Limburg123
door Limburg123 May 4, 2022 om 20:42
Huishouden & energie

Stankoverlast buren

Hoi allemaal.

wij wonen in een rijtjeshuis tussenwoning van 1981.

de buren zijn Afrikaans (Ethiopië) en iedere x als de koken krijgen we knoflook,olie en zeer sterke kruiden geuren en walmen binnen.

we ruiken het op zolder,boven,beneden en in de tuin. wij vermoeden dat het door ventilatie roosters naar binne komt en via spouwmuur in onze woning.

we dachten eerst dat het met de wind via zolder de mechanische ventilatie binnenkwam(staat altijd aan), maar dan zou het in badkamer en wc meeste geur binnendringen en de wc ruiken we niks.
badkamer wel enorm.

we begrijpen dat iedereen recht heeft om te koken, maar hoe komen we hier vanaf? We hebben niet genoeg spaargeld om het huis te verkopen en een andere woning te kopen.

buren zijn in een sociale huurwoning wij in een koopwoning.

9318 11 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - May 4, 2022 om 20:49
870 Antwoorden / 3 Vragen

Ben je al een gesprek met je buren aangegaan? Mocht er een taalbarrière zijn, dan bel je de wbv van je buren op en vraagt of zij je kunnen helpen. Of je vraagt via de gemeente mediation aan.
Maar boven alles hou de dialoog open en oprecht. Vraag bijvoorbeeld de buurman binnen op het moment dat er bij hen gekookt wordt. Dat kan al helderheid scheppen.
Of nodig ze eens uit om bij jullie te komen eten of iets te drinken. Probeer een band met ze op te bouwen. Mocht dat onverhoopt niet lukken, dan kun je nog altijd verdere stappen ondernemen.

mahadma
door mahadma - May 4, 2022 om 22:14
11593 Antwoorden / 51 Vragen

1: probeer een gesprek met uw buren,
2: contact de verhuurder van de woning van uw buren. Het kàn zomaar zijn dat hun ventilatie/geuren door de muren heen komen. Wellicht dat dàt een positief verhaal kan worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 4, 2022 om 22:18
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Naast al gegeven antwoorden: neem contact op met de verhuurder van uw buren enn/of zie dit: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leefbaarheid/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-bij-burenoverlast en ook nog deze:https://www.vivare.nl/stel-een-vraag/mijn-woning/leefbaarheid-en-overlast/wat-moet-ik-doen-als-ik-overlast-van-mijn-buren-heb/  en tenslotte ook nog deze wetgeving documenten/wet-aanpak-woonoverlast

Ps. Kan het zijn dat de ontluchting van uw badkamer in verbinding staat met die van de buren? Dan kan er sprake zijn van toch een bouwfout. Was uw woning eerder ook een 'sociale woning' die later is verkocht?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 5, 2022 om 00:43
2122 Antwoorden / Vragen

Wat vreselijk, heeft u een koophuis wordt u alsnog geconfronteerd met sociale woningbouw issues. Knoflook en kruiden, walgelijk.

Thecla58
door Thecla58 May 5, 2022 om 13:20
870 Antwoorden / 3 Vragen

@Henkdezevende,

ik neem even aan dat je opmerking sarcastisch bedoeld is? Indien niet, dan vind ik het een behoorlijk a-sociale opmerking, racistisch wil ik niet direct in de mond nemen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 5, 2022 om 16:14
2122 Antwoorden / Vragen

Ik ben het helemaal met je eens.

ro
door ronny530 - May 5, 2022 om 10:48
2805 Antwoorden / 41 Vragen

Het lijkt er op dat de buren een afzuigkap op de mechanische ventilatie van de woning hebben aangesloten waardoor het ventilatieproces verstoord raakt. Proefondervindelijk kunt u de ventilatieroosters in uw woning tijdelijk geheel afdekken en als de kookgeuren die de buren verspreiden verminderd weet u ook hoe die kookgeuren uw woning binnen komen. De wbv staat het aansluiten van een afzuigkap op de mechanische ventilatie niet toe en neemt dat in de verhuurvoorwaarden ook op maar die verhuurvoorwaarden worden vaak niet gelezen. Wellicht denken de buren iets goed te doen door een afzuigkap te gebruiken niet wetende dat de kookgeuren in plaats van naar buiten in uw woning geloosd worden. Een gesprek met de buren aangaan waarin u het probleem bespreekt kan al verhelderend werken want als de buren niet weten dat u ongewenste kookgeuren in uw woning krijgt gaan de buren er van uit dat ze goed bezig zijn.

Mabelle
door Mabelle - May 5, 2022 om 11:09
485 Antwoorden / 1 Vragen

Persoonlijk ruik ik liever de geur van knoflook en kruiden dan de stank van spruitjes en bloemkool.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 5, 2022 om 12:08
1800 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Limburg123,

Er was een programma van de Rijdende Rechter over een soortgelijk geval, klik op de volgende link :

https://youtu.be/_NmpN31xLw4

in
door inno1 - May 5, 2022 om 15:01
123 Antwoorden / Vragen

..dachten, vermoeden, begrijpen, huis verkopen... PRAAT met ze!

Ja
door Jan Netten - May 5, 2022 om 18:14
9 Antwoorden / Vragen

Even dit: wat de herkomst van uw buren hiermee te maken heeft is mij een raadsel. Ik ben harstikke Nederlands (nou ja, Zuid-Limburgs van origine :) en kook met heel veel (pittige) kruiden, heel veel knoflook en kook vaak en veel. Ik woon dan wel behoorlijk vrij met slechts één buur en heb een hele goede afzuiging, heb nog nooit iemand horen klagen, ook niet toen ik nog in een rijtjeshuis uit 1980 woonde, 30 jaar geleden.  Misschien idd eens kijken of de buren de afzuiging/afzuigkap wel aan hebben staan.

Limburg123
door Limburg123 - Aug 22, 2022 om 09:22
2 Antwoorden / 1 Vragen

Update: via ons badkamer raam en tuin deur kwam er ook wat geuren naar binnen. Ze sloten niet goed, dit is nu aangepakt en hier komt geen kook lucht meer door. Er was een gat in de voorraadkast deze heb ik met Alabastine netjes afgewerkt en geen geur meer.

Als we alle deuren en ramen aan de achterkant van de woning sluiten is de geur behoorlijk wat minder. Echter klopt er iets niet bij de afvoer/ventilatie want we krijgen nog wat binnen.

de wbv Voerendaal is 1x geweest en dit was omdat de ventilatie pijpje op het dak van de buren recht boven de onze stond is verplaatst en alsnog stinkt het. Ze willen niet langskomen we hebben gemaild gebeld en worden niet serieus genomen, we gaan het nog een keer proberen.

praten met de buren heeft weinig zin ze zeggen wel ja ja en alsnog koken ze die vreemde kruiden wanneer het ze uitkomt. De buurman snuit zijn neus regelmatig in de achtertuin, spuugt regelmatig alle slijm uit in de achtertuin. Praten heeft geen zin met de buren. De andere buren naast hun hebben ook last van hen en hun geuren overlast.

ik heb geen moeite met spruitjes/bloemkool/knoflook of andere kruiden, wat zij koken is echt next level horror geuren met kruiden.

Limburg123
door Limburg123 - Aug 22, 2022 om 09:25
2 Antwoorden / 1 Vragen

Soms gebruiken ze de afzuigkap en soms met de raam open. Onze afzuiging staat naast die van hen, maar heeft een terugloop klep en de afzuiging van de binnenkant ook.

dat gat in de voorraadkast was tegen de spouw en het stonk inderdaad. Er klopt bouwtechnisch iets niet aan de woning aangezien de spouw stinkt naar het gekook van hen, ik bedank jullie allemaal voor jullie reacties en zal die aflevering van rijdende rechter kijken en de wet bekijken hopelijk kunnen we daar iets mee

sjjoppy
door sjjoppy Aug 22, 2022 om 10:14
7230 Antwoorden / 3 Vragen

Succes en bedankt voor de update.
Vr. gr.