Liander slimme elektra meterstand verdrievoudigd
Al sinds 1987 wonend in het zelfde huis met een gezin van 4 personen. Sinds 2015 hebben wij een prachtige nieuwe meter ontavengen van Liander genaamd: Slimme meter voor Liander.
Nu hebben wij de afrekenening gekregen van afgelopen jaar, en is ons verbruik sinds installeren met 168% gestegen. Gebeld met Nuon hoe dit kon, zij weten dit niet en stuurde ons naar Liander want daar is de meter van.
Na een tijdje bellen was de conclusie: meter moet uw laten ijken, kosten €300,- indien de meter niet defect is.
Er werd gezegd dat het eigenlijk nooit gebeurt dat hij stuk is maar als ik het volgende op een rijtje zet heb ik mijn twijfels:
Jaren voor 2013 gemiddeld: 1860 kwh
verbuik 2013 (oude meter) : 1800 kwh
verbruik 2014 ( oude meter): 1900 kwh
verbruik 2015 ( nieuwe slimme meter): 5500 kwh
Zoals duidelijk is te zien dat ons verbruik enorm gestegen is en dat het na ons inziens aan de slimme meter ligt. Meneer van Liander ontekende het opnieuw en zei: dan was uw oude meter waarschijnlijk defect. Dus dat zou betekenen dat wij al 27 jaar een defecte meter hebben gehad!!
Wat kunnen we hier aan doen? als we een ijking zouden laten doen op Lianden HUN meter ( wij mogen daar absoluut niet aan komen volgens de geplaatste sticker ) en de meter zou in orde zijn, kosten voor ons + de 700€ energie kosten!!
Ik weet geen raad meer, dus vraag ik hulp
gr jordi
Ik vind de oude cijfers wel heel erg laag voor een gezin van vier personen. Is wel elk jaar de echte stand opgenomen en doorgegeven?
Een normaal verbruik zou eerder 4.000 kw zijn.
De vorige meterstanden zijn altijd door de leverancier opgenomen dus deze klopten echt. Wij zijn een gezin met een tussenwoning die nooit een droger aan heeft ( groot verbruik apparaat) en de was altijd door de buiten lucht laten drogen. Geen onnodige apparaten aan laten staan en elke maand noteren wij de standen van dat moment. Een gezin die erg energie zuinig is. Dus de voorgaande standen klopten zeker weten
Een jaarverbruik van 5500 KWh is misschien wat hoog, maar voor een 4-persoons huishouden ook weer niet ondenkbaar....
Een jaarverbruik van 1800-1900 KWh is op z'n minst twijfelachtig te noemen....
Kook je elektrisch? Meerdere computers in huis? Wordt er veel gewassen? Is het huis overdag, de hele dag door 'bewoond'? En zijn de meterstanden van de nieuwe meter goed opgenomen? Zowel bij installatie als op het tijdstip van de afrekening (zie jaarafrekening)?
Er zijn dus veel vragen die eerst beantwoord moeten worden vóór er iets zinnigs gezegd kan worden over die nieuwe meter. Het zou zomaar kunnen dat de oude meter defect was en je dus eigenlijk al jaren véél te weinig betaald hebt....
En om even een beeld te schetsen, mijn jaarverbruik ligt momenteel rond de 3700 KWh (2-persoons huishouden) en dat is inclusief zuinige LED-verlichting. In de tijd van de gloeilampen lag mijn jaarverbruik soms boven de 4500 KWh....
Het lijkt er eerder op dat je verbruik jarenlang te laag is geweest door inderdaad een defecte meter. Ik zit met mijn verbruik (1 persoon) altijd rond de 2500 Kwh. Ja, met overal led lampen.
Hier drie persoons huishouden en rond de 3600 KWh, nu heb je meerdere voorbeelden waarbij jou 1900 toch ook vragen opwerpen.
We koken op gas, maar als jij dat misschien ook nog electrisch doet, dan loop je al snel weer een stuk hoger.....
Je kunt het vrij simpel zelf meten. Weliswaar geen formele test, maar het geeft in ieder geval een indicatie of de meter goed of slecht is: zet alles uit, op een flinke energiegebruiker met een bekend opgenomen vermogen aan. Bijvoorbeeld een forse bouwlamp. Laat die een uur aanstaan en kijk wat de meter zegt. Als je een bouwlamp van 1 kW een uur laat branden en de meter geeft aan dat er ongeveer 1 kWh is verbruikt dat is de kans op een probleem met de meter klein. Geeft de meter veel meer aan, dan moet je 'm laten ijken.
Overigens klopt jouw conclusie niet dat je 700 Euro meer energiekosten hebt als de meter in orde is.
Daarmee bedoeld hij toch het verbruik van boven die 1900 (ca. 3600) naar 5500 en of dat meer is, eigenlijk meer dan voorheen, maar misschien wel kloppend.
Ik denk inderdaad dat uw oude meter niet goed heeft gewerkt. Uw verbruik is voor een gezin extreem laag. Ons verbruik bij 2 personen is 3600 per jaar. En hebben echt geen rare energiezuipers in huis.
Ik heb persoonlijk het omgekeerde meegemaakt. Na vervanging van de oude meter daalde het energieverbruik. Het is niet waarschijnlijk dat de nieuwe meter onjuiste waarden aangeeft in welk geval u jarenlang zou hebben 'geboft'.
Thans is het zaak om vast te stellen of de slimme meter juiste waarden aangeeft.
Hoe doet u dat. Haal bij de electronica winkel een losse energiemeter die u in een wandcontactdoos kunt steken. Bijvoorbeeld fabrikaat brennenstuhl. Zet deze tussen wasmachine of droger aangenomen dat die op een aparte groep zitten en schakel alle overige groepen uit. Vergelijk de waarden van het aangegeven verbruik met dat van uw slimme meter. Indien nodig verschillende cycli. Al snel zal duidelijk zijn of de geplaatste meter defect is. Bezie of uw huidige verbruik overeenkomt met de gemiddelde waarden als aangegeven door uw leverancier niet te verwarren met de netbeheerder Liander die verantwoordelijk is voor de meter opname. Jammer dat u hier pas zo laat achter komt. Het is te doen gebruikelijk dat u eens in de twee maanden een overzicht ontvangt van uw leverancier. Dan had u in een eerder stadium uw verhoogde verbruik kunnen vaststellen.
Mijns inziens moet de oude meter wel defect zijn geweest en dit keer (wat vaker het geval is bij oude analoge meters) in uw voordeel want +/_ 2000 kwh per jaar verbruiken is voor een 4 persoonshuishouden een utopie. De slimme meter geeft wel het juiste verbruik aan dus zou ik die zeker niet laten ijken want u voor en aantal jaren veel te weinig betaald. Als u de meter toch laat ijken en die ijking blijkt juist kan de Nuon zich achter de oren gaan krabben en in het slechtste geval correcties op de afrekeningen gaan toepassen want u heeft in die jaren meer elektra afgenomen dan u betaald heeft.
U kunt op de site van milieu centraal voor uw gezinssituatie bepalen of u met een verbruik van 5500 kwh bij de extreem hoge stroomverbruikers hoort.
En waar u zit met een verbruik van zo'n 1800 kwh.
Zoals al gezegd is hangt het stroomverbruik af van het aantal elektrische apparaten wat u in huis heeft, het gebruik ervan en of ze wel of niet zuinig zijn.
Blijft u twijfelen, voor €300 krijgt u in ieder geval een slimme meter terug die het juiste verbruik aan geeft.
Een verbruik van 5500 kwh is behoorlijk hoog, als dit verbruik correct is zou de oude meter
maar 35% van het werkelijke verbruik aangegeven hebben, een wel erg grote afwijking en die jaren lang niet veranderd.
je zou verwachten dat als de oude meter aftakelt je een terugval ziet in het verbruik maar het verbruik is alle jaren vrij constant.
In welk jaar is de oude meter maar 35% van het verbruik gaan aanwijzen?
U heeft 28 jaren de oude meter gehad neem ik aan.
Het kan bijna niet dat hij met deze afwijking van de fabriek is gekomen.
Maar het moet gezegd worden dat een jaarverbruik van 1900 kwh laag is.
Zeg het maar, was de oude meter goed of is de slimme meter goed?
https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/snel-besparen/grip-op-je-energierekening/gemiddeld-energieverbruik/m
Nieuw op Vraag & Beantwoord
2 stoelen niet goed winkel doet niets wat kan ik nog doen
6 stoelen gekocht bij 2 is de vulling gezakt zouden omgeruild worden maar wordt niet gedaan
na veel gepraat konden we 6 nieuwe uitzoeken alles op papier gezet
nu blijkt dat dat ook niet gedaan wordt
wat kunnen we doen reageren doen ze niet aangetekende brief gedaan
maar geen antwoord
Lees meer
Zomerbloesen met borstzakje moeilijk te krijgen
Ik heb altijd wat in mijn borstzakje ,diabetes meter ,maar bloezen met zo'n zakje zijn bijna niet meer te krijgen in NL Lees meer
Gaat de energiemij rekening houden met gehuurde zonnepannelen?
Ik heb een huurhuis van Ymere. Door hen werd mij zonnepannelen te huur aangeboden via Iederzon. Dat was de enige mogelijkheid om zonnepannelen te nemen. In het kader van de groene energie heb ik deze genomen. Dit is een wel een contract van 30 jaar en daar betaal ik momenteel elke maand ruim 36 euro voor. Deze pannelen leveren overigens lang niet de beloofde opbrengst (Ik verwacht nog niet een ... Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer