SU
door SUHO Mar 8, 2017 om 19:13
Huishouden & energie

Opzegvergoeding energieleverancier

Wij gaan binnenkort emigreren. Toe ik opzegde bij Essent, wist de medewerkster mij te vertellen dat ik de eindafrekening niet digitaal kon ontvangen en dat ik een opzegvergoeding van Euro 250,00 moest betalen. De eindafrekening kwam 6 weken na het laatste gebruik en kon alleen per post verstuurd worden, maar niet naar het buitenland. Ik diende dus een postadres in Nederland te hebben! Andere rekening zoals van de belastingdienst en het waterbedrijf kunnen wel digitaal ontvangen worden dus ik was stomverbaasd en kwaad over dat bedrag van de opzegvergoeding. Als je gaat emigreren kun je toch de energieleverancier niet meenemen!
Weet iemand of dit normaal is???

2196 10 Rapporteer

Ge
door Genee - Mar 8, 2017 om 19:26
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft een contract met Essent en bij contractbreuk moet u betalen.
Essent heeft u niet gevraagd om te emigreren dat is uw vrije keus.
Moet Essent van iedereen die dat zegt gaan controleren of ze echt gaan emigreren en of ze ook weg blijven.
Of moeten ze het maar op ieders woord geloven?

ne
door neodutchio - Mar 8, 2017 om 19:29
5165 Antwoorden / 12 Vragen

U heeft een contract afgesloten voor een bepaalde duur. Een emigratie komt niet zomaar uit de lucht vallen. Het was voor u dus een keuze tussen een contract voor een bepaalde duur met opzegvergoeding, of geen vast contract tegen waarschijnlijk een hoge KWH prijs.

En dat het ene bedrijf wel alles digitaal doet wil niet zeggen dat ze dat allemaal moeten doen.

De enige waar u boos op kunt zijn bent u zelf.

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2017 om 19:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat is normaal.

getty
door getty - Mar 8, 2017 om 19:40
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U pleegt contractbreuk, dus ja dit is normaal

fa
door familyman - Mar 8, 2017 om 19:53
888 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt wellicht voorstellen een bedrag "als vooruitbetaling" achter te laten bij de energieleverancier en het restant op uw buitenlandse rekening te laten storten.

ha
door halex - Mar 8, 2017 om 20:28
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U hebt een contract afgesloten waarbij u, afhankelijk van de looptijd, korting kreeg. Als u binnen de vooraf afgesproken looptijd het contract beëindigt, betaalt u de ontvangen korting uiteraard terug. Dat is de opzegvergoeding. U hebt de korting gekregen onder bepaalde voorwaarden. U komt die niet na, dus betaalt u de korting terug.
Het maakt niet uit waarom u voortijdig opzegt. Net zo min als u de leverancier mee kunt nemen naar het buitenland, is de leverancier schuldig aan uw emigratie.

na
door nabila - Mar 19, 2017 om 15:13
5 Antwoorden / Vragen

Dit is een inderdaad een rare manier. De opzegvergoeding geldt alleen indien je nog in je contractperiode zit. Heb je bij aanvang van je energiecontract bijvoorbeeld ook een cadeau ontvangen, of hebben ze een opzegvergoeding betaalt aan je die je hebt gekregen van je vorige leverancier? Indien dit allemaal niet het geval is, en je aannemelijk kunt maken dat je gaat emigreren, zou coulance vanuit Essent niet meer dan op zijn plek zijn lijkt mij. Daarnaast zouden ze de [edit, commerciële of promotionele links niet toegestaan -redactie] voorts kunnen laten vervallen in dit soort gevallen (overlijden, emigratie, etc.)

ha
door halex Mar 19, 2017 om 15:26
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Wat een ontzettend dom antwoord. TS vraagt hoe 't zit. Niet hoe iedere willekeurige forumdeelnemer denkt of vindt dat 't zou moeten zijn.

pi
door pieterwolters Mar 19, 2017 om 19:20
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zou Essent coulance moeten verlenen?

tijger1
door tijger1 Mar 19, 2017 om 19:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een flauwekul. De Ts heeft een contract afgesloten en beeindigt dat voortijdig. Daarom moet hij die opzegvergoeding betalen.

Dat heeft dus niets van doen met het ontvangen van een cadeau of het door de energieboer betalen van een opzegvergoeding aan een andere leverancier.

Coulance? Hoezo?

Ik heb ook opgezegd wegens een verhuizing. De afrekening kwam na één week en per email. Dus dwaas topic.

Cookies
door Cookies - Mar 19, 2017 om 15:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@Nabila: OPZOUTEN met dat spammen van je!!! Ga je geld met een echte baan verdienen!

costnix
door costnix - Mar 19, 2017 om 21:03
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn mensen, die gewoon emigreren zonder hun contract op te zeggen.
Of Essent u gaat opsporen in get buitenland, dat is de vraag.