jo
door johans Mar 7, 2020 om 21:56
Huishouden & energie

Mijn energierekening omlaag als ik van het gas af ben?

Op dit moment is 50% van mijn gasverbruik voor badwater en 50% voor het verwarmen van mijn huis. Als ik mijn huis heel goed isoleer kan ik het gasverbruik voor verwarmen mogelijk halveren. Met een warmtepomp kan ik vervolgens mijn huis verwarmen, maar dat kost aan electriciteit bijna even veel als met gas, omdat electriciteit 3x duurder is dan gas. En dan moet ik nog steeds de resterend 50% gasverbruik voor het verwarmen van badwater vervangen door electrisch verwarmen van mijn badwater. Water verwarmen tot een temperatuur van 55 graden gaat niet best met een warmtepomp, omdat het rendement erg laag is. Het netto resultaat is dat mijn gasrekening naar nul gaat, maar mijn electriciteitsrekening gaat flink naar omhoog, omdat voor het badwater-deel de rekening 3x zo hoog wordt.

Ik zie dus mijn energierekening stijgen en kan mijn investeringen van € 50.000 niet terug verdienen. Ik krijg alleen maar een nog hogere energierekening.

Volgens mij worden er alleen maar halve waarheden verteld. Of zie ik het verkeerd?

2102 8 Rapporteer

Iv
door Ivo W - Mar 7, 2020 om 22:17
734 Antwoorden / Vragen

Een kWh elektriciteit kost zo'n 22 cent.
Een warmtepomp haalt bij productie van warm water een COP van 3. Dat wil zeggen:  met één kWh elektriciteit wordt 3kWh nuttige warmte geleverd. Voor verwarming van de woning wordt een COP van 4 gehaald. Bij uw 50/50 verdeling voor warm badwater en verwarming zal de gemiddelde COP voor de installatie dus ongeveer 3,5 zijn. Een KWh warmte uit de warmtepomp kost dan 6,3 cent aan elektriciteit.

Uit een m3 gas haalt een cv-ketel zo'n 8kWh warmte. Een m3 gas kost gemiddeld 77 cent. Een kWh warmte kost u nu dus zo'n 9,6 cent.
Op de energiekosten voor warmte en warm water exclusief de vaste leveringskosten kunt u dus zo'n 35% besparen met een overstap naar een warmtepomp. Daar bovenop komt de besparing op de vaste leveringskosten voor gas. Dat is een jaarlijkse besparing van zo'n 250 euro.

Voorts vraag ik me af waar u 50.000 euro aan uit denkt te moeten geven. Een warmtepomp voor een doorsnee woning kost minder dan 10.000 euro. Als u naast die pure kosten voor het gasloos maken van uw huis ook nog tienduizenden euro's uitgeeft aan isolatiemaatregelen, dan zal daarmee uw energiebehoefte uiteraard flink afnemen. Daardoor zal de besparing op uw kosten voor verwarming nog veel groter zijn dan hierboven berekend. U kunt met het bedrag een doorsnee rijtjeshuis van energielabel F naar energielabel A opwaarderen.

Magnum007
door Magnum007 Mar 7, 2020 om 23:05
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Ivo,

Jij komt met mooie cijfers,maar......hou je ook rekening met een strenge winter?

Deze hele verplichte energie transitie is mijn inziens 1 groot bedrog.....
In Rusland lachen ze ons uit......

Nederland moet gewoon al het gas uit de bodem pompen en gedupeerden ruimschoots compenseren bij schade aan hun woning/gebouw.

ne
door neodutchio Mar 8, 2020 om 08:26
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Magnum, bij een strenge winter moet je ook met gas gaan verwarmen. En als je goed isoleert hou je de warmte gewoon binnen.

Iv
door Ivo W Mar 8, 2020 om 12:49
734 Antwoorden / Vragen

@magnum: in Rusland zullen ze ons inderdaad hard uitlachen, wanneer wij ons grotendeels afhankelijk maken van Russisch gas.

jo
door johans - Mar 8, 2020 om 00:00
8 Antwoorden / 1 Vragen

Voor het verwarmen van badwater naar 55 graden met een warmtepomp haal je bij lange na geen COP van 3.0 en een COP van 4 voor het verwarmen van de woning is ook erg optimistisch. Dit soort cijfers zijn net zo bedriegelijk als het opgegeven verbruik van een auto. In de praktijk valt het zwaar tegen.

Voor mijn vrijstaande woning moet ik 20 cm isolatie en een nieuwe gevelbekleding aanbrengen, nieuwe kozijnen en 3-voudig glas, ventilatie met WTW, douche met WTW, nieuwe geisoleerde buitenbdeuren, nieuw dak, vloerverwarming, warmtepomp, sondering, inductie kookplaat, nieuwe vloerbedekking, huur van een tijdelijke woning voor de periode van 3 maanden. Dat gaat meer dan Euro 50.000,- kosten!

tijger1
door tijger1 Mar 8, 2020 om 00:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U moet helemaal niets.

Magnum007
door Magnum007 Mar 8, 2020 om 01:33
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Johan,

Misschien kun je mooie Tesla kopen met 4000 euro subsidie?......;-))))

Het "gepeupel" betaalt dit wel via de benzine accijnzen omdat zij geen elektrische auto kunnen betalen.....;-))

Iv
door Ivo W Mar 8, 2020 om 10:05
734 Antwoorden / Vragen

Johan, die cijfers zijn gewoon praktijkcijfers die gemakkelijk gehaald worden door goed afgestelde systemen. Daarbij noemt u allerlei zwaar overdreven isolatie maatregelen. De maatregelen die u noemt zijn nodig om uw woning, met toevoeging van zonnepanelen, energieneutraal te maken. Voor het gasloos maken is het echter zeer overdreven. Voor het gasloos maken moet je een warmtepomp, boilervat en LTV afgiftesysteem hebben. Afgestemd op je verbruik. Niet meer en niet minder.

Magnum007
door Magnum007 - Mar 8, 2020 om 01:29
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Johan,

Laat je niet gek maken door dit gekke kabinet;-))

Gewoon lekker gas stoken tot het einde....
Tegen die tijd hebben wij hopelijk deze "kontdraaier" Rutte weggestemd.

Laat je ook niet gek maken door de (f)oppositie onder leiding van "kontdraaier" Asscher en zijn "partner wanneer het uitkomt" Klaver.....:-((((

ne
door neodutchio - Mar 8, 2020 om 08:55
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Het ligt helemaal aan uw verbruik of het gaat lonen of niet. Als ik naar een simpele berekening kijk van Kemkes zou je met gas (1470m3) €926,10 kwijt zijn en met elektrisch (14.361kWh) €3.159,42. Dan lijkt het er op dat het veel duurder zou zijn.

Als ik dan weer naar mijn eigen situatie kijk gebruik ik maar 955m3 gas voor een 2 onder 1 kap met 4 gezinsleden en een bedrijf aan huis. 1m3 gas staat gelijk aan 10,3kWh. Om bij hetzelfde verbruik over te gaan naar eletrisch kost mij dat dus 9.836,5 kWh. Dit weggezet in een berekening die ik gemaakt heb aan kosten:
Situatie nu: 2798kWh per jaar = €320,81
                    955 m3 per jaar = € 885,29
                     Totaal                =   € 1.206,10

Situatie nieuw: 12.634 kWh per jaar = €2.397,27

Dan zou ik dus een hoop maatregelen moeten toepassen om de kosten te gaan halveren. Natuurlijk zal in uw situatie isoleren zeker helpen, maar dat zal lang niet genoeg zijn.

Gasloos maken klinkt inderdaad leuk, maar de investering om te gaan besparen zal groter zijn dan de besparing zelf.

panter22
door panter22 Mar 8, 2020 om 09:03
6599 Antwoorden / Vragen
Iv
door Ivo W Mar 8, 2020 om 10:22
734 Antwoorden / Vragen

Waar haal je 10,3 kWh nuttig in te zetten warmte uit een m3 gas?

En waarom 'vergeet' je voor het gemak even het rendement van de warmtepomp. De getallen die jij noemt zijn van toepassing op een elektrische cv-ketel.

ro
door ron503 - Mar 8, 2020 om 09:36
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U verbruikt meer gas aan het stoken dan aan het verwarmen van het water dus 50% om 50% gaat niet op. Daarbij is elektriciteit veel goedkoper dan gas dus uw stelling dat die 3 keer duurder is dan gas gaat mank. Voorts houdt u geen rekening met de stookmaanden die met de zachte winters van nu voor een lager gasgebruik zorgen en als u een warmtepomp aan zou schaffen enkel in die stookmaanden stroom gebruikt. Warm water verkrijgen kan middels een energie zuinige boiler of een doorstroom boiler die enkel stroom gebruikt als er om warm water gevraagd wordt en kost geen duizenden euro's. De grootste investering is de isolatie van de woning want drie laags isolatie glas past niet in een standaard kozijn en vloeren zijn veelal niet geschikt voor vloerverwarming waarbij ik me afvraag of dat wel noodzakelijk is. Nu van het gas af gaan terwijl de warmtepompen e.d. nog in ontwikkeling zijn lijkt mij geen goed plan want dan wordt uw installatie een soort van testcase die gebruikt wordt om die warmte pompen energie zuiniger te maken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 8, 2020 om 10:03
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn ervaring: ik ben qua koken van het gas af en dat betekende een relevant lagere afrekening qua gas en electra. En dat met het gegeven dat electra qua verbruik goedkoper is dan gas. En laat nu mijn huisbaas ca. 3 weken geleden een nieuwe hoog rendement gas cv warmwater installatie hebben geplaats!
Dus voor wat dat betreft neem ik aan dat mijn huisbaas nog even niet van plan is om, hoewel ook die meedeed aan een convenant, bestaande woningen gasloos te maken. Wel nieuwbouw.

jo
door johans Mar 8, 2020 om 17:21
8 Antwoorden / 1 Vragen

De inductiekookplaat verbruikt minder energy dan een gaskookplaat. Daarnaast is het gasverbruik voor koken erg laag. Dus ondanks dat electriciteit per kWh bijna 3x duurder is dan gas, zuklt u daarvan op de energierekening niets merken. Electrisch koken is wel veel schoner en u hoeft minder te ventileren. Een lagere afrekening voor energie dat dan eerder te maken hebben met een zachte winter, thermostaat een graatje lager of korter douchen.

me
door mein33 - Mar 8, 2020 om 10:42
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR JOHANS 7 MRT. 2020

Op dit moment is 50% van mijn gasverbruik voor badwater en 50% voor het verwarmen van mijn huis

electriciteit 3x duurder is dan gas.

Volgens mij worden er alleen maar halve waarheden verteld. Of zie ik het verkeerd?

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 8, 2020 om 19:30
16885 Antwoorden / 202 Vragen

electriciteit is hoe dan ook goedkoper dan gas, ik kan uw bewering helaas niet volgen.

jo
door johans Mar 8, 2020 om 20:54
8 Antwoorden / 1 Vragen

Het is onjuist dat electriciteit goedkoper is dan gas. (zie link)

1 m3(n) gas komt overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769 kWh

Als 1 kWh electriciteit € 0.22 kost en je 9.769 kWh nodig hebt om even veel energie te leveren als 1 m3 gas, dan betaal je  € 2.15 aan electriciteit ten op zichte van gas dat € 0.77 per m3 kost, dus 2.8 maal zo veel!

Ik weet dat dit hogere wiskunde is die niet iedereen kan volgen, maar ik kan dat niet veranderen!

me
door mein33 Mar 8, 2020 om 21:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

.

jo
door johans - Mar 8, 2020 om 12:00
8 Antwoorden / 1 Vragen

Het is onjuist dat electriciteit goedkoper is dan gas. (zie link)

1 m3(n) gas komt overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769 kWh

Als 1 kWh electriciteit € 0.22 kost en je 9.769 kWh nodig hebt om even veel energie te leveren als 1 m3 gas, dan betaal je  € 2.15 aan electriciteit ten op zichte van gas dus 2.8 maal zo veel!