ch
door chantal1 Jun 3, 2009 om 09:54
Huishouden & energie

Stroomverbruik van 8000 kwh

We hebben bericht gehad van essent dat ons stroomverbruik nog steeds heel hoog is namelijk 8133 kwh op jaarbasis.

We kregen hier vorig jaar ook al bericht van,nu heb ik een verbruiksmeter aangeschaft maar kan geen stroomslurper ontdekken.

We wonen hier met 5 mensen in een eenvoudig rijtjeshuis.

Waar kan dit aan liggen en hoe kun je de meter testen?

groeten chantal

12388 6 Rapporteer

kenwel2
door kenwel2 - Jun 3, 2009 om 10:21
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo Chantal, de electriciteitsmeter in de meterkast kun je testen: Schakel alles uit in de meterkast, dmv de hoofdscakelaar. De meter mag dan absoluut niet meer draaien, of als je een digitale hebt, kun je dit ook eenvoudig controleren. De digitale meter mag geen verbruik meer aantonen.

Wij hebben een 2 persoonshuishouden, en wij verbruiken gemiddeld toch ook nog zo´n 5500kwh op jarbasis. Het verbruik zit ´m vooral in grote verslinders, zoals een condensdroger, vaatwasser, wasmaschine. Ook een pc en de daarbij behorende monitor kunnen er aardig inhakken, zeker als deze veel aanstaat. Vooral als je meerdere pc´s in huis hebt.

Eerst wilde en kon ik het zelf ook niet geloven, jaren geleden verbruikten wij zo´n 3500kwh op jaarbasis. Met als de apparatuur in huis, is dit enorm toegenomen, dus 8133kwh op jaarbasis kun je (mogelijk) al vlug bereiken. Kijk eens wat je zoal in huis aan apparatuur hebt staan, en wat oook vaak aanstaat. Maak voor jezelf eens een berekening, en je (kunt) verbaads zijn..Wij waren het in ieder geval wel...we zijn wel wat bewuster met energie aan het omgaan, zoals overal spaarlampen in gebruik nu.

Maar kijk eerst maar eens of je meter ook helemaal stopt, als je alles uitschakeld in de meterkast. Denk wel dat dat goed zit overigens.

Succes, Gr. Henri

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 3, 2009 om 10:23
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Chantal,

Wanneer je geen waterbed, een kouwelijke bewoner die stiekem een ventilatorkacheltje op de kamer aan heeft of wietkwekerij hebt is het verbruik inderdaad knap hoog.

Het is mogelijk je kiloWatturenmeter zelf te testen. Dan doe je het volgende:

Neem een bekende continue verbruiker, zoals een ventilator- of straalkacheltje. Meestal zijn deze 2 kWatt.

Schakel alle groepen uit, behalve die waar het kacheltje op zit, doch wees er zeker van dat op die groep verder niets aan staat.
Het mooist is, op een groep waar alleen de wasautomaat zit. Die eraf en het kacheltje erop.
Zit er een thermostaat op het kacheltje zet deze dan op maximum. Plaats het kacheltje niet in een kleine ruimte!
Dan laat je het kacheltje èèn uur aan staan. Het telwerk mag in die tijd niet verder zijn gegaan dan 2 kWh.
Is het 3 of 4, dan wijst de meter teveel aan en kun je gerust een ijking vragen.

Door het niet meer werken van een telwerk, kan het verbruik n.l. niet verdubbelen! Wel verminderen.

Hardware ERror MAN.

dirck
door dirck - Jun 3, 2009 om 11:03
3201 Antwoorden / 3 Vragen

8000 is wel vrij hoog, maar vergeet niet dat een computer ook een "stroomslurper" is.

Er wonen 5 mensen in huis, dus waarschijnlijk 4 tot 5 computers in huis.
Een normale computer verbruikt al gauw tussen de 90 en 150 watt.
Natuurlijk zijn er ook computers die veel meer verbruiken, er zijn ook computers die al gauw tot 400 watt verbruiken, afhankelijk van de processorsnelheid en de grafische kaart.

Met 4 normale computers die tegelijk aan staan, verbruik je dus al gauw 500 tot 600 watt.

Vooral als een computer 24/7 aanstaat, zul je dit gaan merken in de energierekening.

Groet, Dirck

kenwel2
door kenwel2 - Jun 3, 2009 om 11:23
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Ja, inderdaad, dacht ik ook, 8000 lijkt wel hoog, maar, zoals door mij al aangegeven, wij wonen met 2en en hebben nog altijd een gemiddels verbruik van zo'n 5500 kwh per jaar, wat inderdaad wel veel is, maar je moet ook eens heel goed bekijken, wat je nu eigenlijk allemaal aan al dan niet moderne apparatuur aan hebt staan: Ik zal mijn situatie (proberen) te schetsen: Een grote diepvrieskast met 7 laden (Liebherr) een grote koeler (Liebherr) magnetron, oven, grill, wasmaschine, condensdroger, vaatwasser, grote lcd tv (verbruik zo'n 300watt, staat per dag zo'n 7-8 uur aan) verlichting: Allemaal energiebesparende lampen geplaatst, verbruik totaal: zo'n 75-100 watt, konstant aan s' avonds. Computer HP 9260, monitor Iiyama 24 inch, staat per dag zo'n 4 uurtjes aan. En oh ja, het strijkijzer natuurlijk ook nog, en nog zoveel meer...en eh..gemak dient de mens, en dat kost nu eenmaal energie.

De vaatwasser gebruiken wij vaak, de wasmachine idem, alsook de droger. Kortom: Het energie verbruik, wat de laatste jaren enorm is toegenomen, is verklaarbaar voor ons. En ja, 8000kwh lijkt inderdaad hoog, maar je bent wel met 5 personen....en, als je dan toch gaat praten over een 'wietkwekerij': Die verbruiken helemaal niets! Dat wordt gejat...! 0000kwh

Met een 5 persoonshuishouden

grindweg
door grindweg - Jun 3, 2009 om 22:10
2308 Antwoorden / 28 Vragen

schakel; alles uit en kijk dan of de meter nog loopt.

juupke
door juupke - Jun 24, 2009 om 22:23
108 Antwoorden / 17 Vragen

Schakel alles uit en kijk of de meter nog loopt. et iedee met het kacheltje is ook een goed idee om een ruime schatting te maken. Daarnaast kun je het ook bekekenen door alle vermogen (watt) in wat aan staat in de woning bij elkaar op te tellen en dit vervolgens te delen door 1000. Als je deze apparatuur vervolgens een uu aan hep staan heb je zoveel kwh verbruikt.

Dus als je een lamp van 100 watt 10 uur aan heb staan verbruik je 1kwh. en als je een lamp van 1000watt 1 uur aan heb staan verbruikte je 1kwh