ma
door maxi_013 Jan 14, 2004 om 17:43
Huishouden & energie

Rat

Ik heb een vrouwtjes rat als huisdier.
Nou heb ik een probleem. Ze knaagt de hele nacht aan het plastic van de kooi en houd me op die manier uit mijn slaap. Wat kan ik daar aan doen? Citroensap helpt niet.
Wie helpt mij weer aan een vaste slaap???
Alvast bedank :(

1172 6 Rapporteer

gery
door gery - Apr 16, 2004 om 12:28
504 Antwoorden / 8 Vragen

Waarschijnlijk is ze haar tanden aan het slijpen, misschien een idee om een slijpblokje erin te leggen, verkrijgbaar bij de dierenwinkel. Anders wat extra voer voor de nacht. Als dat niet helpt, 's nachts bij je slaapgedeelte wegzetten, op de gang o.i.d.

maryvon
door maryvon - Apr 16, 2004 om 12:28
99 Antwoorden / 44 Vragen

Een rat is een knaagdier, die dus graag ergens op knaagt, en hierbij gelijk zijn tanden kort houdt, iets harder voer geven of takjes van fruitbomen, regelmatig controleren of de tanden niet te lang zijn, deze kunnen ook door een dierenarts geknipt worden. De tanden van een rat groeien zijn hele leven door.
En de rat ergens neer zetten zodat je er geen last van hebt is natuurlijk ook geen oplossing, los liever het probleem op..

ca
door carlinniah - Apr 16, 2004 om 12:28
6 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, een rat is een knaagdier... Een knaagblok in zijn kooi leggen is een slim idee... Dus; daar zou ik inderdaad maar eens mee beginnen.

Een iets minder leuke oplossing:
Als beesten ergens aan bijten waar jij dat niet wilt, moet je een KLEIN BEETJE peper op datgene strooien. (Zorg wel dat het beestje genoeg voer en water heeft, als je dit doet!) Peper is verschrikkelijk vies, en je rat zal zich dit snel af gaan leren. Een leuke oplossing is het dus niet!!! Je kunt beter proberen het probleem anders op te lossen...

Beesten verplaatsen is meestal niet prettig voor het diertje zelf. Laat hem dus zoveel mogelijk op dezelfde plek staan. Of verplaats hem dusdanig dat zijn nieuwe plekje ver van jouw bed vandaan ligt! (Woonkamer, hal... o.i.d.) En zorg dan dat dat inderdaad zijn nieuwe plekje is!

Zo los je je eigen probleem op... Je rat blijft een knaagdier, dus je leert hem het knagen NOOIT af... Vandaar dat mijn peper-oplossing beter werkt bij jonge hondjes die op schoenen kauwen ofzo....!!!!

ni
door ninanikita - Apr 16, 2004 om 12:28
2 Antwoorden / 0 Vragen

of zoek een partner voor haar wij haden ook dat probleem. ik denk zelf dat ze haar eigen verveeld dus succes

ed
door edgon - Jan 29, 2005 om 18:39
3 Antwoorden / 0 Vragen

je kan vanalles proberen, maar wat zeker help is haar 's nachts in een nachthok plaatsen waar ze nergens aan kan knagen. een blokje om de tanden te slijpen zul je ongetwijfelt al hebben, alleen de vraag of zij dat leuk vind. oud volgranenbrood een paar dagen op de verwarming leggen zodat t steenhard is wil ook wel eens lukken.

Groetjes

eefie
door eefie - May 12, 2005 om 00:16
69 Antwoorden / 30 Vragen

                Hallo,

Inderdaad, een knaagblok is ervoor om de doorgroeiende tanden te slijpen. Het dier is wel al gewend aan het knagen aan de bak...Misschien is het een idee om haar in een grote glazen bak te doen met allerlei speeldingetjes om zich mee te vermaken. Wij hebben 2 woestijnratjes gehad en die staan bekend als kampioen-knagers. We gaven ze steeds weer iets anders om te ontdekken. Vooral een lege closetrol was een feest.

                     Groetje.