cv
door cvdv Jul 21, 2011 om 16:32
Huishouden & energie

Matglas beschadigd

Hallo, heeft iemand enig idee hoe je beschadigd matglas kunt herstellen? Het betreft een matglazen kelkje voor een schemerlamp, waarvan de melkwitte buitenlaag op 'n paar plekken eraf is, zodat het lijkt alsof die (gladde) plekken vies zijn i.p.v. het maagdelijke melkwit. Als dit te bewerken is, en waarmee, dan hoor ik dat graag !
Alvast bedankt.

8694 9 Rapporteer

ka
door katja54 - Jul 22, 2011 om 12:10
54 Antwoorden / 8 Vragen

probeer op een klein stukje on het glas te graveren met een glasgraveersetje.
Ik heb in het verleden glazen gegraveerd en op die plekken hadden die plekken ook een melkwitte kleur

tenormin
door tenormin - Jul 22, 2011 om 12:57
16850 Antwoorden / 108 Vragen

Als het 1 matglazen lampje van schemerlamp betreft kun je bij de verfwinkel (gespecialiseerd het liefst) wit matglasverf kopen en het hele lampje behandelen, dan zie je ook geen herstelverschil als je andere dingen gaat uitproberen. Ik zou in dit geval dus niet naar een Gamma of Praxis of wie dan ook gaan maar een zaak waar veel handarbeidartikelen verkocht worden. Wij hebben zo'n winkel in Leidschendam (Angenent) en er moeten absoluut meer van dit soort zaken zijn in Nederland. Succes!

tenormin
door tenormin - Jul 22, 2011 om 13:03
16850 Antwoorden / 108 Vragen

cdvd, even ter aanvulling, mocht je er niet uitkomen; misschien kun je er een telefoontje aan wagen en hebben zij en/of advies: Angenent Speciaalzaak
070-3270171 of www.angenent.nl
Misschien kennen zij iemand in jouw omgeving met dezelfde soort zaak.

zw
door zwaantje - Jul 22, 2011 om 19:06
3 Antwoorden / 0 Vragen

Als je weet van welk merk de lamp is, bestaat vaak de mogelijkheid om een nieuw glas te bestellen. Kosten: een paar euro. Matglasverf is waarschijnlijk duurder!

tenormin
door tenormin - Jul 22, 2011 om 19:32
16850 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=zwaantje schreef op vrijdag 22 jul 2011, 19:06]Als je weet van welk merk de lamp is, bestaat vaak de mogelijkheid om een nieuw glas te bestellen. Kosten: een paar euro. Matglasverf is waarschijnlijk duurder!

Ik denk dat TS nieuw kopen zelf wel had kunnen bedenken, anders was er geen vraag op KASSA site gekomen. Er wordt immers over eventueel te herstellen opties gevraagd?

cv
door cvdv - Jul 22, 2011 om 20:44
20 Antwoorden / 25 Vragen

Inderdaad: er is niet meer aan die glaasjes te komen, púnt !
Bedankt voor de tips. Het graveren is mij een beetje te moeilijk (ook wel ietwat griezelig: glas !), en bovendien ben ik daar niet zo handig in. De verftip zal ik zeker ter harte nemen en gaan onderzoeken. Nogmaals bedankt !

ma
door martiedert - Jul 25, 2011 om 00:28
1 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is niet zo heel erg moeilijk. Elke glasrestaurator, waarvan ik er zelf één ben, kan daar een oplossing voor vinden. De materialen en technieken zijn echter duur in aanschaf en zeer moeilijk toe te passen voor een onervaren particulier!

cv
door cvdv - Aug 13, 2011 om 22:00
20 Antwoorden / 25 Vragen

Beste mensen, ik ben eruit !
N.a.v. het antwoord van @engelandvaarder heb ik de glaasjes eens goed bekeken, en wat bleek? Het was al matglas van zichzelf (z.g.n. opaalglas), maar er zat aan de buitenkant nog een extra laag wit matglasverf op, en dié was dus beschadigd. Ik heb onder stromend lauw water die laag er helemaal afgekregen met een fijn schuursponsje, en ziedaar: een mooi egaal matglazen lampkapje ! Iets minder mat, maar wél mooier, en de lampjes vond ik toch al enigszins aan de zwakke kant (25 Watt), dus ik heb er iets meer licht van. Ik ben een tevreden mens, dankzij jullie adviezen en opmerkingen !

tenormin
door tenormin - Aug 13, 2011 om 22:11
16850 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=cvdv schreef op zaterdag 13 aug 2011, 22:00]Beste mensen, ik ben eruit !
N.a.v. het antwoord van @engelandvaarder heb ik de glaasjes eens goed bekeken, en wat bleek? Het was al matglas van zichzelf (z.g.n. opaalglas), maar er zat aan de buitenkant nog een extra laag wit matglasverf op, en dié was dus beschadigd. Ik heb onder stromend lauw water die laag er helemaal afgekregen met een fijn schuursponsje, en ziedaar: een mooi egaal matglazen lampkapje ! Iets minder mat, maar wél mooier, en de lampjes vond ik toch al enigszins aan de zwakke kant (25 Watt), dus ik heb er iets meer licht van. Ik ben een tevreden mens, dankzij jullie adviezen en opmerkingen !

Heel leuk te horen dat het is opgelost en op zo'n simpele, goedkope manier (achteraf praten, hè). Plus dat je de lampjes nu nog mooier vindt; wat wil je nog meer. Veel plezier ermee en attent om ons het resultaat te laten weten.