lietjuh86
door lietjuh86 Jun 10, 2011 om 16:20
Huishouden & energie

Oxxio verplicht consument leverings af te nemen wanneer er een slimme meter van Oxxio in de woning hangt.

Wanneer er in een woning een slimme meter hangt moet je bij Oxxio ook levering hebben.
Als je dit niet wilt, dan moet je voor een nieuwe meter zorgen (leuke kostenpost die lang niet iedereen kan opbrengen) en een andere leverancier.

Mijn vriend heeft een slimme meter van Oxxio en levering van de Nuon.
In november dit jaar komt zijn overeenkomst voor de slimme meter te vervallen en zouden wij dus een nieuw meetbedrijf kunnen nemen.
Echter zal er een nieuwe meter moeten worden geplaats, wat de nodige kosten met zich mee brengt.
Dat gaan wij natuurlijk niet doen en zijn genoodzaakt om de meter van Oxxio te houden.
Echter, omdat wij al een andere leverancier hebben dan Oxxio kunnen wij op die voet verder.

Hoe gaat dat dan na 1 januari 2012?
Wanneer je een woning betrekt waar een meter van Oxxio zit, ben je min of meer verplicht om levering van Oxxio te nemen.
Wanneer je dit niet wilt, dan zal je een nieuwe meter moeten plaatsen en een ander meetbedrijf moeten zoeken.
Dit brengt natuurlijk de nodige kosten met zich mee.
Kort door de bocht betekend het dat Oxxio op deze manier klanten werft, want niet iedereen zit financieel ruim genoeg om even geld op te hoesten voor een andere meter.

Onder dit bericht het bericht wat ik van Oxxio heb mogen ontvangen.

Met vriendelijke groet,

Leonie Venema

--------------------------------------------------------------------------
[edit red.]

3145 16 Rapporteer

druifje01
door druifje01 - Jun 10, 2011 om 17:17
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Dat is natuurlijk leuk geprobeerd door Oxxio, maar het is niet waar. Oxxio kan je nergens toe verplichten. De Slimme meter kun je gratis laten verwijderen en vervangen. Ik heb daarvoor destijds een telefoonnummer van Oxxio gekregen. Vraag het even na hoe dat nu geregeld kan worden.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 10, 2011 om 17:18
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Zo ver ik het kan bepalen wordt er dus meterhuur gerekend, het lijk mij onwaarschijnelijk dat een stroom leverancier u kan dwingen om hun meter te gebruiken en hier plaatsingkosten in gaat brengen als u een andere energieleverancier wilt hebben.

lietjuh86
door lietjuh86 - Jun 10, 2011 om 18:31
4 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=druifje01 schreef op vrijdag 10 jun 2011, 17:17]Dat is natuurlijk leuk geprobeerd door Oxxio, maar het is niet waar. Oxxio kan je nergens toe verplichten. De Slimme meter kun je gratis laten verwijderen en vervangen. Ik heb daarvoor destijds een telefoonnummer van Oxxio gekregen. Vraag het even na hoe dat nu geregeld kan worden.

Ik heb hier al over gesproken met Oxxio en met mijn Netbeheerder Enexis. De meter zal moeten worden verwijderd volgens Oxxio, als ik een ander meetbedrijf zoek. Dat betekend het laten plaatsen van een nieuwe meter (a 300 euro) en een nieuw meet bedrijf zoeken (Enexis). In het verleden gebeurde het inderdaad zonder enige aarzeling dat je voor niks een ander meetbedrijf kon krijgen, echter doordat Oxxio hier te veel verlies op draait willen ze deze wijziging doorvoeren vanaf 1 januari 2012. Aangezien ik zelf ook in de energiewereld werk heb ik achterdeurtjes om tot meer info te komen. Ik ben ook van mening dat Oxxio mij tot niks kan verplichten, vandaar ook dit bericht op de site van Kassa.

Tevens wil ik melden dat deze informatie nog niets eens naar buiten toe bekend had mogen worden, al dus de medewerker die ik gesproken heb van Oxxio.

lietjuh86
door lietjuh86 - Jun 10, 2011 om 18:34
4 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op vrijdag 10 jun 2011, 17:18]Zo ver ik het kan bepalen wordt er dus meterhuur gerekend, het lijk mij onwaarschijnelijk dat een stroom leverancier u kan dwingen om hun meter te gebruiken en hier plaatsingkosten in gaat brengen als u een andere energieleverancier wilt hebben.

Klopt, ik vond het ook een sterk verhaal, maar het blijkt toch echt zo te zijn. Misschien een maze in de wet gevonden? Vandaar ook de plaatsing hier bij Kassa. Per 1 januari 2012 willen ze dus wel mensen verplichten die in een nieuwe woning komen waar een Oxxio meter hangt levering van Oxxio af te nemen en ander tegen kosten een andere meter te laten plaatsen. Wat ik in een andere reactie ook aangaf is het zo dat ik zo mijn achterdeurtjes heb vanwege mijn werk in de energiewereld.

Tja, Oxxio is wel wat van plan, maar als we dit kunnen tegen werken. Ik doe het van harte.

druifje01
door druifje01 - Jun 10, 2011 om 18:49
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Bij het betalen voor de verwijdering van de Slimme meter zet ik mijn vraagtekens. Het is niet jouw meter als ik het goed begrepen heb en er wordt geen huur betaald voor het metergebruik.tenminste niet door u. Ik geloof dat het Liander was die de meter bij mij voor een andere vervangen heeft. Maar, misschien is dit veranderd.
Heb je al bij de topics over de slimme meter via het zoekveld hierboven gekeken?

druifje01
door druifje01 - Jun 10, 2011 om 18:57
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Je zou dus binnenkort geen huur meer betalen als de leveringsovereenkomst afgelopen is. Ik vind het een vreemde dwangmaatregel. Kan niet juist zijn.

lietjuh86
door lietjuh86 - Jun 11, 2011 om 03:55
4 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=druifje01 schreef op vrijdag 10 jun 2011, 18:57]Je zou dus binnenkort geen huur meer betalen als de leveringsovereenkomst afgelopen is. Ik vind het een vreemde dwangmaatregel. Kan niet juist zijn.

Er moet nog huur betaald worden tot november 2011. Dan wordt de overeenkomst stil zwijgend verlengd met één jaar. De slimme meter zal altijd eigendom blijven van Oxxio. Je kan hem dus niet afkopen op dergelijk. Was dit wel, dan zouden ze deze 'regel' ook niet zo hoeven opstellen. Elke maand maken wij een bedrag van 20 euro over naar Oxxio voor meterhuur. Nu bijna 3 jaar. Even een snelle berekening gemaakt betekend dit dat we een bedrag van 720 euro aan meterhuur. We hadden met dit bedrag al snel een nieuwe meter kunnen laten plaatsen. Wat ik met alle plezier zou laten doen. Ik zal in elk geval het padje warm houden bij Oxxio. Ik ben het alles behalve eens met de gang van zaken van Oxxio.

Topix van slimme meters heb ik trouwens deels bekeken en gelezen. Wie weet pik ik daar nog wat tips en trucs van op.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 11, 2011 om 11:46
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Meestal wordt er door oxio gereageerd op topis die op hun betrekking hebben. Maar ik zie hier nog geen reactie van hun.
Niet uit te leggen?

su
door susannef - Jun 11, 2011 om 13:05
303 Antwoorden / 9 Vragen

In de mail van Oxxio staat niets over het verplicht afnemen van de levering van je producten via hen, enkel over de meterhuur en meetdiensten. Op basis van deze mail zou je dus gewoon de levering bij een ander energiebedrijf kunnen (blijven) afnemen.

druifje01
door druifje01 - Jun 11, 2011 om 13:38
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Er moet dus met een regelgeving aangetoond worden dat de aanwezigheid van een slimme meter de vrije energieleverancierkeuze doet opheffen. Waar staat dat? En, is aan deze maatregel op correcte wijze ruchtbaarheid gegeven?

ro
door ron530 - Jun 11, 2011 om 13:53
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Oxxio is een energieboer en geen netbeheerder dat is in dit geval Enexis. Oxxio heeft de conventionele meter vervangen door een "slimme" meter en is eigendom van Oxxio bij einde contract moet de meter teruggenomen worden en de conventionele meter terug geplaatst worden. De splitsing energieboer/netbeheerder is niet voor niets gedaan.

wendy de jong
door wendy de jong - Jun 11, 2011 om 15:02
11 Antwoorden / 6 Vragen

Lijkt mij ook vreemd en je moet je ook afvragen of de NMA van deze truc op de hoogte is. In het verleden was het zo dat je voor een "Slimme"meter een apart contract afsloot. Oxxio mag naar mijn weten niet dwingen tot het afnemen van stroom en/of gas. Tot op heden is het altijd zo geweest dat je idd wel meter huur betaald maar vrij bent om de levering via een andere leverancier te laten lopen. Zij staan er volgens de verhalen overigens wel om bekend de meter huur onbehoorlijk duur te maken in een poging je als nog over te halen om bij hun levering af te blijven nemen. Naar mijn weten was het in het verleden altijd wel zo dat de netwerkbeheerder van de regio waar in je woont dan gratis een nieuwe meter kwam hangen. Maar de ervaringen met dit soort ondernemingen zijn zo dusdanig slecht dat veel van de grotere energieleveranciers niet meer bereid zijn te branden aan de energie cowboys. Feit blijft dat bedrijven als de oxxio en NEM er om berucht zijn overstappen altijd met allerlei problemen gepaard te laten gaan.Ik heb zelf ook beroepsmatig ervaring gehad met deze Stunters en vaak bleek het plaatje geschilderd veel mooier als de realiteit. Meer dan eens is het bij dit soort bedrijven ook een beetje een kwestie van bluffen. Als ik je nou wijsmaak dat het zo is ga je niet weg want of je word op kosten gejaagd,of je komt met dubbelle lasten te zitten of je krijgt rekeningen van 3 verschillende bedrijven en ga zo maar door. Ik zou als ik jou was is kijken wat er bij de nederlandse mededingins autoriteit bekend is want ondanks de libarelisering van de energie markt is het ten strengste verboden een monopoly positie te creeeren!

oxxioservice
door oxxioservice - Jun 17, 2011 om 11:23
62 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen,

In reactie op alle berichten hierboven geven wij u hier een reactie. Wij hebben alles tot de bodem uitgezocht en willen via deze weg de uitkomst met u delen.
Oxxio is de eerste energieleverancier die de slimme meter in Nederland heeft geïntroduceerd. De slimme meter is een hulpmiddel om mensen te helpen besparen op hun energieverbruik, doordat mensen bewuster worden gemaakt van hun verbruik. Oxxio heeft door de jaren heen veel gedaan om zoveel mogelijk consumenten bewust te maken van hun verbruik.

Wetgeving heeft onlangs bepaald dat de markt voor slimme meters “op slot gaat”. Dit houdt in dat niet iedereen meer slimme meters mag aanbieden en verkopen / verhuren aan de consument. Energieleveranciers, zoals Oxxio, moeten per 1 januari a.s. stoppen met deze activiteiten. De uitrol en het beheer van de slimme meter wordt vanaf dat moment de verantwoording en taak van de netbeheerders, zoals Enexis, Stedin en Alliander. De meters die wij tot op heden hebben geïnstalleerd bij consumenten zullen worden overgedragen aan diezelfde netbeheerders.

Dit zal inhouden dat Oxxio meetbedrijf B.V. zal ophouden met bestaan. Het is dan niet meer mogelijk om los van de levering klanten in de mogelijkheid te stellen om gebruik te maken van de verbruiksgegevens en grafieken op onze website ww.oxxio.nl. Oxxio zal deze gegevens na 1 januari a.s. wel kunnen aanbieden aan klanten waar een actieve levering is.

Bij een aantal klanten die waren verhuist bleef de slimme meter achter in de oude woning. In elke woning waar een meter hangt, dient er meterhuur te worden betaald, ongeacht of het een slimme meter of een meter van de netbeheerder is. Om klanten bewust te maken van hun verbruik i.c.m. het feit dat Oxxio enkel de meetdiensten samen met levering kan faciliteren en om het simpele feit dat er huur betaald dient te worden, is er gekozen om de besproken brief op te stellen.

Vanuit Oxxio begrijpen we dat deze brief vragen oproept en hier bieden we onze excuses voor aan. De oplossing is dat wij garant zullen staan voor kosten als mensen besluiten toch hun slimme meter ergens anders te gaan bestellen (lees: de netbeheerders). In de brief hebben wij verwezen naar mogelijke kosten om ervoor te zorgen dat mensen achteraf niet voor verrassingen zouden komen te staan doordat onverhoopt de netbeheerders toch kosten in rekening brengen. Er zijn namelijk afspraken gemaakt met netbeheerders dat zij geen kosten in rekening brengen bij het vervangen van een meter.

Wij vertrouwen erop hiermee iedereen voldoende te hebben geïnformeerd en willen iedereen bedanken voor het ons attenderen op het bovenstaande.

Met vriendelijke groet,

Michaël en Fabiënne
De Oxxiomedewerker(s)

hutch
door hutch - Jun 17, 2011 om 13:36
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik moest wel lachen om die reactie van Oxxio. Wat een verkooppraatje.......

"De slimme meter is een hulpmiddel om mensen te helpen besparen op hun energieverbruik, doordat mensen bewuster worden gemaakt van hun verbruik. Oxxio heeft door de jaren heen veel gedaan om zoveel mogelijk consumenten bewust te maken van hun verbruik."

Alsof Oxxio dat ook maar iets interesseert. Niet dus. Sterker nog, hoe meer de klanten verbruiken, hoe meer zij verdienen. En die zogenaamde 'slimme meters' zijn er alleen maar voor en in het belang van Oxxio.

Dus weer een klassiek verkooppraatje van een bedrijf.......

lietjuh86
door lietjuh86 - Jun 17, 2011 om 14:32
4 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=oxxioservice schreef op vrijdag 17 jun 2011, 11:23]Beste mensen,

In reactie op alle berichten hierboven geven wij u hier een reactie. Wij hebben alles tot de bodem uitgezocht en willen via deze weg de uitkomst met u delen.
Oxxio is de eerste energieleverancier die de slimme meter in Nederland heeft geïntroduceerd. De slimme meter is een hulpmiddel om mensen te helpen besparen op hun energieverbruik, doordat mensen bewuster worden gemaakt van hun verbruik. Oxxio heeft door de jaren heen veel gedaan om zoveel mogelijk consumenten bewust te maken van hun verbruik.

Wetgeving heeft onlangs bepaald dat de markt voor slimme meters “op slot gaat”. Dit houdt in dat niet iedereen meer slimme meters mag aanbieden en verkopen / verhuren aan de consument. Energieleveranciers, zoals Oxxio, moeten per 1 januari a.s. stoppen met deze activiteiten. De uitrol en het beheer van de slimme meter wordt vanaf dat moment de verantwoording en taak van de netbeheerders, zoals Enexis, Stedin en Alliander. De meters die wij tot op heden hebben geïnstalleerd bij consumenten zullen worden overgedragen aan diezelfde netbeheerders.

Dit zal inhouden dat Oxxio meetbedrijf B.V. zal ophouden met bestaan. Het is dan niet meer mogelijk om los van de levering klanten in de mogelijkheid te stellen om gebruik te maken van de verbruiksgegevens en grafieken op onze website ww.oxxio.nl. Oxxio zal deze gegevens na 1 januari a.s. wel kunnen aanbieden aan klanten waar een actieve levering is.

Bij een aantal klanten die waren verhuist bleef de slimme meter achter in de oude woning. In elke woning waar een meter hangt, dient er meterhuur te worden betaald, ongeacht of het een slimme meter of een meter van de netbeheerder is. Om klanten bewust te maken van hun verbruik i.c.m. het feit dat Oxxio enkel de meetdiensten samen met levering kan faciliteren en om het simpele feit dat er huur betaald dient te worden, is er gekozen om de besproken brief op te stellen.

Vanuit Oxxio begrijpen we dat deze brief vragen oproept en hier bieden we onze excuses voor aan. De oplossing is dat wij garant zullen staan voor kosten als mensen besluiten toch hun slimme meter ergens anders te gaan bestellen (lees: de netbeheerders). In de brief hebben wij verwezen naar mogelijke kosten om ervoor te zorgen dat mensen achteraf niet voor verrassingen zouden komen te staan doordat onverhoopt de netbeheerders toch kosten in rekening brengen. Er zijn namelijk afspraken gemaakt met netbeheerders dat zij geen kosten in rekening brengen bij het vervangen van een meter.

Wij vertrouwen erop hiermee iedereen voldoende te hebben geïnformeerd en willen iedereen bedanken voor het ons attenderen op het bovenstaande.

Met vriendelijke groet,

Michaël en Fabiënne
De Oxxiomedewerker(s)

Erg leuk te lezen dat klanten een brief hebben ontvangen. Waar is die van mijn vriend en mij? Ik heb deze brief niet mogen ontvangen en ben deze informatie via via ten gehore gekomen. Ik zal een reactie plaatsen op Oxxio.nl omdat ik deze brief uiteraard graag zou willen ontvangen. Dan wel in een verlaat stadium, maar dat is niet erg. Tevens vind ik het zeer spijtig dat een medewerker van de klantenservice mij niet op de hoogte hier van wist te brengen en slechts met een 'slap' antwoord kwam.

oxxioservice
door oxxioservice - Jun 17, 2011 om 14:57
62 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mevrouw Venema,

U kunt ook uw gegevens e-mailen naar deoxxiomedewerker@oxxio.nl. Wij zullen dan contact met u opnemen.

Met vriendelijke groet,

Michaël
De Oxxiomedewerker