an
door anjolet Oct 6, 2006 om 11:05
Huishouden & energie

Tikken in de buizen

Als mijn cvketel (nefit turbo 21 H 1994) water opwarmt voor de boiler dan gaan de buizen tikken. Het lijkt of er heet water naar de buizen "lekt" waardoor deze uitzetten en dus gaan tikken. Ze tikken ook weer enige tijd later. Er is laatst een monteur geweest die de ketel na heeft gekeken, schoon heeft gemaakt, een nieuwe driewegklep heeft geplaatst, nieuw expansievat. Daarvoor had ik dit probleem niet, nu wel. Ik heb hem natuurlijk gebeld over dit probleem. We hadden een afspraak gemaakt veertien dagen nadat ik had gebeld, toen was het tikken vrijwel voorbij. Heb het hem uitgelegd, maar hij kon er niets mee en vond dat hij voor niks was gekomen. Een aantal weken later is er een storing in de ketel. In de display geeft hij 6 en a afwisselend knipperend aan. Weer gebeld, ik moest op reset drukken. Daarna is het tikken weer in alle hevigheid begonnen. Weten jullie misschien wat dit is en of dit ernstig is.

Vriendelijke groet,

Anjolet Rotteveel

5087 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 6, 2006 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Anjolet Rotteveel,

Bij het verwarmen zetten de buizen uit. Als bepaalde buizen klem zitten in een te nauw gat in een kast b.v. gaat de kast als klankkast dienen en hoor je dat 'getik'. Soms hoor je het al als er een plank tegen de verwarming staat.

Meer ruimte maken voor een 'tikkende buis'.

Succes ermee.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2006 om 12:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik probeer u deze tip te geven.Mijn c.v is door de woningbouw in onze flat geplaatst.Ik had het zelfde probleem.Op mijn werk gaf een c.v.man mij het advies om rubbertjes tussen de buizen te leggen.Het is n.l. zo als 2 buizen b.v haaks over en tegen elkaar gemonteerd zijn geven ze een tikgeluid door het uitzetten en ook weer inkrimpen van de buizenWaar ze elkaar raken moet U stukjes rubber stoppen en dan bent U van dat geluid af.Misschien is dit de oplossing.( wel overal in huis nakijken of dit ergens zo is)

ve
door verwijderd - Oct 6, 2006 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar volgens mij kan er helemaal geen warm water naar de buizen gaan als de verwarming niet aan is. Het is alleen het opwarmen voor het water van de boiler. Dan hoort er toch geen warm water door de buizen te lopen?

ve
door verwijderd - Oct 8, 2006 om 15:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer leidingen warm worden kunnen ze gaan tikken om de hierboven al genoemde redenen. Feit is wel dat de leidingenwarm moeten worden om ze te laten tikken (of koud) Wat in uw geval zou kunnen is dat de pompschakelaar op stand twee staat. In dat geval zal de warmte die nog in het toestel zit na het opwarmen van de boiler inde installatie (radiatoren) gepompt worden. Dit is heel heet water waar de leidingen zeker van gaan tikken.

 Het is dus zaak om er voor te zorgen dat deze schakelaar op stand 1 staat. Deze schakelaar bevindt zich vóór op de logica (waar de display op zit) en er staat een 1 en een 2 bij. Nadat u hem op één gezet hebt moet u even een minuutje de cv inschakelen om de nieuwe stand te bevestigen.

ve
door verwijderd - Oct 20, 2006 om 19:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

ligt echt aan het krimpen en uitzettenvan de buizen, kan geen kwaad ,gaat vanzelf over.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2006 om 21:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

het probleem zit hem in het doorlekken van de 3 -wegklep. Deze klep regelt het aanvoer cv water naar het verwarmings systeem of naar de de warwater boiler. Als deze klep inwendig lekt dan gaat er tijdens het opwarmen van de boiler ook heet water naar het cv systeem, je kunt dat controleren door de warm water kraan open te zetten en dan aan de aanvoerleiding van de cv te voelen. Normaal in boiler bedrijf (knipperende 1) mag de aanvoorleiding onder de keltel niet warm worden. Het probleem is eenvoudig op te lossen met een reparatie setje van de 3 wegklep (merk is meestal Honywell).

Met vriendelijke groet,

Cor

ve
door verwijderd - Oct 28, 2006 om 21:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

bij nefit turbo zal altijd de aanvoerleiding iets warm zijn ,maar die 6a heeft nu even niets te maken met de driewegklep.

het kan wezen dat bij de huidige driewegkleppen van honywell er een slechte tussen zit.

ik zelf heb er in 1 maand tijd 2 nieuw geplaatst en na dat cv vraag niet meer aanwezig was liep de servo moter niet geheel terug.

hierdoor blijft de klep tussen 2 dingen doen cv en wamr water.

laat evt de monteur eens goed naar de klep kijken ,want vaak wordt alleen het servo motertje vervangen maar zelf doe ik dat nooit vervang liever de gehele klep zonder huis dan.

ve
door verwijderd - Oct 29, 2006 om 15:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het tikken en de storings code 6 zijn ook 2 verschillende zaken. En natuurlijk word de eerste 50 cm van de aanvoerleiding warm door geleiding. maar als de leiding na 3 meter nog warm word lekt echt de 3-weg klep door. Dat heeft niets te maken met een verkeerde serie kleppen, maar is gewoon slijtage van de zitting van de klep. De poorten van de klep worden afgesloten door een rubber balletje in de klep. Na een aantal jaren sluit het balletje de poort na de cv zijde niet meer goed af (ruststand van de klep). Honneywell heeft hier gewoon reparatie setjes voor. (een nieuw rubber balletje)

ve
door verwijderd - Oct 29, 2006 om 16:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

misterax

er zit al een nieuwe klep in bij deze bewoner daar gaat het juist nu om ,en terdegen heeft honeywell een serie zwakke kleppen gehad maar dat is aan u om dat te gelov

ve
door verwijderd - Nov 2, 2006 om 21:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien dat de vragensteller nog eens uitsluitsel kan geven??