

13290 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 14, 2013 om 11:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die kringen zijn niet te verwijderen. Als de hoes van de matras niet afgenomen kan worden om te wassen, kunt u overwegen een losse matrashoes te kopen en die er extra om heen te doen, zodat u het niet ziet bij het verschonen van het bed.

ve
door verwijderd - Nov 14, 2013 om 13:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op donderdag 14 nov 2013, 13:12: Als u een inboedelverzekering hebt valt lekkage daar toch onder. Kunt u daar claimen.

ve
door verwijderd - Nov 14, 2013 om 13:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u een inboedelverzekering hebt valt lekkage daar toch onder. Kunt u daar claimen.

ve
door verwijderd - Nov 14, 2013 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo misty&moos,

probeer het eens met een wasverzachter.
Vr. gr. sjoppie.

ve
door verwijderd - Nov 14, 2013 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

sjoppie schreef op donderdag 14 nov 2013, 08:16: Hallo misty&moos,

probeer het eens met een wasverzachter. Bedankt sjoppie. Ik ga dit zeker proberen.

ve
door verwijderd - Nov 14, 2013 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kwam klik hier ook nog tegen.

ve
door verwijderd - Nov 15, 2013 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan het ook besproeien met water en beetje bleekmiddel. Zo kreeg een vriendin urinekringen uit het matras.

ve
door verwijderd - Nov 15, 2013 om 13:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het beste antwoord lijkt mij van Tenormin: Verzekering inschakelen. Vochtkringen zijn echt moeilijk tot niet te verwijderen. Zeker niet uit een matras. Wasverzachters hebben geuren die lang blijven hangen, moet je net lekker vinden. Hetzelfde geldt voor bleekwater. Slapen op een bed dat naar bleek ruikt? Jakkie.

ve
door verwijderd - Nov 15, 2013 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vocht plekken/vlekken zijn niet te verwijderen een optie zou zijn een nieuw matrashoes met rits.

ve
door verwijderd - Nov 15, 2013 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

diandra schreef op vrijdag 15 nov 2013, 13:19: Vocht plekken/vlekken zijn niet te verwijderen een optie zou zijn een nieuw matrashoes met rits.

Dat zou ik zeker doen, nadat de inboedelverzekering de "restwaarde" van het matras heeft vergoed. Want dat waterschade (lekkage) betaald word door de verzekering is een feit maar uiteraard krijg je niet de nieuwwaarde terug. Ligt er aan hoe oud het matras is, nog mooier zou zijn als er nog een rekening boven water kwam (hoe toepasselijk ;-)) van datzelfde matras. De nieuwe hoes zal ook beduidend voordeliger zijn dan een heel nieuw matras, dus een heel goede optie.

ve
door verwijderd - Nov 15, 2013 om 14:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of de inboedelverzekering het vergoedt is nog maar de vraag. Als iemand zijn slaapkamerraam laat openstaan als het regent, gaat de verzekering dat normaal gesproken niet vergoeden. Idem als je het bad vol laat lopen, wegloopt en het bad overstroomt. Of als je de planten water geeft en de gieter uit je handen glipt.
De waterschade moet wel door een in de voorwaarden genoemde oorzaak zijn ontstaan, anders vergoedt de verzekering niks.

(Uitzondering: als je de zogenaamde 'all-risk-dekking' hebt, maar die is vaak niet te betalen, dus de meeste mensen zullen die niet hebben.)

ve
door verwijderd - Nov 15, 2013 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Men krijgt van een verzekering niet de restwaarde vergoed, hooguit de waardevermindering.

ve
door verwijderd - Nov 15, 2013 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hanneke, misty&moos schreef "lekkage", daar ga ik van uit. Niet de door jouw genoemde punten. Een van de dingen die je noemt lijkt me echt een beetje vreemd: bad overlopen". Zie ik niet zo gauw een matras met waterschade. Dan staat je huis onder water ;-).

@tijger1, what is in a name(word in this case): restwaarde of waardevermindering; in beide gevallen krijg je geen nieuwwaarde.

ve
door verwijderd - Nov 15, 2013 om 15:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is een heel groot verschil tussen restwaarde en waardevermindering.

Omdat waterkringen uit een matras nu eenmaal niet te verwijderen zijn, zal in dit geval hooguit een hoes vergoed worden.

ve
door verwijderd - Nov 15, 2013 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook niet iedere lekkage valt zomaar onder de dekking van de 'normale' inboedelverzekeringen.
Als je lekkage hebt door slecht onderhoud valt het bijvoorbeeld al niet onder de dekking.
En als je badkamer boven je slaapkamer is, en het bad loopt over, dan lekt dat in sommige (oudere) huizen vrij makkelijk door de vloer van de badkamer heen (wat dus weer het plafond is van de slaapkamer).
Ik probeer alleen even te temperen dat niet iedere waterschade of lekkage zomaar vergoed wordt. Voordat de verzekeraar weer de schuld krijgt ;-) (Als oud-schadebehandelaar heb ik vaak genoeg dit soort gevallen gezien helaas.)

ve
door verwijderd - Nov 15, 2013 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

De lekkage was niet door onachtzaamheid of slecht onderhoud. Er was door de storm van laatst een dakpan van het dak gevallen. En ik heb al een één van de tipgevers gemeld dat ik liever niet de verzekering inschakel omdat zij onlangs ook al hebben moeten uitkeren wegens een inbraak terwijl wij daar pas zo'n anderhalve maand verzekerd waren. Maar in ieder geval heel hartelijk bedankt voor alle tips. Ik ga het e.e.a. proberen. Het wordt sowieso geen nieuw matras aangezien het maar een logeermatras betreft wat zo'n drie à vier keer per jaar wordt beslapen.

ve
door verwijderd - Nov 15, 2013 om 22:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt als u dat wilt rustig de verzekering inschakelen. Dat u daarvoor ook al schade had, doet niets ter zake.

Regenwater wat door het dak gelekt is, is sowieso vuil. U kunt zich de moeite van al die middeltjes besparen. Gaat niet werken. Als u het een vervelend gezicht vindt, koopt u een hoes en het is klaar.

Ook nog altijd handig als er een ongelukje gebeurt.