ab
door abvan Apr 21, 2009 om 22:01
Huishouden & energie

Spaarlamp in badkamer?

Hallo,

Ik overweeg om in mijn badkamer een spaarlamp te gaan gebruiken i.p.v. een gloeilamp. Voornaamste reden: In de badkamerlamp mag slechts een gloeilamp van max 60 W gebruikt worden; door een spaarlamp te gebruiken kan ik deze max verhogen (o.a. na raadpleging van eerdere vraag en antwoord op dit forum bleek, dat dit geen problemen oplevert). Waar ik echter niet uitkwam is de vraag of het op zich verstandig is een spaarlamp in de badkamer te gebruiken. Bij googlen kom ik tegenstrijdige antwoorden tegen; op het kassa forum kon ik hierover niets ontdekken. Vandaar dat ik de vraag hier alsnog stel. B.v.d. voor de reacties. M.vr.gr. Ab

6347 45 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Apr 21, 2009 om 22:13
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Zelf zou ik het niet zo gauw doen, om de simpele reden dat in de badkamer over het algemeen het licht niet erg lang aan is. Dat is namelijk niet zo gunstig voor de levensduur van de toch wel prijzige spaarlamp. Verder zie ik geen technisch bezwaren om het wel te doen, zorg dan wel voor een vochtdichte armatuur (gaat wel ten koste van de lichtopbrengst).

kiran
door kiran - Apr 21, 2009 om 22:21
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@abvan

Ik persoonlijk zou geen spaarlamp in een badkamer/douche aanbrengen. Spaarlamp is duurdere aanschaf en zo lang sta je nu ook weer niet in zo'n vertrek.

Maar waarom mag slechts een gloeilamp van max. 60 watt gebruikt worden? Heb zelf een plafond spot, 3 x 60 watt erin. [ander verlichtings-armatuur, en klaar?]

Verder zie ik het probleem niet, als je persé een spaarlamp wil gebruiken .... gewoon doen dan.    m.vr.gr.

edwardus
door edwardus - Apr 21, 2009 om 22:28
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Op een armatuur staat (hopelijk) altijd vermeld hoeveel Watt gloeilamp daar maximaal in mag.

dirck
door dirck - Apr 21, 2009 om 22:38
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Je kunt ook overwegen om er een LED-lamp in te doen.
Een LED-lamp hoeft niet eerst op gang te komen zoals een spaarlamp en een LED-lamp gaat ook veel langer mee, alleen is hij wel een beetje duurder dan een spaarlamp.

crise
door crise - Apr 21, 2009 om 23:05
33 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook gewoon een spaarlamp in de douche en dat levert geen probleem op. (ik merk trouwens niets van een verkorte levensduur) Het enige is inderdaad dat de lamp even op gang moet komen. Of het verstandig is?? Ik heb geen idee. Ik heb zelf het idee van wel. Ik heb namelijk een vrij groot gezin dus die douche is nogal eens bezet. Daarbij heb ik geen raam in de douche dus de lamp moet ook echt altijd aan.

pierre60
door pierre60 - Apr 22, 2009 om 13:45
132 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb zelf een bolletje voor de badkamer gekocht waar een LED-lampje bij zat van 40 watt. Het geeft meer licht dan een lamp van 60 watt of een spaarlamp van 7 watt. Het is maar een klein lampje. Ik ben daar zeer tevreden mee. Eerst had ik een spaarlamp van 7 watt maar die gaf niet voldoende licht vond ik en startte ook maar langzaam op. Dus ik blijf nu bij mijn LED-lampje.

ja
door janparl - Apr 22, 2009 om 13:58
8 Antwoorden / 3 Vragen

als je 3 lampjes hebt, dan zou ik 2 spaarlampen er in doen en 1 gewone lamp.

gewoon om toch meteen licht te hebben met die 1 en dan even later stijgt ook de lichtopbrengst van de 2 spaarlampen....zelf heb ik 4 halogeen lampjes in de badkamer...

rs
door rst77 - Apr 22, 2009 om 14:13
18 Antwoorden / 1 Vragen

Er wordt hierboven gezegd dat vaak aan en uitdoen slecht is voor een spaarlamp. Maar ik kan u verzekeren dat dat allang niet meer waar is, de hedendaagse spaarlamp is geschikt voor tienduizenden keren in en uitschakelen.

Wel duurt het even voor de lamp op gang komt, dus dat kan vervelend zijn. Ik snap de vraag van de vraagsteller en zou ook willen zeggen dat het dus helemaal geen probleem hoeft te zijn, mits men beseft dat de lamp niet meteen op volle sterkte zal zijn.

audb
door audb - Apr 22, 2009 om 14:19
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als u veel op de badkamer bent dan is het goedkoper om een spaarlamp te nemen.

De kosten voor het opstarten staan dan ook in verhouding maar bij minder dan 30 min perdag laten branden is duurder dan een 25 watt lamp.

Tevens gaan goedkope spaarlampen korter mee dan de dure maar een lamp van 1 euro gaan mischien maar 2 jaar mee maar daar tegen over staat wel dan een lamp van 6 euro zo 5 jaar mee moet kunnen gaan dus reken maar uit...

kenwel2
door kenwel2 - Apr 22, 2009 om 14:22
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Wij hebben een spaarlamp van Philips in de douche, die 100 watt licht geeft, en ik kan u verzekeren, dat het een hele verbetering is t.o.v de vorige lamp (simpel bolletje, met waterdichte ring, past gewoon daar in) daar kon ook maar maximaal 60watt gloeilamp in, ik meen dat het en 18 watt spaarlamp is, maar deze is ook erg snel op sterkte, en je hebt echt veel meer licht, wij zijn er tevreden over.Geen spijt van!

Succes, Gr. Henri

ma
door martijnfc - Apr 22, 2009 om 14:23
49 Antwoorden / 29 Vragen

Iedereen zit maar wat te kakelen!? en wordt die vraag wel gelezen?

Bij ikea heb je spaarlampen voor 1 euro, geen argument dat een spaarlamp
duur is.

Deze start vrijwel gelijk op.
De spaarlamp is in een badkamer lang genoeg
aan om een lange levensduur te behouden.

De vermelding in het armatuur geldt natuurlijk voor gloeilampen en niet
voor spaarlampen!

Een ledlamp van 40 watt?! bestaat niet.

3 lampjes??   de vraagsteller heeft er het niet over?!
douw er gewoon een spaarlamp van 15 watt in, net zo veiligen een lichtopbrengst vergelijkbaar met een gloeilamp van 75 watt.
Succes, Martijn.

wa
door waboogaard - Apr 22, 2009 om 15:54
2 Antwoorden / 0 Vragen

Absolute onzin: duurt veel te lang voor die zodanig op temperatuur is tot die behoorlijk licht geeft.
willem

keessie1
door keessie1 - Apr 22, 2009 om 16:04
138 Antwoorden / 9 Vragen

Hu ??? Wat een vage vraag!!!!

Je hebt Honderden verschillende type en merken spaarlampen, de ene start snel op, de andere start iets trager op.

Kunnen ALTIJD in een Douche geplaatst worden en besparen ook altijd, of de lamp nu veel of weinig brand.

Suc6

Keessie

pl
door platzak - Apr 22, 2009 om 16:06
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb binnen een jaar  tijd al 5 spaarlampen verwisseld in de badkamer, dus nu heb ik er weer eeen gewone gloeilamp in gedaan.

wy
door wyan - Apr 22, 2009 om 16:49
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik gebruik een spaarlamp van 16 watt (gelijk aan een gloeilamp van 75 watt) om meer licht in de badkamer te creeren vanwege een paarsgeverfde muur ;-) Een spaarlamp geeft minder warmte af dan een gloeilamp. Tot nu toe heb ik al anderhalf jaar geen problemen.

Succes met de keuze!

lu
door luxenburg - Apr 22, 2009 om 16:50
45 Antwoorden / 0 Vragen

gewoon laten branden die spaarlamp dan is het licht altijd op sterkte.

miem
door miem - Apr 22, 2009 om 17:02
69 Antwoorden / 29 Vragen

ik heb in het hele huis spaarlampen, dus ook in de badkamer, deze spaarlamp zit er al drie jaar en geeft nooit problemen.

ab
door abvan - Apr 22, 2009 om 17:19
38 Antwoorden / 11 Vragen

Hartelijk dank voor alle reacties. Ook nu weer "voor en tegenstanders". Ik ga het gewoon proberen. Tenslotte zijn binnenkort de gloeilampen verboden en moeten we wel aan de spaarlamp; ook in de badkamer. M.vr.gr. Ab

pe
door peterus - Apr 22, 2009 om 17:49
84 Antwoorden / 14 Vragen

Wat het kakelen betreft Martijn een ieder probeert goed advies te geven na eigen ervaring,Daar is het ook voor bedoeld deze site en de spaarlampen kan je ook ZEER goedkoop kopen bij Lidl/Aldi/Action/Kruidvat en die gaan net zo lang mee als de Merk lampen,want je betaald bij merk artikelen ten eerste voor de naam,of men moet denken dat reclame maken gratis is.

kenwel2
door kenwel2 - Apr 22, 2009 om 21:04
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo Ab, dat laatste trek ik erg sterk in twijfel: "binnenkort de gloeilampen verboden en moeten we wel aan de spaarlamp"

Voorlopig IS er geen verbod op een gloeilamp, dat is wel een voorstel geweest, maar dat is van de tafel geveegd.....

Dat 'binnenkort'geldt dus niet, kun je beter zeggen 'op de langere termijn'...:-)  Gr. Henri(heb al heel wat spaarlampen hier branden overigens..) Scheelt op jaarbasis toch een aardige duit...

Gr.en succes met je spaarlamp, Kenwel

ninc
door ninc - Apr 22, 2009 om 22:02
47 Antwoorden / 6 Vragen

Ik gebruik ook spaarlampen in mijn badkamer,

ondervind hier geen problemen mee ondanks dat ik wel het 'gevoel' heb dat ze minder lang mee gaan.

Simpel rekensommetje: 60 W gloeilamp vs 11 W spaarlamp

Bij 1 uur per dag branden kost de gloeilamp ca € 5,- per jaar en de spaar lamp ca € 1,- aan stroom.

Een goedkope spaarlamp is te koop voor ca € 1,-

maw... weg die gloeilamp ;)

na
door nanccyy - Apr 22, 2009 om 22:34
2 Antwoorden / 0 Vragen

ideaal een spaarlamp in de badkamer, als je snachts naar het toilet moet heb je niet meteen een oase van licht als je hem aan doet en kunnen je ogen rustig aan het licht wennen,
ik heb hem er al meer dan een jaar inzitten,dus volgens mij valt het met een verkorte levensduur ook wel mee

ma
door marscholl - Apr 23, 2009 om 12:37
90 Antwoorden / 14 Vragen

Ook ik heb al zeker 2 jaar tot volle tevredenheid spaarlampen in mijn Toilet/doucheruimte. Boven het toilet 7 watt, die brand de hele avond en met donker weer ook overdag. Boven de douche 11 watt, die brandt als ik douche of de was doe. Die opstarttijd valt reuze mee, binnen een halve minuut (naar mijn gevoel) op volle sterkte. Gewoon doen dus!

toolboy
door toolboy - Apr 23, 2009 om 13:07
965 Antwoorden / 40 Vragen

Alhier al vanaf 2005 een spaarlampen in de badkamer en in de toilet.En geloof me deze gaan met regelmaat aan/uit.Is geen enkel probleem en ze zitten er nu al ruim 4 jaar in. Gewoon doen

brynnar
door brynnar - Apr 23, 2009 om 14:09
1782 Antwoorden / 27 Vragen

"Ik overweeg om in mijn badkamer een spaarlamp te gaan gebruiken i.p.v. een gloeilamp."

Over een aantal jaar, als het verbod op de gewone gloeilamp in werking is getreden, is deze vraag eigenlijk alleen nog puur academisch te noemen.

Je hebt dan uiteindelijk alleen nog de keuze tussen een gewone spaarlamp en een LED-lamp (halogeen even buiten beschouwing gelaten).

Mvgr - B

brynnar
door brynnar - Apr 23, 2009 om 14:15
1782 Antwoorden / 27 Vragen

@ Kenwel1,

Dat verbod is er wel door, hoor. Vanaf 1 september 2012 is de productie en import van álle gloeilampen in de EU verboden.

Voor de goede orde (en de juiste feiten): Minister Kramer van Milieu had in 2007 geprobeerd om hierop vooruit te lopen en dit in 0031 al gedurende deze kabinetsperiode te verbieden. Dit is echter niet gelukt, maar vanaf 1 sept 2012 kun je sowieso nergens meer legaal een nieuwe gloeilamp krijgen.

Ik denk dat je hiermee in de war bent.

Mvgr - B

kenwel2
door kenwel2 - Apr 24, 2009 om 08:59
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo brynnar: U heeft helemaal gelijk, inderdaad wordt de gloeilamp in 2012 verboden, dit is bekend gemaakt door Dorette Corbey op 20 Febr. jl. las ik.

De gloeilamp zal dan niet meer worden verkocht, en is in geen enkele winkel meer te verkrijgen.

Volgende keer zal ik eerst ff wat beter googlen, alvorens een uitspraak te doen..stom dus van me!

Overigens ben ik een groot voorstander van de spaarlampen, op welke manier dan ook...ik woon in de lokatie, waar hij uitgevonden en volop geproduceerd werd...

Bedankt voor je aandachtspunt (weer wat wijzer :-))

Gr. Henri

brynnar
door brynnar - Apr 24, 2009 om 09:31
1782 Antwoorden / 27 Vragen

@ Kenwel1,

Iedereen vergist zich wel eens en ik kan me de vergissing ook voorstellen. Minister Cramer probeerde het verbod in Nederland al eerder van kracht te laten gaan, maar dat is niet doorgegaan, dus de vergissing is begrijpelijk.

Overigens is het bezit van gloeilampen niet verboden, dus ik verwacht nog wel een run hierop gedurende 2012.

Ben overigens zelf ook een groot voorstander van spaarlampen en heb in huis inmiddels alles vervangen (op wat halogeenspotjes en één lamp in de schuur na). Ik zou graag willen overstappen naar LED, maar ik vind de aanschafprijzen hiervoor nog iets te fors om alles te gaan vervangen. Maar dit zal later ongetwijfeld nog wel gebeuren.

Mvgr - B

dirck
door dirck - Apr 24, 2009 om 10:02
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Een ledlamp van 40 watt?! bestaat niet.

Nee, maar een LED-lamp van 4 watt die een 60 watt gloeilamp vervangt, bestaat wel.

pierre60
door pierre60 - Apr 24, 2009 om 11:07
132 Antwoorden / 14 Vragen

Inderdaad Dirck die bestaan en die bedoelde ik ook maar had mij vergist. Kenwel is wel heel snel op zijn teentjes getrapt.

ge
door gerven - Apr 24, 2009 om 11:11
6 Antwoorden / 0 Vragen

spaarlampen verbruiken meer als je ze iedere keer aan en uit doet en gaan 9 van de 10 keer korter mee

koop een spatwaterdichte tl armatuur en doet die aan als je de eerste keer naar de wc/douche en doe hem dan uit voor het slapen gaan

een tl opstarten kost bijna net zoveel als hen de hele dag laten branden

gaat het alleen om een douche gebruik gewone verlichting en doe na gebruik dan het licht gewoon uit

dirck
door dirck - Apr 24, 2009 om 11:28
3201 Antwoorden / 3 Vragen

een tl opstarten kost bijna net zoveel als hen de hele dag laten branden

Mag ik even lachen, hahaha

Dit is gewoon een broodje aap verhaal!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 24, 2009 om 12:49
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ gerven:

Quote: "...een tl opstarten kost bijna net zoveel als hen de hele dag laten branden"...

Zou je mij dat even kunnen onderbouwen met wat rekenwerk, want ik geloof het niet.
In serie met de buis, ook tijdens het starten, zit bij een 36 Watt Tube Light een smoorspoel of een dikke condensator die de belasting op 36 Watt houdt.

Wel gaat vaak starten ten koste van de levensduur van de buis, door verstuiving van de gloeidraden. Hierdoor wordt de buis ook eerder zwart op de einden. Gloeidra(a)d(en) kapot? Dan kun je de buis alleen nog laten oplichten door H.F.-energie. Niet meer met 50 Hz.

Hardware ERror MAN.

kenwel2
door kenwel2 - Apr 24, 2009 om 12:49
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@gerven: Huh...

een tl opstarten kost bijna net zoveel als hen de hele dag laten branden

hahahahahah.....Da's nu echt lachen wat u schrijft...welke opleiding heeft u genoten?

dirck
door dirck - Apr 24, 2009 om 13:24
3201 Antwoorden / 3 Vragen

@Gerven,

Laten we uitgaan van een standaard TL armatuur met 2 TL buizen van elk 58 Watt. Deze gebruikt dus 116 Watt.uur [=0,116 kWh] aan energie per uur. En per dag (24 uur) zou dat dus 0,116 x 24 = 2,8 kWh zijn. Om in één seconde (de gemiddelde starttijd van een TL-buis) 2,8 kWh te verbruiken zal niet lukken. Als je dan 100  TL buizen aanzet (of één armatuur 100 x aanzetten) zit je al aan het gemiddelde jaarverbruik van een woning van 2800 kWh.

Anders gezegd: het TL buis armatuur trekt een stoom van W = V x I --> 116 = 230 x I --> I = 0,5 Ampère. Als deze stoom gedurende 1 uur (= 3600 seconden) loopt is het verbruik dus 0,116 kWh. Als je ditzelfde verbruik in 1 seconde wilt hebben zou er dus een stoom van 3600 x 0,5 = 1800 Ampere moeten lopen. Van de zekering van 16 of 25 Ampere blijft dan niets over en van de meterkast waarschijnlijk ook niet, want voor dergelijke stromen, heb je polsdikke kabels nodig. En dan hebben we het over één armatuur; als je er 10 tegelijk (18.000 Ampère) aan zet is de wijktrafo ook ter ziele.

Bron: www.natuurwetenschappen.nl/article 1070

ar
door archeo_1 - Apr 24, 2009 om 13:42
12 Antwoorden / 1 Vragen

1) waarom zou je onder de douche licht aan doen? Meestal weet je wel hoe je er zelf uitziet ;)
[ik doe serieus zelden licht aan als ik douche of naar de wc ga, wat pas echt milieu en geld scheelt!]

2) ik heb een mooie bolle spaarlamp in de douche, die het al jaren prima doet en goed licht geeft. Er is geen extra vochtwerend omhulsel nodig.

3) helaas geloven te veel mensen nog steeds in het sprookje dat een spaarlamp slijt als je die vaak aan en uit doet en dat die in dat geval bovendien ook extra stroom verbruikt.

Op Discovery ("Mythbusters") zijn er testen gedaan. Resultaat: pas als je de spaarlamp (of TL) aan doet en dan binnen 1/2 seconde de ruimte verlaat en weer terugkomt, loont het om de lamp AAN te laten! Dus: spaarlamp ALTIJD uit doen zodra je een ruimte verlaat. Aan/uitdoen geeft ook geen extra verkorting op de levensduur.

In mijn hele huis heb ik spaarlampen. In de ongeveer 20 jaar dat ik ze gebruik heb ik pas 2 keer een lamp hoeven te wisselen; sommigen doen dus het al 20 jaar!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 24, 2009 om 13:44
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Dirck:

Dat het een broodje aap verhaal is, daarin heeft reactant Arjen bij Natuurwetenschappen wel gelijk, doch het verhaal met die starter en de spoorsmoel rammelt wel een beetje.

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 24, 2009 om 14:02
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ archen:

20 Jaar geleden waren er alleen spaarlampen in een "jampot". Die branden bij mij nu ook nog, maar niet de hele dag. Het waren verkleinde conventionele T.L.-buizen, met een starter en een spoorsmoel. De enige elektronica die daar in zat is een vonkbluscondensator van wat zal het zijn: 0,1 µF?

Dit schreef ik eerder in reactie op dit topic: "Wel gaat vaak starten ten koste van de levensduur van de buis, door
verstuiving van de gloeidraden. Hierdoor wordt de buis ook eerder zwart
op de einden."

Kom me nu niet met je idee dat het vaak starten van die ouwe pijpen niet ten koste van de levensduur gaat. Zelfs de hoeveelheid inert gas in de starter heeft daar nog invloed op.

Bij softstart spaarlampen mag je verhaal wel opgaan.

H.

aurora1
door aurora1 - Apr 24, 2009 om 14:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@ab, ik gebruik overal spaarlampen sinds 1988 of eerder, waaronder nog steeds het grote jampotjesmodel. Die in toilet, badkamer en keuken, w.o. 2 "jampotten" heb ik nog nooit hoeven te vervangen.

vr.gr.

ar
door archeo_1 - Apr 27, 2009 om 10:59
12 Antwoorden / 1 Vragen

@hrdwerrorman:
De testen van Discovery ("Mythbusters") dit jaar zijn gedaan met allerlei soorten, ook met TLs en "jampotjes". En zowel verbruik als slijtage werden nauwkeurig gemeten.
Mijn ervaring (en die van anderen) ondersteunen de conclusies van het aan en uit doen. Dus ik ben niet te overtuigen, sorry! ;)

Wel slijten de starters na enkele jaren (langzamer starten, vooral in koudere omgeving), maar die kan je makkelijk vervangen.

te
door terpstra - Apr 27, 2009 om 21:39
174 Antwoorden / 5 Vragen

Archeo, u heeft de beker verdiend. Voor het 'mooiste' verhaal.

Lees de teksten van Hardwere man nog eens goed. Die zijn helder!

Ga ook eens uitzoeken wie er achter het onderzoek programma "mythbusters" zitten.

Ooit op een examen de opdracht gekregen uit te rekenen waar het knikpunt ligt op besparen van stroom t.o.v. slijtage T.L. buis.

Die lag toen op +/- 15 min.

Voor de duidelijkheid; ook een gloeidraadlamp krijgt een "tik" als hij ingeschakeld word. Groet. H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 28, 2009 om 00:29
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ archeo:

Quote: ".....als slijtage werden nauwkeurig gemeten." Je geeft hiermee aan dat er wel slijtage moet zijn, anders was dit niet nauwkeurig te meten.
Ik weet zeker dat een buislamp door starten aan slijtage onderhevig is en kan dit bewijzen. Dus als je niet overtuigen laat is dat jammer voor je en je algemene ontwikkeling....

Zoals ik al opmerkte, kan dit bij een spaarlamp met elektronisch voorschakelapparaat anders zijn, omdat een buislamp ook licht kan geven op Hoog Frequent energie, zonder van de gloeidraden gebruik te maken om te starten en zelfs zonder fysiek contact te maken met de buis.

Ook @ Terpstra:

Ik ben benieuwd hoe de slijtage in de door jullie aangehaalde gegevens gemeten is.

H.

kenwel2
door kenwel2 - Apr 28, 2009 om 11:26
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@Herman,

"ook licht kan geven op Hoog Frequent energie, zonder van de gloeidraden gebruik te maken om te starten en zelfs zonder fysiek contact te maken met de buis"

Helemaaaal mee eens, echt helemaaaal! (En dat meen ik oprecht)

Gr. Henri

ar
door archeo_1 - May 7, 2009 om 16:55
12 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb al jaren een Philips SL 13D (13watt, 600 lumen), die helaas niet meer wordt verkocht. Tenminste, ik kan die niet meer vinden.
Lichtsterkte vergelijkbaar met 60 watt, heel zacht. Ik dacht dat die destijds ongeveer fl30 kostte.

Tegenwoordig kan je een Philips Softone Energy saver kopen:
12watt, 80% besparing, vergelijkbaar met 60 watt, speciaal voor in de douche, maar natuurlijk ook elders te gebruiken.
Het is een "globe" model, en het oude vergelijkbare model dat ik heb heeft geen bol nodig in de douche, dus dit nieuwe model denk ik ook niet.

as
door astra1999 - Jul 12, 2009 om 09:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Heb door het hele huis spaarlampen dus ook in de badkamer (het is iets zwakker licht, maar maakt ons niks uit) en spaarlamp is in de badkamer nog nooit kapot gegaan.