Dominiek Meier
door Dominiek Meier Dec 27, 2023 om 12:40
Huishouden & energie

Stankoverlast na overstroming afvoer afwasmachine valt dit onder de opstelverzek

De afvoer van mijn afwasmachine is overstroomt omdat er diep in de afvoer van mijn keukenbak een verstopping  zat, Dit heeft tot geur overlast geleid waarschijnlijk is er een schimmel in de vloer ontstaan, is het oplossen van dit probleem de verantwoordelijkheid van de woningbouwvereniging ?en valt dit onder de opstalverzekering van de woningbouwvereniging?

922 5 Rapporteer
tenormin
door tenormin - Dec 27, 2023 om 13:06
16945 Antwoorden / 109 Vragen

Is de afwasmachine onderdeel van de keuken, dus het apparaat stond er al. Dan zou het onder servicecontract van de WBV vallen, als u zo 'n contract heeft. Anders zelf een loodgieter zoeken.

Thecla58
door Thecla58 - Dec 27, 2023 om 14:03
935 Antwoorden / 3 Vragen

Als er schimmel in je vloer, ga er vanuit dat het een laminaaof houten vloer is, zit dan kan het heel goed zijn dat je dat bij je eigen inboedelverzekering kunt claimen. Is de verstopping (heeft je wbv een ontstoppingsfonds?) door de wbv vastgesteld dat die inderdaad dieper zit dan de afvoer binnenshuis dan lijkt het met het beste om dat door te geven aan je inboedelverzekering zodat die wellicht de schade op de opstalverzekering van de wbv kunnen verhalen.

Het ontstoppen en schoonhouden van gootsteen-, douche-, wasmachine-, toilet -en wastafelafvoeren is de verantwoordelijkheid van de huurder.

ennoborg
door ennoborg - Dec 27, 2023 om 14:50
25 Antwoorden / 3 Vragen

Als de verstopping zo diep zit, dat je er zelf niet bij kan, en de afvoer bij de woning hoort (dus niet deel is van een eigen keukenblok of zo), zal de WBV er denk ik weinig behoefte aan hebben dat er een vreemde loodgieter aan komt. Die zal in zo'n geval dan zelf een loodgieter sturen, om het probleem op te lossen op een manier die zij goed vindt, zodat er geen (extra) schade ontstaat.

Of de WBV hier een verzekering voor heeft doet er dan verder niet toe, want de WBV zou dit ook uit eigen fondsen kunnen betalen. En als de afvoer deel is van de woning (opstal) zal je eigen inboedelverzekering waarschijnlijk niet thuis geven, omdat de afvoer niet bij de inboedel hoort. Het is voor de verzekering ook nogal duur om contact met de WBV op te nemen, en die zal je ook daarom niet zomaar helpen.

Uiteindelijk komt het er dan waarschijnlijk op neer dat een door de WBV gestuurde loodgieter het probleem onderzoekt en oplost, en dat er ook iemand kijkt naar de schade, die beoordeelt wie daar voor verantwoordelijk is. En dan wordt er mogelijk ook gekeken naar wat er op die plek wordt gevonden.

Janzegt
door Janzegt - Dec 27, 2023 om 14:53
160 Antwoorden / Vragen

De vraag is hier of de kosten voor het oplossen voor de woningbouwvereniging zijn of voor jou. En als ze voor de woningbouwvereniging zijn, dan maakt het voor jou niets uit of de woningbouwvereniging dat betaald uit algemene middelen of via een verzekering.

In de basis moet een huurder voorkomen dat een verstopping in de afvoeren optreed. Mocht een afvoer toch verstopt raken, dan zijn de ontstoppingskosten voor de huurder.

Dan de schade aan de vloer. Is het je eigen vloer of die van de woningbouwvereniging? Als het je eigen vloer is, dan kun je een beroep doen op je inboedelverzekering. Is de vloer van de woningbouwvereniging, dan heb je kans dat ze jou aansprakelijk stellen en dat kun je een beroep doen op je persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering.

Mijn advies, ga in overleg met de woningbouwvereniging en praat hoe de verstopping op te lossen en hoe om te gaan met de schade. Als je direct gaat roepen dat het hun schuld is en zij moeten betalen, dan wordt het een lange weg.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 27, 2023 om 15:41
2281 Antwoorden / Vragen

Ik had bij een huurwoning dit probleem sowieso direct bij de woningbouw gemeld en dan gelijk overlegd of zij dat oplossen of vinden de huurder dat moet doen. De vloer (bedekking) is waarschijnlijk je eigen verantwoordlijkheid en valt mogelijk onder een eventuele inboedelverzekering maar heeft ook mogelijk nihil dagwaarde.