soethout
door soethout Nov 2, 2008 om 17:00
Huishouden & energie

Stoven op een keramische plaat

Bij het stoven van de  sudderlapjes op mijn keramische kookplaat , is mijn kleinste kookzone nog te heet en laat mijn sudderlapjes toch nog koken.Zo'n zwarte vlamverdeler die je wel op de gaspit kan gebruiken durf ik niet op mijn plaat te gebruiken ivm beschadigingen . Weet iemand een oplossing hiervoor, en is er misschien wel een vlamverdeler te koop voor keramische plaat??? bedankt en vr.gr.soethout

18708 6 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Nov 2, 2008 om 17:45
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag soethout,

Dat vlamverdelerplaatje mag je rustig gebruiken op een keramische kookplaat. Het geeft een wat slechtere warmteoverdracht dan de pan rechtstreeks op de plaat en dst is juist wat je wilt.

De plaat kan er wel tegen, want ook al is er geen warmteoverdracht bij de regelaar op de hoogste stand gebeurt er nog niets met de plaat.
De thermische schakelaar schakelt het kookveld kortstondig uit als het kookveld te heet zou worden.
Verder zorgt de regelaar dat de ingestelde temperatuur zo constant mogelijk blijft.

Smikkel ze in de sudderlapjes. Mmmmm.

Hardware ERror MAN.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Nov 2, 2008 om 17:56
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Nabericht:

Wel vreemd dat je er rechtstreeks geen runderlapjes opkunt laten sudderen. Bij onze keramische kookplaat kan ik in stand 1 wel de hele dag m'n hand erop houden. De plaat wordt dan slechts handwarm, zo'n 50 graden schat ik. In stand 4 à 5 kunnen we lekker sudderen. De aardappelen koken nét mooi door tussen stand 5 en 6.
En zo zou het ook bij jou moeten zijn.

Of is er soms al eens aan de regelaar achter de knop van het kleinste kookveld geprutst? Hoe is het bij de andere kookvelden als je die in stand 1 zet, worden die dan even heet?

H.

poltol
door poltol - Nov 2, 2008 om 17:56
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Een keramische kookplaat werkt eigenlijk hetzelfde als een klassieke elektrische kookplaat. In plaats van de ronde zwarte elektrische platen is deze kookplaat voorzien van een dikke glasplaat waarop in lijnen de kookzones aangegeven zijn. Een gloeispiraal verwarmt de kookplaat. Een belangrijk voordeel van de keramische kookplaat is het gladde oppervlak dat gemakkelijk is schoon te houden. Nadeel is dat de kookplaat relatief langzaam opwarmt en dat de plaat lang heet blijft.

Voor stoven kunt u wel degelijk de keramische plaat gebruiken. U moet er echter rekening mee houden dat de kookplaats lang warm/heet blijft. Dus laag beginnen en dan stoven. Als u van hoog afkomt de pan [tijdelijk] niet geheel in/op de kookzone zetten maar half. Daarna weer voorzichtig geheel op de zone zetten, als de zone voldoende afgekoeld is. En leest u nog eens goed in de gebruiksaanwijzing. Sommige apparaten m.n die met tiptoetsen kunnen veel meer dan wij denken. Soms is het intoetsen van een cijfer combinatie voldoende om de temp. te temperen c.q niet te laten stijgen.

Vr.gr. poltol

wolfenjong
door wolfenjong - Nov 4, 2008 om 20:29
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Ik weet niet wat voor pan u gebruikt, maar hoe dikker de bodem van de pan is, hoe beter de warmte onder de de pan verdeeld word, en dus de maximale temperatuur minder word in de pan.

succes er mee.

soethout
door soethout - Nov 4, 2008 om 20:32
5 Antwoorden / 5 Vragen

Heb alles geprobeerd, maar krijg de temperatuur niet lager, op welke kookzone dan ook.En met een zwarte vlamverdeler, ben ik bang dat mijn kookplaat beschadigd. Maar een nieuwe pan ligt nu in mijn gedachten.Volgens mij gaat dat beter lukken.Heel erg bedankt voor het mee denken en de gegeven antwoorden.

poltol
door poltol - Nov 4, 2008 om 21:18
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Beste soethout,

Koop nog geen nieuwe pan voordat uw probleem is opgelost. Uiteindelijk wordt de dikke bodem pan ook te warm. De keramische platen werken niet goed. Het moet op sudderen/stoven kunnen. Haal er een monteur bij die er verstand van heeft. Zie het verhaal van @Herman. Het moet zo werken.

Vr.gr. poltol