pi
door pieterdina Feb 24, 2007 om 08:53
Huishouden & energie

Pil voor de kat

Hoi, ik heb een kat van bijna 10 jaar oud, en die geef ik de anticonceptipil, ik weet inmiddels dat het niet echt goed is om die langdurig te geven, maar goed het is zo gebeurd, om de kat nu nog te steriliseren zie ik ook niet echt zitten, maar mijn vraag is eigenlijk wie weet tot wat voor leeftijd je de kat aan de pil moet houden??

4140 14 Rapporteer

je
door jenie - Feb 24, 2007 om 09:31
36 Antwoorden / 24 Vragen

Waarom zie je het niet zitten om de poes te laten helpen dan?

Ik heb een kittenpoesje van 7 maanden en met haar wil ik een nestje dus zit ze nu aan de pil anders is ze om de 3 weken krols, maar zodra ze het nestje heeft gehad laat ik haar gewoon helpen. Is wel zo humaan voor de poes dan 10 jaar lang hormonen.

Succes,Jenie

nowhere
door nowhere - Feb 24, 2007 om 10:06
127 Antwoorden / 1 Vragen

Gevonden op internet:

"De vruchtbaarheid bij katten wordt gekenmerkt door een enorme variatie. Dit wordt veroorzaakt door raseigenschappen (ras<->niet-ras; korthaar<->langhaar) en levenswijze  (binnenkat<->buitenkat)."

http://www.dapbladelhapert.nl/vruchtbaarheid.htm

"In tegenstelling tot mensen hebben katten geen menopauze; zij blijven hun hele leven vruchtbaar (tenzij ze geholpen zijn natuurlijk). Naarmate ze ouder worden krijgen ze wel minder kittens per nest (1-2 i.p.v. 3+). Ofschoon ze doorgaan met paren, neemt de kans op daadwerkelijke bevruchting wel af met het klimmen van de leeftijd. Hetzelfde geld voor oudere katers: zij zijn nog steeds in staat een vrouwtje te bevruchten, maar de kans daartoe neemt wel af omdat ze minder vruchtbaar worden naarmate ze ouder worden."

Bron: http://www.kattenplaza.nl/page/oude_katten.php

di
door dinos - Feb 26, 2007 om 14:31
12 Antwoorden / 5 Vragen

Hoi

Zie ook deze websites:

http://www.geocities.com/kattenprikbord_faq/poezenpil.html?200726

http://www.doubleforgeron.nl/intromedisch.htm#pil

Persoonlijk zou ik mijn poes toch laten steriliseren. Ik geloof nooit dat ze daar te oud voor is. Maar daar zal je dierenarts je goed in kunnen adviseren.

Succes!

cyberbabe
door cyberbabe - Feb 26, 2007 om 14:32
25 Antwoorden / 34 Vragen

Een sterilisatie is toch een operatie waarbij de kat onder narcose moet en zowel het opereren als die narcose zijn een risico. Zeker voor een kat van die leeftijd. Omdat 10 jaar toch al best een hele leeftijd is voor een kat.

Vergelijk het met mensen: iemand die 85 jaar is kan nog wel geopereerd worden, maar loopt meer risico dan een jonge blom van een jaar of 25.

Dus is de vraag: weegt het verhoogde risico van de operatie op tegen het risico van het niet doen.

eva44
door eva44 - Feb 26, 2007 om 16:50
8 Antwoorden / 4 Vragen

ik zou de kat gewoon a.d. pil laten. Een operatie op die leeftijd is best wel een risico. (problemen met het hart en na de operatie mogelijk incontinent.) Dit hebben wij nl. met onze 11 jarige kat meegemaakt. Al es nagedacht over de prikpil? Is wel veel hormonen in 1 keer, maar omdat het om vertraagde afgifte gaat, valt dat allerzins mee.

groet, Eva

lj
door ljbayard - Feb 26, 2007 om 16:55
1 Antwoorden / 0 Vragen

10 jaar is helemaal niet oud voor een kat. Ze kan makkelijk 15, 16 jaar worden zo dan niet 20 tegenwoordig.

Langdurig gebruik van de pil levert wel gezondheidsproblemen op (diabetes) en een poes die niet gesteriliseerd is heeft een verhoogde risico van tepeltumoren (bijna altijd kwaadaardig bij katten) en pyometra (baarmoederontsteking).

Sterilisatie is het beste voor je poes, hoor. Als ze toch onder narcose is; laat haar gebit ook reinigen. Dan heb je 2 vliegen in een klap gehad.

ulyssa
door ulyssa - Feb 26, 2007 om 19:14
30 Antwoorden / 4 Vragen

ljbayard geeft wat mij (dierenarts) betreft het juiste antwoord. Nog een aanvulling: De poes moet uiteraard heel goed nagekeken worden i.v.m. de narcose. Met de tegenwoordige middelen is het risico aanmerkelijk kleiner dan vroeger. Als je echt zo min mogelijk risico wilt lopen, zoek dan een dierenarts die opereert met behulp van een narcose-apparaat zodat ze ook zuurstof krijgt toegediend tijdens de operatie.
Het komt bij mij in de praktijk regelmatig voor dat een kat nog op zijn 14e op de operatietafel terecht komt met een baarmoederontsteking (en vaak dus doodziek).
De prikpil zou ik helemaal afraden, dat is echt een hormonenkanon met nog een groter risco op alle al genoemde bijwerkingen van de pil

je
door jeepster - Feb 26, 2007 om 20:30
2 Antwoorden / 2 Vragen

Kat wegdoen en zelf de pil nemen dan heb je meer plezier in het leven.

kattenhulp
door kattenhulp - Feb 26, 2007 om 20:42
2 Antwoorden / 0 Vragen

Volg het advies van ljbayard

at
door atdy - Feb 27, 2007 om 02:32
1 Antwoorden / 0 Vragen

Jeepster als als je nix met katten hebt reageer dan niet op dit onderwerp. Waarschijnlijk heb jezelf 'n ander beestje en ja 't is behelpen. Katten zijn fenominale beesten en misschien moet je je daar eens in verdiepen om zomaar een iets te roepen.

grt

@dy

da
door daphy - Feb 27, 2007 om 16:54
36 Antwoorden / 4 Vragen

Waarom 1st een nestje?

je
door jenie - Feb 27, 2007 om 17:24
36 Antwoorden / 24 Vragen

Even reageren op iemand maar ik wil graag een nestje omdat ik een pracht kat heb en ik het ontzettend leuk vind. Maar wat ik dan niet begrijp is dat iemand die vraag stelt als de kat al 10 jaar is?

Of de Pil of Sterelliseren? Waarom kon dat niet eerder dan of heb je de poes pas?

Je laat een poes toch niet 10 jaar aan de pil?

Groetjes, Jenie

marsha
door marsha - Feb 28, 2007 om 08:34
36 Antwoorden / 11 Vragen

Hoi, je kat hoort al lang in de overgang te zijn.....  kan me vergissen. de max leeftijd hoe oud katten worden is ook de afgelopen 15 jaar erg veranderd.
maar ik heb zelf een link, stel ik al mn vragen. En dan nog lees ik dingen die ik niet wist , vind het een zeldzaam goeie site
s6

p.s. je dierenarts moet dit zo kunnen beantwoorden voor je ff een belletje doen, en vooral de kat thuis laten dus ivm consult  ;-)

marsha
door marsha - Feb 28, 2007 om 08:35
36 Antwoorden / 11 Vragen

http://www.dekattensite.nl/content.html

bijna vergeten hihi