Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
De slimme meter is niet verplicht in Nederland. Bij plaatsing worden de meterstanden altijd op afstand doorgegeven. U kunt ervoor kiezen om hem door Liander te laten blokkeren. Dat betekent dat de meterstanden niet op afstand kunnen worden doorgegeven. U moet ze dan nog steeds jaarlijks zelf doorgeven. Ook ontvangt u geen tussentijdse verbruikoverzichten.
U bent het niet verplicht. Wel wordt hij nu gratis aangeboden en moet hij later alsnog geplaatst worden ( bijv u huurt een huis, in de meeste gevallen moet u hem alsnog laten plaatsen als u het huis verlaat ) op eigen kosten. Ik zou hem laten plaatsen en het uitlezen uit zetten. Ben er zelf trouwens heel tevrede over
Als je forums op internet leest zijn er ook veel mensen niet tevreden over de nieuwe meter, want als de oude goed werkt en je hebt normaal verbruik, wat zou je dan uithalen. En natuurlijk kun je het op afstand uitlezen laten uitzetten, maar dan nog, waarom?
Nee, absoluut niet. En Ja, u mag eisen dat als de huidige meter defect gaat en er een nieuw model komt dat de communicatie definitief wordt uitgeschakeld.
Als je echt duurzaam bent: een potlood en papier + een rekenmachine op zonne energie en eens per week/maand je meterstanden opschrijven ........... Een slimme meter is in mijn visie knap stom.
Bent u eigenaar van uw woning? Dan met zekerheid niet! Bent u huurder, misschien dat de verhuurder dan druk maakt.
Bent u slim? Laat u dan niet helemaal gek maken!
Wanneer er miljoenen goed werkende meters op de schrothoop gegooid gaan worden is het overduidelijk, dat hier erg grote belangen (voor derden) achter zitten! Over voordelen voor de verbruiker heb ik nog niets vernomen, wel beperkingen zoals variabele uurtarieven, waarbij de wasmachine pas gaat wassen bij een stroomtarief dat u heeft ingesteld. Schijnt de zon niet of is er niet genoeg wind voor de windmolens, wordt de stroom meteen onbetaalbaar.
Gevolg: nieuwe slimme-wasmachine, nieuwe slimme droogmachine, afwasmachine, diepvriezer enz. nodig die naar het goedkope tarrief moeten kunnen zoeken en dan zèlf opstarten.....slim, slim!
[quote=romy25 schreef op maandag 9 nov 2015, 18:04]Gewoon doen! slimme meter, zal je nodig hebben. Dag @Romy25,
kunt u dat eens duidelijk uitleggen? Of mis ik iets?
Elke verandering door een bedrijf voorgesteld, is in eerste plaats, en hoofdzakelijk, alléén maar in het belang van dat bedrijf zelf. Of denkt u werkelijk dat een bedrijf, zonder er zelf belang bij te hebben, u die dure meters zomaar cadeau doet?
Dat ligt eraan, als U een huurwoning hebt dan bepaald de eigenaar van de woning of er een slimme meter komt ja of nee, niet U. het is immers zijn woning. Dit is hetzelfde als de aanleg van een glasvezelaansluiting. daarvan bepaalde ook de eigenaar of die in de woning komt ja dan nee. De slimme functie van deze meters zouden uit te zetten moeten zijn, echter het wel of niet plaatsen bepaald de eigenaar van de woning.
Het is ook niet één bedrijf wat claimt dat zo'n meter moet komen. Het net veranderd en als we doorgaan met het sluiten van kolencentrales worden we afhankelijker van fluctuaties van levering. Als wij minder produceren moet er meer ingekocht worden vanuit het buitenland. Door gebruik te maken van de slimme meter kan het, wat een vorige poster ook al zei, Smartgrid opgezet worden.
Ja, nu is die meter nog niet verplicht maar ook Duitsland heeft aangegeven dat ze zelf meer moeten gaan investeren in het Smartgrid om aan de vraag te kunnen gaan voldoen in de toekomst. We moeten mee met de tijd. Er wordt nu al druk gelobbyd om kolencentrales te sluiten en door onder een steen te gaan wonen ga je veranderingen niet tegenhouden.
Aha, smart grid, dus dat steekt achter het pushen van die slimme meters.
Onder smart grid vallen verschillende soorten oplossingen, waar knelpunten in het net moeten worden opgevangen:
-Aanbod reguleren - Wanneer het aanbod te veel dreigt te worden voor het lokale net, bijvoorbeeld de hele wijk met zonnepanelen.
-Vraag reguleren - Wanneer het aanbod fluctueert kan dit worden opgevangen door de vraag op een vergelijkbare manier te fluctueren. Dit kan door de prijs voor de consument aan te passen aan het aanbod. In een toekomstig huishouden zou de slimme meter, wanneer deze merkt dat de prijs gedaald is, een seintje aan de elektrische auto kunnen geven dat deze kan gaan opladen. Als dit op grote schaal gebeurt, blijven vraag en aanbod in balans ondanks dat het aanbod fluctueert.[bron?]
-Een echt voorbeeld zijn overbelaste netten in bijvoorbeeld Zuid-Afrikaanse steden. Daar worden slimme meters gebruikt om gebruikers af te sluiten, als de vraag te groot wordt.
[quote=romy25 schreef op dinsdag 10 nov 2015, 09:49]
Ja, nu is die meter nog niet verplicht maar ook Duitsland heeft aangegeven dat ze zelf meer moeten gaan investeren in het Smartgrid om aan de vraag te kunnen gaan voldoen in de toekomst. We moeten mee met de tijd. Er wordt nu al druk gelobbyd om kolencentrales te sluiten en door onder een steen te gaan wonen ga je veranderingen niet tegenhouden.
Duitsland gaat beginnen met de smart-meters voor grootverbruikers en laten de kleine particulier met rust. Met een gedegen onderzoek in de hand wordt het ombouwen in normale huishoudens momenteel voor te duur ingeschat en een ombouw niet zo groots uitgerold als in Nederland.
Hoi ik heb een probleem wij zijn verhuist en er hing een oude meter die hebben we drie maanden gebruikt en hadden een normaal verbruik nu hebben ze na die drie maanden een slimme meter op gehangen in de zomer en zijn we drie keer zo veel gaan gebruiken terwijl wij een hout haard hebben en de verwarming niet veel aan staat we hebben altijd 225 euro betaald nu hebben we twee mensen minder in huis en betaalde wij 200 euro en al ons hele jaren dat verbruik gehad nu moeten wij 1530 euro bij betalen en hebben drie keer zo veel verbruikt nu lijkt ons het anemelijks dat de slimme meter niet goed is ma als we dat willen laten controleren en we hebben geen gelijk moeten we nog eens bijna 500 euro betalen wat kunnen we nu doen wand de energie leverancier die we aan de lijn hadden die zijde ook al dat het erg raar was
door gerberaFeb 25, 2016 om 15:58
7374 Antwoorden / 14 Vragen
Het is niet gebruikelijk een vraag in een topic van een ander te plaatsen. Indien u reactie wilt hebben op deze vraag open dan een eigen topic hierover. Dit kan in de regel "stel uw vraag"
A new kitchen is going to be built, but now I am faced with the following ..............what should I choose? Currently cooking on gas here, but you hear so much about cooking on induction. I have delved into it as much as possible (as far as possible). Intellectually I should choose induction , but I'm dreading it. You hear so many contradictions an
...
Lees meer
Helaas is afgelopen week mijn e-bike gestolen. Ik heb de fiets verzekerd na aankoop.
Na het indienen van de aangifte werd ik gebeld door de politie met de mededeling dat er al een fiets geregistreerd staat als gestolen met het hetzelfde framenummer/merk/type. Sterk verbaasd, want de fiets heb ik bij levering zelfs in elkaar moeten zetten. Zo nieuw was 'ie.
...
Lees meer
Wat kun je doen als een site van de overheid onjuiste informatie over je publiciert? Ze doen niks met mijn klacht. Het gaat om de Koninklijke bibliotheek die weigert mijn geboortejaar aan te passen. Het interesseert ze geen biet dat ze mij decennia ouder maken dan ik ben met alle gevolgen van dien..
Lees meer
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer. Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing?
Lees meer
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee. Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen! Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer