Li
door Lisa Kaasbergen Mar 30, 2016 om 15:42
Huishouden & energie

Op welk moment van het jaar kun je het beste overstappen van energieleverancier?

Mijn energiecontract bij Nuon is in februari afgelopen en ik heb sindsdien een flexibel contract. Kan ik het beste wachten tot 1 juli voor ik een vast contract aanvraag in verband met de dalende olieprijzen? Ik heb gehoord dat de energieprijzen maar twee keer per jaar worden aangepast, in juni en december.

21987 14 Rapporteer

simon55
door simon55 - Mar 30, 2016 om 15:58
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Normaliter gaan de prijzen in januari en juli in

gerbera
door gerbera - Mar 30, 2016 om 16:07
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Met een flexibel contract profiteert u ook van de schommelende prijzen. Daarnaast zou ik bij uw leverancier informeren of het mogelijk is uw huidige contract tussentijds om te zetten naar een vast, meestal meerjaren, contract. Neem aan dat het huidige contract 1 jaar loopt. De tarieven worden in januari en juli vastgesteld.

marita5
door marita5 - Mar 30, 2016 om 16:55
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo lisa Kaasbergen ,

Lees deze informatie eens door , bij een meerjarig contract zijn de transportkosten hoger en dan kunt u duurder uit komen . klik op de rode regel

https://www.gaslicht.com/energie-informatie/vast-of-variabel

dobby
door dobby Apr 1, 2016 om 21:19
749 Antwoorden / 1 Vragen

Erm.. niet om het een of ander, maar transportkosten zijn niet hoger (en ook niet lager).. transport kosten worden door de netbeheerder gerekend. en staan los van de energie leverancier..

marita5
door marita5 Apr 1, 2016 om 21:36
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@dobby , lees eens in mijn link , gelden vaste tarieven alleen voor de leveringskosten , dit verschilt per gemeente .
Als dit in een gemeente hoger is ( toeslag) en je hebt een vast contract ben je duurder uit .

dobby
door dobby Apr 3, 2016 om 04:02
749 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Marita5,

Sorry - maar ik kan in de door jouw gegeven link daar niets over vinden.

Sterker nog: in

Gelden vaste tarieven alleen voor de leveringskosten?

Ja, als u een contract met vaste tarieven afsluit, hebben deze vaste tarieven alleen betrekking op de leveringstarieven. De andere tarieven zoals de netwerkkosten en de belastingen kunt u niet vastzetten.

Staat juist dat de vaste tarieven, dus "het vastzetten" alleen op de leveringstarieven betrekking heeft.. dat zijn dus juist niet de transportkosten, de belastingen en dergelijke, maar het leveringstarief is nu juist het (normaliter variabele) bedrag wat je betaalt per kWh of per m3 (of eventueel per GJ als je stadsverwarming afneemt, maar dat is een beetje een apart verhaal en daar gaat het hier niet over).

De leveringstarieven zijn bijvoorbeeld 4.5 ct € 0.045 hoog  en 3.5 ct € 0.035 laag tarief per kWh, of 35 cent € 0.35 per m3 gas in b.v. regio 3

Die tarieven zijn de enige tarieven die je vast kan zetten, de rest bepaalt of de overheid aan belastingen (BTW, duurzaamheidstoeslag enz), of de netbeheerder.. de netbeheerder hoeft niet eens te weten wat voor contract je hebt.

Even als voorbeeld mijn tarieven van vorig jaar, ik had ze (zoals altijd) 1 jaar vastgezet. die waren:

stroom hoog: 5.67 cent (€ 0.0567) per kWh incl BTW is dat 6.86 cent
stroom laag: 4.47 cent (€ 0.0447) per kWh incl BTW is dat 5.41 cent
dit stond (los van de BTW) vast. daar kwam dan nog bij per kWh: 0.0036 excl/ € 0.00436 incl BTW opslag duurzame stroom,
verder nog  11.96 cent excl € 0.14472 incl BTW energie belasting per kWh, , dus ik kon 6.86 en 5.41 cent per kWh vastzetten, en ik betaalde 21.768 en 20.316 eurocent per kWh, het verschil zijn de belastingen.. dus vastzetten loont wel degelijk, maar helaas wel weinig.

Gas is zelfs nog erger, ik zal je de berekening van het gas, en ook van de netwerkkosten, besparen, maar gas b.v incl BTW en region toeslag (hoe ver je van groningen afwoont) kon ik vastzetten voor 35.62 cent (was duur, maar ik gebruik bijna geen gas); ik betaalde uiteindelijk inclusief de niet-vast te zetten delen 59.641 cent per m3 gas..

(en dan nog in totaal netwerkkosten 344.48 euro; en de tegemoetkoming energieheffing terug (krijgt iedereen, nou ja - in woonhuis en normale situaties) van 377.33 euro.

Al met al kan je dus alleen maar deel wat echt het energiebedrijf zelf levert vastzetten.. het overgrote deel van wat je betaalt kan je niet vastzetten.

Waarschijnlijk de onduidelijkheid van "leveringstarieven".. dat is alleen de feitelijke levering, dus je verbruik..

dobby
door dobby Apr 3, 2016 om 04:04
749 Antwoorden / 1 Vragen

zo, das lekker leesbaar zeg.. zo heb ik het niet geschreven hoor.. gaat nog steeds lekker met deze website.. Maar goed, het verhaal is niet echt heel relevant, ging hoofdzakelijk over dat alleen de leveringstarieven vast te zetten zijn.. dus je verbruik.. de rest gewoon niet.. die zijn dan ook vast..

marita5
door marita5 Apr 3, 2016 om 07:47
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Dobby , de uitleg is duidelijk .Met vr,gr.

Ro
door Roselienvandermale - Mar 31, 2016 om 09:55
1 Antwoorden / Vragen

Hoi Lisa,

Ik vond zelf dit wel een handig artikel, misschien dat jij er ook wat aan hebt: http://www.pricewise.nl/blog/wat-is-voordeliger-vaste-of-variabele-energietarieven/
Groet,

Roselien

ro
door romy25 - Mar 31, 2016 om 15:18
18 Antwoorden / 0 Vragen

Wat handig lijkt is om over te stappen wanneer de prijzen weer veranderen als je toch best kan wachten tot juli. Voor het beste moment zal je toch wat meer moeten verdiepen in de energie sector. 2 keer per jaar veranderen de prijzen dus dat lijkt logisch. Je hebt de keuze tussen variabele en vaste dus dat klinkt ook logisch als je het verschil uiteindelijk ook weet. Naast dat moet je zelf weten wat je uit je overstap wilt halen, lagere energie rekening, groene energiebronnen, zelf opwekken en je hebt ook tussen door acties zie hier.

Li
door Lisa Kaasbergen - Mar 31, 2016 om 17:05
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk bedankt voor de nuttige informatie allemaal. Heel fijn! Mijn vraag is beantwoord.

ha
door harryromijn - Apr 1, 2016 om 12:21
272 Antwoorden / 0 Vragen

Bij energie moet je natuurlijk wel jaar-op-jaar kosten nemen en niet kijken naar april-sept en dan denken, dat okt-maart hetzelfde is.
Iedere energievleveranceir rerekent wat je hebt afgenomen, dus mmaakt niest uit.
En al die aanbiedingen... eind 2013 de totale kosten van 14 aanbieders met veilingen vergeleken: het verschil tussen de hoogste en de laagste van... € 2,74... op jaarbasis...
Waarom dat Energie-Direct, dochter van Essent, goedkoper is dan de moedermij ? Simpel: inhaken op ijverige vergelijkers.

delftin
door delftin - Apr 1, 2016 om 12:37
13 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn energiecontract bij Nuon was ook in februari afgelopen en per die datum (nu zo'n 4 jaar geleden) ben ik ook naar een andere energieleverancier overgestapt. Ik kreeg van Nuon een eindafrekening van ruim 400 euro, omdat ik midden in de winter overstapte en dat jaar dus te weinig betaald zou hebben. Ik voel me nog steeds genaaid door Nuon. Ik had toch een vol jaar betaald (ook de zomermaanden) en de voorschotbedragen zijn betaald en toch afgestemd op jouw verbruik?
Kortom, Nuon heeft mij in 2012 gewoon een poot uitgetrokken omdat ik wegging bij hun. Af en toe bellen ze nog of ik als oud klant terug wil komen. Arme klantenservice, ze krijgen de volle laag. Dus motto van het verhaal, kijk uit als je bij Nuon weg wil.

dobby
door dobby Apr 1, 2016 om 21:24
749 Antwoorden / 1 Vragen

Een poot uitgetrokken?? Eindafrekening gaat gewoon volgens de meterstanden.. als je ruim 400 euro moest bijbetalen dan waren je voorschotten dus duidelijk te laag.. *heel* duidelijk te laag, dat moet je toch ook wel in het begin al opgevallen zijn.. en als je dan niet de boel aanpast.. tsja.. aan het eind van het jaar moet je toch alles betaald hebben.. als je voorschot te hoog was krijg je geld terug, als je voorschot te laag was moet je bijbetalen, maar in elk geval betaal je exact evenveel, omdat alles volgens de meterstanden gaat.. sommige mensen vinden het leuk om elke maand iets meer geld over te hebben en dan bij de eindafrekening even schrikken en bijbetalen.. en anderen vinden het leuk om bij eindafrekening geld terug te krijgen en dus dan een relaxte maand te hebben..

Maar als je niet door eigen schuld een flinke bijbetaling op de jaarafrekening moet doen kan dat meestal wel in termijnen gebeuren. Als je zelf je voorschotbedrag verlaagt hebt kan dat natuurlijk niet. Maar ook als je weggaat zullen ze wat minder makkelijk doen qua termijnbetaling..

audb
door audb - Apr 1, 2016 om 12:43
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Per energie leverancier kan dat verschillen is mij op gevallen.

Maar het beste is om eens goed rond te kijken waar je het meeste korting krijgt maar neem dan geen 3 jarige contact daar je bij de meesten wel een welkoms bonus kan krijgen.

Zelf ben ik via de consumentenbond in een energie collectief gestapt maar beter is om toch maar zelf eens bij bv gaslicht.com te gaan kijken.

En nog een tip.

De voorschot bedragen die ze bij aanmelding opgeven deugen voor geen (Gas & Electra :) meter ik moest zo €68 permaand gaan betalen terwijl ik eigenlijk zo €200 per maand zou moeten betalen wil ik niet bij een jaar rekening een hart infact gaan krijgen dus daar goed opletten en liever iets terug krijgen dan heel veel bij moeten betalen

sproetje68
door sproetje68 - Apr 1, 2016 om 19:10
14 Antwoorden / 1 Vragen

In juli en januari veranderen vaak de grote bedrijven, maar de kleinere ook tussendoor en zelfs enkele elke maand. Dus goed bedenken wat je wil. Overstappen levert mijn inziens geen grote bedragen op maar aan de andere kant levert het langdurig blijven bij een maatschappij zeker niets op. Ik stap elk jaar over, pak de nieuwe klantenkorting en ga na een jaar wer weg. Zeker weten dat dat uit kan, net weer vergeleken bij de buren die niet durven overstappen. Ze schrikken wel van het verschil maar doen niets. En dan tijdstip van overstappen: midden in de winter of in de zomer maak sinds 2-3 jaar niet meer uit, dat is nu veranderd.

Ma
door Mat Matheij - Apr 2, 2016 om 18:02
986 Antwoorden / 3 Vragen

Het is inderdaad juist dat de meeste energieleveranciers tweemaal per jaar de prijzen per KWh eens per jaar bijstellen. Electriciteitstarieven alsook de gasprijs. Echter zo meen ik lijkt de olieprijs zich te herstellen dus of wachten zo verstandig is. Bezie Vergelijkingssites en collectief. Wilt U groene energie of niet. Het zijn overwegingen. Het afsluiten van langdurige contracten lijkt niet zinvol echter bij overstap naar een kleinere leverancier zijn overstapkortingen te bedingen. Mvrgr.

La
door Laelia1955 - Apr 3, 2016 om 15:48
21 Antwoorden / Vragen

Zelf ben ik net overgestapt (mijn nieuwe contract gaat op mei a.s. in) van Eneco naar de Nederlandse Energie Maatschappij.
Die kwam als goedkoopste uit de bus. Ik had een 3-jarig contract bij Energiedirect. Deze zijn vorig jaar overgenomen door
Eneco en van die laatste was ik nooit een groot fan. Ze schermen met het Toon-apparaat, zgn. ook voor bestaande klanten,
maar dan moet je wel een 4-jarig (!!!) contract afsluiten. Nieuwe klanten krijgen het ook bij overstappen. Niet eerlijk vind ik.
Dat 3-jarige contract sloot ik af in een duurdere periode. Tussentijds zou je dan geen last hebben van prijsverhogingen.
Die waren er dus niet, maar wel prijsverlagingen en daar profiteerde ik uiteraard ook niet van. Nu heb ik een 1-jarig contract
genomen en ben van plan dat voortaan ieder jaar te doen. Niets moeilijks aan en alles wordt geregeld door de nieuwe maatschappij.
Als je wacht tot einde contract zijn er nooit boetes. Nu eerst benieuwd naar onze eindfactuur!

bo
door boeltje - Apr 12, 2016 om 20:33
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ok Je kan met energie vergelijken en overstappen geld besparen, maar dat is alleen als je nog nooit bent overgestapt . Bijvoorbeeld als je al meer dan 5 jaar bij dezelde energieleverancier zit. Ben je wel (binnen de afgelopen 5 jaar) overgestapt, dan ben je eigenlijk alleen nog maar bezig om die ene besparing binnen te houden. Dat komt omdat de korting die je eerder hebt gekregen niet meer geldig is. Je zal elk jaar weer opnieuw moeten overstappen naar de voordeligste aanbieding om de laagste kosten te behouden. Verder is het heel belangrijk om de overstap ervaringen te lezen. Dit gaat vaak niet helemaal goed waardoor mensen zelfs afsloten worden terwijl ze nog niet eens zijn aangesloten.

Je kunt het beste eerst bij je huidige energieleverancier navragen of zij je niet een beter aanbod kunnen doen.

em
door emmahulshof - Jun 29, 2016 om 10:30
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hét ideale overstapmoment is niet echt eenduidig. Er zijn wel 2 momenten, inderdaad 1 januari en 1 juli, waarbij de prijzen worden gewijzigd door vrijwel alle leveranciers, zie ook http://www.goedkoopste-energieleverancier.net/nieuws/energietarieven-omlaag-per-1juli-2016.html

De prijzen kunnen zelfs van dag tot dag wijzigen door nieuwe acties, kortingen en aanbiedingen. Wel is het zo dat de rekening bij de meest mensen voor tweederde wordt bepaald door het gasverbruik. Wanneer deze prijzen dalen is het zodoende interessant om deze tarieven in de gaten te houden. De vergelijkers houden hier al rekening mee als je jouw verbruik invult.