Al
door Alex9294 Oct 3, 2023 om 12:15
Huishouden & energie

Oorzaken hoog waterverbruik? (geen lekkage)

Ik woon sinds 2 jaar in een appartement op 2 hoog met mijn partner en ons waterverbruik is rond de 15 m3 per maand. De watermeter is niet voor mij vrij toegankelijk, aangezien die achter slot en grendel zit en ik een wijkbeheerder moet bellen om deze te openen waardoor ik mijn waterverbruik niet goed kan bijhouden/controleren.
Bij de waterafrekening na het doorgeven van de meterstanden een jaar na mijn verhuizing kwam ik er pas achter dat het verbruik te laag was ingeschat waardoor ik 300 euro moest bijbetalen en nu ongeveer 40 euro per maand betaal. Heb toen gevraagd of een loodgieter langs kon komen en die stelde vast dat er een lekkage was in de warmwaterleiding. Alle leidingen binnenshuis zijn toen opnieuw aangelegd en de lekkage was toen volgens hen opgelost. De wijkbeheerder heeft eenmaal de watermeterstand ook nog gecontroleerd op een dag dat ik niet thuis was en de watermeterstand bleef onveranderd. Desondanks blijft het hoge waterverbruik exact hetzelfde als voor de lekkage.
Nu is mijn vraag: hoe kan het zijn dat mij waterverbruik zo hoog blijft?

1. Helaas staan de woningen naast mij leeg waardoor ik mijn waterverbruik niet kan vergelijken met die van de buren.
2. Wij verbruiken zeer weinig water, geen tuin, weinig planten en draaien 2 wasjes per week, douchen niet altijd thuis (zijn vaak weg) en als wij douchen dan is het zeer kort.
3. De watermeterstand is ook niet verkeerd genoteerd, aangezien ik de tweede keer na de verhuizing de begin en eindstand zelf heb gecontroleerd.

Ik hoor graag of iemand een idee heeft wat de oorzaak kan zijn van mijn hoge waterverbruik.

2935 11 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Oct 3, 2023 om 12:24
11547 Antwoorden / 51 Vragen

U zal links of rechtsom ergens betalen voor een lekkage/gebruik via andere panden.

Als ik ons verbruik (noteer wekelijks de meterstanden) dan kom ik qua water op 1000 liter per week, dus afgrond 5000 lieter per maand max met een 2 persoonshuishouden, uw verbruik is absurd hoog, ga klagen bij uw waterleverancier. (met 15.000 liter doen wij 15 weken, u 1 week, klopt dus niet)

Al
door Alex9294 Oct 3, 2023 om 13:57
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie! Ja inderdaad, als ik het met uw verbruik vergelijk is het inderdaad erg hoog. Zowel mijn waterleverancier als de loodgieter hebben ook aangegeven dat mijn verbruik erg hoog is. Helaas is het lastig om te achterhalen waardoor dit komt. En helaas schuiven de waterleverancier en woningcooperatie het af op mij en willen geen actie ondernemen om de oorzaak te achterhalen. Maar ik geef het nog niet op.

JMA2
door JMA2 Oct 4, 2023 om 00:10
117 Antwoorden / 2 Vragen

Ts verbruikt 15m3 per maand en gelukkig niet per week :-)

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 3, 2023 om 12:28
2071 Antwoorden / Vragen

U zegt dat uw waterverbruik 15m³ per maand is, wat bedoelt u dan met hoog of laag?

Al
door Alex9294 Oct 3, 2023 om 14:04
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie. Ten opzichte van het waterverbruik in mijn vorige woning met dezelfde wasmachine en geen veranderingen in waterverbruik (geen gezinsverandering) is het verbruik meer dan verdubbeld. Sinds ik in mijn huidige woning ben gaan wonen blijkt het dus veel hoger te zijn. 15 m3 is hoger dan ik gewend ben en zover ik kon vinden ook hoger dan een gemiddeld waterverbruik voor een 2persoons huishouding.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 3, 2023 om 15:36
2071 Antwoorden / Vragen

Ik zit er met een eengezinswoning en met z'n drieën boven maar goed, dat laat zich met één puber eenvoudig verklaren. Uw verbruik is inderdaad aan de hoge kant. Ik zou eerst nog eens opnieuw controleren dat de meter echt stilstaat als u niet thuis bent, om het zeker te weten.

Al
door Alex9294 Oct 3, 2023 om 16:08
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt! Lastig blijft dat ik zelf niet mijn watermeter kan controleren om het vast te stellen en ik een wijkbeheerder moet benaderen die meestal na 5 minuten de deur naar mijn watermeter alweer op slot wil doen, vanwege privacy voor de watermeters van 3 buren (momenteel 1). Maar ik zal het zeker nog een keer controleren.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 3, 2023 om 12:58
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien staat   hier   ook nog iets voor u bij.

Al
door Alex9294 Oct 3, 2023 om 14:05
Antwoorden / 1 Vragen

Dank u wel! Ik ga er naar kijken.

ne
door neodutchio - Oct 3, 2023 om 13:40
5157 Antwoorden / 12 Vragen

15m3 per maand, €300 bijbetalen en nu €40 voorschot betalen. Daa valt natuurlijk niets van te maken. U leest zelf 15m3 gemiddeld, hoeveel is er geschat? Op hoeveel m3 is het voorschot nu gebaseerd?

Al
door Alex9294 Oct 3, 2023 om 15:52
Antwoorden / 1 Vragen

Excuus, wellicht heb ik dat ongelukkig verwoord. Toen ik hier kwam wonen vertelde de waterleverancier mij dat ik met 15 euro per maand helemaal goed zou zitten en nog geld terug zou krijgen. Daarna kreeg ik de rekening van 300 euro en is de voorschot veranderd naar 40 euro per maand op basis van mijn hoge waterverbruik. Wat de schatting was qua waterverbruik (m3) toen kan ik niet met zekerheid zeggen, maar volgens mijn waterleverancier verbruik ik ongeveer het dubbele van het 'gemiddelde'.

1paul
door 1paul - Oct 3, 2023 om 14:15
3156 Antwoorden / 0 Vragen

als u toch nog een lekkage vermoed of een andere aansluiting na de meter waar u ook voor betaald zult u dit toch moeten onderzoeken.

normaal is een verbruik in uw situatie zo rond de 15 a 20 E p/mnd

Al
door Alex9294 Oct 3, 2023 om 16:02
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie! En inderdaad dat vermoeden had ikzelf ook. Desondanks is vastgesteld dat er toch echt geen lekkage (meer) is. Nadat de 'lekkage' is opgelost (het is nooit vastgesteld waar dat had moeten zijn) blijft mijn waterrekening net zo hoog. Dus ben ik nog steeds op zoek waar de oorzaak zou liggen.

1paul
door 1paul Oct 4, 2023 om 11:24
3156 Antwoorden / 0 Vragen

je kunt een lekkage of andere verbruiker op uw aansluiting niet vaststellen door simpel de hoofdkraan dicht te draaien, dan heeft lekt de lekkage ook niet meer!

een andere verbruiker zie je dan ook niet simpel omdat deze dan ook niets verbruikt, het onderzoek zal diepgaander moeten zijn dan alleen dit, je zult kunnen beginnen bijvoorbeeld om de hoofdkrtaan dicht te draaien en te gaan checken waar er nog meer geen water meer is op dat moment.

vraag de sleutel aan de beheerder zodat je zelf het een en ander uit kan gaan zoeken door bijv. in de avond de hoofkraan eens dicht te draaien en dan te zien of er iemand is die zich meld met "he, ik heb geen water meer"!!

Franske1958
door Franske1958 - Oct 3, 2023 om 15:40
428 Antwoorden / 2 Vragen

Er moet ergens een lek zijn dat kan eigenlijk niet anders. Mijn verbruik. Rijtjeswoning,
alleenwonend, koken, douchen, wassen, afwassen etc is ongeveer 30 m3 per jaar.
Die watermeter is dat een meter die uw eigen verbruik meet of is dat een gezamelijke meter??
Als er ergens een lek is dan moeten er ook ergens natte plekken te vinden zijn volgens mij.
1. Helaas staan de woningen naast mij leeg waardoor ik mijn waterverbruik niet kan vergelijken.
Weet U zeker dat er niemand in dat lege appartement of in uw blok waterzuipende wietplantjes kweekt.

borg queen
door borg queen - Oct 3, 2023 om 16:03
127 Antwoorden / 2 Vragen

Het klinkt misschien vreemd, maar is uw woning de enige die op die watermeter is aangesloten? Vooral omdat u persoonlijk er niet bij kan om de meterstanden regelmatig op te schrijven, doet me vermoeden dat er ergens water wordt afgetapt door anderen op uw kosten. Is dit de enige watermeter in het complex of zijn er meer? Ook zou ik eisen dat ik te allen tijde toegang heb tot deze watermeter om hem te controleren.

lo
door lovewinnie - Oct 4, 2023 om 08:51
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Op zich is het niet absurd hoog . Gebruik zelf zn 135m 3 per jaar wat best zuinig is voor gezin van 4 waarvan 2 pubers ( vergeleken andere gezinnen die al snel op 180/210 zitten per jaar)
Betaal ook 40 euro per maand en kom dan precies uit.
Misschien geen waterbesparende douchekop/ kranen?
Een meer thuis komen te zitten?

Misschien toch is begin stand vragen, kraan voor dag dicht laten draaien en kijken of de meter toch doorloopt.

johnBaba
door johnBaba - Oct 4, 2023 om 10:01
1 Antwoorden / Vragen

Goedendag

Als ik uw verhaal goed begrijp is er in uw appartement alles gecontroleerd en daar waar nodig vervangen, volgens het bedrijf dat deze werkzaamheden hebben uit gevoerd was er in uw appartement geen lekage was.

Ook zegt u dat u geen vrije toegang heeft tot uw watermeter. dit is opzich vreemd, maar dit terzijde.

door de wijkbeheerder is er ook controle uitgevoerd terwijl u niet thuis was en heeft geconstateerd dat de meter bleef veranderen en velgens de watermeter blijft uw water verbruik exact het zelfde als voor de werkzaamheden.

ik heb een aantal vragen alsvorens ik u van davies kan voorzien.

1. Heeft u een factuur of een andere formulier/brief waarin staat welke werkzaamheden in u huis zijn uit gevoerd en dat er geen lekage meer is in u appartement?

2 heeft u foto`s gemaakt van de meterstanden die u heeft door gegeven. of van tussentijdse controle?

Die watermeter is dat een meter die uw eigen verbruik meet of is dat een gezamelijke meter??

Mvg John

Al
door Alex9294 Oct 5, 2023 om 09:30
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie!
1. Nee ik heb er geen factuur van aangezien het via de woningcoorporatie ging. Het is ook niet meer mogelijk dat er een lekkage is in de woning zelf aangezien de gehele warm waterleiding vanaf de cv door mijn gehele woning opnieuw (en helaas ook zichtbaar) is aangelegd. Waar de lekkage zich bevond is nooit uitgezocht aangezien dat teveel geld zou kosten volgens de woningbouw.       2. Ik heb inderdaad een aantal keren wel fotos van de watermeterstand gemaakt.
 3 Het is een watermeter die alleen mijn eigen verbruik meet. Mijn watermeter zit in een hok waar die van 3 andere buren ook zit. De rest van de watermeters van het complex bevinden zich op andere plekken.

atlas1302
door atlas1302 - Oct 4, 2023 om 10:39
341 Antwoorden / 13 Vragen

Het klinkt misscien overdreven maar ik zou het zo doen, als het eigendom is tenminste. Waar de leiding bij u binnen komt een handig metertje ertussen en een stopkraan. U heeft het bewijs in beheer wat de resultaten zullen laten zien.

Er was hier ook eens een topic dat er 200M3 verdween, terwijl er helemaal geen lekkage is/was. Klinkt hetzelfde een beetje anders.

dm
door dmv - Oct 4, 2023 om 18:55
71 Antwoorden / 11 Vragen

U zegt er niet meer te wonen. Kan het de eindafrekening zijn? Heeft u de afgelopen jaren de meterstanden doorgegeven?