sunset_1
door sunset_1 Nov 13, 2005 om 21:44
Huishouden & energie

Thermostaat vervangen

Ik wil mijn oude Theben RAM 323 klokthermostaat vervangen door een nieuwe digitale klokthermostaat van Edcotronic. Probleem is echter dat de oude thermostaat is aangesloten door 4 draden, terwijl de nieuwe maar een aansluiting heeft voor 2 draden. Deze zijn aangesloten op 4 van de 5 contactpunten in de thermostaat: 2 rood, 3 blauw, 4 geel en 5 groen. Welke van deze 4 moet ik gebruiken op de nieuwe thermostaat?

Voor de duidelijkheid: de oude thermostaat heeft geen batterijen, wordt dus geveod door de kabel. De nieuwe krijgt voeding van 2 AA-batterijen. Merk van de ketel is mij niet bekend, zit in een afgesloten hok. De warmwatervoorziening wordt geregeld door een losse boiler, dus niet door dezelfde ketel.

Iemand enig idee? Bij voorbaat dank!

23474 12 Rapporteer

dr
door dreamworks - Nov 13, 2005 om 21:55
22 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo

Tja het is niet makkelijk tenzij u zeker weet dat uw oude thermostaat geen 220 volt uitvoering is,zou ik de vaste kleuren gebruiken die altijd bij 2 draads thermostaten gebruikt worden namelijk blauw en rood.

sucses

mi
door miraltje - Nov 13, 2005 om 23:33
462 Antwoorden / 0 Vragen

je oude thermostaat is aangesloten op een zwakstroomkabel.

aangezien de kleuren combinatie en de door u gegeven beschrijving  er zal  een spanning van 24V op staan, wat niet gevaarlijk is.

bij twijvel altijd meten alvorens te beginnen

ga er niet klakkeloos van uit dat op de blauwe en de rode draad voor de thermostaat schakeling is, voor zwakstroom geld geen standaard kleurcodering.

staat op u huidige thermostaat aan de achterkant geen electrisch schematje of heeft u de gebruiks/installatie handleiding nog

hoe de thermostaat moet worden aangesloten

voor het aansluiten moet u eigelijk bij de ketel kunnen om de stekker er uit te kunnen halen voordat u de thermostaat vervangt

la
door laptop - Nov 14, 2005 om 15:16
92 Antwoorden / 14 Vragen

1e neen,dat kan niet zo maar!

2e  in de ketel moet bij het aan sluitblok de aansluiting  worden veranderd!  meestal zit er een zg shunt ,die of moet worden verwijderd of er juist bij worden gezet.

3e het licht aan de ouder dom van de cv ketel! de nieuwste zijn altijd

24volt en modulerend,zodat elke thermostaat er praktisch op kan!

modulerende thermostaten verbruiken minder gas! omdat de cv ketel  nl niet zoals bij niet modulerende cv ketels constant aan/ uit brand ,dus bij energie vraag draait de ketel vollast! bij modulerende cv ketels draait de cv ketel meer,maar op een laag pitje zeg maar.

dit kan per jaar tot 10% ! gas besparen.de honeywell type 4 is daar een goed voorbeeld van!(ik werk niet bij honeywell) maar heb goede ervaringen ermee!

veel succes !

cv monteur.

sunset_1
door sunset_1 - Nov 14, 2005 om 16:14
265 Antwoorden / 22 Vragen

Bedankt voor de reacties! Had een 'handige' kennis die het wel even zou aansluiten, met resultaat dat we nu in de kou zitten: storing in de ketel. Volgens het apparaat een probleem met de netvoeding . . .

Morgen om 0800 de monteur op de stoep, ben benieuwd...

jo
door joop272 - Nov 14, 2005 om 16:26
7 Antwoorden / 0 Vragen

Alle goede tips ten spijt adviseer ik om de thermostaat niet te vervangen, je wint er niets mee.

Mijn vermoeden is dat het een nogal oude ketel betreft, wat is de
winst, ik denk niets sterker het kost geld en het rendement van deze
investering is nul.

Dus mijn advies, even doorsparen en dan de ketel met een themostaat vervengen.

sjj
door sjj - Nov 14, 2005 om 17:52
13 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo je klok termostaat aan sluiten is geen enkel probleem als je even een beetje zoekt met google dan kom je op onderstaande site met nederlandse gebruiksaanwijzing hier zie je dat op punt 4 en 5 een voeding is aangeloten voor de klok van de thermostaat en op punt 2 en 3 de ketel.

Dus om de nieuwe thermostaat aan te sluiten moet je de draden van punt 2 en 3 aansluiten.

http://www.theben.de/downloads/manuals/RAMSES/RAM-323-383_NL.pdf

dr
door drejansen - Nov 14, 2005 om 21:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

inderdaad, SJJ heeft gelijk, op http://www.theben.de/downloads/manuals/RAMSES/RAM-323-383_NL.pdf    daar staat het duidelijk weergegeven

een netspannings termostaat, uw nieuwe ketel heeft een laagspanningstermostaat.

de oude zal waarschijnlijk een externe aansluiting hebben voor het warmte anticipatie weerstandje. de nieuwe termostaat heeft hiervoor een serieel weerstandje (instellen op de stroomwaarde van het gasblok) Dus even meten

de nieuweste ketes hebben een communicatie protocol tussen ketel en termostaat. Dan is het helemaal oppassen, want dan moeten termostaat en ketel op elkaar zijn afgestemd. zeg maar, de zelfde taal spreken.

heeft u er geen verstand van, dan is de juiste oplossing een monteur te laten komen.

Maar was die andere termostaat dan kapot? Theben maakt hele goede termostaten hoor, daar mag u niet ontevreden over zijn.

sunset_1
door sunset_1 - Nov 14, 2005 om 22:32
265 Antwoorden / 22 Vragen

Ben snel tevreden, maar het nadeel van de oude thermostaat was dat ik niet genoeg 'stekertjes' heb om hem naar behoren te laten werken. En met een nieuwe is alles opgelost, toch?

ja
door janennelly - Nov 15, 2005 om 13:40
3 Antwoorden / 2 Vragen

Het is de vraag of de thermostaat zomar vervangen kan worden.

eerste vraag lijkt me welk type ketel je hebt. Als je de verkeerde thermostaat aansluit of de aansluiting niet goed is dan kan de aansturing verkeerd gaan met als gevolg een ontregelde ketel en dat met gevolg een veel te hoge of lage kamertemperatuur.

Als het doel is betere temperatuur en of ;agere kosten, dan is de kans groot dat dat doel niet bereikt wordt.

1e mogelijkheid lijkt; nagaan welk type ketel men heeft en bij de fabrikant nagaan welke andere en betere thermostaat aangesloten kan worden en hoe. Echter veel ketelleveranciers geven alleen advies over bepaalde thermostaten, vermoedelijk onder andere omdat zij daar (financieel)belang bij hebben.

2e mogelijkheid is nagaan bij de leverancier van de thermostaat, hoe om te gaan met verschillende aansluiting van diverse typen ketels. Omdat er diverse typen ketels zijn en nog meer thermostaten is het de vraag of dit zeker tot een goede oplossing leidt.

3e mogelijkheid is om de oude thermostaat los te halen, wel goed opschrijven hoe de draden verbonden zijn, en de nieuwe aan te sluiten. Mogelijk zijn twee van de oude draden voor de voeding, welke dat zijn kan mogelijk nagegaan worden bij de leverancier van die oude thermostaat.

4e mogelijkheid is een goede CV-monteur te zoeken die de ketel kent en weet welke thermostaat en hoe die aangesloten dient te worden. Mogelijk kan ook door navragen in de buurt bij mensen met gelijke installatie nagegaan worden, welke oplossingen mogelijk zijn.

Groeten en succes.

sjj
door sjj - Nov 15, 2005 om 13:52
13 Antwoorden / 1 Vragen

Als je het schema goed hebt bestudeerd dan zie je dat 2 rood en 3 blauw aangesloten moeten worden.

De andere aansluitingen 4 geel en 5 groen worden gebruikt voor de voeding van de aandrijving van het klok mechanischme van de oude thermostaat, dus als je handig bent heb je geen montuur nodig.

Als je ze even na meet met een multimeter zul je zien dat op geel en groen spanning staat.

Succes.

sunset_1
door sunset_1 - Nov 15, 2005 om 21:59
265 Antwoorden / 22 Vragen

Wilde jullie toch de uiteindelijke oplossing niet onthouden. Vanmorgen om 8 uur de monteur op de stoep, 2 man sterk. Binnen 5 minuten duidelijk wat er mis was en vervangen moest worden, terwijl monteur nummer 2 even heeft gekeken hoe de thermostaat aangesloten kon worden. Lijkt altijd simpeler dan het is, alleen de 1e 2 draden aansluiten, de andere 2 zorgden voor de voeding van de klok in de oude thermostaat.

De ketel bleek in 2002 pas geplaatst te zijn, maar de huisbaas was blijkbaar nogal gehecht aan z'n antieke thermostaat...

sjj
door sjj - Nov 16, 2005 om 09:50
13 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is dus duidelijk aangegeven al die tijd jammer je had een monteur kunnen besparen maar al doende leert men.