ma
door marc schuurman Oct 2, 2010 om 19:25
Huishouden & energie

Plastic heroes

Het heeft totaal geen nut.
Neem het voorbeeld van Duitsland.
Statiegeld op kleine en grote flessen heeft veel meer nut

913 8 Rapporteer

ba
door baudolino - Oct 2, 2010 om 19:38
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de uitzending net bekeken. Ik kon mij niet onttrekken aan de indruk dat hier een staaltje tendentieuze, ongefundeerde nep journalistiek werd bedreven. Netvang was bij voorbaat verdacht, en bleef dat ondanks erg redelijk overkomende tegenargumenten. Ik kon als consument niet bepalen wie nou gelijk had, want ik heb niet de beschikking over de juiste feiten en cijfers. En die heb ik tijdens de uitzending ook niet gekregen. Bovendien spraken de beweringen elkaar tegen. Blijkbaar kon in het tweede filmpje vervuild plastic wel gerecycled worden, terwijl ik toch te horen kreeg dat dat eigenlijk niet mogelijk is. Of gaat het alleen maar om de inzameling? Verder werden vooral alle negatieve aspecten van het werk van netvang belicht (vervoer naar duitsland, duh, weet je hoeveel zinloze vervoersbewegingen zich binnen europa afspelen?). Onpartijdig was het item in ieder geval zeker niet, en daarmee ben ik dus geen steek wijzer geworden. Het verbaast me dat Felix Meurders ook een programma als "de leugen regeert" presenteert. Daar zou een nadere beschouwing van de aanpak van dit onderwerp zeker niet misstaan.

fr
door frapie24vra - Oct 2, 2010 om 19:50
2 Antwoorden / 0 Vragen

Even het zelfde als in de andere "plastic heroes" discussie..

Het is absoluut van groot belang dat er een landelijk inzameling komt (is) van plasticafval. Helaas wordt er in de media (zoals net in Kassa) en door "deskundigen" nog altijd er negatief en onprofessioneel gesproken over KUNSTSTOFFEN.
Bedenk wel dat wij zonder deze materialen nagenoeg in het stenen tijdperk zouden leven!
Om nu toch duurzaam met deze kunststoffen om te gaan, en om de kostprijs van verschillende producten (veelal verpakkingen) lager te maken en te houden is het recyclen van kunststoffen van groot belang. Deze gerecyclede kunststoffen kunnen worden ingezet in een heleboel nieuwe producten, helaas niet in alle denkbare producten. Er worden door de diverse instanties belangrijke eisen gesteld aan de toegepaste materialen. Zo zul je in medische producten, of hoogwaarige technische producten niet snel gerecyclede kunststof aantreffen. Maar voor een heleboel andere producten kan het wel.
De consument is hiervan uiteindelijk de grootste profiteur (lage prijs, grote beschikbaarheid), belangrijk is een "cultuuromslag"..... Kunststoffen zijn niet vervuilend, zolang je ze maar recyclet (of ingezameld). De consument is juist de vervuiler (het niet scheiden / in de vrije natuur gooien e.d.), niet de kunststof.
Daarnaast, de 20%, (zoals is het programma ter sprake kwam) is niet per definitie "niet te recyclen" het uitsorteren in de diverse soorten kunststof (er zijn er namelijk wel meer dan de 3 die genoemd werden) is "te kostbaar" daarom wordt die 20% verbrand... en dan geldt ook nog dat zonder die 20% de verbrandingsovens extra moeten worden gevoed met (stook)olie omdat het restafval anders niet wil branden .... wat wil je nou nog :-))

fr
door frankie30 - Oct 2, 2010 om 19:56
1 Antwoorden / 0 Vragen

Net de uitzending gezien en de voor en tegenstanders gehoord.
Maar waar het mij omdraait is wat de consument hier mee opschiet! De meeste zullen zeggen dat het te veel moeite kost en dat ze er naar verloop van tijd wel eens mee zouden beginnen om te scheiden.Het systeem om te scheiden na het huisvuil ophalen is veel makkelijker.
Maar in onze gemeente ( Bergeijk N. BR.), wordt per opgehaalde container afgerekend, we betalen dus niet zoals in andere gemeentes een vast bedrag per jaar. met het gescheide inzamelen leverd dat in drie maanden ongeveer 5 afval containers op in ons voordeel. Voor het gescheiden ophalen hadden wij een gezin met vier volwassen mensen 7 tot 8 containers met huisvuil, nu nog maar 2 tot 3 containers per 3 maanden.

Om een succes te maken ligt het ook aan de manier van afrekenen, wij betalen nu per drie maanden 32 tot 38 euro minder, mooi in de pocket.

di
door dirk2 - Oct 3, 2010 om 08:45
364 Antwoorden / 21 Vragen

De consument schiet er tot nu toe weinig mee op. Afval scheiden doen wij al jaren, maar het tarief gaat elke jaar nog steeds omhoog. Waar ben je dan mee bezig?
Als je iets koopt dan gaat het tegenwoordig snel kapot, daar hoor je bijna niemand over. Een dvd speler of een laptop houdt er vaak snel mee op, het maakt weinig uit welk merk je koopt want de meeste merken maken ze niet zelf. Bovendien hebben al die gadgets vaak een accu: dect telefoons, mp3 spelers, gsm`s, afstandsbedieningen, draagbare spelcomputers ze hebben allemaal een accu/batterij en gaan allemaal snel stuk en zijn vaak niet meer te repareren.
Als iedereen nou geen dect telefoon meer zou kopen en thuis een desktop zou gebruiken ipv een laptop dan komt er minder afval en schadelijke stoffen in het mileu en je bespaard ook nog eens geld.

pr
door prinspils - Oct 3, 2010 om 16:57
88 Antwoorden / 9 Vragen

Waarom heb je deze discussie op het forum geopend terwijl er al een discussie op het forum 'PLASTIC HEROES' al is geopend? Wat denk je met de 'dubbele discussie' te bereiken?

Daar had je je mening ook op kunnen spuien, op de eerst geopende disussie hierover..

Er is ook al iemand die op het forum een discussie heeft geopend: 'onnodige vragen stellen'. Wat mij betreft ook 'onnodige discussies openen'!

invalide
door invalide - Oct 3, 2010 om 19:24
787 Antwoorden / 5 Vragen

Bier vrij Prins Pils!

En het mag, en ik weet dat vele gemeente per KG willen ophalen dus vervuiler betaald en dan is Groen, Papier en Plastic apart houden wel rendabel als je alleen voor rest afval moest betalen...

Vergeet ik de glasbak weer, en inleveren printer want ik mag deze eigenlijk niet in de grijze stoppen!

Dus per KG betalen en wij eisen minder verpakking of gratis in te leveren karton en geen piepschuim meer.

j.
door j. cremers - Oct 4, 2010 om 14:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

Een groot deel van mijn plastic heroes zak zit vol met flessen uit Duitsland: ohne Pfand.
Ik ben bereid heel ver te gaan in het scheiden van afval, maar zoals "de" milieubeweging lijkt voor te staan alle plastic verpakkingsmateriaal met statiegeld terug naar de winkel waar het gekocht is gaat zelfs mij te ver. Daarom steun ik de plastic heroes actie van harte.