me
door melagiem Nov 4, 2018 om 13:20
Huishouden & energie

Overstap van Energieflex naar Innova Energie

Beste forumleden,

Zoals bekend is energieleverancier Energieflex failliet gegaan. Vanuit de curator zijn alle klanten van Energieflex overgezet naar Innova Energie. Mijn stroom en gas wordt vanuit die hoofde sinds 1 november geleverd door Innova Energie tegen een variabel contract met hoge tarieven. Op 2-11-2018 heb ik van Innova Energie een aanbod gekregen om een vast contract voor 1 jaar of 3 jaar af te sluiten tegen op zich redelijke tarieven, als ik deze vergelijk met andere aanbieders op www.energievergelijker.nl  Het schetst echter mijn verbazing, dat als ik gebruik wil maken van één van deze contractvormen, deze pas ingaan op 19-11-2018. In de tussenliggende periode betaal ik (en met mij nog vele andere voormalige Energieflex klanten die in dezelfde situatie) zitten het hoge variabele tarief. Mijn vraag hoe zit dit juridisch? Kan en mag dit? Administratief staan wij allemaal al geregistreerd bij Innova Energie, wij hebben niet te maken met een opzegtermijn of een administratieve overstap. Het lijkt mij logischer dat het vaste contract en de hieraan gekoppelde tarieven ingaan op het moment dat ik dit contract online bevestig. Zowiezo ga ik er op achteruit vergeleken met de tarieven van het Energieflex contract dat ik op 9 juni 2018 had afgesloten. Ik hoor het graag. Alvast hartelijk dank.

7602 12 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 4, 2018 om 13:52
7188 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt nog eens bij veelgestelde vragen lezen die u meer duidelijkheid verschaffen, anders kunt u een vraag stellen via het contactformulier.
https://www.innovaenergie.nl/faq-energieflex/
https://www.innovaenergie.nl/contact/

tijger1
door tijger1 - Nov 4, 2018 om 13:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Persoonlijk zou ik zeggen, dat zolang u nog geen contract bent aangegaan met Innova de tarieven van Energieflex gehanteerd zouden moeten worden. Maar ik veronderstel dat dat een ramp zal zijn voor de administratie. Dus ik kan mij voorstellen dat zij, totdat men, de klanten, iets besluit, hun variabele tarieven hanteren. Volgens mij zijn dat wel de duurste van alle energieleveranciers.

Maar 19 dagen die hoge tarieven moet nog te overzien zijn.

Hebt u aan Innova of aan Energieflex de standen per 31-10-2018 moeten opgeven?

Maar zelf zou ik niet bij Innova blijven en als u zonder opzegtermijn per de 19e weg kunt, staat dat in die brief?, maar bijvoorbeeld op Gaslicht.com een voordeliger leverancier met bonus opzoeken en zeker geen drie-jarig contract aangaan,  maar dat is uiteraard uw eigen keuze.

edrick3
door edrick3 - Nov 4, 2018 om 14:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kan en mag dit?
Ja. De leverancier mag natuurlijk zelf de datum bepalen waarop hij je nieuwe contract wil laten ingaan.
Je kan natuurlijk ook naar een andere leverancier overstappen.
Kijk bv.  eens op gaslicht.com

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 4, 2018 om 17:41
16845 Antwoorden / 202 Vragen

U kunt/mag op basis van de eenzijdige aanpassingen per direct overstappen naar een andere leverancier.

me
door melagiem - Nov 4, 2018 om 18:31
2 Antwoorden / 2 Vragen

Dank u wel voor uw reacties. Ik heb deze vraag vorige week per e-mail ook al twee keer bij Innova Energie neergelegd, maar tot nu toe zonder reactie. In mijn optiek zou ook moeten gelden aangezien het eenzijdige aanpassingen zijn, dat ik per direct zou mogen overstappen naar een andere energieleverancier zonder opzegtermijn. Er wordt echter een opzegtermijn van 30 dagen gehanteerd. Op zich kan ik daar nog wel mee leven, maar ik vind het scheef dat als je al geadministreerd bent bij Innova Energie en bv. besluit te blijven dat er dan een overgangsperiode van 15 dagen geldt. Dan is het een interne kwestie. Tot nu toe sloot ik ieder jaar een nieuw contract af bij de gunstigste leverancier na prijsvergelijking op energievergelijker.nl Dit jaar had ik in augustus bewust gekozen voor een 3-jarig contact bij Energieflex, omdat ik verwacht dat de energieprijzen voor zowel gas als electriciteit alleen maar zullen gaan stijgen in de toekomst. Als ik nu de vergelijking maak met het 3-jarig contact van Innova Energie en de overige aanbieders, dan is Innova Energie wel de goedkoopste. Ik zal voor de volledigheid ook via gaslicht.com nog even vergelijken. Dank voor deze tip.

tijger1
door tijger1 - Nov 4, 2018 om 19:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit staat er als antwoord op een van de vragen in de eerste link van (edit) Marita5.

U heeft een opzegtermijn van 30 dagen. Stapt u toch voor die tijd over, dan gaan wij hier coulant mee om en zullen wij geen actie ondernemen. De door Innova Energie geleverde stroom en/of gas tot aan de overstap zal wel in rekening worden gebracht

panter22
door panter22 Nov 4, 2018 om 19:22
6599 Antwoorden / Vragen

Link is van Sjoppie

marita5
door marita5 Nov 4, 2018 om 19:22
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , dit staat in de eerste link van @sjoppie , niet in de eerste link van mij .

marita5
door marita5 Nov 4, 2018 om 19:48
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , u heeft nog 15 min om uw reactie te bewerken , verander mijn naam in de naam van @sjoppie a.u.b

tijger1
door tijger1 - Nov 4, 2018 om 19:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sorry Sjoppie en sorry Marita5. Ik ben zo gewend dat Marita5 terzake doende linken neerzet dat ik niet eens verder gekeken heb.:-))

marita5
door marita5 Nov 4, 2018 om 19:51
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Dank u wel voor uw compliment , dat word nu opletten geblazen ;-))

tijger1
door tijger1 Nov 4, 2018 om 19:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet zo streng zijn hoor.:-))

mo
door mof - Nov 5, 2018 om 12:38
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt gewoon overstappen naar welke leverancier dan ook. U kunt bij innova zonder opzegtermijn opzeggen. Energieflex is failliet en kan zijn verplichtingen niet nakomen. Daarmee is dat contract nietig vanaf het moment van faillissement.
u hoeft innova niet te accepteren.

ha
door harrybre - Nov 5, 2018 om 12:48
240 Antwoorden / Vragen

Uw oude leverancier osis failliet = zelfde als een natuurlijk persoon dood met geen erfenis, dus verhaal van kikker en veren.
Juridisch heeft u nu dus.. een dode mus...
Ik zou zo rap mogelijk dan elders een cotract afsluiten. Wel goed rekenen, want vaak is dat welkomscadeau een heel dure sifgaar uit eigen doos.

ja
door januitgroningen - Nov 5, 2018 om 13:01
53 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Melagiem,

[edit-redactie]

Ook ik, heb in juni een 3-jarig contract afgesloten bij EnergieFlex. Ook dat was tegen het zere been van een forumlid dat hier met regelmaat reageert. Verwijten als 'hoe dom kan je zijn', terwijl als je het wereldtoneel een beetje volgt, de tarieven op termijn explosief zouden stijgen. Men leeft hier enorm een tusselvisie, omdat het nogal in het verleden vaak is benadrukt, dat elk jaar een overstap je geld kan opleveren. Dat was in dit geval achterhaald. Het is maar een voorbeeld.

ja
door januitgroningen - Nov 6, 2018 om 16:18
53 Antwoorden / 2 Vragen

VARA KASSA moet een keer ingrijpen. Zodat het forum écht nut krijgt om mensen te informeren op basis van feitelijkheden. Vooral in dit soort zaken vanuit een faillisement heeft een ieder daar behoefte aan die ermee te maken heeft.

Men speculeert hier en bovenal nogal onsamenhangend.

Zoals 'u hoeft INNOVA niet te accepteren. Terwijl dat geenszins het geval is.

Door de curator is als een veiligmeester het complete klantenbestand verkocht aan de hoogste bieder ingaande 1 november jl.. Terwijl op hetzelfde moment je bestaande contract bij EnergieFlex is ontbonden.  Daarnaast was er een vensterperiode, waarin niemand iets mag. Waarin ook een energieflex niets meer mocht incasseren van je bank. De constructie waar gedupeerden mee te maken kreeg was ronduit fout. Daar was ik het ook totaal mee oneens. Een gesjoemel met mijn persoonsgegevens naar een partij waarin ik niet gekend ben. Een vensterperiode dat op 1 november werd opgeheven. Op hetzelfde moment mijn contract bij EnergieFlex werd ontbonden als eenzijdig! En op hetzelfde moment ook de levering werd voortgezet bij INNOVA.Het geeft de consument het nakijken. Pas nu heb je de vrijheiid om als consument te staan en te gaan waar je wilt, maar wel met inachtneming van de zgn opzegclausule.  Dit is een wurging ten top voor de consument. Een overlevering. Ik had ook graag gezien, 'INNOVA niet te willen accepteren', maar de praktijk is helaas anders.

Feitelijkheden, daar hebben de mensen vanuit het failliete EnergieFlex behoefte aan. Daar had ik graag aan willen bijdragen, maar werd prompt continue daarin lastig gevallen door zgn betweters, die het telkensmale het verpesten. Omdat het niet van objectieve informatie voorziet.