pluisjebaby
door pluisjebaby Aug 14, 2008 om 20:25
Huishouden & energie

Stinkende Borden!!!!!

Weet iemand wat ik aan stinkende borden kan doen, ik weet het nu echt niet meer, ik heb al vanalles geprobeerd, voordat ik ga afwassen spoel ik alle borden onder de kraan schoon en was ik alles op de hand af, gebruik een teiltje met een beetje dreft en sponsje, vervolgens spoel ik ze daarna met heet water af en zet ze in het afdruiprek en daarna gebruik ik iedere dag een schone theedoek en nog stinken mijn borden vies.

Heeft iemand de oplossing voor ons??????

17146 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 14, 2008 om 20:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@pluisjebaby

Als ik dit zo lees, denk ik: die zijn schoon!! Of heb je 'poreus' aardewerk borden (geen glazuur, ruw) dan kan het nog zijn dat bij niet gelijk af/omspoelen de etenslucht erin trekt. Verder eigenlijk nog nooit van gehoord.

Een echte oplossing heb ik helaas niet. Of jawel ..... maar een heel flauwe. Nieuwe borden aanschaffen of een vaatwasser? Laatste is wel drastisch. Maar zijn dan niet alleen schoon maar ruiken ook fris.

Wens je succes met de borden, maar m.i. heet water/dreft en sponsje zou toch moeten volstaan.

ve
door verwijderd - Aug 14, 2008 om 22:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag pluisje,

Net als Kiran (ben je dat echt, achter dat masker?) denk ik aan aardewerk of plastic borden. Bij porseleinen borden mag dit absoluut niet kunnen.
Wat wel kan, is een plastic afwasteiltje. Dat is zachter plastic en dat kan op de duur oplossen/poreus worden.

Heeft u uw neus al eens in het droge afwasteiltje gestoken?

Dreft is zulk sterk spul dat bij iets teveel in het afwasteiltje het er niet ineens af te spoelen is. Zelfs na afdrogen en er komt nadien thee in dat glas, proef ik het nog aan de buitenkant en ruik de Dreft binnenin. Dan heeft mijn echtgenote iets teveel in het afwasteiltje gedaan.
Het lijkt me niet gezond. Maar ja, ze ziet slecht en het zit er meestal al in als ik in de keuken kom om haar te helpen met afdrogen.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2008 om 04:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wel eens aan het sponsje geroken? Sommigen gebruiken nl. maandenlang hetzelfde sponsje v.d. afwas. Wat ik ook vaak zie, is dat hetzelfde sponsje ook gebruikt wordt om de aanrecht, kastjes, fornuis mee schoon te maken. Bacteriën hopen zich nl. op in het sponsje en dat gaat dan stinken.

Het sponsje hoort zeer regelmatig vervangen te worden en uitsluitend v.d. afwas!

ve
door verwijderd - Aug 16, 2008 om 09:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, ik gebruik iedere maand wel een nieuw sponsje en ik maak het teiltje vaak schoon met pure bleek, maar zou het niet aan de theedoek liggen die ik met wasverzachter gebruik, ik heb daar wel iets over gehoort!!!!!

Weet iemand daar iets van......

ve
door verwijderd - Aug 16, 2008 om 10:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ pluisje:

Vaak pure bleekwater (chloor) in het afwasteiltje? Kan het zijn dat je (een begin van) smetvrees hebt? Zie:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Smetvrees

Het teiltje is van PVC. Dat is Poly-Vinyl-Chloride.
Langzaam maar zeker gaat het oplossen door pure chloor.
Poly-Ethyleen niet. Ga naar b.v. Blokker en haal een nieuw teiltje. Kijk op de onderzijde naar de letters PET in een driehoek.

Heb je smetvrees (aanleg) kijk dan bij Google met "smetvrees". Daar zie je meer.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2008 om 10:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Whahaaha, nee hóór ik kan je verzekeren dat ik geen beginnende smetvrees heb, maar ik maak het van tijd tot tijd eens lekker schoon met chloor( omdat ik het zo lekker vind ruiken) omdat je overal aan gaat twijfelen en om zeker te zijn, wil je toch alles uitsluiten, het is net of er een soort oude waterlucht die aan de borden blijft hangen, ik heb nu een nieuwe afwas "witte reus".

Ik wacht het weer af!!!!!

ve
door verwijderd - Aug 16, 2008 om 11:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk toch echt dat u op markten op zoek moet gaan naar die glazen (hittebestendige) borden.
Die kunnen echt géén geur afgeven!

N afwassen met een afwasmiddel afspoelen met heet water neemt ook de geur van het (citroenfris?) afwasmiddel weg.

Overigens, met het ouder worden neemt ook het vermogen tot ruiken minder, dus................... geen zorgen! 't Komt wel goed!

De Vrije Vogel