door 316 Dec 17, 2013 om 18:02
Huishouden & energie

Tocht in een huurhuis

Ik woon in een huurhuis waar het vreselijk tocht. Ik heb zelf al wat gaatjes in de muur gedicht en tochtstrippen bij de voordeur en ramen gezet en ook een speciale tocht werende brievenbus in de voordeur gezet. Toch tocht het nog vreselijk in mijn huis en moet ik veel stookkosten maken. Ik hoorde van speciale tochtwerende gordijnen, maar die kosten voor mijn voordeur alleen al 520 euro. Zijn er andere, betaalbaardere, oplossingen voor een huurhuis? De verhuurder wil niets doen. Ik ben al een tijd op zoek naar een tochtspecialist, maar die heb ik nog niet gevonden.

32693 19 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Dec 17, 2013 om 18:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo 316,

Tocht? Lastig!

Misschien heb je iets aan deze info.

Suc6

aurora1
door aurora1 - Dec 17, 2013 om 19:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voor gordijnen voor deuren (en ramen) zou je eens bij kringlopers of een winkel van het Leger des Heils kunnen kijken of ze daar ouderwetse dikke velours gordijnen hebben. Meestal vind je die daar wel (anders er vaker even kijken), die soms ook gevoerd zijn.
Google ook eens op tochtrollen die je op de vensterbank kunt leggen. Controleer ook of er via plinten veel tocht is.
Met een kaars kun je goed zien waar de tocht vandaan komt.

labren
door labren - Dec 18, 2013 om 11:54
862 Antwoorden / 0 Vragen

je zal toch eerst moeten opzoeken waar die tocht vandaan komt want het kan overal vandaan komen , aanhechting van de kozijnen naar je buitenmuur toe dat ze dat niet goed afgekit hebben , enkel glas waar de stopverf gehard is en niet meer goed afsluit ????? het kan zelfs door de muur heen komen ????omdat er voegen ontbreken

ti
door tijgerboom - Dec 18, 2013 om 12:31
11 Antwoorden / 0 Vragen

Een ouderwets fluwelen gordijn voor de voordeur scheelt al heel veel.
En de sponningen van de ramen kun je afkitten met een flexibele kit.
Daarna een laagje talkpoeder op de kit doen en het raam voorzichtig sluiten.
Daarna raam openen tot kit droog is.
het raam heeft nu een optimale isolatie die op maat is.
Succes.

ha
door harryromijn - Dec 18, 2013 om 12:46
272 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt: "tocht" = koude lucht van buiten, die door kieren, slechte afdichting, poreuze m=uren enz naar binnen komt, en.. "koude luchtstroming", veroorzaakt door afkoeling langs slecht geïsoleerde oppervlakten, bijv. niet geïsoleerde muren en enkel glas.
Kieren dicht krijgen is één ( en brengt het meeste op), e.e.a. door anderen al naar voren gebracht: tube stopverf, bus pur-schuim, of.. muur opnieuw voegen ( duur). Muur isoleren ( in een oud huurhuis, m.n. indien voor tijdelijk): bij de doe-het-zelf harde schuimplaten kopen en op de muur plakken. Daarover behang, en.. probleem fors opgelost ( idem indien dat de tochtbron is ) . Houd er rekening mee, dat bij leeg opleveren alles er misschien weer af moet.
Enkel glas ramen: dikke veloursgordijnen: denk eens aan Marktplaats. Euro 200 doet wonderen, en .. is aan verwarmingsbesparing in 1-2 jaar terugverdiend. Wie weet, is er nog isolatiesubsidie te krijgen

blok
door blok - Dec 18, 2013 om 12:47
79 Antwoorden / 8 Vragen

hoihoi,

ik heb t zelfde probleem.
t huisje hier = +- 110 jr oud.
en wat er ook aan gedaan is aan tocht - klemmen op de deuren, tochtstrips overal, dubbel glas, dubbele overgordijnen enz - de tocht blijft.
iemand die er verstand van heeft zei me een keer dat dat komt omdat het half-steensmuurtjes zijn hier, en die niet geïsoleerd zijn. dat je daardoor een konstante beweging in de kamer krijgt van de lucht, dus never op te lossen, behalve door de buitenmuren te isoleren.
en dat is nou net wat de Woningstichting niet doet !
dus ja, ik betaal me ook blauw aan stookkosten. (en dat met Bijstand.)

pi
door pieterwolters - Dec 18, 2013 om 13:21
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Bij oude huizen blijven alle oplossingen lapmiddelen tenzij je een grondige verbouwing kunt uitvoeren. Dat zal hoogstwaarschijnlijk tot een behoorlijke huurverhoging leiden, zodat het qua kosten lood om oud ijzer is.

jpcantineau
door jpcantineau - Dec 18, 2013 om 13:27
31 Antwoorden / 0 Vragen

Isoleren en de kieren dichtmaken is het enige wat helpt om de stookkosten te verminderen, omdat dan de warmteverliezen verminderen.
Gordijnen helpen wel het comfort te verbeteren, omdat je DIRECT minder koude lucht voelt, maar de stookkosten worden maar wat minder omdat dan de thermostaat waarschijnlijk 1/2 graad lager ingesteld wordt.

Huurhuis zelf isoleren kan probleem zijn. Huurprijs is tegenwoordig in grote mate afhankelijk van energielabel en zo'n tochtige woning heeft een slecht label.
label op te vragen bij www.ep-online.nl , postcode + huisnummer invullen en label is zichtbaar

http://ep-online.nl/

Huurcommissie huurprijs laten toetsen

http://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/huurprijs-en-punten/huurprijscheck-en-puntentelling/

jpcantineau
door jpcantineau - Dec 18, 2013 om 13:44
31 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op woensdag 18 dec 2013, 13:21]Bij oude huizen blijven alle oplossingen lapmiddelen tenzij je een grondige verbouwing kunt uitvoeren. Dat zal hoogstwaarschijnlijk tot een behoorlijke huurverhoging leiden, zodat het qua kosten lood om oud ijzer is.

Dit is bijna nooit waar. De woonkosten [ huur en energie ] worden minder. De huurverhoging is altijd minder dan de verlaging van de energiekosten.
De huur mag best met € 40 tot 100,- per maand meer worden als de energiekosten NU dalen met
€ 20,- tot € 140,- per maand ; dit is meer regel dan uitzondering.
Rekenvoorbeeld:
situatie 2013 huur € 400,- energie € 260,- geen/nauwelijks isolatie totaal € 660,- per maand
situatie 2023 huur € 537,- energie €486 idem totaal € 1.023,- pm
huur stijgt met 3 % per jaar

situatie 2013 huur € 470,- energie € 150,- geisoleerde woning totaal € 610,- pm
situatie 2023 huur € 631,- energie € 281,- idem totaal € 912,- pm
verschil woonlasten is € 110,- per maand ten gunste van ge-isoleerde woning

audb
door audb - Dec 18, 2013 om 14:28
1668 Antwoorden / 5 Vragen

En houtenvloeren in de woning?
Dan met siliconenkit de plinten dicht spuiten is wel wat werk maar dan heb je geen tocht meer over de grond.

hi
door hipppo - Dec 18, 2013 om 16:03
303 Antwoorden / 2 Vragen

In aansluiting op audb: de houten vloer isoleren, of zorgen voor een vloerbedekking die de naden tussen de vloerdelen afdicht, maar allereerst toch even goed nagaan waar die tocht vandaan komt.

door 316 - Dec 18, 2013 om 20:30
35 Antwoorden / 22 Vragen

Hartstikke bedankt iedereen voor de vele reacties. Ik ben niet echt een klusser, maar ik kan alvast aan de slag met de dikke velours gordijnen. Ik ga alle reacties bestuderen. Super.

natuurmens
door natuurmens - Dec 19, 2013 om 11:11
158 Antwoorden / 4 Vragen

Je huis moet aan een aantal eisen voldoen. Ik had ook zo'n tochtig huis ik heb nu dak isolatie en verder mechanische ventilatie oude ventilatie gaten dicht gemaakt. Het is een strijd die je moet leveren met de verhuurder. Na verscheidende onderzoeken van installatie bedrijven kwamen tot dezelfde compulsie dat de verwarmingen vervuilt waren doordat ze te dunnen leidingen hadden gebruikt. Ja dubbel glas, Maar daarop zit ik op een lage norm maar als zo'n raam stuk is hoort deze door een nog beter isolerende raam te worden vervangen.

natuurmens
door natuurmens - Dec 19, 2013 om 11:13
158 Antwoorden / 4 Vragen

Die gordijnen heb ik ook gebruikt voor de trap gat niet voor de deur en voor tussen ruimte en ramen deze had ik binnen een jaar terug verdiend.

aurora1
door aurora1 - Dec 19, 2013 om 11:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als je een houten vloer met planken hebt die niet goed aansluiten/koude en tocht veroorzaken kun je daar een groot, goed dicht geweven en redelijk dik tapijt op leggen, vaak ook wel bij kringlopers voor een klein bedrag te vinden.
Dat kan ook veel in warmte of tocht schelen.

aurora1
door aurora1 - Dec 19, 2013 om 12:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat je ook nog kunt doen is achter de verwarmingen aluminiumfolie/radiatorfolie aanbrengen. Te vinden bij bouwmarkten zoals Karwei en Gamma. Je kunt eventueel daarvoor ruitbeschermers voor de auto gebruiken is misschien goedkoper (heeft Wibra misschien) en gemakkelijker te plaatsen.
Overigens staan o.a. op de site van Karwei klusadviezen over hoe je iets zelf kunt doen als je minder handig bent.

ar
door aram - Dec 19, 2013 om 14:10
136 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt ook wat meer over de woning vertellen.
Zo heb je verhuurders en huisjesmelkers.
De laatste categorie wil alleen geld en doen erg weinig voor je.
Heb je zo'n figuur dat de woning aan je verhuurd kun je beter naar een andere woning zoeken. In het verleden heb ik zo'n rot woning gezeten, mijn kat kon zo in en uit zonder iets open te zetten. Zal maar zwijgen over de reactie van de verhuurder en andere gebreken die aan die woning waren.
Ben wel verhuisd.
Heb je een redelijke verhuurder dan is er over te praten een een regeling te treffen.
Tocht kun je vinden bij de kozijnen, ramen, deuren,vloer en dak.
Erge tocht kun je ontdekken waar het zit met gebruik van een strookje papier er in de buurt te houden.
Is het minder kun je beter een rookapparaatje ervoor nemen. Zorg er wel voor dat het binnen de perken blijft anders bellen je buren de brandweer. Let er wel op dat je geen open vuur gebruikt. Je bent niet de eerste die dan brand veroorzaakt.
Als je een roker bent kun je ook de sigaretten / of sigaren rook ervoor gebruiken.

sj
door sjorsgoemans - Mar 12, 2015 om 15:47
1 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad een lastig onderwerp. Ik kijk altijd voor mijn informatie op deze verhuursite.

edrick3
door edrick3 - Mar 12, 2015 om 15:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@sjorsgoemans,

Benieuwd hoeveel oude topics je nog ophaalt.