remi
door remi Oct 21, 2011 om 05:09
Huishouden & energie

Mag dit?

Mijn vriendin heeft een aangepaste woning. Nu kan ze van de woningbouwvereniging een aangepaste keuken krijgen. Deze is meer dan 30 jaar oud, en aan vervanging toe. Ze krijgt deze keuken, maar dan moet ze wel meer huur gaan betalen (€20 per maand) Mag dit zomaar? .

1437 22 Rapporteer

remi
door remi - Oct 21, 2011 om 05:16
317 Antwoorden / 84 Vragen

[quote=remi schreef op vrijdag 21 okt 2011, 05:09]Mijn vriendin heeft een aangepaste woning. Nu kan ze van de woningbouwvereniging een aangepaste keuken krijgen. Deze is meer dan 30 jaar oud, en aan vervanging toe. Ze krijgt deze keuken, maar dan moet ze wel meer huur gaan betalen (€20 per maand) Mag dit zomaar? .

Ik heb vergeten te melden dat ze niet een keuken krijgt die 30 jaar oud is, maar ze krijgt een nieuwe keuken. De oude keuken is meer dan 30 jaar oud.

diumenge
door diumenge - Oct 21, 2011 om 07:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Krijgt ze een zelfde keuken terug, dus alleen een nieuwe, of is de nieuwe keuken ook aangepast?

remi
door remi - Oct 21, 2011 om 07:25
317 Antwoorden / 84 Vragen

Ze krijgt een nieuwe aangepaste keuken. Deze keuken is wel kleiner als de vorige. De keuken die ze nu heeft is een hoekkeuken dwz het is een recht blad van 2½ meter met links ook een werkblad van 2½ meter. Nu krijgt ze alleen maar een recht blad. Daar weet ik de afmetingen nog niet van.

tdehond
door tdehond - Oct 21, 2011 om 08:01
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Anders moet het bij de gemeente aangevraagd worden als voorziening.
Zij zou bij de gemeente kunnen informeren of het via die weg voordeliger voor haar uitvalt.

ja
door jans2 - Oct 21, 2011 om 09:32
311 Antwoorden / 4 Vragen

Informeer eens bij de huurcommissie.

stacey
door stacey - Oct 21, 2011 om 10:40
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Voor het simpelweg vervangen van een afgeschreven keuken mogen ze de huur Niet verhogen.............
Tenzij er speciale dingen op verzoek van huurder zelf extra worden gedaan.
Dat aangepast waar jij het over hebt, simpel recht blad, wellicht wat hoger of wellicht zonder kastjes eronder lijkt mij niet echt een reden voor een huuraanpassing.
Dus informeer eens op basis van wat ze denken recht te hebben de huur te verhogen.

tenormin
door tenormin - Oct 21, 2011 om 10:56
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Normaliter is een huis van woningbouw die aan renovatie toe is geen huurverhoging van toepassing. Echter, ik lees niet dat de keuken al zou zijn aangepast in de huidige situatie en kan ze dit krijgen van de woningbouw. Als de woning dus als een aangepaste woning wordt beschouwd zou ze niet meer huur hoeven te betalen. Heeft uw vriendin, nu er toch verbouwingswerkzaamheden aankomen, b.v. wensen voor speciale zaken, zoals kranen, extra elektriciteitspunten en noem maar op, dan kan de woningbouw dat in haar huur ophogen. Denk b.v. aan dubbel glas in de keuken etc.; betegeling anders dan de woningbouw aanbiedt. Voor een standaard nieuwe keuken is geen extra huur verschuldigd.

lottesanne
door lottesanne - Oct 21, 2011 om 22:50
438 Antwoorden / 47 Vragen

Je vriendin moet bij de gemeente een WMO-woonvoorziening aanvragen. Dan kan de keuken op grond van de WMO worden aangepast en is er geen sprake van een huurverhoging.

remi
door remi - Oct 24, 2011 om 22:58
317 Antwoorden / 84 Vragen

Ik kreeg net te horen dat ze de keuken gedeeltelijk van de woningbouw krijgt, en van WMO

tenormin
door tenormin - Oct 24, 2011 om 23:03
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Fijn dat het is opgelost.

remi
door remi - Oct 24, 2011 om 23:13
317 Antwoorden / 84 Vragen

Dit is niet opgelost, de vraag is of ze alsnog de huurverhoging moet betalen. Ook kreeg ik te horen dat het wmo haar alleen een aanrechtblad wilde geven, maar als de woningbouw meebetaald krijgt ze een hele nieuwe keuken. Maar dan moet ze wel die huurverhoging betalen.

tenormin
door tenormin - Oct 24, 2011 om 23:51
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Sorry, ik las eigenlijk een deel van de keuken door woningbouw en de rest van WMO. Ik heb geen ervaring in aangepaste keuken maar als je logisch denkt: dit is een al aangepaste woning en de keuken is 30 jaar oud, dus inderdaad rijp voor vervangen op kosten van de woningbouw uiteraard. Ik heb ook alles nieuw gekregen in (niet aangepaste) flat, alleen omdat alles te oud was. Ik moet alleen betalen voor de extra's die ik er in wilde; nam ik niets extra ook geen extra huurverhoging. Het is hun bezit wat ze in goede staat willen houden.

remi
door remi - Oct 25, 2011 om 00:11
317 Antwoorden / 84 Vragen

Wat ik vernomen heb is het toch echt zo, dat ze extra huur moet betalen. Dit is niet alleen met woningen die aangepast zijn maar ook de "normale" woningen. Als je een nieuwe keuken wilt, krijg je een huurverhoging. Dat kan misschien in het huurcontract staan. Maar dan nog vind ik het raar.. Deze kosten zijn wel voor 2 jaar, daarna is ze niet meer verplicht om deze kosten te betalen. Maar dan nog vind ik het niet normaal Het kan wel in het huurcontract staan, maar of het wettelijk mag???? Ook had ik gehoord van haar dat ze een nieuwe tillift kreeg, en ook moet ze daar voor betalen. (huurverhoging) Dit komt van de woningbouw Venlo.

akkefiet
door akkefiet - Oct 25, 2011 om 10:03
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Het vervangen van een keuken valt onder grootonderhoud en zal normaal gesproken geen huurverhoging opleveren.

Je kunt het beste even bellen met de huurcommissie (klik) waar je eventueel ook een bezwaar kan indienen.
In elk geval weten zij het fijne van de regelgeving hierover.

stacey
door stacey - Oct 25, 2011 om 11:45
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=remi schreef op dinsdag 25 okt 2011, 00:11]Wat ik vernomen heb is het toch echt zo, dat ze extra huur moet betalen. Dit is niet alleen met woningen die aangepast zijn maar ook de "normale" woningen. Als je een nieuwe keuken wilt, krijg je een huurverhoging. Dat kan misschien in het huurcontract staan. Maar dan nog vind ik het raar.. Deze kosten zijn wel voor 2 jaar, daarna is ze niet meer verplicht om deze kosten te betalen. Maar dan nog vind ik het niet normaal Het kan wel in het huurcontract staan, maar of het wettelijk mag???? Ook had ik gehoord van haar dat ze een nieuwe tillift kreeg, en ook moet ze daar voor betalen. (huurverhoging) Dit komt van de woningbouw Venlo.

Als je nieuwe keuken (zelf) WILT/Vraagt kun je huurverhoging krijgen,
dat kan kloppen, als het door hou verzocht wordt en het is nog niet aan `officiële` vervanging toe kunnen ze er geld voor vragen/huur verhogen.
Persoonlijk lijkt een goedkope woningbouw keuken na 30 jaar wel eens afgeschreven..........die goedkope spaanplaat kastjes zijn bepaald niet van zo`n hoge kwaliteit dat je daar 30 levensjaren van kan verwachten.

Maar als jij zegt dat ze 2 jaar moet betalen is er geen sprake van een huurverhoging maar van een afbetalingsregeling voor iets die via/met de huur geincasseerd wordt.

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 25, 2011 om 11:51
842 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad, als het een afbetaling is voor 2 jaar, dan is het geen huurverhoging. Het lijkt me dan eerder te gaan om een niet-standaard-uitrusting van de nieuwe keuken waarvoor betaald moet worden. 2 jaar x 20 euro per maand komt neer op iets minder dan 500 euro. Dat moesten wij 4 jaar geleden al bijbetalen toen we een grote lades wilden ipv. keukenkastjes onder het aanrecht. Ook voor een niet-standaard aanrechtblad moest een bedrag worden neergeteld van rond die orde van grootte.

Het gaat dus niet om een huurverhoging, maar om een afbetalingsregeling. Dat mogen ze doen, mits juist onderbouwd (met gedetailleerde kosten als daarom gevraagd wordt).

remi
door remi - Oct 25, 2011 om 12:27
317 Antwoorden / 84 Vragen

@stacey Maar hoe zit dat dan met de tillift die ze krijgt? Hiervoor moet ze ook €7,50 extra huur voor gaan betalen.
Ik meen dat als je een keuken hebt van meer dan 30 jaar oud, dat die gratis word vervangen. Als die natuurlijk niet meer in goede staat is. Waar ik woon krijg je na 25 jaar een nieuwe keuken van de woningbouwvereniging. Er staat nergens, dat dan ook de huur omhoog gaat.

tenormin
door tenormin - Oct 25, 2011 om 13:01
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=remi schreef op dinsdag 25 okt 2011, 12:27] @stacey Maar hoe zit dat dan met de tillift die ze krijgt? Hiervoor moet ze ook €7,50 extra huur voor gaan betalen.
Ik meen dat als je een keuken hebt van meer dan 30 jaar oud, dat die gratis word vervangen. Als die natuurlijk niet meer in goede staat is. Waar ik woon krijg je na 25 jaar een nieuwe keuken van de woningbouwvereniging. Er staat nergens, dat dan ook de huur omhoog gaat.

Dat is correct. Idem dito met mijn WBV. Zoals eerder aangegeven, alleen als je extra zaken wilt hebben worden die doorberekend in de huur. Dat is eigenlijk wel logisch; voor extra comfort moet je betalen.

stacey
door stacey - Oct 25, 2011 om 13:07
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=remi schreef op dinsdag 25 okt 2011, 12:27] @stacey Maar hoe zit dat dan met de tillift die ze krijgt? Hiervoor moet ze ook €7,50 extra huur voor gaan betalen.
Ik meen dat als je een keuken hebt van meer dan 30 jaar oud, dat die gratis word vervangen. Als die natuurlijk niet meer in goede staat is. Waar ik woon krijg je na 25 jaar een nieuwe keuken van de woningbouwvereniging. Er staat nergens, dat dan ook de huur omhoog gaat.

Een lift is niet de verantwoordelijkheid van de woningbouw, dus als je daar geen vergoeding voor krijgt of zelf betaald kunnen zij dat tegen kosten voor je doen.
Dat een 30 jaar oude keuken `gratis` vervangen wordt lijkt me niet meer dan normaal Maar, zoals naitsoezn ook al zei, wil je iets extra of afwijkend van Standaard (woningbouwstandaard) dan kunnen ze daar geld voor vragen, een eenmalig bedrag of als het echt comfort verhogende luxe aanpassingen zou betreffen een huurverhoging.

Ik kon destijds bij de noodzakelijk (gratis) vervanging van mijn keuken bv extra kastjes of een langer werkblade krijgen maar dan wel tegen bijbetaling X-bedrag

lottesanne
door lottesanne - Oct 25, 2011 om 18:03
438 Antwoorden / 47 Vragen

De tillift is een WMO-voorziening. Wanneer zij daarvoor in aanmerking komt, voorziet de WMO in een tillift. Maar ook geldt dan wel de standdaard tillift. Wil ze iets afwijkends, dan wordt het bijbetalen.

mi
door miraltje - Oct 25, 2011 om 19:18
462 Antwoorden / 0 Vragen

wij werken veel voor de wbv en wmo en komen dit vaak tegen, er zijn een aantal dingen die los van elkaar gezien moeten worden.

de keuken is aan vervanging toe en dat wordt vergoed door de wbv, wat inhoud dat er een standaard wbv keuken wordt geplaatst.

daarnaast is er een wmo zorgindicatie afgegeven voor mevrouw wat in dit geval inhoud een aangepast werkblad, en dat alleen wordt op basis van de betreffende wmo indicatie vergoed.

vervolgens heeft mevrouw om een aanpassing gevraagt, en/of heeft de wmo een aanpassing aangeboden tov officiele indicatie.

echter wordt dit niet vergoed door de wmo maar dient mevrouw dit zelf te betalen of zoals de wbv aanbiedt dmv een tijdelijke huursverhoging

toolboy
door toolboy - Oct 25, 2011 om 21:16
965 Antwoorden / 40 Vragen

Super keuken van zeer hoge kwaliteit.
30 jaar.!!!!!Als huurder kan je toch een verzoek indienen als de keuken niet meer aan de eisen voldoet.
Ik snap het afwachten dan ook niet