so
door soffie Jan 13, 2009 om 11:46
Huishouden & energie

Soffie

  ik bedank een ieder die mij antwoordde  over de verwarming  /

aan  van alles heb ik wel wat  . maar  de bijverwarming  met het kacheltje is wel de oplossing  ,

alhoewel  ik dat niet vroeg  ,ik wilde weten  of  die regeling  normaal was  met die  lagere temperaturen  in de andere  vertrekken  /

en dat is zo  .ben ik nu aan de weet grkomen  /

maar hoe zet ik  de ketel  hoger  /????    en worden  de vertrekken dan eerder warm ?/      want nu duurt `t  minstens  een half uur

in afwachting  en gr     soffie

790 10 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Jan 13, 2009 om 12:00
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Als je de ketel temp.hogerzet bv op 80 graden wordt het water in het systeem dus heter en daardoor duurt het langer voor dat het weer afgekoelt is en blijven de radiatoren dus langer warmte afgeven.

Hoe je die temp. verhoogt staat in het instructie boekje, of vraag het aan de onderhoudsmonteur.

Bij onze valliant zit een knop met de standen 5 t/m 9,5 dat staat voor 50 graden tot 95 graden.

Normaal staat hij altijd op 7=70 graden en ni op 8=80 graden.

hans

pe
door petraker - Jan 13, 2009 om 12:31
27 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien heb je nog iets aan mijn ervaring.

Toen ik mijn huidige woning (bungalow, gebouwd in 1972) betrok bleef de temperatuur in de badkamer en 2 slaapkamers veel te laag. Ik heb contact opgenomen met het bedrijf waar ik een CV-onderhoudscontract had afgesloten. Er is iemand wezen kijken.

Wat was de conclusie? De verwarming zou indertijd aangelegd zijn toen er nog geen dubbel glas was aangebracht. De oplossing zou zijn om 2 radiatoren (van de 4) in de woonkamer, waar de thermostaat hangt, dicht te draaien. Heb ik gedaan en dat was voor mij de oplossing.

Navraag bij de vorige eigenaars bevestigde de conclusie.

wolfenjong
door wolfenjong - Jan 13, 2009 om 12:34
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Vroeger werden er verwarmingsbuizen van 22 mm gebruikt als hoofd leiding  en nog dikker met aftakkingen naar 15 mm , en ging het warme water snel rond, tegenwoordig gebruiken ze aanvoerleidingen van 15 mm door het hele huis, en gaat de doorvoer veel langzamer, door de betere isolatie van huizen gebruiken ze ook nog eens kleinere radiatoren, maar nu met deze extreme koude dagen, is dit onvoldoende om je huis snel te verwarmen, het beste kun je wat ook al opgemerkt is de keteltemperatuur omhoog zetten, maar wat je ook moet doen als het zo koud is de circulatie pomp die het water rond pompt, op continu zetten, dan word het water steeds rondgepompt en is het sneller warm, en het blijft ook gelijkmatiger warm in huis, na de koude kunt u de pomp weer terug zetten, in de spaar stand.

Succes er mee.

pe
door petraker - Jan 13, 2009 om 12:44
27 Antwoorden / 0 Vragen

Dit bericht heb ik al eerder proberen te plaatsen maar kan het niet terug vinden.

Misschien heb je nog iets aan mijn ervaring.

Toen ik mijn huidige woning (bungalow, gebouwd in 1972) betrok bleef de temperatuur in de badkamer en 2 slaapkamers veel te laag.

Heb contact opgenomen met het bedrijf waarbij ik een CV-onderhoudscontract had afgesloten. Er is iemand wezen kijken en wat was de conclusie? De CV zal waarschijnlijk zijn aangelegd toen er nog geen dubbel glas geplaatst was.

De oplossing zou zijn: 2 radiatoren (van de 4) in de huiskamer, waar de thermostaat hangt, dicht draaien. Heb ik gedaan en de temperatuur is nu overal zoals ik het wil hebben.

De conclusie was juist, zo vertelde de vorige eigenaar mij.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 14, 2009 om 02:55
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Sophie,

Jammer dat je je reactie niet als reactie op je voorheen gestarte topic hebt geplaatst. Dan houd je de boel een beetje bij elkaar en voorkomt dubbele reacties waar je niets extra's aan hebt.

Hoe zet je de ketelthermostaat, ook maximaal thermostaat genaamd, hoger?
Nou, zo:
Omdat ik niet weet welk merk en type ketel je hebt, kan ik daar alleen een algemeen antwoord op geven.

Op de ketel zit een meter voor de watertemperatuur. Naast die meter zit een draaiknop met een pijl erop of cijfers. Als er cijfers op staan dan staat de pijl op de achterplaat of andersom. Die knop kun je draaien. Zet haar als het lang vriezen weer is rustig op maximum. Dat mag. Het kan 90 of 95°C. zijn.

Op de temperatuurmeter kun je de circuit temperatuur aflezen. Als de ketel een tijd gedraaid heeft en stopt, op dat moment lees je de temperatuur af. Dat zou dan 90-95°C. moeten zijn, dan is het voor die koude periode goed.

Zet haar wel weer terug op zo'n 70°C. als de maximale capaciteit niet meer nodig is. Dat geeft minder onnodige warmte verliezen in de transportleidingen. Heb je via de ketel ook warmwatervoorziening, dat mag deze thermostaat absoluut NIET ONDER 65°C. zijn, i.v.m. legionella (=veteranenziekte.)

Over de circulatiepomp hoef je je geen zorgen te maken: deze draait altijd continue en full speed als de ketel warmte moet leveren, levert en een tijd daarna nog.

Hardware ERror MAN.

krezie
door krezie - Feb 15, 2009 om 12:42
20 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Sophie,

Jammer dat je je reactie niet als reactie op je voorheen gestarte topic hebt geplaatst. Dan houd je de boel een beetje bij elkaar en voorkomt dubbele reacties waar je niets extra's aan hebt.

Hoe zet je de ketelthermostaat, ook maximaal thermostaat genaamd, hoger?
Nou, zo:
Omdat ik niet weet welk merk en type ketel je hebt, kan ik daar alleen een algemeen antwoord op geven.

Op de ketel zit een meter voor de watertemperatuur. Naast die meter zit een draaiknop met een pijl erop of cijfers. Als er cijfers op staan dan staat de pijl op de achterplaat of andersom. Die knop kun je draaien. Zet haar als het lang vriezen weer is rustig op maximum. Dat mag. Het kan 90 of 95°C. zijn.

Op de temperatuurmeter kun je de circuit temperatuur aflezen. Als de ketel een tijd gedraaid heeft en stopt, op dat moment lees je de temperatuur af. Dat zou dan 90-95°C. moeten zijn, dan is het voor die koude periode goed.

Zet haar wel weer terug op zo'n 70°C. als de maximale capaciteit niet meer nodig is. Dat geeft minder onnodige warmte verliezen in de transportleidingen. Heb je via de ketel ook warmwatervoorziening, dat mag deze thermostaat absoluut NIET ONDER 65°C. zijn, i.v.m. legionella (=veteranenziekte.)

Over de circulatiepomp hoef je je geen zorgen te maken: deze draait altijd continue en full speed als de ketel warmte moet leveren, levert en een tijd daarna nog.

Hardware ERror MAN.

Vol met fouten dit antwoord!

Maximaal thermostaat is absoluut geen ketel thermostaat!

Tapater temperatuur heeft NETS met ketel temperatur te maken! ( cv zijdig dan)

De pomp zal alleen dan draaien als er warmte vraag is, met een vaak instelbare nadraaitijd. Maar niet altijd op FullSpeed en zeker niet continu .

Zag ergens anders dat je "ook" installateur bent, ik twijfel aan je kwalitijten.................

poltol
door poltol - Feb 15, 2009 om 13:38
3885 Antwoorden / 22 Vragen

@beste Krezie,

U doet uw naam alle eer aan. Hou uw commentaar uit uw bijdragen. Dat is wel zo netjes. Het feit dat u alleen maar opmerkingen plaatst nadat u [zogenaamd] wel het goede antwoord heeft geplaatst getuigd niet van enig fatsoen. Doe dat niet. uw antwoorden zijn voldoende. De vraagsteller zal wel beoordelen of iets of niets is.

En, Herman heeft hier nog nooit onzin verkondigd, maar misschien zal hij u dat ook nog wel uitleggen.

Alvast bedankt, poltol

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 15, 2009 om 14:05
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ poltol:

Bedaaaaankt voor die bloeoeoeoemen, doch ik heb hier ook wel eens
abusievelijk onzin verkondigd. Daar durf ik dan best het boetekleed
voor aan te trekken.

Het afkrakende en kant noch wal rakende betoog van krezie is me te
crazy om op te reageren. Hij/zij moet die reactie zelf nog maar eens
nalezen, dan worden hopelijk de stommiteiten die daar geschreven zijn
wèl opgemerkt.

Plezierige zondag.

H.

krezie
door krezie - Feb 15, 2009 om 14:50
20 Antwoorden / 0 Vragen

Dus dit is geen onzin?

Zet haar wel weer terug op zo'n 70°C. als de maximale capaciteit niet meer nodig is. Dat geeft minder onnodige warmte verliezen in de transportleidingen. Heb je via de ketel ook warmwatervoorziening, dat mag deze thermostaat absoluut NIET ONDER 65°C. zijn, i.v.m. legionella (=veteranenziekte.)

HA HA HA HA!!

ak
door akranen - Feb 15, 2009 om 15:48
14 Antwoorden / 2 Vragen

krezie kan niet lezen