le
door leoniekvrielink Oct 21, 2013 om 21:21
Huishouden & energie

Muizenplaag in studentenflat

Sinds enkele maanden heerst er in onze 15 verdiepingen hoge studentenflat een muizenplaag. De verhuurder heeft tot nu toe slechts muizengif geplaatst, wat niet helpt. Met onze afdeling (de helft van een verdieping) houden we onze gemeenschappelijke gang en keuken schoon. We zijn echter ook afhankelijk van de hygiëne op de rest van de verdiepingen als het om een muizenplaag gaat. Het ziet er naar uit dat de verhuurder niet veel meer doet dan gif plaatsen. Enkele medebewoners hebben al een klacht ingediend bij de verhuurder en ik vandaag ook. Als de verhuurder niet meer doet en de muizenplaag niet verdwijnt. Wat kunnen wij arme studenten dan nog meer doen?

7636 21 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2013 om 21:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit is een link naar het Kassa forum waar ook een muizenplaag behandeld werd. Misschien doet u daar goede ideeën op.

Klik hier

zoekster
door zoekster - Oct 21, 2013 om 21:41
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ga eens met de andere helft van de verdieping praten, als je je verdieping gezamenlijk heel goed schoon houdt, geen open prullenbakken, alle etenswaar afgesloten, dan gaan die muizen wel een verdieping lager buurten.
Mag je een huisdier houden in die kamers? Anders zijn katten misschien nog een mogelijkheid.

Die verhuurder kan ook niet meer doen, dan wat hij doet. Hij probeert de plaag te bestrijden. Omdat het sinds een paar maanden is, kan het niet anders dan dit komt omdat sommige mensen het niet zo nauw nemen met de hygiëne. Als het een bouwtechnische kwestie was, dan zou de plaag al veel eerder zijn gekomen.
Als iedereen de zaak schoon houdt, is het gauw afgelopen met de plaag. Dus bewonersoverleg!

diumenge
door diumenge - Oct 21, 2013 om 21:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Gezellig met z'n alle op muizenjacht gaan, goedkoop vermaak voor de arme studenten.

Lijkt mij toch dat jullie hier gezamenlijk voor verantwoordelijk zijn, iedereen moet de boel goed schoon houden anders is het onbegonnen werk.

tenormin
door tenormin - Oct 21, 2013 om 22:12
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Laar Rob(je) Geus(je) hier maar niet in gemengd worden. Dan krijg je geen muizen (die hebben jullie al) maar muisjes. Met doekjes alles schoonmaken, met emmertjes met een wasmiddeltje werken. En vooral je fornuisje schoonhouden. Rob(je) is dol op verkleinwoordjes (dubbelop) dus muizenkorreltjes helpen kennelijk niet. Maar serieus: jullie moeten toch eens eendrachtig om de tafel gaan zitten om een plan de campagne te maken want hygiëne is toch een eerste vereiste en daar zullen jullie allemaal aan mee moeten werken. Misschien kunnen jullie een rooster opstellen (en dat ook echt doen) wie wat doet. Maar eerst inderdaad die muizenplaag bestrijden. Vraag aan de verhuurder of hij iets anders heeft of iemand kan inschakelen, eerst die muizen weg en dan poetsen, zuigen en boenen. Tja.

le
door leoniekvrielink - Oct 21, 2013 om 22:15
2 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas heb ik hier geen zinnig antwoord tussen gevonden. Onze gang heeft het nu schoon en we hebben geen onafgesloten etenswaren en wel een gesloten prullenbak. Het is een flat van 15 verdiepingen zoals ik al zei. Ze zitten op alle verdiepingen. Huisdieren mogen niet volgens het huurcontract. Gif en gewone vallen helpen niet.

mahadma
door mahadma - Oct 21, 2013 om 22:34
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Samenwerking is de sleutel voor succes, jullie hebben er allemaal last van, dus met z'n allen de zaak aanpakken. Want op 1 etage alles schoon, helpt niet, wel op 15!

komsja
door komsja - Oct 21, 2013 om 22:35
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Geachte Leoniekvrielink
U woont schijnbaar nog niet zo heel erg lang in de gezellige studenten flat,maar u doet u uiterste best om het muis-ongedierte te verwijderen,maar ben bang dat de vorige studenten het schoon maken en vooral schoonhouden met een korrel zout hebben genomen,en tja daar plukt u helaas nu de vervelende vruchten van.want nu ineens de boel schoon hebben?? betekend niet dat het jaren-lange (NIET)goed schoonhouden nu ineens de (bijvoorbeeld) muizenplaag afgelopen is.
Maar u mag geen huisdieren houden!!!!Oke daar is wat voor te zeggen want dan gaat zo,n studenten flat helemaal stinken.Maar effe alle gekheid op een stokkie,Zou toch even uw verhuurder hier krachtig op aan spreken en melden dat u overlast heeft van ongedierte wat uw woongenot niet ten goede komt.
Maar ben bang dat u dit niet zomaar zonder slag of stoot voor elkaar gaat krijgen.

komsja
door komsja - Oct 21, 2013 om 22:40
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Oftewel u,en al uw medebewoners moeten zich inzetten om alle 15 verdiepingen goed schoon te maken,maar vooral schoon te houden,en helaas voor de muizenplaag is het schoonmaken niet voldoende en zullen er andere maatregelen getroffen moeten worden door de huisbaas.

le
door leoniekvrielink - Oct 21, 2013 om 23:13
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt! Hoe krijgen wij de huisbaas zo ver dat hij meer gaat doen dan muizengif plaatsen, wat niet blijkt te helpen?

tenormin
door tenormin - Oct 21, 2013 om 23:27
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Handtekeningen verzamelen, verhuurder een aangetekende brief sturen (verzendbewijs goed bewaren) en hem vriendelijk doch dringend verzoeken om meer te doen dan korrels te strooien. Desnoods moet hij een verdelgingsteam inhuren, het heeft wel met jullie gezondheid te maken.

aurora1
door aurora1 - Oct 21, 2013 om 23:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Muizenval: klik hier.
Je kunt ook als in de hal een publicatiebord hangt daar nog een mededeling/verzoek/oproep op hangen over alles opruimen, schoon maken, opbergen enz.

zoekster
door zoekster - Oct 21, 2013 om 23:57
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Je kunt de GGD inschakelen. In Amsterdam heb je bijv. een dierenplaagbestrijding die gratis is.
klik HIER
Kijk eens in jouw stad wat er is op dit gebied.

Je kunt ook je huisbaas vragen professionele ongediertebestrijders in te schakelen. Maar hoe dan ook zullen jullie de etenswaren goed moeten inpakken en alles goed schoonhouden, anders zijn ze zo weer terug.

user123
door user123 - Oct 25, 2013 om 00:48
1346 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 21 okt 2013, 23:27]Handtekeningen verzamelen, verhuurder een aangetekende brief sturen (verzendbewijs goed bewaren) en hem vriendelijk doch dringend verzoeken om meer te doen dan korrels te strooien. Desnoods moet hij een verdelgingsteam inhuren, het heeft wel met jullie gezondheid te maken.

Wanneer er niet gedisciplineerd met hygiene wordt omgegaan is elke actie zinloos.

Zodra er voedsel te halen valt voor die beesten zullen ze blijven komen.

re
door rengers - Oct 25, 2013 om 13:42
8 Antwoorden / 0 Vragen

Meest effectief is om alle toegangen te vinden en af te sluiten. Ze lopen immers zelden met je mee het huis in. Meestal gaat het om ruimte rond leidingen. Die en andere kieren afdichten is het meest effectief. Zelf gebruikte ik in meer huizen strookjes dubbeltjesgaas. Vaste materialen knagen ze opmerkelijk vaak weg. Dat prikkelende en klem zittend gaas houdt ze jaren aan de juiste kant. Het is wel wat werk, maar heel effectief. Gif en vallen blijven 'dweilen met de kraan open'. Ik ben er steeds vanaf gekomen en gebleven.

bl
door blueswoman - Oct 25, 2013 om 14:03
17 Antwoorden / 1 Vragen

als er langdurig met 1 soort gif gewerkt word zou het een optie kunnen zijn om ander gif te gebruiken.
Muizen [maar ook ratten ed] zijn soms resistent geworden tegen 1 bepaalde soort.

Wat jullie zelf zouden kunnen doen is,
een gifpasta halen en dit op korstjes brood smeren en bij de loopgangen van de muizen leggen, de muizen eten dit lokkertje op en drogen dan uit.
ik weet het, zeer dieronvriendelijk
maar je wilt ze toch weg hebben nietwaar en dan het liefst zonder stankoverlast van kadavertjes?
Raadpleeg wel een goede winkel bv een welkoop of boerenbond winkel [geen supermarktketen of intratuin oid] daar hebben ze meerdere soorten gif tegen muizenplagen.

ik
door ikkeismijn - Oct 25, 2013 om 16:31
10 Antwoorden / 0 Vragen

het wordt kouder dus komen de muizen weer terug naar hun warme holletjes in huizen, het is raar om te denken dat je eigen huis geen muizen heeft ze zitten namelijk in elk huis, niet 1 uitgezonderd.
Dus alles in stevige plastic bakken en geen lossen zakjes of hout neer zetten daar vreten ze doorheen
in alle gaatje gif strooien hoe klein dan ook ze komen overal doorheen. en ja dan katten nemen en de kastdeuren op een kier laten staan zodra de katten ervoor zitten of erin kruipen zitten er muizen dus weer wat gif strooien, als je gif strooit mogen de katten GEEN muizen opeten.
Wij hadden een muizenplaag en wij hebben 3 katten en wij hebben alleen de kastdeuren opengezet en alles in stevige plastic gezet en we hebben al 2 jaar geen last meer.Ook op de camping zijn wij de enige de geen muizen in de voortent hebben, de muizen ruiken de katten al op een afstand.

dr
door driftkikker - Oct 25, 2013 om 17:19
19 Antwoorden / 13 Vragen

beste leoniek,

komsja
door komsja - Oct 25, 2013 om 17:48
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Muizen kan je ook hebben in een flat,heb een kennis die in een flat van 9 hoog op de vierde etage woont,en als er iemand schoon en proper is dan is het die persoon wel,en toch nog muizen hebben,die in de bovenkastjes van alles hebben aangevreten,dat betekend dus dat hoe schoon en proper je ook bent op je flatwoning als er maar eentje tussen zit die een loopje neemt met het schoonmaken een ander ook met de problemen van andermans rotzooi en viezigheid en vettigheid kan belasten.

labren
door labren - Oct 27, 2013 om 01:14
862 Antwoorden / 0 Vragen

hahahahaha een muizenplaag veroorzaak je meestal zelf , dan laten jullie gewoon teveel voedsel voor die beesten liggen overal want daar komen ze op af , als ze niks kunnen vinden verdwijnen ze vanzelf wel weer en ze kruipen de huizen in als er wat te halen valt, DUS GEWOON BETER SCHOON MAKEN

fe
door festinger - Oct 27, 2013 om 02:30
410 Antwoorden / 18 Vragen

Hahaha wat een vraag. Wil het graag voor Mickey of Jerry opnemen. Want er heerst een zinloze angst hier die je niet kunt verhalen op verhuurder. Althans niet wettelijk.

Heb ooit ook muizen gezien en gehad. Was zo stom visvoer de winter door te bewaren. Met 2 muizenvallen had ik haast per dagdeel succes. Je moet ze gewoon uit de val halen en deze opnieuw zetten. Muizenval kopen met pindakaas en gegarandeerd succes.

Nogmaals je kunt niet van verhuurder verwachten of eisen dat ie elk gat muisdicht maakt. Bang en angst is geen wettelijke basis. Gewoon zelf optreden en niet jammeren.

ma
door manwijf - Oct 31, 2013 om 12:29
574 Antwoorden / 1 Vragen

Heb al zo lang ik hier woon ook muizen in huis. Getuige de vallen in de kelder, had de vorige bewoner er ook al last van. Heb eerst gif geprobeerd, maar dat hielp niets. Ik zet nu als het kouder wordt 2 vallen met een piepklein stukje kaas, een in de kamer en een in de keuken. Geen etenswaren op het aanrecht achterlaten uiteraard en geen kruimels op de grond laten liggen.

Ik heb ze al in alle maten, soorten en kleuren gevangen. Ik hou bij wanneer ik wat gevangen heb. Het is even volhouden, maar het helpt mij wel.