ju
door jufvrouwjanny Oct 20, 2012 om 20:07
Huishouden & energie

Pup met onderbeetje

Ik heb 1 juli een Chihuahua pup met stamboom voor 800 euro gekocht.
nu ze aan het wisselen is krijgt ze een onderbeetje.
Ik heb juist een hondje met stamboom gekocht omdat ik zelf ook eens een verantwoord nestje wil fokken.
Maar met een onderbeetje kan ik niet fokken, want die geeft ze echt door, dat is erfelijk.
Ik heb nog geen contact gehad met de fokker, ik wil graag weten wat mijn rechten zijn als koper van een pup die nu een onderbeet ontwikkeld.
Fokker wist dat ik een teefje wil om zelf ook af en toe een nestje te doen.

24025 6 Rapporteer

op
door opbrecht - Oct 20, 2012 om 22:02
14 Antwoorden / 0 Vragen

Een onderbeet is erfelijk, maar die zou ze dan ook als pup al gehad moeten hebben. Had ze hem niet, dan heeft ze hem nu ook niet, maar zijn haar tandjes scheef gegroeid. Dat kan gebeuren als bij het wisselen de melktanden te lang bliven zitten.

sk
door skyjack - Oct 23, 2012 om 15:05
121 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat je ook goed even naar je contract moet kijken. Als je een hond koopt, wil dat niet direct betekenen dat je hiermee ook kan gaan fokken. Sommige afwijkingen komen later pas boven water en daar kan gewoonweg niet altijd een garantie over afgegeven worden.

Een onderbeet, dat is inderdaad iets dat van kleins af aan al aanweizg moet zijn geweest, dus ik zet hier net als mijn voorganger vraagtekens bij.

De vraag is wat mij betreft wat heb je precies gekocht en is een erfelijke afwijking dan een gebrek,

Met andere woorden, heb je een hond gekocht met de garantie (zwart op wit!!) dat je ermee kan gaan fokken? Ja ? dan is een onderbeet wellicht een gebrek en kan je de overeenkomst ontbinden, let wel jij moet dan de hond teruggeven aan de fokker en je krijgt je geld terug. Voor de wet is de hond een zaak en je mag de hond dan niet houden.

Wat echter veel waarschijnlijker is, is dat je een hond hebt gekocht zonder voornoemde garantie op geschiktheid voor fokken. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een fokker deze garantie durft te geven. Het zijn en blijven levende dieren en zelfs met twee uitermate gezonde en geschikte ouders, kan het voorkomen dat een pup een afwijking heeft.

Meestal zie je daarom juist contracten waarbij honden als gezelschapsdieren worden verkocht met nadrukkelijk geen garantie op geschiktheid voor fokken. In dat geval is een onderbeet ook geen gebrek en kan je de koop ook niet ongedaan maken.

ju
door jufvrouwjanny - Oct 23, 2012 om 17:01
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dan denk ik dat het beetje er al was, het is minimaal, maar nu staan de ondertandjes recht en echt net voor de boventandjes.
Helaas valt het gebit buiten de wettelijke garantie ben ik al achter, dus heb ik gewoon pech ben ik bang van.

ma
door maron - Dec 5, 2012 om 01:14
31 Antwoorden / 8 Vragen

het kan gebeuren dat een pup na het wisselen een over/onderbeetje krijgt.
andersom kan het ook gebeuren, dat een pup met onder/bovenbeet na het wisselen een toch een goed schaargebit krijgt.
een pup verkopen als zijnde een fok-teefje of als show-hondje gebeurt meestal niet, omdat je nooit
met zekerheid kan zeggen of de pup, later als ie volwassen is, daarvoor geschikt zal zijn.
pups worden daarom meestal verkocht als huishond.
wanneer je 100 procent zekerheid wil hebben, dan moet je een volwassen hond kopen, die zich al bewezen heeft. (of een pup die al gewisseld heeft :)
800 euro voor een raszuivere chihuahua met fci stamboom is echt niet duur.

ps, een verantwoord nestje wil fokken betekend niet alleen met stamboom fokken, maar vooral ook laten onderzoeken op alle erfelijke problemen in het ras.

tdehond
door tdehond - Dec 5, 2012 om 09:38
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=jufvrouwjanny schreef op dinsdag 23 okt 2012, 17:01]Dan denk ik dat het beetje er al was, het is minimaal, maar nu staan de ondertandjes recht en echt net voor de boventandjes.
Helaas valt het gebit buiten de wettelijke garantie ben ik al achter, dus heb ik gewoon pech ben ik bang van.

Het is niet verstandig geweest om deze pup te kopen als het gebit al twijfelachtig stond.
Alleen als er in het koopcontract staat dat bij gebitsafwijkingen of andere erfelijke afwijkingen de koop ontbonden kan worden kunt u verzoeken de pup terug te nemen en de aankoopsom terug te betalen.

Een andere optie is: pup verkopen als huishondje.

en
door enjoy - Dec 24, 2012 om 22:05
1 Antwoorden / 0 Vragen

Een stamboom betekend niets meer dan dat de ouders raszuiver zijn. Ja als je veel kennis hebt, kun je zien over welke honden die komen. Maar dan moet je echt in het wereldje zitten om iets met die info te kunnen doen. Bv. of bepaalde honden vaak iets vererven.

Ik zit zelf in de Duitse Herder wereld. Hier wordt nooit op fok uitsluitende fouten garantie gegeven, alleen (bij keurfok) op erfelijk afwijkingen zoals HD en ED heb je garantie.
Reden is waar eindigt het? En ook een goede fokker, kan die garantie niet geven.
Zou je anders garantie moeten geven op missen tanden, oren die niet gaan staan, niet beide ballen hebben, grote vd hond, etc. etc.

Wat bij ons gebeurd is dat dit soort honden verkocht wordt als huishond.