Ro
door Ronald2910 Jul 10, 2021 om 17:31
Huishouden & energie

Moet ik nog voorschotnota betalen aan oude leverancier?

Ik ben overgestapt naar andere gas en licht leverancier. Contract getekend op 28 mei 2021. Ik heb DGB (oude leverancier) op 12 juni laten weten dat wij overstappen per 27 juni en dat wij de automatische incasso stop laten zetten. DGB heeft daarna toch tot twee maal toe proberen te incasseren. Ik heb dit zelf tegengehouden daar ik van mening ben dat ik niet hoef te betalen voor de maand Juli omdat Essent mijn nieuwe leverancier is en ik hun de maand Juli moet betalen. Nu dreigt DGB met aanmaningskosten en deurwaarder als ik niet betaal!  Ik heb ook al diverse e-mails verstuurd over hoe dat ik erover denk, en daarbij ook netjes heb aangegeven dat ik wacht op de eindnota en deze netjes zal betalen. Kan iemand mij vertellen of dat ik of DGB in het gelijk staat???

7525 13 Rapporteer

Donuts
door Donuts - Jul 10, 2021 om 17:38
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Er is sowieso een opzegtermijn van een maand en bovendien zijn er ook energieleveranciers waar de voorschotnota achteraf wordt betaald. Dus eind juni voor de maand juni. Daarnaast krijg je vanzelf het geld terug als bij de eindnota blijkt dat u teveel heeft betaald.

mi
door miennaamishaaz - Jul 10, 2021 om 17:41
725 Antwoorden / 1 Vragen

JA dat moet,

Waarom stoneert u het bedrag?
Afhankelijk van hoe de verzekering de kosten berekend {begin van de maand, of eind van de maand} Dient u dit alsnog te betalen.
Het verschil in verbruik/ de daadwerkelijke kosten krijgt u dan te zien op uw eind-nota.
Als u geld terug krijgt dan wordt dit automatisch overgeschreven.

Gezien u zelf het hebt gestoneerd. en ze willen dat u dit alsnog betaald, verwacht ik dat DGB het bedrag voor maan XXXX aan de eind van de maand incasseerd.

Ik Raad u dus aan om dit bedrag netjes over te maken, en wachten op de Eindnota.
Als u dit niet doet gaat het u alleen maar meer geld kosten.

Ro
door Ronald2910 Jul 10, 2021 om 17:47
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het gestoneerd omdat ik van mening ben/was dat ik niet meer aan DGB de maand Juli hoefde te betalen maar aan Essent. En we praten over redelijke bedragen €350,-  Vandaar

koekeloer
door koekeloer Jul 12, 2021 om 14:06
562 Antwoorden / 18 Vragen

Waarom heeft u het over een verzekering? Die betekenen volgens u de kosten van de energie.

mahadma
door mahadma - Jul 10, 2021 om 17:52
11566 Antwoorden / 51 Vragen

Als je 1 dag in de nieuwe en laatste maand bent, betaal je nog steeds 1 maandtermijn, wordt via eindnota afgerekend. Storneren is in deze situaties niet verstandig. Dgb staat in het gelijk.

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2021 om 17:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar hebt u dan al aan Essnt betaald?

Juni de 12e opgezegd, dus het contract loopt normaal gesproken tot 12 juli.

Ik zou maar per omgaande betaling, anders kost het u nog veel meer.

Ro
door Ronald2910 Jul 10, 2021 om 18:01
Antwoorden / 1 Vragen

Nee er is opgezegd op 27 mei. En ja heb Essent al betaald

tijger1
door tijger1 Jul 10, 2021 om 18:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat hebt u dan op 12 juni laten weten?

Betaalde u bij DGB vooraf of achteraf? En weet Essent dan al uw eindstanden?

ti
door tilpend Jul 12, 2021 om 16:46
134 Antwoorden / 0 Vragen

Nu zegt u dat u heeft opgezegd op 27 mei maar het nieuwe contract getekend op 28 mei? Eerder geeft u aan uw oude leverancier op 12 juni te hebben geïnformeerd, het wordt steeds ingewikkelder.

tenormin
door tenormin - Jul 10, 2021 om 18:45
16846 Antwoorden / 108 Vragen

Maar door storneren maakt u de rekening wel hoger. Als u, naar uw mening, teveel hebt betaald krijgt u het teveel betaalde terug. Nu zal men het uit handen geven en dan komt er minimaal €45,00 bovenop. Ik zou dat maar zo snel als mogelijk terugstorten.

va
door vanlotjegetikt - Jul 10, 2021 om 19:37
809 Antwoorden / Vragen

Tja, storneren.
Als er al verrekend=eindnota is geweest heeft u toch een uitdaging.
Zou maar snel betalen wordt anders een drama.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 11, 2021 om 09:09
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Oh, oh, als al gezegd: betalen want het wordt toch verrekend met de eindnota. Niet storneren. Al hetgeen de afwikkeling lastiger maakt kan u alleen maar meer kosten opnemen en vooral als er sprake zou zijn komen van een incassoprocedure, afgezien van aanmaningskosten.

Zie voor alle zekerheid deze info: https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/klacht-energieleverancier . Mijn mening is evenwel dat men bij DGB in het gelijk staat al kan ik mij voorstellen dat u twijfelt.

Nog een tip: neem contact op met uw nieuwe leverancier Essent en meld daar dat u zolals ik het begrijp over de maand juli dan twee keer zou moeten betalen.

Topantwoord

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 11, 2021 om 13:00
2093 Antwoorden / Vragen

[Edit redactie: toon]

Ro
door Ronald2910 Jul 11, 2021 om 13:34
Antwoorden / 1 Vragen

[Edit redactie: toon]

tenormin
door tenormin Jul 11, 2021 om 14:18
16846 Antwoorden / 108 Vragen

@ronald2910, vreemd om @henkdezevende dan een topantwoord te geven om hem dan vervolgens af te blaffen als je geen normaal antwoord hebt zwijg dan pfff. Grappig.

Niets ten nadele van henkdezevende hoor.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 12, 2021 om 17:11
2093 Antwoorden / Vragen

Een toon die geen naam mag hebben? Welke toon?

panter22
door panter22 - Jul 11, 2021 om 16:41
6599 Antwoorden / Vragen

Het is altijd zo als je wilt overstappen, dat je een maand dubbel betaalt.
De administraties van de leveranciers sluiten niet naadloos op elkaar aan.
Bovendien heb je een maand opzegtermijn en als je op 12 juni opzegt, dan kun je op 27 juni niet van het contract af.
Dus je zult nog een paar weken in juli DGB moeten betalen. En het contract met Essent zal die paar weken later ingaan.
Dat hoef je zelf niet uit te rekenen. Dat doen de leveranciers wel voor jou. Je hoeft alleen maar te betalen en dan krijg je vanzelf een afrekening. Die moet je wel even controleren en eventueel kun je dan uitleg vragen als je denkt dat het niet klopt.
Je kunt er wel anders over denken, maar kennelijk is dit de eerste keer dat je overstapt.
Je moet dus altijd een maand kunnen overbruggen. Heb je dat geld niet, stap dan niet over.

marita5
door marita5 - Jul 11, 2021 om 17:46
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ronald2910 ,

Ik ben overgestapt maar ik krijg nog termijnbedragen van mijn oude energieleverancier. Wat moet ik doen?

Op uw overstapdatum krijgt uw oude energieleverancier bericht van uw overstap. Dan moet uw oude leverancier stoppen met het afschrijven van termijnbedragen. U betaalt dan alleen nog termijnbedragen aan uw nieuwe energieleverancier.

In de maand van uw overstap kunt u nog een termijnbedrag krijgen van uw oude energieleverancier. Energieleveranciers hebben tijd nodig om hun administratie aan te passen als u overstapt.

Op de eindafrekening verrekent uw oude energieleverancier de termijnbedragen met wat u werkelijk hebt gebruikt. Uw eindafrekening krijgt u binnen 6 weken na uw overstap.

Let op

Betaal de rekeningen van uw oude en nieuwe energieleverancier. Als u te laat betaalt, kan een leverancier extra kosten in rekening brengen.

Krijgt u na 2 maanden nog steeds termijnbedragen van uw oude energieleverancier? Of hebt u na 6 weken nog geen eindafrekening? Neem dan contact op met uw oude energieleverancier. Misschien is er iets fout gegaan. Schrijf een brief of e-mail met uw bezwaar naar uw energieleverancier. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Hebt u uw bezwaar ingediend? Dan moet uw leverancier binnen 4 weken een besluit nemen. Tot die tijd hoeft u niet te betalen.

koekeloer
door koekeloer - Jul 12, 2021 om 14:07
562 Antwoorden / 18 Vragen

Handiger is het om gebruik te maken van de overstapservice van de nieuwe leverancier.

Ro
door Ronald2910 Jul 12, 2021 om 15:32
Antwoorden / 1 Vragen

Heb ik gedaan

koekeloer
door koekeloer Jul 19, 2021 om 11:53
562 Antwoorden / 18 Vragen

Maar u heeft ook zelf berichten gestuurd dat u bent overgestapt en uw incasso teruggedraaid. Dat loopt dan dwars door de opzegservice procedure heen

1paul
door 1paul - Jul 12, 2021 om 14:25
3173 Antwoorden / 0 Vragen

is de werkwijze meestal, men incasseert maakt de eindnota op en stort dan terug of vraagt het tekort nog....

rj
door rjw - Jul 19, 2021 om 20:16
3278 Antwoorden / 5 Vragen

Tijdlijn:
28 mei contract met Essent
12 juni DGB laten weten dat je weggaat. Dat is 2 weken voor einde contract, niet een maand. Voor DGB ga je dus 12 juli weg bij ze. Waarom niet meteen opgezegd toen je een nieuw contract had?