pe
door peterwi Apr 5, 2012 om 20:14
Huishouden & energie

Moet er op de verpakking vermeld worden dat de houdbaarheidsdatum beperkt is?

Hallo Kassa,

Onlangs heb ik voegmiddel en lijm voor tegels gekocht.
Op de verpakking kan ik nergens iets vinden over de beperkte houdbaarheid van dit product, maar op de website van de leverancier kun je vinden dat dit product max. 1 jaar bruikbaar is.
Ik heb hierover gereclameerd maar de leverancier zegt dat hij niet verplicht is om dit op de verpakking te vermelden.
Maar als ik enkele zakken lijm over heb en deze in mijn garage bewaard heb, kan het zijn dat ik deze 2 jaar later gewoon ga gebruiken bij een nieuwe klus.
Wanneer dan achteraf blijkt dat de lijm niet meer goed werkt, kan ik alleen de zak lijm vergoed krijgen.
De kosten van de tegelzetter komen echter voor mijn rekening!
Dit kan toch niet waar zijn?
Wat vindt u?

groet,
Peter

14261 5 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Apr 5, 2012 om 20:47
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Er staat vaak een productiedatum op een verpakking, dus dan wordt het een eenvoudige rekensom. En anders kan je zelf nog met een grote vette zwarte stift er de aankoopdatum opzetten.

abarth
door abarth - Apr 5, 2012 om 20:51
845 Antwoorden / 19 Vragen

U kunt natuurlijk net zo veel zakken lijm kopen als u nodig heeft.

Vaak is het product wel langer houdbaar maar kan de fabrikant de werking niet meer garanderen.

tenormin
door tenormin - Apr 5, 2012 om 21:02
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Voegmiddel en lijm zijn behoorlijk lang (jaren) houdbaar, mits goed afgesloten bewaard. Maar wat is het probleem als u teveel heeft? De meeste zaken, als u het vraagt, nemen het weer terug, ongeopend natuurlijk. Net als verf en behang kun je dit weer inleveren. Gaat u over enkele jaren weer tegelen heeft u weer een nieuw product. Er hoeft op de door u genoemde artikelen geen T.H.T. te staan. Wel de bon bewaren!

er
door ericw - Apr 6, 2012 om 13:17
124 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

Het opslaan van lijmen, verf e.d. in een schuur is niet aan te bevelen i.v.m. vorst en daardoor het bederven. Zeer netjes dat u de lijm vergoed krijgt, uitstekende service en de volgende keer beter nadenken waar u uw overgebleven lijmen bewaard.

Mvg, Eric

pthehu81
door pthehu81 - Apr 24, 2012 om 17:33
4 Antwoorden / 0 Vragen

Een fabrikant is niet verplicht een uiterste houdbaarheidsdatum te vermelden, in tegenstelling tot fabrikanten die food-artikelen verwerken.
Wel moet de productiedatum erop staan. Indien dit een onbegrijpelijke code is, kunt u altijd de fabrikant bellen, dit kan soms flink afwijken van uw aankoopdatum. U weet immers niet hoelang (misschien wel meer dan een half jaar) dit product in het magazijn bij de fabrikant heeft gelegen.

Uw product zal zeker langer dan een jaar houdbaar zijn, maar dan zullen enkele positieve eigenschappen (open tijd van de lijm, droogtijd en verwerking) minder goed werken.