Wi
door WinterJanet Sep 5, 2022 om 19:18
Huishouden & energie

Thermostaatknop in werkkamer staat open, maar CV slaat af. Hoe toch warm houden?

De thermostaat hangt in de woonkamer en daardoor slaat de CV af bij 19 graden (gewenste temperatuur ivm gezinsleven). Thermostaatknop in de werkkamer staat open, maar verwarmt alleen als de CV door de woonkamertemperatuur aanslaat.
We willen beneden graag een constante temperatuur rond de 19 graden (of kouder) en in de werkkamer een constante temperatuur van ongeveer 21 graden. Wat zien we over het hoofd?

- De kranen in de woonkamer staan open en boven staat alleen de radiator in de werkkamer open.
- Afgelopen winter hebben we uitgeprobeerd dat de CV 2x per dag een uurtje verwarmt naar 21 graden, daardoor werd het 2x per dag warm genoeg op een aantal uur vol te houden.

Hier moet toch een oplossing voor zijn?

2722 11 Rapporteer

va
door vanlotjegetikt - Sep 5, 2022 om 19:26
809 Antwoorden / Vragen

Plaats waar de thermostaat hangt is bepalend  voor het verwarmen van een vertrek. In de zon zal ie nooit aanslaan terwijl het vetrek verder koud is.

Topantwoord

drevil
door drevil - Sep 5, 2022 om 19:40
223 Antwoorden / 14 Vragen

Blijkbaar warmt de kamer minder snel op. Je zou het om kunnen draaien. Thermostaat naar de werkkamer, thermostaat kranen naar de woonkamer. Zelf heb ik een draadloze thermostaat aangesloten. Deze neem ik mee naar het vetrek dat 'leidend' moet zijn.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 5, 2022 om 19:48
1783 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Winter Janet,

Ik raad u aan om een elektrische kachel te kopen voor uw werkkamer,vooral nu met die hoge gasprijzen ,klik op de volgende link:

https://verwarmwinkel.nl/elektrische-verwarming/

marita5
door marita5 Sep 5, 2022 om 20:48
11535 Antwoorden / 15 Vragen

@GA ,

Elektrische kachel ook prijzig , vanwege stroomprijs .

Ook elektrische kachels zijn geen goed idee als je geld wil besparen, aldus Milieu Centraal. "De stroomprijs is, net als de gasprijs, de afgelopen tijd behoorlijk gestegen. En de elektrische kachel is een echte stroomvreter. Met zo’n kachel ben je voor dezelfde hoeveelheid warmte twee keer zoveel geld kwijt als voor warmte uit een cv-ketel op gas."

Voor mensen die zelf stroom opwekken met zonnepanelen is gebruik van elektrische kachels in plaats van de cv-ketel alleen voordeliger wanneer ze meer stroom opwekken dan ze verbruiken, stelt Mintjes

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/op-gas-besparen-kies-niet-voor-een-houtkachel

gerbera
door gerbera Sep 5, 2022 om 22:02
7374 Antwoorden / 14 Vragen

wat een onzin weer, daar vraagt de ts niet om..

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 5, 2022 om 22:04
1783 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

Waarom vindt u het onzin van mij?

RJW heeft hieronder een zelfde soort advies.

Topantwoord

rj
door rjw - Sep 5, 2022 om 20:41
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Hang een infraroodpaneel in de werkkamer. Als de werkkamer ooit bedacht is als slaapkamer is de radiator sowieso al niet berekend  voor hogere temperaturen. Een systeem wordt meestal zo ontworpen dat als je het in de woonkamer 21 graden maakt, het in de slaapkamers 18 graden is. Dus als je de thermostaat op 19 graden zet dan wordt in de werkkamer nooit warmer zonder bijverwarming. Je kan dit oplossen door met een zoneregeling te gaan werken. Je moet dan wel in iedere kamer een thermostaat ophangen, of de kranen vervangen door "slimme" radiatorkranen. Een installateur kan dit verder uitleggen een aanbieden.

Jo
door JokeAv - Sep 5, 2022 om 21:09
2 Antwoorden / Vragen

50 jaar geleden hebben we dit probleem voor de babykamer simpel opgelost door de radiator in de babykamer vol open te zetten, maar in de huiskamer, waar de thermostaat hing, de radiatoren iets te knijpen. Zo werd de babylkamer warmer dan de huiskamer.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Sep 5, 2022 om 22:01
7374 Antwoorden / 14 Vragen

De thermostaatknop heeft totaal geen invloed op de werking van de thermostaat. Zou u, zoals geadviseerd wordt, thermostaatknoppen in de woonkamer plaatsen, zal de ketel blijven branden totdat de ingestelde temperatuur berijkt is. Ook het "afknijpen" zal niet werken want zou u de kamerthermostaat op 21 graden zetten ook dan zal de ketel veel langer blijven branden totdat de kamer op 21 graden is. Enige meest eenvoudige oplossing is een draadloze thermostaat die u in de werkkamer plaatst, in dat geval zal de ketel itschhakelen als de temperatuur daar 21 graden is. Echter de constante temperatuur van 19 graden beneden wordt niet gegarandeerd want dat is geheel afhankelijk van de buitentemperatuur. Bij (zone)ketels is het mogelijk 2 thermostaten aan te sluiten maar adviseer hiervoor een vakman in te schakelen.

ev
door evrens - Sep 5, 2022 om 22:41
7 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan, maar dan moet je volledig weersafhankelijk gaan stoken, en gaat je kamerthermostaat in feite volledig uit. Je moet dan een buitenvoeler installeren, je ketel volledig weersafhankelijk instellen en een stooklijn in je ketel instellen.
Je ketel gaat dan op basis van de buitentemperatuur en de stooklijn het CV water op een bepaalde temperatuur houden.
Je kan dan per ruimte de temperatuur regelen door thermostaatkranen. Je kamerthermostaat doet dan in feite niks meer. Zorg wel altijd voor een bypass, zodat de ketel altijd circulatie heeft, ook al zijn alle radiatoren dicht (ruimtes op temperatuur). De ketel stopt dan pas met stoken als het retourwater bijna even warm is als het aanvoerwater.
Weersafhankelijk stoken kan bij foute instelling of verkeerd gebruik thermostaatkranen of verkeerde stooklijn wel hoger verbruik opleveren, maar ook hoger comfort.

panter22
door panter22 - Sep 6, 2022 om 07:47
6599 Antwoorden / Vragen

Heel simpel, werk weer op het werk. Of ga als het koud is in de huiskamer werken. De kinderen zijn dan toch naar school. Kun je mooi overdag doorwerken. En je bespaart gas.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 7, 2022 om 13:59
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Heel simpel, als al gezegd: u ziet over het hoofd dat de kamerthermostaat bepalend is. De oplossing zou dan zijn om die thermostaat te verplaatsen naar de werkkamer en de radiatorthermostaat naar de woonkamer. Lijkt mij wel een lastige kwestie en daarom ook mijn advies: plaats een eenvoudige ventilator kachel (wel één met thermostaat die u dan op 21 graden zet) in de werkkamer. (Of infrarood)

1paul
door 1paul - Sep 7, 2022 om 14:14
3174 Antwoorden / 0 Vragen

er zijn zogenaamde slimme thermostaatkranen, die werken per vertrek, is het in een vertrek koud dan slaat de cv aan.

Topantwoord

in
door inno1 - Sep 7, 2022 om 16:10
123 Antwoorden / Vragen

Als ik de houtkachel in de woonkamer aan zet- waar de thermostaat hangt - dan wordt het in mijn werkkamer koud. Omdat de woonkamertemperatuur dan leidend is. Een vochtig doekje over de thermostaat hielp: Hij blijft dan werken waradoor het in de werkkamer warmer wordt.