lydia185
door lydia185 Dec 28, 2009 om 15:04
Huishouden & energie

Nagels kat knippen

Hoe knip je de nagels van een kat het beste?

18526 38 Rapporteer

birdies
door birdies - Dec 28, 2009 om 15:19
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Daarvoor kan je in een dierenwinkel speciale kniptangen kopen. Wel opletten dat je niet in het vlees knipt! Als je voor het eerst knipt, kan je beter beginnen met het afknippen van het allerlaatste puntje. Oefening baart kunst, is ook in dit geval een correct gezegde.

En hangt allemaal ook nog af van de kat: accepteert hij het of gaat hij tekeer, waardoor hij niet stil zit.

Trouwens, in principe houden katten zelf hun nagels kort genoeg, zeker als het buitenkatten zijn.

na
door naataalie - Dec 28, 2009 om 15:32
129 Antwoorden / 20 Vragen

het ligt er sterk aan wat voor kat je hebt. mijn zus had een kat waar het echt niet bij lukte, ook niet met tuinhandschoenen aan. hij haalde je helemaal open en dus liet zij het door de dierenarts doen. ik heb zelf een kat gehad die het niet prettig vond maar het wel toeliet.
het beste is dan de kat onder je arm tegen je buik aan klemmen met zijn kont naar achteren terwijl je op de bank zit zodat hij ook niet achteruit kan ontsnappen. pak dan met de hand waarmee je de kat klemt een pootje en druk zachtjes op een uiteinde van een teen zodat de nagel eruit komt en knip een klein puntje eraf. doe dit 5 x. de kat heeft ook aan de zijkant een nagel. de achterpoten zijn meestal minder hard nodig maar mocht het nodig zijn om die ook te knippen dan moet je de kat op zijn rug leggen en dezelfde methode toepassen.
nu heb ik een kat die het allemaal prima vind en rustig blijft liggen. die hoef ik helemaal niet beet te pakken, makkelijk hoor.

na
door naataalie - Dec 28, 2009 om 15:34
129 Antwoorden / 20 Vragen

oh ja, doe dit niet met een gewone schaar!
bij de dierenwinkel kun je katten nagelschaartjes kopen.

mhofman
door mhofman - Dec 29, 2009 om 19:30
530 Antwoorden / 93 Vragen

Dag lydia,mijn vraag is waarom knippen die nagels die hebben ze niet voor niets gekregen.Zijn bij de prijsinbegrepen netzoals je een hond koopt of aanschaft die een staart heeft.Krabt de kat ergens aan?Daar zijn andere middelen ook goed voor krabpaal kokos mat zie andere vragen op deze side over dit probleem.Maar laatste redmiddel denk ik knippen nagels??Groeten mhofman.

stacey
door stacey - Dec 29, 2009 om 19:42
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=mhofman schreef op dinsdag 29 dec 2009, 19:30]Dag lydia,mijn vraag is waarom knippen die nagels die hebben ze niet voor niets gekregen..

Jij knipt je nagels zeker ook nooit ;-)

stacey
door stacey - Dec 29, 2009 om 19:44
10352 Antwoorden / 12 Vragen

informeer ff bij dierenarts wat het kost, ik betaalde E 5,00 en dat is het me wel waard om zelf niet gefileerd te worden door m`n kat ;-)

mhofman
door mhofman - Dec 29, 2009 om 19:50
530 Antwoorden / 93 Vragen

hoi stacey.jawel hoor ik knip ze maar ik ben geen kat.En 5ero daar mogen ze mijn nagels voor knippen.groeten mhofman

stacey
door stacey - Dec 29, 2009 om 19:56
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=mhofman schreef op dinsdag 29 dec 2009, 19:50]hoi stacey.jawel hoor ik knip ze maar ik ben geen kat.En 5ero daar mogen ze mijn nagels voor knippen.groeten mhofman

;-)

Als nagels van kat niet genoeg slijten dan heeft kat er last van, de mijne zat veel binnen of op gras en had krappaal maar bleef als nagels te lang waren met regelmaat haken in kleedje ed dus dan moet het even bijgewerkt, niets mis mee.

lydia185
door lydia185 - Dec 29, 2009 om 20:07
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mhofman schreef op dinsdag 29 dec 2009, 19:30]Dag lydia,mijn vraag is waarom knippen die nagels die hebben ze niet voor niets gekregen.Zijn bij de prijsinbegrepen netzoals je een hond koopt of aanschaft die een staart heeft.Krabt de kat ergens aan?Daar zijn andere middelen ook goed voor krabpaal kokos mat zie andere vragen op deze side over dit probleem.Maar laatste redmiddel denk ik knippen nagels??Groeten mhofman. Ondanks krabpaal worden haar nageltjes te lang, hier heeft ze zelf hinder van, vandaar mijn vraag.

lydia185
door lydia185 - Dec 29, 2009 om 20:13
3 Antwoorden / 1 Vragen

Birdies, ondanks dat de kat een heel erg lief dier is, begint ze te grommen als ik haar nageltjes probeer te knippen, aangezien ik niet het risico wil lopen haar zeer te doen stop ik er maar weer mee, de dierenarts vind ik te duur, ik ga het wel bij een dierenwinkel vragen, kreeg een tip van iemand die zei dat dat goedkoper is dan een dierenarts. Maar heel erg bedankt voor jou reactie.

lydia185
door lydia185 - Dec 29, 2009 om 20:15
3 Antwoorden / 1 Vragen

Kiran,

Bedankt voor jou reactie, ik ga zeker informeren bij een dierenwinkel hier of ze dat ook doen,
groetjes lydia

birdies
door birdies - Dec 29, 2009 om 20:16
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........de dierenarts vind ik te duur.........

Als je vaste klant bent bij de d.a., wil de assistente het vaak wel even gratis doen voor je. Bij 1 van mijn katten hebben ze ook meerdere keren de nagels geknipt voor nop. Gewoon even binnen lopen en vragen of zij dat willen doen voor je.

stacey
door stacey - Dec 29, 2009 om 21:52
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Dierenartstarieven zijn vrij, dus kan overal verschillen en wellicht verschilt het ook als je er `klant` bent.

Je kunt ook even kijken bij trimsalons, kwam er een tegen waar kat/nagel knippen E 5,00 kost, maar moet maar net bij je in de buurt zijn dan Trimsalon

cl
door clairy - Dec 30, 2009 om 13:51
13 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Lydia,
De nagels van mijn kat groeiden heel snel en ik knipte ze altijd zelf.
Geen kat is hetzelfde en mijn werkwijze zal vermoedelijk niet bij iedere kat werken.
Bij dit klusje trok ik om praktische redenen een rok aan. Neem de kat op schoot en zet je voeten een eindje uit elkaar. Leg de kat op zijn rug met zijn kopje tegen je buik en laat het dier tussen je bovenbenen door iets naar beneden zakken (vandaar de rok). Hij kan zich dan niet zo gemakkelijk omrollen en ontkomen. Ik begon met de voorpootjes. Dit leverde de minste tegenwerking op.
Een kat heeft zijn nagels ingetrokken. Als je gaat knippen kun je het beste zacht in het teentje knijpen, zodat de nagel verder naar buiten komt. Je ziet dan ook beter waar het ‘leven’ begint.
Als je het eng vindt zou je de eerste keer kunnen volstaan met alleen het uiterste puntje van de nagel af te knippen. Beter te weinig afknippen en later nog eens doen.
Tussendoor de kat bemoedigend toespreken en zo nu en dan even pauzeren om het dier over zijn kopje te aaien.
Succes!

jansje
door jansje - Dec 30, 2009 om 13:53
131 Antwoorden / 14 Vragen

hallo,

mij kat vindt het absoluut vreselijkkkkkk. maar ik wikkel haar in een handdoek vrij stevig.
zodat ze mij niet kan krabben. en het lukt toch. pootje voor pootje. geduld hebben bij mijn kat is genoeg

pv
door pversluis - Dec 30, 2009 om 14:02
1 Antwoorden / 0 Vragen

Zowel honden als kattebn vinden het knippen vaak niet prettig. Wij gebruiken zelf een dremel en je maakt nooit fouten door in het leven te komen. je ziet dit namelijk prima als je ze met een dremel afvijlt.

sonjaatje
door sonjaatje - Dec 30, 2009 om 14:11
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het altijd zelf gedaan met een gewone grote nagelknipper (voor mensennagels).
Alleen het witte gedeelte, niet in het roze knippen, maar dat is al gezegd.

wr
door writers - Dec 30, 2009 om 14:15
3 Antwoorden / 1 Vragen

Pfft. Mijn dierenarts rekent 19,oo euro!!!!

zerlina
door zerlina - Dec 30, 2009 om 14:22
19 Antwoorden / 0 Vragen

het enige dat ik toe zou willen voegen is dat er in die nagel tot op zekere hoogte een adertje loopt en dat mag niet geraakt worden. Je ziet het wel, het schijnt een beetje roze door. Dus echt alleen de punt eraf knippen,kan een paar millimeter zijn. Kun je ook prima met die gewone nagelclipsen doen die mannen nog aleens gebruiken.

zerlina
door zerlina - Dec 30, 2009 om 14:29
19 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mhofman schreef op dinsdag 29 dec 2009, 19:30]Dag lydia,mijn vraag is waarom knippen die nagels die hebben ze niet voor niets gekregen.Zijn bij de prijsinbegrepen netzoals je een hond koopt of aanschaft die een staart heeft.Krabt de kat ergens aan?Daar zijn andere middelen ook goed voor krabpaal kokos mat zie andere vragen op deze side over dit probleem.Maar laatste redmiddel denk ik knippen nagels??Groeten mhofman.

Een puntje eraf knippen van binnenwonende katten is echt niet erg. Die slijten niet op natuurlijke wijze.We zijn nog niet bij diegenen die de nagels helemaal weg laten halen en dan zou ik het met je eens zijn. Nagels hebben ze nodig. Ik heb een huis vol klimpalen, kokos, sisal en andere bedoeningen en toch vind men het leuk om ook een fauteuil te grazen te nemen. (Overigens, ik knip ze niet af, maar zie geen rede tot schande voor wie het wel doet)

ge
door geertje1968 - Dec 30, 2009 om 14:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik doe het altijd met een gewone nagelknipper, gaat perfect!
Niet te ver knippen uiteraard!
En waarom knippen? Wat te denken van je meubels?

nellyleerdam
door nellyleerdam - Dec 30, 2009 om 16:01
10 Antwoorden / 6 Vragen

Mijn Dochter heeft ook 2 katten en die heeft kunst nagels voor de katten gekocht helpt goed,nu krabben ze niet meer aan haar bankstel,ze hadden ook een krab paal maar ze deden dat het liefst waar het niet mocht.

sonjaatje
door sonjaatje - Dec 30, 2009 om 16:12
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Kunstnagels voor katten???

Ik krijg hier hele rare beelden bij :-) (grapje).

vd
door vdwj - Dec 30, 2009 om 16:37
21 Antwoorden / 2 Vragen

beste lydia met jan!
dit is denk een goede tip!!!
zo als al een eerdere reactie ze hebben ze niet voor niets normaal zitten ze lekker opgeborgen maar als het een huiskat is kunnen de nagels inderdaad hinderlijk voor je kat te lang worden! een buiten kat slijt zijn nagels op een natuurlijke wijze!!
laat het iemand anders doen het beste de dierenarts als je zelf aan de gang gaat kan je er van op aan de de kat in kwestie een hekel aan je gaat krijgen en dat is toch ook niet je bedoeling!!
succes met al die goed bedoelde tips

nellyleerdam
door nellyleerdam - Dec 30, 2009 om 17:27
10 Antwoorden / 6 Vragen

Kunstnagels voor katten bestaat allang in Amerika

fo
door foxy lady - Dec 30, 2009 om 18:36
3 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Lydia185,
Ieder week kam ik mijn twee katten, knip ik hun nageltjes en krijgen ze pasta tegen haarballen. Een heel ritueel. Ze zijn nu beide 18 jaar oud, en laten alles zonder probleem toe. Dat was jaren geleden niet het geval. Maar vooral doorgaan, ze wennen eraan en verzetten zich niet meer na verloop van tijd. Ik leg de kat voor me op de bank, een beetje op de rug. Je moet inderdaad een beetje op het pootje drukken, dan zie je de nageltjes tevoorschijn komen. Dan houdt je een nageltje vast en knipt met een nagelknippertje (kleine maat, gewoon van het Kruidvat) een klein stukje af. Pas op, voor je het weet zit je in het leven. Dat gebeurde bij een van mijn katten bij de dierenarts, (kat in de stress, bloedde nogal) en sindsdien doe ik het zelf. Niet te bang zijn, gewoon proberen. Mij ervaring: werk een beetje door, niet allerlei dingen tussendoor gaan doen, de kat is blij als hij ervandoor kan! Succes!

ma
door mario47 - Dec 30, 2009 om 18:41
56 Antwoorden / 2 Vragen

die hoef je niet te knippen.Onze poes heeft een krappaal en daar liggen regelmatg stukjes nagel onder

ca
door catloverine - Dec 30, 2009 om 21:12
3 Antwoorden / 1 Vragen

bij de dierenwinkel kun je een speciale nagelschaar kopen voor kattenagels. Vooral katten die alleen binnen zijn willen de nagels nogal eens lang worden. Ze kunnen dan ergens aan blijven hangen en dat kan zeer doen. Als je de kat op zijn rug houdt op je schoot dan lukt het wel eens. Als er licht achter de nagel schijnt kun je precies zien waar het bloedvat loopt, zodat je die niet doorknipt. Knip anders alleen maar een heel klein puntje af. ik kan meestal horen wanneer er een puntje van de nagels af moet want dan hoor ik zijn pootjes tikken op de vloer.

kiran
door kiran - Dec 31, 2009 om 11:08
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@lydia185

Als de nagels niet te dik zijn, krijg je het ook wel voor elkaar met een nagelknipper.
Wel goed opletten. Knip niet in het 'leven'. [edit redactie]
Maar je kunt ook langs een dierenwinkel, en het laten doen.
Goedkoper dan bij een dierenarts.

do
door donny - Dec 31, 2009 om 16:13
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Lydia.

Iedereen heeft zo zijn eigen methoden van nagels knippen bij katten.
De onze is: de een houd de kat vast met de katten rug naar zich toe
en in iedere hand een kattenpoot.
De ander zit er tegenover met een nagelknippertje en knipt er een
millimeter of twee van af, niet te veel, let op het doorbloedde gedeelte.

Wat heel erg belangrijk is, dat ze na hun knip beurt een paar katten snoepjes
krijgen, op die manier vinden ze het haast nog fijn ook.
Een van onze twee katten hoeven we zelfs niet meer in de houdgreep te nemen.
Ze zit gewoon op schoot om zich heen te kijken en ondergaat het gewillig,
wetende dat er een paar katten snoepjes op volgt
Zo ontspannen ondergaan ze het.

Met vriendelijke groet,

Donny

mhofman
door mhofman - Dec 31, 2009 om 16:32
530 Antwoorden / 93 Vragen

Zal wel weer aan mij liggen.Maar kunstnagels voor katten???.Wat is het nut ervan ze hebben nagels en ok knippen .Ben ernu achter dat dat soms moet kan niet anders maar kunstnagels aanmeten voor een kat.Het beest is een beest laat dat ook een beetje zo.Geld voor alle dieren zowel hond als kat.Het is beest geen speelgoed je weet waar je aan begint als je ereen aanschaft heeft zijn voor en nadeel .Denk daaroverna voordat je een kat of hond aanschaft.Groeten mhofman

nellyleerdam
door nellyleerdam - Dec 31, 2009 om 17:21
10 Antwoorden / 6 Vragen

Wie praat hier over kunstnagels aanmeten,die worden zo verkocht.Niks aanmeten.

mhofman
door mhofman - Dec 31, 2009 om 17:43
530 Antwoorden / 93 Vragen

Nou dan passen ze vast als je dit zelf gaat doen .Arme kat die ze dit aandoen!!.

spooky01
door spooky01 - Dec 31, 2009 om 17:54
418 Antwoorden / 56 Vragen

Ik heb 2 binnenkatten en nog nooit hun nagels geknipt. Ik vind regelmatig nagels in huis, volgens mij bijten katten ook op hun nagels.

Groeten Ingrid

nellyleerdam
door nellyleerdam - Dec 31, 2009 om 17:57
10 Antwoorden / 6 Vragen

Het is helemaal niet zielig hoor ze zijn daar snel aan gewend,en hebben nergens last van.

mhofman
door mhofman - Dec 31, 2009 om 18:02
530 Antwoorden / 93 Vragen

Dag nellyleerdam,Zal zo zijn maar waarom??

co
door consurob - Jan 8, 2010 om 21:21
3 Antwoorden / 0 Vragen

NIET!
Zorg gewoon voor een stuk hout of een krabpaal of zorg ervoor dat de kat naar buiten kan, via een kattenluikje of zo en dan blijven de nagels vanzelf in vorm.
Een kat heeft nu eenmaal scherpe nagels nodig om als het nodig is snel in een boom te klimmen of even flink uit te halen...

joost12
door joost12 - Jan 11, 2010 om 21:33
52 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Lydia

Ik heb vele katten gehad en het waren allemaal binnen katten, ik heb geleerd hoe ik het zelf kon doen van de dieren arts jaren geleden. Het is niet moeilijk hoor je kan gewoon een nagelknipper begruiken die je voor je eigen nagels ook gebruikt. Dit is een stuk goedkoper dan naar de dierenarts toe te gaan. Als je kat heel veel krabt en tegen stribbelt dan moet je hem gewoon in een hele grote badhanddoek wikkelen en dan zorgen dat zijn rug tegen jou buik aan komt en dan pootje voor pootje te voorschijn halen en knippen. Je kan het jou duim zachtjes tegen zijn pootje duiwen zodagt de nagels tevoorschijn komen en dan voorzichting knippen, NIET te veel afknippen maar elke keer een klein stukje, daar krijgen ze helemaal niets van. Wat ik wel doe is tegen dat elke keer praten en aan het eind van de knipactie krijgt hij van mij een grote knuffel waar door hij super hard gaat knorren en dan krijgt hij 2 kattensnoepjes van me en het is dan weer voor een tijdje voorbij.

Dit heeft voor mijn katten en die van mijn moeder en vriendinen altijd geholpen.

Succes er mee.

Groetjes kitty