to
door tonnie65 Aug 17, 2012 om 13:48
Huishouden & energie

Slotendefect

Ik ben met het volgende probleem geconfronteerd.
Ik bewoon een 4 jaar oud appartement. In alle binnendeuren is een NEMEF 1255 loopslot gemonteerd.
Verblijvende in één van de slaapkamers, wilde de dagschoot van het slot niet meer naar binnen. Ik zat derhalve opgesloten.
Ik was alleen thuis en had geen telefoon bij de hand. Ik kon dus kiezen uit: 1) blijven zitten tot er iemand mij zou missen of 2) de deur slopen.
Dat laatste heb ik maar node gedaan. Na demontage van het slot bleek het achterste gedeelte van de dagschoot (waarmee hij opzij getrokken wordt) afgebroken.
Nu gebeurt het mij, maar ik moet er niet aan denken, dat mijn kleinkinderen op deze manier opgesloten worden. En . . . iedereen kan dit gebeuren!
Ik ben daarom het vertrouwen in deze sloten volledig kwijt en durf nu geen enkele kamer- of toiletdeur meer dicht te doen, want dit probleem kan zich op elk moment weer voordoen.

Bestaan er sloten met een beter systeem, waarbij de dagschoot te allen tijde open kan?

11073 6 Rapporteer

ro
door ron530 - Aug 17, 2012 om 14:15
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Nee die bestaan er helaas niet, maar de kans dat dit gebeurt is minimaal. Helaas is Nemef niet meer wat het geweest is nu de productie in de lage lonen landen wordt gedaan. Pin me er niet op vast maar de bouwmarkt verkoopt beter materiaal.

ai
door aiglon - Aug 19, 2012 om 18:49
56 Antwoorden / 10 Vragen

Uit uw verhaal is niet helemaal duidelijk wat het probleem is.
Dat een loopslot klemt kan komen doordat de deur is gaan werken en nu te strak in het kozijn zitten.
De deur kan iets zijn gaan hangen waardoor deze niet meer goed in het kozijn aansluit.
De warmte van de laatste dagen kan zelf binnendeuren iets laten knellen.
Heel vaak is het probleem dan ook op te lossen door de sluitkom in het kozijn iets aan te passen. Een paar tikken met de hamer op een schroevendraaier kan al voldoende zijn.
Ik denk dat het niet aan het merk ligt.
Laat een kennis die timmerman is er eens na kijken. Of vraag eens aan de buren of die zo'n probleem herkennen.
In geval van huur zou ik de huisbaas eens raadplegen.
Succes met de klus!

to
door tonnie65 - Aug 21, 2012 om 07:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Aiglon

Als het jou niet duidelijk is wat mijn probleem is, dan heb je of niet goed gelezen of weet je niet hoe een loopslot in elkaar zit. Het heeft niets met klemmen te maken! Maar ik wil het nog wel even uitleggen. Als je de deurkruk omlaag drukt, gaat het driehoekje dat in het kozijn zit en ervoor zorgt dat de deur dicht blijft naar binnen en je kunt de deur openen. Dat driehoekje is onderdeel van de dagschoot. En als daarvan het palletje is afgebroken waarmee het opzij getrokken wordt, blijft dat driekhoekje in het kozijn zitten als je de deurkruk omlaag doet. En zo zit je opgesloten! Ik heb een e-mail gestuurd naar NEMEF, maar die reageren helemaal niet!

hk_mr308
door hk_mr308 - Aug 21, 2012 om 08:01
146 Antwoorden / 2 Vragen

Voor iets wat één op de weet-ik-hoeveel-keer voorkomt zou ik me er niet zo druk over maken, je kunt overall wel opgesloten komen te zitten! neem dus het liefst altijd je telefoon mee, en als je het van binnen uit wilt kunnen sluiten neem dan een deur zonder deurklink maar een schuifje aan de binnen kant, een soort knip. Dan kun je de boel toch afsluiten en nooit meer ingesloten zitten.

En als kinderen er niet uit kunnen dan:
1. maken ze zoveel herrie dat iedereen in de buurt het kan horen
2. iemand ze toch wel na een uur of 3-4 moet gaan missen.
3. ze het, net als ieder mens, minsten wel een dag kunnen overleven, en als er water uit de kraan komt wel een week ;) niks aan de hand dus. ( die deuren zijn trouwens zo niet stevig dat zelfs een kind in paniek, of een driftbui, zo'n deur helemaal kapot slaat/schopt )

ln
door lnd - Sep 4, 2015 om 06:47
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hier precies hetzelfde geval! Mag ik u vragen wat u uiteindelijk voor stappen ondernomen heeft?

Gr. Linda

to
door tonnie65 - Sep 4, 2015 om 08:56
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, ik ken de situatie. Zeer vervelend.
Ik heb de fabrikant NEMEF hierop aan gesproken. Het kapotte slot heb ik opgestuurd en hun reactie was: dit slot heeft wel veel gebruikssporen. M.a.w.: sloten moet je maar niet veel gebruiken, anders kan je dit gebeuren.Complete onzin natuurlijk. Ik moet ook opmerken: ik woon in een nieuwbouwhuis, dus wat die gebruikssporen betreft: dat kan helemaal niet, tenzij de bouwer er een gebruikt slot in heeft gezet, maar dat geloof ik niet, ook gezien het uiterlijk. De fabrikant heeft mij gecompenseerd met een nieuw slot. Daar heb ik weinig aan. Ik heb liever, dat ze weer deugdelijke materialen gebruiken.