an
door antongroothuis Nov 4, 2015 om 13:15
Huishouden & energie

Slimme meter

ben ik verplicht om een slimme meter te nemen?

dank u

2583 21 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Nov 4, 2015 om 13:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Deze vraag is hier al vaker gesteld, klik hier en even de reacties lezen.

edrick3
door edrick3 - Nov 4, 2015 om 13:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo antongroothuis,

Nee.
Is de slimme meter verplicht?

De slimme meter is niet verplicht in Nederland. Bij plaatsing worden de meterstanden altijd op afstand doorgegeven. U kunt ervoor kiezen om hem door Liander te laten blokkeren. Dat betekent dat de meterstanden niet op afstand kunnen worden doorgegeven. U moet ze dan nog steeds jaarlijks zelf doorgeven. Ook ontvangt u geen tussentijdse verbruikoverzichten.

Lees hier alle info.

Met vr.gr.

lo
door lovewinnie - Nov 4, 2015 om 13:38
1210 Antwoorden / 1 Vragen

U bent het niet verplicht. Wel wordt hij nu gratis aangeboden en moet hij later alsnog geplaatst worden ( bijv u huurt een huis, in de meeste gevallen moet u hem alsnog laten plaatsen als u het huis verlaat ) op eigen kosten. Ik zou hem laten plaatsen en het uitlezen uit zetten. Ben er zelf trouwens heel tevrede over

edison
door edison - Nov 4, 2015 om 16:43
64 Antwoorden / 0 Vragen

Als je forums op internet leest zijn er ook veel mensen niet tevreden over de nieuwe meter, want als de oude goed werkt en je hebt normaal verbruik, wat zou je dan uithalen.
En natuurlijk kun je het op afstand uitlezen laten uitzetten, maar dan nog, waarom?

jo
door jorisw - Nov 4, 2015 om 18:07
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edison schreef op woensdag 4 nov 2015, 16:43]
En natuurlijk kun je het op afstand uitlezen laten uitzetten, maar dan nog, waarom?

Smartgrid.

mahadma
door mahadma - Nov 4, 2015 om 18:13
11571 Antwoorden / 51 Vragen

ben ik verplicht om een slimme meter te nemen?

Nee, absoluut niet. En Ja, u mag eisen dat als de huidige meter defect gaat en er een nieuw model komt dat de communicatie definitief wordt uitgeschakeld.

tijger1
door tijger1 - Nov 4, 2015 om 19:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als u hem nu weigert, dan hoeft u uiteraard niet op uw kosten er wel een te laten plaatsen als u die woning verlaat. Spookverhaal.

ro
door romy25 - Nov 9, 2015 om 17:16
18 Antwoorden / 0 Vragen

Een slimme meter plaatsen hoeft niet maar is wel handig als je langer in je woning zal blijven en denkt aan verduurzamen.

Hangt er vanaf wat je uit een slimme meter wilt halen, dat bepaald hoe erg je het nodig hebt

mahadma
door mahadma - Nov 9, 2015 om 17:19
11571 Antwoorden / 51 Vragen

Als je echt duurzaam bent: een potlood en papier + een rekenmachine op zonne energie en eens per week/maand je meterstanden opschrijven ........... Een slimme meter is in mijn visie knap stom.

tijger1
door tijger1 - Nov 9, 2015 om 17:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als de verdere plannen doorgaan, kan je straks op de momenten dat iedereen veel gebruikt meer per kuub of Kw. gaan betalen dan op andere tijden.

Lekker slim.

En wat heeft verduurzamen met een slimme meter van doen? Materiaal verspilling.

ro
door romy25 - Nov 9, 2015 om 18:04
18 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon doen! slimme meter, zal je nodig hebben.

Cookies
door Cookies - Nov 9, 2015 om 18:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=romy25 schreef op maandag 9 nov 2015, 18:04]Gewoon doen! slimme meter, zal je nodig hebben.

Oh ja?

mahadma
door mahadma - Nov 9, 2015 om 18:16
11571 Antwoorden / 51 Vragen

Gewoon doen! slimme meter, zal je nodig hebben.

Ik kan anders best zonder!

hansje klein
door hansje klein - Nov 9, 2015 om 18:48
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bent u eigenaar van uw woning? Dan met zekerheid niet!
Bent u huurder, misschien dat de verhuurder dan druk maakt.

Bent u slim? Laat u dan niet helemaal gek maken!

Wanneer er miljoenen goed werkende meters op de schrothoop gegooid gaan worden is het overduidelijk, dat hier erg grote belangen (voor derden) achter zitten! Over voordelen voor de verbruiker heb ik nog niets vernomen, wel beperkingen zoals variabele uurtarieven, waarbij de wasmachine pas gaat wassen bij een stroomtarief dat u heeft ingesteld. Schijnt de zon niet of is er niet genoeg wind voor de windmolens, wordt de stroom meteen onbetaalbaar.

Gevolg: nieuwe slimme-wasmachine, nieuwe slimme droogmachine, afwasmachine, diepvriezer enz. nodig die naar het goedkope tarrief moeten kunnen zoeken en dan zèlf opstarten.....slim, slim!

hutch
door hutch - Nov 9, 2015 om 19:50
4515 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=romy25 schreef op maandag 9 nov 2015, 18:04]Gewoon doen! slimme meter, zal je nodig hebben.
Dag @Romy25,

kunt u dat eens duidelijk uitleggen? Of mis ik iets?

Elke verandering door een bedrijf voorgesteld, is in eerste plaats, en hoofdzakelijk, alléén maar in het belang van dat bedrijf zelf. Of denkt u werkelijk dat een bedrijf, zonder er zelf belang bij te hebben, u die dure meters zomaar cadeau doet?

Ik hoop niet dat u nog in sprookjes gelooft.

fr
door frans56 - Nov 10, 2015 om 08:53
230 Antwoorden / 9 Vragen

Dat ligt eraan, als U een huurwoning hebt dan bepaald de eigenaar van de woning of er een slimme meter komt ja of nee, niet U. het is immers zijn woning. Dit is hetzelfde als de aanleg van een glasvezelaansluiting. daarvan bepaalde ook de eigenaar of die in de woning komt ja dan nee.
De slimme functie van deze meters zouden uit te zetten moeten zijn, echter het wel of niet plaatsen bepaald de eigenaar van de woning.

tijger1
door tijger1 - Nov 10, 2015 om 09:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@frans56

U bent abuis. De huurder bepaalt of hij de slimme meter accepteert of niet. Daar heeft de verhuurder niets over te zeggen.

ro
door romy25 - Nov 10, 2015 om 09:49
18 Antwoorden / 0 Vragen

Het is ook niet één bedrijf wat claimt dat zo'n meter moet komen. Het net veranderd en als we doorgaan met het sluiten van kolencentrales worden we afhankelijker van fluctuaties van levering.
Als wij minder produceren moet er meer ingekocht worden vanuit het buitenland. Door gebruik te maken van de slimme meter kan het, wat een vorige poster ook al zei, Smartgrid opgezet worden.

Ja, nu is die meter nog niet verplicht maar ook Duitsland heeft aangegeven dat ze zelf meer moeten gaan investeren in het Smartgrid om aan de vraag te kunnen gaan voldoen in de toekomst. We moeten mee met de tijd. Er wordt nu al druk gelobbyd om kolencentrales te sluiten en door onder een steen te gaan wonen ga je veranderingen niet tegenhouden.

Cookies
door Cookies - Nov 10, 2015 om 10:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Aha, smart grid, dus dat steekt achter het pushen van die slimme meters.

Onder smart grid vallen verschillende soorten oplossingen, waar knelpunten in het net moeten worden opgevangen:

-Aanbod reguleren - Wanneer het aanbod te veel dreigt te worden voor het lokale net, bijvoorbeeld de hele wijk met zonnepanelen.

-Vraag reguleren - Wanneer het aanbod fluctueert kan dit worden opgevangen door de vraag op een vergelijkbare manier te fluctueren. Dit kan door de prijs voor de consument aan te passen aan het aanbod. In een toekomstig huishouden zou de slimme meter, wanneer deze merkt dat de prijs gedaald is, een seintje aan de elektrische auto kunnen geven dat deze kan gaan opladen. Als dit op grote schaal gebeurt, blijven vraag en aanbod in balans ondanks dat het aanbod fluctueert.[bron?]

-Een echt voorbeeld zijn overbelaste netten in bijvoorbeeld Zuid-Afrikaanse steden. Daar worden slimme meters gebruikt om gebruikers af te sluiten, als de vraag te groot wordt.

Volledig artikel: [url=https://nl.wikipedia.org/wiki/Smart_grid]wikipedia, smart grid/url]

hansje klein
door hansje klein - Nov 10, 2015 om 10:18
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=romy25 schreef op dinsdag 10 nov 2015, 09:49]

Ja, nu is die meter nog niet verplicht maar ook Duitsland heeft aangegeven dat ze zelf meer moeten gaan investeren in het Smartgrid om aan de vraag te kunnen gaan voldoen in de toekomst. We moeten mee met de tijd. Er wordt nu al druk gelobbyd om kolencentrales te sluiten en door onder een steen te gaan wonen ga je veranderingen niet tegenhouden.

Duitsland gaat beginnen met de smart-meters voor grootverbruikers en laten de kleine particulier met rust. Met een gedegen onderzoek in de hand wordt het ombouwen in normale huishoudens momenteel voor te duur ingeschat en een ombouw niet zo groots uitgerold als in Nederland.

Auch slimm!

Bi
door Biadqu55 - Feb 25, 2016 om 14:22
1 Antwoorden / Vragen

Hoi ik heb een probleem wij zijn verhuist en er hing een oude meter die hebben we drie maanden gebruikt en hadden een normaal verbruik nu hebben ze na die drie maanden een slimme meter op gehangen in de zomer en zijn we drie keer zo veel gaan gebruiken terwijl wij een hout haard hebben en de verwarming niet veel aan staat we hebben altijd 225 euro betaald nu hebben we twee mensen minder in huis en betaalde wij 200 euro en al ons hele jaren dat verbruik gehad nu moeten wij 1530 euro bij betalen en hebben drie keer zo veel verbruikt nu lijkt ons het anemelijks dat de slimme meter niet goed is ma als we dat willen laten controleren en we hebben geen gelijk moeten we nog eens bijna 500 euro betalen wat kunnen we nu doen wand de energie leverancier die we aan de lijn hadden die zijde ook al dat het erg raar was

gerbera
door gerbera Feb 25, 2016 om 15:58
7374 Antwoorden / 14 Vragen

Het is niet gebruikelijk een vraag in een topic van een ander te plaatsen. Indien u reactie wilt hebben op deze vraag open dan een eigen topic hierover. Dit kan in de regel "stel uw vraag"