eu
door eutt Aug 10, 2004 om 09:11
Huishouden & energie

Spachtzelputz

Wij willen in onze woning graag spachtzelputz (of hoe je het ook schrijft)... maar we wonen er al (dus geen nieuwbouw), en we hebben twee kinderen van 3 en 5.... Zijn er mensen met ervaring hiermee? Hoe dek je alles af, wat zijn de globale prijzen (we laten natuurlijk offertes maken) en waar moet je aan denken als er iemand komt voor een offerte?

En wie weet de voor en nadelen, ook mbt onze kinderen, is het wel een goed idee..

Wij willen het graag omdat we het bij anderen hebben gezien, en wij zijn geen mensen die om de paar jaar iets anders willen, het liefst blijft het er nog 30 jaar zitten, alleen zo nu en dan een likje verf ofzo.. Er wordt hier ook niet gerookt in huis, dus het wordt ook niet zo snel vies..

Kortom: voor-en nadelen en tips gevraagd?

Ursula

12305 5 Rapporteer

tetter
door tetter - Aug 10, 2004 om 11:11
174 Antwoorden / 14 Vragen

Wijzelf zijn twee jaar geleden in onze woning getrokken en hebben daar de bovenverdieping voorzien van spachtelputz. Er moet alleen gezorgd worden dat de muur goed vlak is (dus alle gaatjes goed opvullen met opvulmiddel en licht opschuren). Het aanbrengen van de putz is makkelijker dan het lijkt. Mijn vrouw heeft (zonder enige ervaring als stucadoor) de bovenverdieping gespachteld. Je moet alleen zorgen dat je een hele wand in 1 keer doet, want anders zie je verschil ! Wij hadden namelijk 1 emmer te weinig berekend, dus mijn tip is: neem 1 emmer meer dan nodig is.

succes !

user123
door user123 - Aug 11, 2004 om 18:27
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Een algemene tip: vraag bij een offerte naar een totaalprijs incl. btw. Het kan vervelend worden als de stucadoor zijn prijs nog even met 19% verhoogt.

ai
door aiglon - Aug 15, 2004 om 13:10
56 Antwoorden / 10 Vragen

U schrijft kleine kinderen te hebben dan is het de vraag of het raadzaam nu al de spachtzelputz (korrelpleister) aan te brengen. Als een kind zich bezeert aan de ruwe muren kan het weken duren voordat de wonden zijn genezen. Bij een volwassene gaat het genezingsproces sneller.

Spachtzelputz lijkt veel op korrelpleister zoals dit bij de Gamma wordt verkocht. Over de verwerking ervan heeft men een gratis folder gemaakt met tips en de benodigdheden. Het is zelfs mogelijk om dit gekleurd te kopen. De spachtelputz moet altijd worden voorgestreken met een speciaal voorstrijkmiddel, als u met kleur afwerkt moet het voorstrijkmiddel ook op kleur zijn. Als u niet gewend bent om veel met uw handen te werken is dit voor een vrouw zwaar werk. Eenmaal begonnen aan een wand moet deze worden afgemaakt. Om kleurverschil te voorkomen dient u het aantal emmers dat u nodig heeft voor één wand gezamalijk te mixen en dan pas aan te brengen. De laag wordt vanaf onder af aangebracht. Het aanbrengen doet u met een rvs-spaan vanaf een raapbord, het afwerken met een kunststof plakspaan omdat hier de spachtelputz niet aan blijft plakken. Korrelpleister is er in grof en fijn, als u het vaker wilt overschilderen en als u grote wanden heeft is grof aan te bevelen.

Omdat u het nooit eerder heeft verwerkt zou ik aanraden op een kleine wand of een wand uit het zicht kunnen beginnen. Het is af te raden dat de ruimte waarin wordt gewerkt boven de 20 graden is, het materiaal droogt dan bijna onder je spaan. Voor de rest kinderen uit huis als u het verwerkt het is zaak de gedachten er goed bij te hebben.

Om oplossing die wel mogelijk is bij kleine kinderen is structuurverf. Dit is muurverf met zand erin. De laagdikte bepaald de structuur en ook het aantal m2 dat u met een emmer kunt doen. Dit is voor een vrouw ook makkelijk aan te brengen, ook hierover heb ik bij de Gamma een folder gezien.

Er bestaat ook behang met een stuctuur erin en omdat u niet rookt kan dit ook uw wens voor een spachtelputz vervullen.

Voor prijzen van de voorstrijk en de afwerklaag kunt u een bouwmarkt bellen.

so
door sol - Dec 27, 2004 om 18:37
11 Antwoorden / 6 Vragen

goeden dag ursula

Spachtelputz is een mooi product. Wij noemen het in vak taal sierpleister.

uw kinderen zullen zich er niet zo snel aan bezeren al het goed is aangebracht.

wel wil ik je erop wijzen dat dit geen werk is voor amateurs. Ten eerste krijg je het niet eens normaal op de muur en dan moet je het ook nog eens snel door strijken voor het effect.

Je wilt graag iets duurzaams, dan advieseer ik altijd gladde muren omdat je dat makkelijk kan over rollen met latex. Ook met sierplijster kan dat maar dan ben je wel het effect kwijt.

De kosten varieren per streek

Bij ons kost het ca 17 euro per meter. Net zoveel als glad werk. Wel moet je rekening houden dat de stucadoor extra kan rekenen om de muur sierplijster klaar te maken.

kijk ook een op www.ebakker.nl

vrgr de binnen en buiten schilder

ge
door gemonde - Dec 27, 2004 om 19:24
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi, ik weet niet hoe oud uw huis is, maar als uw woning ouder als 15jaar moet onderstaand bericht in de gaten houden.

Uit ervaring kan ik u mededelen dat de meeste stucadoorsbedrijven hier geen melding van maken.

Succes met de werkzaamheden,

Dirk

Verlaagd BTW-tarief

13% korting op stukadoorswerk

Voor woningen ouder dan 15 jaar mag wegens een verlengd experiment nog tot 1 januari 2006 stukadoorswerk tegen het verlaagde BTW-tarief van 6% worden aangeboden. U betaalt dus 13% minder voor stucwerk dat u in of aan uw woning laat uitvoeren!

Het gaat om woningen die bestemd zijn voor permanente particuliere bewoning. Het is dus niet relevant wie de eigenaar is! Dat betekent dat zowel huur- als koopwoningen onder de regeling vallen. Belangrijk is wel dat de woning ouder is dan 15 jaar. Als een huis in meerdere fases gebouwd is (bijvoorbeeld bij aanbouw of verbouw) moet tenminste 50% ouder zijn dan 15 jaar. Het is zelfs zo dat het stukadoren van een nieuwe aanbouw van een oud huis onder het lage tarief valt.

Het maakt niet uit of het werk binnens- of buitenshuis plaatsvindt. Garages, schuren, serres en aan- en uitbouwen komen ook in aanmerking voor het verlaagde tarief als zij op hetzelfde perceel liggen als de woning.

Reden te meer om u door de vakman te laten informeren over de mogelijkheden van stukadoorswerk in uw woning. Voor meer informatie over het verlaagd BTW-tarief en welke werkzaamheden hieronder vallen.