Jonne11
door Jonne11 Dec 11, 2014 om 19:23
Huishouden & energie

Slimme meter

Las vandaag ergens een stuk over slimme meters. Dat het zo zou zijn dat per 01-01-2015 alle huishoudens in Nederland zo'n slimme meter zouden krijgen. Mijn vraag is of er mensen zijn die ervaring hebben met zo'n ding, zowel positief als negatief.

4187 36 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Dec 11, 2014 om 19:32
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Ik heb van alles gelezen over de zogenaamde slimme meters en mijzelf geïnformeerd.

Kort door de bocht: Je bent (in basis) het niet verplicht om zo'n (in mijn visie) stom ding in plaats van slim te laten monteren, er zijn een paar uitzonderingen.

Ik de praktijk heb ik alleen maar voordelen gezien voor de beheerder en de energie leverancier. Ergo: zolang het niet een wettelijke verplichting wordt, kom't ie bij mij niet in.
Ze zeggen wel dat ze hem kunnen uitschakelen, maar ze kunnen op afstand zien of je wel of niet gebruikt hebt en hoeveel. Dit gaat mijn gevoel van controle net te ver. Via je GSM, OV card, pin betalingen, alle vormen van camera toezicht ben je al in het land van Big Brother.

tijger1
door tijger1 - Dec 11, 2014 om 19:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is afgesproken dat alle huishoudens voor 2020 een slimmer meter AANGEBODEN krijgen. Dat is alles.

Heb hem zelf niet en wil hem ook niet.

zw
door zwaardvis - Dec 11, 2014 om 19:46
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Huurders hebben natuurlijk geen keus, dat bepaald de verhuurder.
Verder zal de slimme meter in de toekomst verplicht worden bij de verkoop van een huis. Net als straks (2015) het energielabel. Zonder riskeer je een boete van vele honderden euro's.
En de komende jaren krijg je de slimme meter gratis aangeboden, maar als je het afwijst, dien je hem daarna zelf te betalen. Ik zou hem ook liever niet hebben, maar het wordt je wel moeilijk en duur gemaakt om te weigeren.

mahadma
door mahadma - Dec 11, 2014 om 19:49
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Huurders hebben natuurlijk geen keus

Fout, huurders kunnen en mogen weigeren, en doe ik ook.

mahadma
door mahadma - Dec 11, 2014 om 19:51
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Klik HIER en lees wat Consuwijzer er over zegt.

tijger1
door tijger1 - Dec 11, 2014 om 19:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dat voorlopige energielabel krijgt iedereen begin volgend jaar thuisgestuurd.

Onzin regels.

zw
door zwaardvis - Dec 11, 2014 om 19:59
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Nog wel inderdaad.

?De slimme meter hoort bij de woning en daarom bij de huurder. Dat betekent dat u als woningbouwcorporatie niet kunt beslissen of uw huurwoning een slimme meter krijgt: dat recht is voorbehouden aan de huurder. Wanneer wij de slimme meter aanbieden bij de huurder, heeft deze het recht om de slimme meter te weigeren of de slimme meter administratief uit te laten zetten

zw
door zwaardvis - Dec 11, 2014 om 20:03
1525 Antwoorden / 51 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 11 dec 2014, 19:59]En dat voorlopige energielabel krijgt iedereen begin volgend jaar thuisgestuurd.
Onzin regels.
Huiseigenaren krijgen binnenkort een indicatief energielabel in de bus. Wie zijn huis na 1 januari verkoopt of verhuurt is verplicht om hier eerst een definitieflabel van te maken. Huiseigenaren die bij verkoop van hun woning niet kunnen aantonen dat het energielabel is geregistreerd, riskeren een boete van 400 euro.

Zelf nu al opvragen via deze link

tijger1
door tijger1 - Dec 11, 2014 om 20:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zwaardvis

Daar staat gewoon het fotokopieer apparaat aan. Als ik voor mijn hele straat kijk , hebben we allemaal C. Terwijl er een groot verschil in voorzieningen zijn.

Dus een hoop poeha om niets.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 11, 2014 om 20:25
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Is bij mij al jaren geleden geplaatst, geen klachten. De prijzen van de nergie zijn hetzelfde als met de oude meter..

zw
door zwaardvis - Dec 11, 2014 om 20:27
1525 Antwoorden / 51 Vragen

@Tijger1: Het is ook maar een voorlopig energielabel. Gebaseerd op openbare marktgegevens en nei top individuele bezuinigings/isolatie handeingen. Binnenkort kun je op een andere website het definitieve label aanvragen. Je moet dan wel bewijzen van verbeteringen opsturen en zal een deskundige op afstand een nieuw definitief label vaststellen.

tijger1
door tijger1 - Dec 11, 2014 om 21:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zwaardvis

Ik heb het allemaal gelezen. Maar die hele poppenkast stuit me tegen de borst. Ik kan mij voorstellen dat het nuttig is voor woningbouwverenigingen, maar voor een particulier die zijn eigen huis verkoopt?

Maar goed, het is de overheid ;-))

costnix
door costnix - Dec 11, 2014 om 22:46
2874 Antwoorden / 1 Vragen

En hoe zit het met de slimme meter en terugleveren van energie (zonnepanelen)? De leverancie can die panelen veweerrdt, dat deze panelen ordt gemonitord via een slimme mete.

jo
door joentje1978 - Dec 11, 2014 om 23:00
367 Antwoorden / 6 Vragen

Zo'n slimme meter komt er bij mij ook niet in.
En als ik er ooit 1 door mijn strot geduwd krijg dan zorg ik ervoor dat hij niet op afstand uit te lezen is.
Komt er een mooie loden doos omheen waar geen signaal doorheen komt.

Wie zegt dat ze je meterstanden niet kunnen manipuleren om je zo een poot uit te draaien?
De wereld is verrot en zakkenvullerij is de orde van de dag dus waarom de energiemaatschappij niet?
Zetten ze er elk jaar wat extra kilowatt-uurtjes meer op, klant merk het toch niet en dat dan bij weet ik hoeveel huishoudens, tikt lekker aan.

En wie zegt dat zo'n computergestuurd ding niet op tilt gaat?
Heb je zomaar het driedubbele verbruikt, probeer jij maar eens aan te tonen dat dat niet zo is.

En ik houd niet van Big Brother, ik heb helemaal niets te verbergen maar men hoeft ook niet alles van mij te weten.

gerbera
door gerbera - Dec 11, 2014 om 23:12
7372 Antwoorden / 14 Vragen

@ joentje1978, Blijkbaar heb je weinig vertrouwen in de maatschappij. Een slimme meter is, door de leverancier en/of netwerkbeheerder, niet te manipuleren en de kans dat deze op tilt gaat is net zo groot als bij de huidige draaischijfmeter. En een loden kast is niet nodig u kunt het op afstand uitlezen uitschakelen alleen moet u dan zelf de meterstanden jaarlijks doorgeven.

tijger1
door tijger1 - Dec 11, 2014 om 23:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zie het hele nut van die slimme meter voor de consument zelf niet in. Ik schrijf elke week mijn standen op. Een keer per jaar geef ik de standen per internet door aan de energieboer.

Zij hoeven niet te weten of ik met vakantie ben, of wellicht griep heb omdat het gasverbruik verdubbeld is.

Iedereen weet al veel te veel van iedereen.

mahadma
door mahadma - Dec 11, 2014 om 23:35
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Voor mij is het geen probleem, maar de energieboer kan wel vanuit hun kantoor met één muisklik de volledig stroom of gasloos schakelen, lekker handig, ja voor de energieboer.

Er hoeft maar één rotte appel in het bestand van de energieboer te zitten, die precies aan de foute mensen weet te vertellen wanneer je wel en of niet thuis bent, wellicht gezocht, maar niet ondenkbaar.

Nog even en we krijgen direct na de geboorte een chip ingebakken zodat we overal te volgen zijn, waar we mee kunnen betalen, identificeren en wat nog meer denkbaar wordt.

hutch
door hutch - Dec 11, 2014 om 23:58
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Degenen die geloven dat de plaatsing van die 'slimme' meter ook in het voordeel van de ge-/verbruiker is, gelooft waarschijnlijk ook nog in sprookjes.

Alléén de energieleveranciers hebben er baat bij.... tenzij er nog iemand is die het doorgeven van de meterstanden eens per jaar (!) te veel moeite vindt.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 12, 2014 om 00:06
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja in de digitale wereld gaan ze steeds verder om arbeidskosten te besparen. U leeft nu een maal in deze tijd., en degene die nu de volgende generatie zijn die weet ook niet beter meer. Als onze voorouders is konden zien hoe wij nu leefden en met de middelen die er nu zijn, zouden er ook van kijken. Kijk maar eens 50 jaar terug loonzakjes, betalingen via post kantoor enz wie had toen kunnen denken hoe wij nu er mee om zouden gaan.De vooruitgang staat niet stil.

jo
door joentje1978 - Dec 12, 2014 om 00:22
367 Antwoorden / 6 Vragen

@ gerbera
Ik mag dan misschien weinig vertrouwen hebben in de maatschappij maar ik vind dat je echt een beetje naief bent.

Wie zegt dat als je het op afstand uitlezen uitgeschakeld hebt dat dat dan ook echt uitgeschakeld is?

En wie zegt dat die meter niet te manipuleren is?
Ze kunnen verbinding maken met je meter dus dan kunnen ze er alles mee doen wat ze willen.

Zie ook het nut er niet van in.
Wat schiet ik er mee op, ik vul 1 keer per jaar de meterstanden in en dan krijg ik een jaarafrekening, dan weet ik toch wat mijn verbruik is?
Waarom willen ze mijn meterstanden constant monitoren, wat moeten die gasten met die informatie?
Ze willen iets met die informatie doen anders zouden ze geen slimme meters willen plaatsen.

Als je vandaag de dag veilig op je smart-TV een filmpje denkt te kijken dan wordt dat allemaal geregistreerd.
Welke soort films je kijkt, hoe vaak je naar films kijkt, op welke tijdstippen je films kijkt.
Dat gaat niemand toch wat aan?

Zit ook een chip in je bankpas, ID-kaart of paspoort, wie zegt dat deze documenten niet uitgelezen worden op het moment dat je door de detectiepoortjes van een winkel loopt?
Ben niet paranoïde maar het is allemaal mogelijk, is een fluitje van een cent.

En als De Overheid ergens achter staat dan vertrouw ik het al helemaal niet meer.

sm
door smartman - Dec 12, 2014 om 09:50
1 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens op www.slimmemeters.nl voor meer informatie over (de voordelen van) slimme meters.

hutch
door hutch - Dec 12, 2014 om 10:27
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Joentje1978 heeft gelijk. Het heeft niets met overdreven achterdochtigheid te maken, maar wel heel veel met (soms kinderlijke) naïviteit.

Mensen zitten wel vele uren, dagen, weken enz. achter de laptop, pc of ...(vul maar in).
Je hebt zelfs asocialen die ergens op bezoek zijn en dan nog de helft van de tijd met hun iPhone e.d. bezig zijn..... Maar één of misschien twee minuutjes per jaar besteden om de meterstanden door te geven is te veel (gevraagd).

Hoeveel mensen zijn ook niet naïef m.b.t. het niet afsluiten van ramen en deuren?
En dan vinden zij het nog vreemd dat er een insluiping plaats vind.

Men leeft inderdaad in een moderne maatschappij, maar het (nadelig) gevolg is wel, dat je steeds meer op je hoede moet zijn. En dit heeft ook niets te maken met paranoia maar met een gezonde achterdochtigheid.

'Vroeger' kon men op het platte land bij een boerderij meestal niet eens een voordeur vinden. Aanbellen was een onbekend iets. Men liep zo de 'deel' op en meldde zich dan. Ook dat kan niet meer.

Tja, niet alleen de vooruitgang heeft nadelen, maar vooral ook het openstellen van de grenzen (maar dat is weer een heel ander verhaal).

Alles is (digitaal) te volgen, zelfs mobieltjes die uit staan.
En zijn er dan nog steeds personen die zo naïef zijn om te geloven dat de commerciële belangen van een bedrijf niet voorop staan?

Een bekende uitspraak van dhr. Colijn in 1936:
"Ik verzoek den luisteraars dan ook om wanneer ze straks hunne legersteden opzoeken, even rustig te gaan slapen als ze dat ook andere nachten doen.
Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te zijn
."

Of de meest bekende uitspraak, die van George Orwell:
"Big brother is watching you."

En wat betreft die link van Smartman:
uiteraard gaan die commerciële bedrijven ons niet vertellen wat zij er allemaal mee kunnen of gaan doen. Hopelijk kunnen mensen zelf nog een beetje nadenken en dat m.b.t. het verbruik van gas, elektriciteit en water.

tijger1
door tijger1 - Dec 12, 2014 om 10:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=smartman schreef op vrijdag 12 dec 2014, 09:50]Kijk eens op www.slimmemeters.nl voor meer informatie over (de voordelen van) slimme meters.

Ik heb geen voordeel kunnen ontdekken. Afgezien van wellicht werkgelegenheid voor de meterplaatsers.

ak
door ake kho - Dec 12, 2014 om 11:22
4 Antwoorden / 0 Vragen

De slimme meter moet wel verplicht worden aangeboden door energieleveranciers, maar is niet verplicht om aan te nemen als consument.

Zie dit bericht van maart 2014:
------------------------------------------------------
Kabinet verplicht landelijke uitrol slimme meter

Grootschalige uitrol van slimme gas- en elektriciteitsmeters staat voor de deur. Weigeren mag, om het draagvlak hoog te houden, aldus de regering.
Nederlandse netbeheerders worden verplicht om de komende jaren aan alle huishoudens slimme energiemeters aan te bieden. Die operatie moet in 2020 zijn voltooid, heeft de minister van Economische Zaken Henk Kamp besloten.

De slimme meters hebben voordelen voor energieleveranciers maar ook voor burgers, schrijft de minister. "Het uitgangspunt is om in de grootschalige uitrol alle huishoudens een op afstand uitleesbare meter aangeboden te hebben, zodat alle consumenten de mogelijkheid hebben meer inzicht te krijgen in hun eigen verbruik."

Al jaren omstreden

Er was de afgelopen jaren ook veel weerstand tegen de slimme meters. Het was een 'spionagekastje' dat bovendien makkelijk kan worden gehackt, aldus de critici.

De regering heeft meermaals de plannen aangepast en bijvoorbeeld besloten om de slimme meter niet te verplichten, weigeren kan.

Bovendien wordt 'schakelaar op afstand', zodat via de slimme meter het gas of de elektriciteit kan worden uitgeschakeld, uit de specificaties gehaald. "In de evaluatie is gebleken dat er restrisico's aanwezig zijn die een veilige en betrouwbare inzet van de schakelfunctionaliteit in de op afstand uitleesbare meter in de toekomst zouden kunnen bemoeilijken", schrijft Kamp. "De maatschappelijke impact van een dergelijk veiligheidsincident kan aanzienlijk zijn."

Het is de bedoeling dat nieuwe slimme meters dus geen schakelfunctie meer hebben. Maar bestaande meters mét schakelfunctie kunnen nog wel worden geplaatst, mits daar duidelijk over wordt gecommuniceerd, legt de woordvoerder van het departement uit.

Weigerpercentage onder de 2 procent

In de pilotfase bij 600.000 huishoudens weigerden 1,7 procent van de mensen een slimme meter. Bij 0,6 procent werd de meter naderhand 'administratief uitgezet', er worden dan geen meetgegevens op afstand uitgelezen en de meter functioneert als conventionele meter.
--------------------------

Hopelijk heb je hier iets aan?

mahadma
door mahadma - Dec 12, 2014 om 11:41
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Feit is en blijft voor mij dat er alleen maar voordelen zijn voor de netbeheerder en energieboer. Alleen eens per jaar geen meterstand meer hoeven in te vullen is geen moeite.

Straks komen er nog veel meer risico's als lijken uit de kast.

Nog even los van de vraag of er wel absoluut veilig electronica in een gasmeter kan worden gebouwd.

zoekster
door zoekster - Dec 12, 2014 om 11:55
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik heb hem geweigerd, toen kreeg ik een gewone digitale. Was wel wat gedoe, maar als je voet bij stuk houdt, dan moet het lukken. Tenminste als je bij Liander zit. Het schijnt bij andere netwerkaanbieders een heel ander verhaal te zijn. Die werken je dan op alle mogelijke manieren tegen.

Jonne11
door Jonne11 - Dec 12, 2014 om 14:23
87 Antwoorden / 15 Vragen

Bedankt voor alle reacties.
Nu is het ook zo dat wij dag-en nachtstroom hebben, kan dat ook met zo'slimme meter? En als ik hem zou weigeren, moet ik hem dan alsnog kopen/krijgen als ik mijn huidje zou verkopen?

mahadma
door mahadma - Dec 12, 2014 om 14:31
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Nu is het ook zo dat wij dag-en nachtstroom hebben, kan dat ook met zo'slimme meter? En als ik hem zou weigeren, moet ik hem dan alsnog kopen/krijgen als ik mijn huidje zou verkopen?

Met een dubbele meter, het woord slim in combinatie gebruik ik liever niet) is geen probleem, verder staan de voorwaarden "voor later" in geval van weigering in dit topic eerder vermeld.

Het is en blijft weer een beperking en een gevaar, die stomme meter.

zoekster
door zoekster - Dec 12, 2014 om 15:05
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=mariken7 schreef op vrijdag 12 dec 2014, 14:23]Bedankt voor alle reacties.
Nu is het ook zo dat wij dag-en nachtstroom hebben, kan dat ook met zo'slimme meter? En als ik hem zou weigeren, moet ik hem dan alsnog kopen/krijgen als ik mijn huidje zou verkopen?
Als je hem nu weigert en later wil je hem alsnog, dan moet je ervoor betalen.

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 12, 2014 om 16:14
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Elke meter die ouder word gaat afwijken en moet dan vervangen worden.

Dit was bij de oude zo en nu ook, alleen nu digitaal die op afstand afleesbaar zijn en dus de meteropnemer die relatief duur is wegens uurloon en die wel eens een cijfer verkeerd invoerde en zo problemen gaf....
Er zitten voor en nadelen aan maar het vervangen door ouderdom mag dus.
Weigeren kan beteken dat U met een oude afwijkende meter komt te zitten die wel vervangen moet worden maar normale meters worden al enkele jaren niet meer geplaatst.

Vroeger protesteerde niemand en nu wel, maar het is goedkoper voor netbeheerder dus uiteindelijk ook in ons belang.

mahadma
door mahadma - Dec 12, 2014 om 16:24
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Vroeger protesteerde niemand en nu wel, maar het is goedkoper voor netbeheerder dus uiteindelijk ook in ons belang.

Zomaar een gedachte: Sinds wanneer houd de netbeheerder rekening met de consument / afnemer in zijn / haar belang? Die denken volgens mij alleen maar ikke ikke en de rest .........

me
door mein33 - Dec 12, 2014 om 18:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Voor een "slimme", betrouwbare en niet te hacken stemmachine bij de verkiezingen kan de overheid niet nog niet eens zorgen.
Een betrouwbare overheid bestaat er op de hele wereld niet, kijk maar eens hoe ons sociale stelsel dat langzaamaan in ruim 60 jaar is opgebouwd in twee jaar tijd wordt afgebroken.
Middels onze mobile telefoon, autonavigatie etc. is (bijna) iedereen in zijn/haar dagelijkse gaan te volgen.
Telefoongesprekken worden vastgelegd evenals het gebruik van de computer.
En de "slimme" energiemeter zou plotsklaps betrouwbaar zijn !!!!
Manipulatie of het vergaren van gegevens is altijd mogelijk met elke computer gestuurd apparaat en dat is de "slimme" meter naar mijn idee ook.

hutch
door hutch - Dec 20, 2014 om 22:54
4515 Antwoorden / 29 Vragen

nog een mogelijk nadeel indien een 'slimme' meter geplaatst wordt, vooral (!) als er mee te maken heeft.

Pas dus op voor dat clubje.

Jonne11
door Jonne11 - Dec 21, 2014 om 14:07
87 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=hutch schreef op zaterdag 20 dec 2014, 22:54] nog een mogelijk nadeel indien een 'slimme' meter geplaatst wordt, vooral (!) als er mee te maken heeft.

Pas dus op voor dat clubje.

Heb het gezien. Helaas is Enexis inderdaad onze netwerkbeheerder......
Mocht het ooit zover komen dat er zo'n meter geplaatst wordt, da sta ik er met mijn neus bovenop voorzien van camera! Schandalige behandeling van de meneer uit het belbus item.

h.
door h.terpstra - Feb 14, 2015 om 22:04
202 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op donderdag 11 dec 2014, 19:59]Nog wel inderdaad.

?De slimme meter hoort bij de woning en daarom bij de huurder. Dat betekent dat u als woningbouwcorporatie niet kunt beslissen of uw huurwoning een slimme meter krijgt: dat recht is voorbehouden aan de huurder. Wanneer wij de slimme meter aanbieden bij de huurder, heeft deze het recht om de slimme meter te weigeren of de slimme meter administratief uit te laten zetten

1. Het is m.i. bezopen om een slimme meter te laten installeren. Je betaald jaarlijks 50= euro. Dat is meer dan je kunt besparen. Ook als je hem zoals hierboven gemeld administratief uit laat zetten. En welke Sinterklaas betaald die kostbare meter? De aangeslotene. ! ! Een paar onschuldige meetpulsen en de KWh tikt lekker door ;Let wel de meter is technisch NIET afgesloten. Ze blijven plukken in uw beurs.

2. De oude analoge meters zijn betrouwbaar en werken al ruim 80 ( tachtig ) jaar goed .Storing vrij.
De z.g. digitale meters zijn minder betrouwbaar is feitelijk bewezen. Een meerverbruik is logischer. Met dikke % en. Lees de feiten elders op varakassa.

3. De criminelen weten op afstand ( met tip van? ) dat u niet thuis bent.

4. De kosten van de slimme meter is > dan 50= euro. Dat wordt jaarlijks meer.
De meetfouten en storing ( en die zijn er) mag u ook betalen!

5. Wat is de zin van de slimme meter? De kosten zijn hoger dan het salaris van een paar meteropnemers. Managers die eigen werk genereren !

Groet, Henk ,Meet en regeltechnicus

h.
door h.terpstra - Feb 14, 2015 om 22:16
202 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op donderdag 11 dec 2014, 19:59]Nog wel inderdaad.

?De slimme meter hoort bij de woning en daarom bij de huurder. Dat betekent dat u als woningbouwcorporatie niet kunt beslissen of uw huurwoning een slimme meter krijgt: dat recht is voorbehouden aan de huurder. Wanneer wij de slimme meter aanbieden bij de huurder, heeft deze het recht om de slimme meter te weigeren of de slimme meter administratief uit te laten zetten

Weiger ten alle tijde een slimme meter. Het is bedrog van de el. maatschappij.

U bent nimmer verplicht tot aanschaf voor dat slechte meet instrument.

De Nuts wereld ; gas --licht --en water lopen de deur plat omdat ze "wettelijk "verplicht zijn om de meters te vervangen.
Dat is een GROTE leugen.!!!. Het is HANDEL.!! trap er niet in.

Zie ook mij andere genuanceerde informatie.