ha
door harlou Dec 27, 2018 om 15:55
Huishouden & energie

Te hoge energierekening

Kan aantonen dat mijn stroomverbruik de laatste 10 jaar niet hoger is geweest dan 3500 / 4000 kWh
Ook nu is het verbruik weer normaal gestabiliseerd op 1250 kWh per kwartaal
Alleen tijdens de periode 2017 / 2018 dat er een nieuwe slimme meter werd geplaatst werd mijn verbruik  ineens ruim 5000 kWh per jaar,heb hiervan de org dokumenten van Budgetenergie maar die wijzen elke verantwoordelijkheid van de hand en zeggen dat ze alleen de gegevens verwerkt hebben en uitgevoerd ,dat  ik maar naar ENEXIS moet gaan (die gaan over de slimme meter ),die zeggen op hun beurt dat alle meters gecalibreerd zijn en oke zijn bevonden, Het bekende spel van het kastje naar de muur gestuurd te worden is nu aangebroken Waar moet ik nu met mijn klacht heen? Heb alles op papier maar kan nergens verhaal halen ,kan dat zo maar ?

12105 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 27, 2018 om 16:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw netbeheerder gaat inderdaad over de meters. En als het verbruik nu 1.250 per kwartaal is, is mijns inziens 5.000 per jaar niet zo vreemd.
Schrijf eens elke week op dezelfde tijd de meterstanden op, dan ziet u vanzelf of er iets geks gebeurt.

Dat u 10 jaar een bepaald verbruik hebt gehad, zegt natuurlijk helemaal niets. Er kan van alles gewijzigd zijn. Misschien een beetje zuiniger zijn met elektriciteit?

panter22
door panter22 - Dec 27, 2018 om 18:46
6599 Antwoorden / Vragen

Woon je al 10 jaar in hetzelfde huis met dezelfde elektrische apparaten?
Geen waterbed gekocht,  vloerverwarming, elektrische kachel of een andere stroomslurper?
4000 tot 5000 kwh per jaar is het gemiddelde verbruik voor een gezin met 2 kinderen,
https://www.essent.nl/content/particulier/kennisbank/energie-besparen/gemiddeld-energieverbruik.html
Je stroomverbruik is hoger geworden het afgelopen jaar en je denkt dat het door de slimme meter komt, maar je hebt geen enkel bewijs. Je hebt alleen een hogere afrekening, Krijg je niet elke maand een opgave van je stroomverbruik van de energieleverancier? Je stroomverbruik is nu 1250 kwh, dus  per jaar 5000 kwh.
Doe zoals tijger1 schrijft, neem elke week de meterstanden op. Of nog beter met zo'n hoog verbruik, kijk elke dag even en schrijf het op in je agenda. Dan zie je snel genoeg op welke dag je meer verbruikt.

jo
door jorisw - Dec 27, 2018 om 19:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Niet alleen de meterstanden zelf ook bijhouden, maar voor de zekerheid ook wat testjes doen. Sluit alle elektriciteitsgebruikers af en sluit 1 verbruiker met een bekend verbruik aan (bijvoorbeeld een 1kW bouwlamp). Laat die een paar uur aan staan en kijk dan wat het verbruik is. Als die anders is dan wat je verwacht zou je kunnen overwegen om de meter te laten ijken. Die kosten krijg je terug als er wat met de meter aan de hand is.

sw
door swat1500 - Dec 27, 2018 om 22:43
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Uw oude meter was waarschijnlijk een analoge meter. De nieuwe (slimme)  meter is digitaal en registreert dus nauwkeuriger. Goede kans dat de oude meter minder nauwkeurig was in het registreren van uw gebruik.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 28, 2018 om 11:32
16885 Antwoorden / 202 Vragen

??? Oude meters waren ook geijkt. Bij een slimme meter is de registratie meer direct en sneller en dat is iets anders dan nauwkeuriger.

tijger1
door tijger1 Dec 28, 2018 om 11:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is er minder “direct” en “langzamer” aan het draaien van een schijf en verspringende cijfertjes?

aiko
door aiko - Dec 28, 2018 om 12:23
3 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Harlou laat je niet in de luren leggen hier is iets mis

johanna66
door johanna66 - Dec 28, 2018 om 13:31
48 Antwoorden / 6 Vragen

Ik vind dit heel erg. Zie maar te bewijzen dat je gelijk hebt. Precies om deze reden wil ik geen zgn. slimme meter. Sterkte.

mathijs_b
door mathijs_b - Dec 28, 2018 om 14:46
641 Antwoorden / 77 Vragen

Daarom wil ik absoluut geen slimme meter.... je bent totaal rechtenloos! Ze kunnen rekenen wat ze willen. Met de oude mechanische meter was dat onmogelijk.

Thijs12
door Thijs12 Dec 28, 2018 om 14:51
554 Antwoorden / Vragen

Ja slimme meter werkt bij sommigen zoiets als heksen verbranden. Succes ermee.

tijger1
door tijger1 - Dec 28, 2018 om 15:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In verband met de kosten van de slimme meter wordt nu bij iedereen gewoon een dubbele hoeveelheid energie in rekening gebracht. Heel simpel. En daarover een topic openen helpt echt niet.:-))))

an
door annie van es Dec 31, 2018 om 01:38
53 Antwoorden / 4 Vragen

wat een onzin, ik heb al 2 jaar een nieuwe meter maar dubbele hoeveelheid wordt bij mij echt niet in rekening gebracht.

tijger1
door tijger1 Dec 31, 2018 om 09:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@annie

U weet niet wat.    :-)) betekent?

koekeloer
door koekeloer - Dec 28, 2018 om 17:18
562 Antwoorden / 18 Vragen

4 kwartalen van 1250 is toch bij elkaar de 5000 per jaar? Wat is er dan niet goed?

audb
door audb - Dec 28, 2018 om 18:24
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ik hoop voo u dat ze de oude meter hebben vernietigd anders krijgt u nog even een nameting en dan zien ze dat de oude meter een slijtage had aan de teller.

Uw verbruik zal namelijk eerder ook 5000 Kwh zijn geweest de nieuwe meter meten namelijk veel beter.

Heeft u toch het gevoel dat uw meter niet klopt dan kan u deze wel degelijk laten nameten.Informatie hier over kan u hier vinden :

https://www.consuwijzer.nl/energie/energiemeter/hoog-verbruik-kan-energiebedrijf-langskomen-om-apparaten-te-controleren * Let wel op.

Het laten doormeten van uw meter kost geld.

Blijkt dat uw meter defect te zijn dan krijgt u dat weer terug.

Meteen een instalateur zoekken kan u via deze link https://www.echteinstallateur.nl/

la
door lammertc - Dec 28, 2018 om 20:02
8 Antwoorden / 3 Vragen

Ik had hetzelfde, mijn analoge meter werd vevangen door een "slimme" meter en gelijk ging mijn verbruik 1000 kwh per jaar omhoog. "sorry meneer, maar dan was uw oude meter versleten". Ja zo lust ik er nog wel wat. Laat je meter niet vervangen, ook niet als je zonnepanelen laat monteren, de standaard opmerking is dan dat een nieuwe meter nodig is omdat een analoge meter niet goed het verbruik/teruglevering laat zien. Gewoon niet op ingaan, als hij niet de teruglevering laat zien kun je altijd nog vervangen. ik ken meerdere gevallen waar er niks aan de hand is en de teruglevering gewoon de meter terug laat lopen, dus ook niks te maken met de afschaffing van de terugleververgoeding.

Thijs12
door Thijs12 Dec 28, 2018 om 20:10
554 Antwoorden / Vragen

Maar ook andersom. Sinds vijf jaar duidelijk minder dan met de ferrarismeter. Hij zal versleten zijn geweest .

vu2615
door vu2615 - Dec 28, 2018 om 21:49
81 Antwoorden / 3 Vragen

als Enexis zegt dat alle meters gecalibreerd zijn, dan moet er van elke meter een calibratierapport bestaan. Vraag Enexis hier eens om. Er staat vast en zeker een type/serienummer op uw meter. Als het goed is staat er op uw eindafrekening het serie/typenummer vermeld. Vraag om het calibratierapport en als ze dit niet willen overhandigen willen dan verdere stappen gaan ondernemen. Kunnen ze dat niet omdat er geen calibratierapport is, dan kunnen ze ook niet beweren dat deze goed is. Eventueel zou u ook een tweede meter in serie met die van Enexis kunnen laten zetten door een externe partij. Kunt u die beide met elkaar vergelijken. Houdt er wel rekening mee dat de universiteit Twenthe hier al onderzoek naar gedaan heeft, en dat ditzelfde onderzoek is overgedaan door Netbeheer Nederland in combinatie met Nationaal Meteorologisch Instituut. Ui deze onderzoeken is niet gebleken dat genoemde slimme meters afwijkende metingen zouden doen. De oorzaak ligt in een verbeterde registratie aldus het onderzoek. Andere mogelijkheid is alles wat uitgeschakeld kan worden uitschakelen en de nodige apparaten die aan moeten blijven (koel/vries/aquaria, waterbed,........) voorzien van een kWh-meter. En dan de standen gaan vergelijken.

ha
door harrybre - Dec 30, 2018 om 17:37
240 Antwoorden / Vragen

Kijk, en daarom schrijf ik al sinds 2004 iedere 2 weken mijn verbruik op.
Leuk om te zien, waaneer mijn LCD-computer scherm is omgezet naar LED, idem de TV, halogeenlampen vervangen door LED's enz. Zelfs de tijdelijke ventilatoren en extra koelkastje deze zomer vallen direct op.
En... 4e klas lagere school: 4 x 1250 = 5000 dus exact wat u berekend krijgt.