pi
door piefke Mar 14, 2008 om 19:28
Huishouden & energie

Nachtstroom

nou hebben we allemaal wel meegekregen dat de nachtstroom niet meer loont.

omdat ze de nacht met kolen stoken.zou dat duurder zijn als dagstroom.maar nu is mijn vraag wat houd het in zaterdag en zondag overdag word er dan ook met kolen gestookt.want dat is ook op nachttarief.

en ben ik verkeerd bezig als ik denk dat we de nachtmeter dan maar beter kunnen laten verwijderen want die betalen we ja opk nog eens extra.

hopelijk heeft6 iemand een idee.

mevr. kremers

2950 3 Rapporteer

libra15
door libra15 - Mar 14, 2008 om 20:29
116 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien heeft u hier iets aan? Kunt uzelf uw conclusie trekken.

AMSTERDAM -
Duizenden mensen die gebruikmaken van een dubbele elektriciteitsmeter zijn
onnodig duur uit. Zij verbruiken te veel stroom in de dure ?piekperiode?
(wanneer het dagtarief geldt) en kunnen daarom beter een enkele meter nemen.

Dat blijkt uit een berekening van consumentenplatform
www.UnitedConsumers.com. Mensen met een dubbele meter betalen s nachts en
in de weekeinden een daltarief en overdag een piektarief. Dat piektarief
ligt hoger dan het normale tarief dat mensen met een enkele meter
betalen. ,,Veel mensen hebben daar geen benul van, meent Paul van Selms
van UnitedConsumers. ,,Huishoudens die denken dat een dubbele meter vanzelf
voordeel oplevert, komen bedrogen uit.

Uit de berekening van Van Selms blijkt dat mensen gemiddeld pas een voordeel
uit de dubbele meter halen als ze minstens 50 procent van hun stroom tijdens
de daluren verbruiken. ,,Dat is nogal wat. Het gros van de mensen haalt dat
niet en is daardoor soms wel 100 euro per jaar te duur uit. Want niet al het
elektriciteitsverbruik laat zich sturen. De wasmachine kun je nog wel in de
daluren aanzetten, maar de koelkast blijft uiteraard ook gewoon dag en nacht
aan.

Daar komt bij dat veel consumenten niet eens weten wanneer het daltarief
ingaat. Die tijden verschillen per netgebied. Een zegsman van Eneco meent
dat de berekening van UnitedConsumers wel aardig klopt. Klanten van
Essent hoeven zich géén zorgen te maken, zegt een woordvoerder.
Zij zijn nooit onnodig duur uit. ,,Ook al heb je een dubbele meter, als je
het omslagpunt niet haalt rekenen we gewoon het enkel tarief. Nuon
maakt onderscheid tussen een nachttarief (dat om 23.00 uur ingaat) en
een avondtarief (aanvang: 21.00 uur). ,,Het eerste is rendabel wanneer je
42 procent van je stroom in de daluren verbruikt. Voor het avondtarief moet je
49 procent in de dalperiode verbruiken. Daar wijzen we klanten ook op.

Groet, L.

juupke
door juupke - Mar 17, 2008 om 07:57
108 Antwoorden / 17 Vragen

Volgens mij is het niet zo dat er snachts iets anders gestookt wordt dan overdag. Omdat er ook groenestroom voor nachttarief is. De stroom snachts is goedkoper omdat er dan minder vraag naar energie is en dan de energie voor een lagere prijs kan aangeboden worden.

Bij Essent kun je voor een flexibel tarief kiezen er wordt dan automatisch gekeken wat voor je het goedkoopste is en dat reken je af. Hoe het precies zit is op hun website te bekijken.

Bij uw energiematschapij is terug te vinden wanneer de piek/dal tarief geld. Meestal is dat savonds, snachts op zaterdag en op zon- en feestdagen.

Of het gunstiger is om gebruikt te maken van een piek/dal tarief is helemaal afhankelijk van uw energiegedrag. Als erop gelet wordt dat de vaatwasser, droger en wasmachine bij daltarief ingeschakeld wordt dan is het vaak de moeite waard. Zo hebben wij thuis bijvoorbeeld een veel hoger gebruik in het piek tarief, dan in het dal tarief...

cc
door ccshanti - Mar 21, 2008 om 11:12
3 Antwoorden / 0 Vragen

Nachtstroom kan wel degelijk uit.

Voorbeeld Nuon per KwH

  1. continutarief 0,0927

  2. nacht laag    0,0641

  3. nacht hoog   0,1116

Bij een verbruik van 50% 's nachts en 50% overdag kan het al uit. Hoe meer je 's nachts verbruikt des te voordeliger het voor je is.

Je betaalt geen extra meterhuur. Alleen wanneer je geen dubbele meter hebt of er maar een telwerk draait betaal je eenmalig 115 euro.

Wanneer je een dubbele meter hebt waarvan beide telwerken lopen is het alleen maar ee administratieve omzetting en zijn er geen kosten aan verbonden. (bij de meeste leveranciers)

Andersom geldt hetzelfde, wanneer je van dubbel naar enkel gaat blijven beide telwerken lopen en worden beide standen bij elkaar opgeteld en voor het continutarief berekend. Ook hier zijn bij de meeste leveranciers geen kosten aan verbonden