zo
door zonnekoning May 15, 2008 om 09:43
Huishouden & energie

Onwillige pup

Een week of 3 heb ik een pup Dogo Canario.Een scheet van een hond een echte lobbes. Maar erg lui moet ik zeggen.Uitgaan lijkt wel een straf, hij laat zich liever voorttrekken dan dat hij zelf een stap zet, behalve huiswaarts. In een bos blijft hij zitten of gaat liggen totdat ik bijna uit het oog ben, dan komt hij en knuffel ik hem , maar dat gaat hij weer liggen of blijft zitten. Wie heeft ervaring hoe ik hier mee moet omgaan ?

Irene B

745 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 15, 2008 om 13:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Irene,

Ik heb zelf een retriever van 1 jaar.

Toen ik die kreeg als pup wou hij in het begin ook niet lopen.

Maar later komt dat vanzelf goed.

Je mag er in het begin ook maar 5 minuutjes mee lopen en dat na een paar weekjes opvoeren met 5 minten en zo door.

Ik dacht in het begin ook dat hij het nooit zou leren.

Maar is allemaal goed gekomen.

De pups zijn net baby's moeten veel slapen en kleine stukjes lopen, waarbij jij dan geduld moet hebben.

Groetjes van Carola

ve
door verwijderd - May 15, 2008 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi zonnekoning

ik heb met mijn hond toenhij 6 weken oud was gelijk op cursus gegaan

echt jij ej je hond hebt er veel aan jij wordtniet uitgelaten maar jij leidt de hond

laat je ook goed adviseren in riemen heb je ook heel veel verschil in

ik heb op de  training  een specialeriem gebruikt te koop bij de betere dieren winkel

daarbij  heb ik ook met sleepketting gewerkt  idiaal nu hoeft het niet meer maar als je hem goed weet te gbruiken en in jou geval wordt het een grote hond die je de baas moet zijn is het wel een optie

sleepketting gebruik je om te corrigeren en aan te geven wat jij wilt hierdoor wordt het uitlaten een stuk prettiger

na verloop van tijd heb je de sleepketting niet meer nodig

groetjes en heel veel  succes

ik heb met mijn hond twee cursussen gedaan  1 pupy en 1 basis

nu is ze bijna twee jaar en idiaal luisterd goed

heb een mopshond maar iedere hond heeft opvoeding nodig

toch vol blijfen houden hoor  en overdreven vriendelijk blijfen belonen als hij wel luisterd

kan je hem wel los laten lopen ,als het goed is en hij vertrouwd jou

moet hij zonder comando terug komen

ve
door verwijderd - May 15, 2008 om 16:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

In het begin inderdaad maar korte stukjes lopen. Pups zijn snel moe, en het laatste wat je wil is ze overbelasten. Maak van het uitgaan ook een feestje, dans er omheen lok hem mee met je stem, echt je voelt je volslagen debiel, maar het punt is dat de hond het superleuk moet vinden om met jou de deur uit te gaan. Laat hem in het begin zoveel mogelijk los, (zeker niet met een slipketting beginnen zeg, alsjeblieft, nog veel te vroeg en liever helemaal niet) een pup volgt zijn leider, en zo leert hij om je in da gaten te houden. Later zal hij dan los in het bos oid veel beter meelopen. Mijn hond (rottweiler kruising) wilde in het begin ook niet graag wandelen, maar bleek het vooral saai te vinden. En ook honden moeten vaak wennen aan de omgeving, vergeet dat niet. Je kunt even je dierenarts bellen of dit probleempje zou kunnen wijzen op een fysiek probleem, maar ik zou zeker beginnen met het beestje als een gek te stimuleren, en ga er mee op cursus. Nog niet eens alleen om vanalles te leren, maar ook om sociaal om te leren gaan met andere honden. Is bij dit soort honden erg belangrijk. Ook met kinderen trouwens. Maareh, prachtbeesten zijn het, veel succes en plezier ermee!

ve
door verwijderd - May 15, 2008 om 17:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt niet bij iedere hondencursus met 6 weken erheen.

Bij ons mocht het pas met 12 weken.

Heb gevraagd waarom dat was omdat bij sommige clubs het al eerder mag.

Dat is dus omdat de pups dan alle inentingen hebben gehad.

Met 6 weken nog niet.

ve
door verwijderd - May 16, 2008 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze pup is van een groot zwaar ras.
Die kunnen wat minder actief zijn dan andere jonge honden.
En sommige pups doen er gewoon wat langer over om netjes aan de lijn telopen.
Mijn advies:
* Naar je DA om te kijken of er een medische oorzaak is voor het gedrag wat jij lui noemt. Mogelijk heeft de hond pijn (Weet je trouwens iets over bijvoorbeeld de heupen van de ouders?)
* Met de DA de voeding bespreken. Misschien is de voeding die je nu geeft niet zo geschikt voor dit grote, snelgroeiende ras en groeit hij te hard. Je hebt speciaal puppievoer voor grote snelgroeiende rassen.
* Als alles idd in orde is samen met een andere rustige hond gaan wandelen. Dan loopt hij waarschijnlijk vanzelf mee. Niet elke hond is geschikt want het is niet de bedoeling dat hij zich overbelast.
Ulyssa, dierenarts.

ve
door verwijderd - May 16, 2008 om 13:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

een pup weg getrokken uit zijn bekende omgeving en moet nu wennen aan zijn nieuwe omgeving , is ook niet gewent om een riem om zijn nek te hebben dus die loopt niet , probeer hem is te lokken met iets wat die lekker vindt want hij moet tenslotte ook wennen aan zijn nieuwe baas dat duurt meestal wel een paar maanden en probeer zijn vertrouwen te winnen als dat lukt dan heb je al 80% gewonnnen , beslist niet dwingen of slaan of straffen want dan raakt je zijn vertrouwen kwijt mijn advies is wees heel lief voor hem en knuffel veel met hem dat gaat die vanzelf alles doen wat je wilt want dan gaat die op jou letten en dan gaat die vanzelf volgen en hou zijn riempje om zijn nek dan kan die er aan wennen.

veel geluk Rinus, Bouvier fokker en VDH instucteur

ve
door verwijderd - May 16, 2008 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

zonnekonig,

Doe het a.u.b. kalm aan met de pup je hebt het zo verknalt voorgoed da.
Het beste is inderdaad met een paar minuten per keer maar wel vaak genoeg dus en niet drie of 4 x.
Geleidelijk opvoeren dan komt het best goed en als hij het goed heeft gedaan uitbundig kenbaar maken dat het goed is gedaan.

Als hij pijn heeft zal hij dit uiten door op die plaatsen te gaan likken telkens weer.
Maar ik denk dat je gelijk teveel wilt dat gaat bij een baby ook niet en dat is de hond dus ook niet .

ocht het niet weggan wacht dan niet te lang om event. langs de dierenarts te gaan maar denk dat het niet nodig is.

Zelf hoi ik St.Bernard honden en dat zijn ook niet bepaald kleintjes ook die voed je zo op en laat je niet gek maken door jan en alleman,de beste stuurlui staan immers aan wal?
Na verloop van rijd leer zelf om het feilloos in te schatten og het dier pijn heeft of niet,maar met veelvuldig op de zelfde plaats is meestal een uiting van pijn.
Succes met je pup en ik hoop dat het gezond en oud mag worden,wees er zuinig op want je krijgt er heel veel liefde voor terug.

Vriendelijke groet.
A.F.

ve
door verwijderd - May 16, 2008 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry voor de tik fouten.
Mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

gr.
A.F.

ve
door verwijderd - May 16, 2008 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wel bedacht zijn op eventueel pijn (mijn hond bleek een te trage schildklierwerking te hebben en een aangeboren afwijking aan haar rechtervoorpootje). Maar meestal moet je het inderdaad leuk maken. Neem een speeltje mee of wat lekkers en denk er ook eens aan om met iemand met een speelse hond mee te lopen. Ook regelmatig je rondje lopen veranderen om saaiheid te voorkomen.

Veel succes!!!

ve
door verwijderd - May 16, 2008 om 14:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik mis iets over de omstandigheden; zo zou ik me kunnen voorstellen dat een pup er niets aan vindt om aan een lijn door de binnenstad te lopen.

Ga voor alle zekerheid naar een plaats (bij voorkeur bosgebied of weide) waar de hond los mag lopen. Op die leeftijd loop je waarschijnlijk zelf nog harder dan de hond, dus laat je de hond meteen wennen aan een stukje vrijheid. Door kleine stukjes vooruit te lopen en gehurkt de hond te roepen kan ik me amper voorstellen dat ie niet zou komen. En mogelijk motiveert de aanwezigheid van andere honden ook om te bewegen....

ve
door verwijderd - May 16, 2008 om 15:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi, Het zou ook kunnen dat je pup niet goed gesocialiceerd is bij de fokker. Dat hij niet gewent is om op straat te komen en geen buitengeluiden kent zoals auto's, brommers, kinderen, etc. Daarom wil hij wel lopen als hij weer richting huis gaat. Voor hem is de buitenwereld nog eng. Ga hem beslist niet aaien als hij ergens van schrikt, want dan versterk je de angst. Zoals eerder genoemd, neem lekkere koekjes mee (heel klein) en lok hem door zelf achteruit te lopen, als hij bij je is dan zeg je dat hij heeeeel braaf is en geef je het koekje. Beslist niet aan de lijn trekken en veel los laten lopen in een veilige vertrouwde omgeving. En zoek een goede hondenschool.Maar je hond is beslist NIET lui !

Sukses

ve
door verwijderd - May 16, 2008 om 16:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag irene,

Voor alle zekerheid zou ik dit probleem toch even met een goede dierenarts bespreken, dit om uit te sluiten dat het gedrag te maken heeft met pijn. Onze vorige pup heeft dit soort gedrag ook gehad, met als achtergrond een pijnprobleem tussen onderhuid en botten. Dat is toen, raar maar waar, opgelost met het geven van een andere voeding.

Sukses en collegiale groet, Read3.

ve
door verwijderd - May 16, 2008 om 16:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heel veel reacties en heel veel bruikbare tips. ben meteen naar buiten gegaan met de reacties in de hand en hoofd.Natuurgebied in ander hondje meegenomen, kleine koekjes gekocht, riem af,gedanst, gesprongen, geroepen,geknuffeld en ik heb de beste hond van de wereld. De pup is gelukkig sprong zelfs eenmaal met 4 poten tegelijk in de lucht. poepje plasje en toen huiswaarts, ik overgelukkig en de pup rustig en tevreden enkele uren geslapen.

Nogmaals bedankt.

Irene B

ve
door verwijderd - May 16, 2008 om 17:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Zonnekoning,

Er zijn je hier al heel wat goede antwoorden gegeven dus dat ga ik even niet doen.

Wat ik je wil aanraden is je aan te melden op een van de grote hondenfora die internet rijk is.

Kijk eens op www.hondenforum.nl

www.dogs4life.nl

of het Hondenhuys.

Je zult in de nabije toekomst voor nog veel meer vraagstukken komen te staan dus is het handig om daar over te praten en vooral te lezen met mensen die ervaringsdeskundig zijn.

Mede omdat je geen alledaags ras hebt kan je dat heel goed van pas komen.

Veel plezier met je pup.

ve
door verwijderd - May 16, 2008 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zeer geachte Mevrouw.

Dogo's zijn geen honden waar je veel actie van kan verwachten, het is een ras wat zeer lui van aard is, Maar een lichtpuntje is er wel. Veel pups laten zich meeslepen als zij de eerste tijd een halsbandje omkrijgen en moeten leren om netjes met de baas mee te lopen. Daarnaast krijgt een pup  tijdens het uitlaten zeer veel prikkels te verwerken in deze grote wereld en moet leren hoe hij hiermee moet omgaan, maar u moet uw pup hierbij wel helpen. Het kan ook zijn dat uw pup ergens angstig voor is, maar dat u niet weet waarvoor. Probeer zelf de omgeving goed te observeren en let daarbij op of uw pup ergens naar kijkt wat hem angstig maakt. Als dit het geval is, trek uw pup dan NOOIT mee en troost hem ook niet maar ga met uw pup spelen dit vergroot de band tussen baas en hond en het vertrouwen in de baas. Als u ooit iets tegen komt waar uw pup angstig voor is raak dan als baas (roedel lijder) dat ding of object eerst zelf aan, u laat de pup dan zien dat het niets is om angstig voor te zijn wand de baas is immers ook niet bang voor dat gekke ding.

Met vriendelijke groet,

A. de Rooij

Hondentrainer bij de dierenbescherming.

ve
door verwijderd - May 16, 2008 om 23:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

je moet nu inderdaad zorgen dat hij/zij goed gesocialiseerd word.
Dus veel met het beestje naar buiten in contact laten komen met alles wat maar mogelijk is.
Zeker met andere honden en inderdaad niet belonen als hij/zij iest doet wat ze niet had moeten doen.
Ga met het dier in een tram,bus  of met de trein mee maakt niet uit.
De eerste 9 maanden zijn bepalend voor later en je krijgt er geen spijt van DAT DURF IK JE TE BELOVEN.

Vriendelijke groet en heel veel succes met je hond(je)
A.F.

ve
door verwijderd - May 17, 2008 om 00:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Irene B,
Hoe oud is de pup ? Als hij/zij nog jonger is dan 12 weken, zou deze nog bij de moeder drinken. Moedermelk is het beste voedsel voor de skeletopbouw. Goede voeding is essentieel. Nu zou ik Hill's Pet Nutrition voor de puppies van grote rassen geven en wel vier maal per dag. Het is er in brokjes en blikvoer. Dat zou ik allebei geven afwisselend. Brokjes zijn moeilijker te verteren en de pup zijn darmen zijn nog in de groei. Voorzichtig met die darmen omgaan. Niet steeds wisselen van voer. Daar kunnen de darmen niet tegen. Dan krijgt de pup niet  de hoeveelheid voeding binnen, welke hij nodig heeft.  Dat werkt verzwakkend. Puppies van grote rassen hebben een groeispurt vanf de 27ste week tot de 33ste week en groeien door tot ze anderhalf a twee jaar zijn. Goede voeding tijdens de groei geeft een sterk lichaam en dus later minder kwaaltjes, erg prettig voor dier en eigenaar. Het skelet moet enorm groeien en dat kost goed voer, een goede investering voor later.  Eventueel puppymelk van een goede kwaliteit (vraag bij Uw dierenarts) erbij geven. De spieren zijn ook nog in ontwikkeling. Hebt U wel eens puppies met elkaar zien spelen ? Dat rent hard en staat dan ineens stil en wie moe is, gaat er bij liggen om op adem te komen. Daarna kan deze weer gaan spurten. Het is hollen of stilstaan. Aan de lijn meelopen is heel anders. Dan moet hij een regelmatige gang aanhouden. Daar is hij lichamelijk misschien nog niet toe in staat
Verder zou ik een gezondheidscheck ddor de dierenarts laten doen. Zijn zijn longen en hart goed. Puppies kunnen al vanuit het nest of na de verhuizing naar de nieuwe eigenaar een lichte longontsteking of bronchitis hebben opgelopen, een latente infectie, welke door stress tevoorschijn komt.
Is het dier al ontwormd ? Wormen nemen veel voedsel bestemd voor de pup weg. Dat werkt verzwakkend. Het is een baby, zoals anderen al aangegeven hebben. Met een baby ga je ook geen wandeling aan de hand maken. Die laat je in een ruimte zijn gang gaan qua beweging wat hij zelf aankan. Dat geldt ook voor een pup.
Voordat U met de pup naar een puppiecursus kunt gaan, moet het dier zijn twee maal enting hebben gekregen. Daarvoor moet U ook naar de dierenarts. De eerste enting kan vanaf de negende week gegeven worden, mits de pup gezond is. Anders moet hij eerst behandeld worden.
Is de hond vrij van parasieten in de vacht zoals vlooien ?  Wormen en vlooien zijn bij jonge dieren de eerste doodsoorzaak. Daarna zijn het de infectieziekten als boosdoeners, waaraan een pup kan sterven.  Ontwormen en ontvlooien is dus heel belangrijk.
Het is aan te raden pas met de pup op openbaar terrein te komen of daar waar ook andere honden komen, als deze zijn twee entingen heeft gehad. Een bezoek aan de dierenarts is dus geen luxe.
Verder is het aan te bevelen om goede boeken over honden en hun opvoeding in te zien. Toepoels is een goede schrijver van hondenboeken en hun opvoeding. Er zijn er ongetwijfeld meer.
Msschien kent U iemand in de buurt, die ook een pup heeft, al geënt, ontwormd en ontvlooid. Dan kunt U misschien samen de pups uitlaten, zodat ze met elkaar kunnen spelen. Spelen is anders dan aan de lijn meelopen. En het is leuk voor de dieren.
Eis de eisen, welke het dier aankan. Anders verstoort U de band met Uw hond en dat breekt U op, als hij straks groot is. Vertrouwen is de basis van de band tussen U en Uw hond. Anderen zeggen het al: veel knuffelen en positief benaderen. Niet in Uw handen of armen laten bijten. Dat staat de moederhond ook niet toe, dat de pup haar bijt. De pup moet respect tonen aan degene, die hem verzorgt en voedt. Anders past hij niet in de roedel en wordt hij genegeerd. Zo'n pup wordt dan niet meer beschermd en dat is in zijn nadeel.
De pup is dus niet lui. Ga allereerst maar eens met de pup naar de dierenarts. Voorkomen is beter dan genezen.
Veel plezier met Uw nieuwe aanwinst.

ve
door verwijderd - May 18, 2008 om 06:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Lodewijk XIV,

Een heel bekend verschijnsel bij een pup, maar het gaat vanzelf over, echt waar! Neem de lobbes mee naar een vaste uitlaatplek, vlak bij huis, b.v. een groenstrook. Blijf daar staan, absoluut niet verder lopen. Zeg regelmatig het woord "plas", heb geduld. Als de pup inderdaad een plas of iets anders heeft neergelegd, beloon het dier dan uitbundig met woorden (goed zoooo) een aai en vooral in het begin een hondenkoekje of -brokje. Na enige tijd weet de pup wat er verlangd wordt en is de schat zindelijk. Al gauw gaat na de gewenning de "luiheid" of angst over, wordt het dier ondernemender. Zodra het daartoe gaat neigen, vooral steeds weer uitbundig met woorden enthousiast belonen. Een speeltje ergens heengooien wil ook nog wel eens helpen. De pup moet gewoon even wennen aan die grote wereld om hem heen na de beschutting van het nest met de moeder en de broertjes en zusjes. Die grote wereld is best eng! Veel sukses en een knuffeltje voor je pup.

ve
door verwijderd - Jun 6, 2008 om 14:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

IN DE BIB IS ER EEN BOEK VAN LUBBERS OF LUBERS EENVOUDIG EN MAKELIJKE TIPS SUCCES. IK KOM UIT DE HONDEN SPORT.