Jonne11
door Jonne11 Feb 3, 2014 om 16:37
Huishouden & energie

Rente tegoed??

Hoi, begin 2013 moest ik betalen voor het ophalen van de groene en grijze container. (afval) Ik moest een vooraf vastgesteld bedrag betalen, ze gingen er vanuit dat ik 13 keer de grijze container aan de straat zou zetten en 8 keer de groene. Nu heb ik van de week de afrekening gekregen. Heb de grijze slechts 4 keer aan de straat gezet, de groene 7 keer. Ik krijg dus geld terug. Nu is mijn vraag, heb ik ook recht op rente over het bedrag wat ik terug krijg? Ik moest immers bijna een jaar van te voren betalen. Heb ze gebeld, en zij zeggen dat ik daar geen recht op heb. Klopt dat?

1166 20 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Feb 3, 2014 om 16:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Staat waarschijnlijk wel ergens in de regels, maar hoeveel krijg je terug? Is het wel de moeite waard om je daar druk om te maken?

jantje7
door jantje7 - Feb 3, 2014 om 16:49
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Mocht u het geld niet hebben betaald, zou het wel ergens anders aan zijn opgegaan, dus dan ook geen rente. Zouden ze wel overgaan tot het betalen van de gederfde rente, zou u € 20,- moeten bijbetalen voor administratie kosten.

mahadma
door mahadma - Feb 3, 2014 om 17:01
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Zie het als wel een kaartje hebben voor de bios en niet gaan. Jammer, gewoon doorleven. Rente, geschat tussen de 1 en 2 % zal toch zeker wel geen top bedrag opgeleverd hebben.

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2014 om 17:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Betaalt u aan de gemeente? Misschien kunt u dan in het vervolg per kwartaal betalen

Jonne11
door Jonne11 - Feb 3, 2014 om 17:30
87 Antwoorden / 15 Vragen

Nee, betaal niet aan de gemeente. Die heeft het uitbesteedt aan SVHW te Klaaswaal. En het gaat inderdaad niet om een groot bedrag, maar als je al elk dubbeltje moet omdraaien om rond te komen dan is elk dubbeltje dus ook weer mee genomen. Bovendien ben ik natuurlijk niet de enige waarbij dit zo gaat, duizenden huishoudens moeten vooraf betalen. Levert dat bedrijf toch wel een leuk extraatje op! Dus het gaat er mij gewoon om of ik wel of niet recht heb op die rente. Is daar een wettelijke regeling voor of kunnen ze daar zelf iets over in de voorwaarden zetten?

diumenge
door diumenge - Feb 3, 2014 om 17:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik denk het niet, over borg hoeft ook geen rente betaald te worden. Daar is dit wel enigszins meer vergelijkbaar.

Staat u er ook bij stil dat ze door die "enorme" rente opbrengst de kosten iets lager kunnen houden? Ook zullen de kosten voor debiteurenbeheer lager zijn vanwege deze constructie van vooruit betalen. Dus stel dat ze overgaan tot het vergoeden van de rente of maandelijks de bijdrage gaan innen om verzoeken om rentevergoeding te voorkomen, dan gaat u misschien wel meer betalen per container en bent u per saldo duurder uit...

U geeft niet aan om hoeveel het gaat, het zal dus wel héél weinig zijn.

ro
door ron530 - Feb 3, 2014 om 17:50
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Normaal gesproken wordt de afvalstoffen heffing achteraf in rekening gebracht m.a.w. het aantal malen dat u een container laat legen in 2012 wordt pas in de aanslag van 2013 verrekend. De heffing 2013 in 2014 etc. Misschien nog een tip, als uw inkomen onder een bepaalde grens uit komt is er een mogelijkheid voor kwijtschelding.

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2014 om 17:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wordt iedereen aangeslagen voor 13 cq 8 containers? Of hangt dat van de gezinsgrootte af?

Maar u zult toch niet de helft terugkrijgen, lijkt me zo, want zij hebben ook hun vaste kosten. En over welk bedrag gaat het per jaar?

diumenge
door diumenge - Feb 3, 2014 om 18:21
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Gaat het om Aalburg?

9 x grijs € 3,35 = € 30,15
1 x groen € 2,50 = € 2,50

Totaal terug € 32,65? Rente op jaarbasis 65 eurocent... (uitgaande één jaar en 2%, wat aan de hoge kant is).

Jonne11
door Jonne11 - Feb 3, 2014 om 18:30
87 Antwoorden / 15 Vragen

Ik moest 13 × 5,75 voor de grijze betalen en 8 × 4,30 voor de groene. Totaal 109,15 euro. Krijg dus bijna 60 euro terug. Ik weet ook wel dat het qua rente niet veel voorstelt, maar zoals ik al eerder zei is voor mij elk dubbeltje goud waard. Voor kwijtschelding kom ik niet in aanmerking. En ik zou het ook logischer vinden als ik de werkelijke kosten betaal en niet een schatting die voor iedereen geldt.

mahadma
door mahadma - Feb 3, 2014 om 18:35
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Alleen al de administratiekosten van (als het zou kunnen) de rente administratie kosten al meer als de opbrengsten. En als ze die gaan doorberekenen wordt alles weer duurder. Is dàt wat u wilt?

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2014 om 18:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien overstappen op kleine bakken?

diumenge
door diumenge - Feb 3, 2014 om 18:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=mariken7 schreef op maandag 3 feb 2014, 18:30]En ik zou het ook logischer vinden als ik de werkelijke kosten betaal en niet een schatting die voor iedereen geldt.Dat zou iedereen met een laag gebruik uiteraard wel willen, maar in de uitvoering kost dat waarschijnlijk ook meer... Op zich is er al voor een deel sprake van betalen naar gebruik, door het afrekenen per container.

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2014 om 18:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zitten die containers dan op slot?

Jonne11
door Jonne11 - Feb 3, 2014 om 19:09
87 Antwoorden / 15 Vragen

Kleinere containers zou kunnen, maar dan moet ik ze vaker aan straat zetten dus per saldo maakt dat niets uit. De containers zitten niet op slot maar ik begrijp ook niet wat dat met mijn vraag te maken heeft. Er wordt niets door anderen in gestopt.

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2014 om 19:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat zal ik u zeggen.

U zegt in heb de grijze 4 keer aan de straat gezet. Dat betekent één keer per kwartaal, en de groene 7 keer, dus zowat om de twee maanden. Lijkt me persoonlijk niet prettig in hoogzomer.

En blijkbaar kunnen die bakken geïdentificeerd worden. Waar ik woon, kan je er zoveel en vaak buiten zetten als je wil. Als je hem een keer vergeten bent en hij eventueel tjokvol is, kan je ook en zak in de kloko van de buurman doen.

Ik heb niet veel afval, maar 1 keer per kwartaal maar die bak naar buiten? Ik zou haast vragen waar laat u de rest van het afval?

Ja
door JanvanAlles - Feb 3, 2014 om 19:39
333 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een vreemde regeling. Hier komen ze elke 2 weken om beurten de groene en de huisvuilkliko legen, dat zit al standaard bij de gemeentelijke heffingen in. (en daar ik beide kliko's snel weer kan vullen als die hier op de dijk geleegd is en ik hem dan, als ik een keer extra rommel heb, de kliko op het pleintje om de hoek nog eens kan neerzetten waar ze 2 uur later komen is wel erg handig)

Jonne11
door Jonne11 - Feb 3, 2014 om 21:38
87 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 3 feb 2014, 19:32]Dat zal ik u zeggen.

U zegt in heb de grijze 4 keer aan de straat gezet. Dat betekent één keer per kwartaal, en de groene 7 keer, dus zowat om de twee maanden. Lijkt me persoonlijk niet prettig in hoogzomer.

En blijkbaar kunnen die bakken geïdentificeerd worden. Waar ik woon, kan je er zoveel en vaak buiten zetten als je wil. Als je hem een keer vergeten bent en hij eventueel tjokvol is, kan je ook en zak in de kloko van de buurman doen.

Ik heb niet veel afval, maar 1 keer per kwartaal maar die bak naar buiten? Ik zou haast vragen waar laat u de rest van het afval?

Tijger, de containers staan aan de zijkant van het huis, al vallen de mussen van het dak, we hebben er geen last van.
Wij scheiden ons afval, dus papier, plastic en glas gaat niet in de container. Hou je niet zoveel afval over.
En inderdaad, de bakken hebben een chip.

Aardig dat je me dit allemaal verteld maar het heeft niets met mijn vraag te maken.

ru
door ruitenheer - Feb 3, 2014 om 22:57
120 Antwoorden / 0 Vragen

De regels over het vergoeden van rente zijn duidelijk. Je hebt alleen recht op een vergoeding als je een verzoek had ingediend voor uitstel van betaling voor het betwiste gedeelte, en dit verzoek was afgewezen. (art 28b Invorderingswet 1990)

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2014 om 23:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=ruitenheer schreef op maandag 3 feb 2014, 22:57]De regels over het vergoeden van rente zijn duidelijk. Je hebt alleen recht op een vergoeding als je een verzoek had ingediend voor uitstel van betaling voor het betwiste gedeelte, en dit verzoek was afgewezen. (art 28b Invorderingswet 1990)

Waar slaat dit op? De Ts weet toch niet van tevoren hoevaak ze die dingen aan de straatkant zet? Ze heef gewoon vooruit betaald.