da
door danzel Dec 22, 2004 om 16:26
Huishouden & energie

Sleuteloverdracht

Hallo,

Op 10 december hebben wij de sleutel ontvangen voor ons huis. De normale gang van zaken is dat dit bij het tekenen van het koopcontract gebeurt. Het geval was echter dat de makelaar niet aanwezig was bij de overdracht. Tijdens het tekenen heeft de notaris de makelaar gebelt en deze verzekerde ons binnen een uur aan het huis te staan en de sleutel te overhandigen. Dit was inderdaad het geval. De makelaar had echter maar 1 sleutel bij. De overige moesten volgens hem in het huis liggen. Dit was niet het geval. Het huis heeft bijna 2 jaar leeggestaan en in beheer, de beheerder zou de sleutels hebben en ze binnen 2 dagen afgeven. Dit was inderdaad het geval alleen de sleutel van de poort bleek zoek te zijn. Nu is dus het geval dat wij geen sleutel hebben van de poort en wij bij de makelaar van het kastje naar de muur gestuurd worden.

Mijn vraag is: Kan ik de sloten vervangen en de rekening naar de makelaar sturen?

mvg

Danny Theunissen

8025 2 Rapporteer

freya
door freya - Dec 22, 2004 om 18:11
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Danny,

Even los van het feit of je dat vergoed krijgt of niet. Als ik een bestaand huis zou kopen dan zou ik zo wie zo alle sloten vervangen. Ook al zou ik voor de bestaande sloten alle sleutels krijgen. Ik zou toch niet prettig kunnen slapen in de wetenschap dat er misschien toch nog iemand rondloopt met een sleutel van mijn huis. Je weet immers niet hoeveel sleutels er in omloop zijn.

m.vr.gr. Freya

jo
door jonkman22 - Dec 23, 2004 om 20:56
5 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Danny,

Dit zijn altijd lastige dingen. In feite is de verkoper aansprakelijk, tenzij er bij de bezichtiging is gemeld dat er geen sleutel van is. In principe kan je makelaar niet aansprakelijk stellen. Wel knullig dat hij niet aanwezig was. Jullie hebben dan ook niet van te voren geschouwd zeker (normaal 1/2 uur voor passeren rondje door de woning om te kijken of er nog iets veranderd is tussen de koop en de overdracht). Ik zou zeggen ga in elk geval met de nota naar de makelaar en stel hem aansprakelijk c.q. in gebreke en geef aan dat hij dit maar in rekening moet brengen bij de verkoper.

Ik wens je veel succes.

Groeten

Conny Dijkhuis