suzyv
door suzyv Aug 20, 2007 om 15:36
Huishouden & energie

Toegang kruipruimte maken?

Beste experts,

Wie heeft er een handige tip voor me? Ik wil toegang krijgen tot de kruipruimte van mijn benedenwoning met houten vloer uit 1929, die ik een jaar geleden gekocht heb.

Vanwege vochtproblemen (bij regenbuien treffen we optrekkend vocht aan in één binnenmuur) wil ik graag zien wat er onder de grond aan de hand is. Alleen: hoe kom ik daar...?

Door ten tijde van de verkoop aanwezige vloerbedekking/marmoleum (die we bij de verhuizing hebben laten liggen en waar we gedeeltelijk laminaat overheen hebben gelegd) was nergens een toegang tot de kruipruimte te zien, en de verkopende partij gaf aan dat men ook niet wist waar zich een toegang zou kunnen bevinden. Vanwege de plaatsing van een nieuwe HR cv-ketel hebben we in de keuken een toegang gecreeerd door een gat in vloer+marmoleumlaag te zagen. Helaas komen we via die toegang niet verder dan de kruipruimte van de keuken, aangezien aan alle kanten van onze keuken een funderingsmuur (of dragende muur of hoe je dat dan ook noemt) loopt.

Nu ben ik een beetje huiverig om op een willekeurige andere plek in huis een gat te zagen. Heeft iemand tips hoe ik dit het beste aan kan pakken. Met name zou ik graag willen weten:

- hoe kom ik erachter op welke andere plekken funderingsmuren lopen? (dit om te voorkomen dat ik in de gang een gat graaf en dan vanwege een muur niet verder kom dan diezelfde gang)

- hoe kom ik erachter op welke plekken leidingen lopen van o.a. water, electriciteit? (dit om te voorkomen dat ik bij het doorzagen van de vloer een leiding raak)

- is het mogelijk om in de funderingsmuur in de kruipruimte van de keuken een gat te hakken, zodat we toch via de keukenkruipruimte een doorgang kunnen maken naar de kruipruimte van de rest van het huis? (Dit zou handig zijn omdat we dan aan één toegang genoeg hebben en niet een tweede gat in de vloer hoeven zagen)

Het is een nogal specialistische vraag, dus ik kan me goed indenken dat ik hierop misschien geen concreet antwoord krijg, maar niet geschoten is altijd mis toch?

Een laatste vraag: is het misschien handig om een bouwkundig adviesbureau of een raadgevend ingenieursbureau in te schakelen? Weet iemand of zo'n bedrijf misschien een goed advies zou kunnen geven. Of zou dat een dure grap zijn en moet ik gewoon 'de aannemer om de hoek' uitnodigen om eens langs te komen en op zijn oordeel afgaan. Maar hoe vind ik dan iemand die ervaring heeft op het gebied van kruipruimtes???

Tja, ik ben een leek op dit gebied, dat blijkt wel! Ik hoop op advies!

Groet,

Suzy

31087 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inschakelen van een adviseur kan goed zijn maar altijd duur. Dan is een plaatselijke kleine aannemer meer aan te bevelen. Edoch, het lijkt mij probleemloss een gat te hakken als u stelt mits u zorg draagt dat de "draagconstructie "in takt blijft dus het gat ca 3 stenen van boven laten ophouden en niet breder maken dan absolutt nodig is.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de meeste gevallen zit een toegang daarvoor in de gang waar zeer waarschijnlijk ook de hoofdkraan van de waterleiding zit.

Bouwen op zandgrond levert vaak op dat ook de steunmuren van gang - keuken en woonkamer van het dichtgemetselde type zijn.

Dat betekend dus in het slechtste geval breekwerk beneden die vloeren waarbij echter de steunmuren wel hun draagkracht moeten behouden.
Voor het zoeken naar leidingen zijn er in de handel zoekers te koop voor elektra- maar ook voor gas & waterleidingen. (ook voor muren handig!).
Een beetje bouwvakker zou daarin kunnen adviseren (GEEN Beun de Haas!!)
Vragen is in dit verband beter dan die "Gouden gids"

Wellicht hier iemand die  bij u in de buurt woont en verstand van zaken heeft?

Tenslotte, huizen welke onderheit zijn hebben meestal minder steunmuren en is dus onder de vloeren meer vrije ruimte.

'k Zou zeggen, succes!

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

grootvader@ grapje (heit en mem is Fries, onderheit is dus onder(groot)vader. (maar goed, ik maak ook nooit een typefout of toch wel? (Dus grapje)

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 17:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Werp eens een blik in/bij het Kadaster.
Daar zou wel eens een bouwtekening kunnen zijn of de naam van degene die het gebouwd heeft vermeld kunnen staan.

Voordat je gaat slopen, en misschien zit er wel niets onder!

One Eye

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 17:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

het is inderdaad heel goed mogelijk dat er weinig kruipruimte is hoewel bij een houten vloer er wel enige ruimte MOET zijn i.v.m. voorkomen van vocht/rottingsproblemen.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met het hakken in een draagmuur onder de keuken zou ik maar oppassen. Voor je het weet zakt de keukenmuur, en dan ben je nog verder van huis.
Misschien klinkt het gek, maar kan je niet van buitenaf een gat graven onder de fundering door. Hier in de buurt hebben ze dat ook gedaan om isolatiemateriaal onder de vloer te spuiten.
Ik heb vroeger in een buurt gewoond waar de kinderen van een gezin zich ook op deze manier naar binnen/buiten hebben gegraven.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 22:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar zit de toegang bij de buren? waarschijnlijk zit de toegang bij alle huizen van hetzelfde type op dezelfde plaats.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 22:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Suzy,

Ik weet niet waar u woont maar bij onze gemeente kan je bij bouw en woning toezicht bijna altijd van de oude bouwtekening een kopie laten maken. Sommige zijn zelfs al digitaal aan te leveren. Oude bouwtekeningen zijn helaas vaak als blauwdruk gearchiveerd en dus redelijk onleesbaar geworden. Toch kunt u er belangrijke informatie op lezen.

Succes, Poltol

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 23:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

het is heel goed mogelijk om een gat in een "steunmuur te kappen in de kruipruimte.

bij woningen met een houten vloer zijn over het algemeen alle vertrekken rondom dichtgemetseld.

dit had als reden om de houtenbalklaag waar de vloer op ligt voldoende draagkracht te kunnen bieden.

als je onder in de kruipruimte kijkt zie je precies hoe de balklaag loopt.

onder deze balken kun je dan ook geen stenen weg kappen, want hierdoor verzwak je de vloer.

de ruimte tussen deze balken kun je zonder problemen wegkappen zodat je er tussendoor kunt.

vaak ligt deze balklaag 40 tot 60 cm uit elkaar.

doe dit bij voorkeur onder een deur omdat de kracht van de dragende constructie nm al aan de bovenzijde opgevangen wordt door het deurkozijn.

op die manier hoef je je ook geen zorgen te maken over de dragende constructie

ve
door verwijderd - Aug 21, 2007 om 09:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag allemaal,

Hartelijk dank voor het meedenken allemaal, er zitten zeker bruikbare tips bij en interessante opties waar ik nog niet aan gedacht had! Bij Kadaster of Bouw & Woningtoezicht ga ik navraag doen naar aanwezigheid van eventuele bouwtekeningen. Helaas heeft onze woning een afwijkende bouw t.o.v. andere benedenwoningen in de wijk, dus ik weet niet of informeren naar de plaats van de kruipruimte bij anderen mij zal helpen. Het zou best kunnen dat er zich een toegang in gang of hal bevindt (in ieder geval niet bij waterkraan, zoals iemand suggereerde, die bevindt zich in een afgesloten gedeelte onder de vloer), maar dit kunnen we niet controleren omdat in gang en hal zich onder het tapijt tegels op de vloer bevinden, die we eerst weg zouden moeten hakken om te onderzoeken wat daaronder ligt ;-( ;-(

Het hebben van vochtproblemen in huis is al geen pretje, de kruipruimte niet inkunnen om te kijken wat er aan de hand is, vormt een extra zorg... Vinden van een goede aannemer is een derde probleem... Weet iemand een betrouwbare aannemer met ervaring op gebied van vocht/kruipruimtes in de regio Rijswijk/Den Haag?

Groet,

Suzy

ve
door verwijderd - Aug 21, 2007 om 09:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

loop eens door de gouden gids om daar maar eens reclame voor te maken.

ve
door verwijderd - Oct 2, 2007 om 20:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met een maken van een permanente doorgang in funderingsmetselwerk moet u uitkijken, zelfs wanneer u lateien gebruikt. Alleen een constructeur kan u GOED adviseren. Wanneer het optrekkend vocht plaatselijk is heeft u misschien iets aan deze oplossing. Kap de onderste laag stenen weg tot vlak onder de vloerplanken. Leg een strook dpc op het metselwerk en metsel het gat vervolgens weer dicht. Door de laag dpc kunnen de bovenliggens stenen geen vocht meer opzuigen. Wel moet u natuurlijk niet teveel stenen in tegelijk weghalen.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2014 om 10:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben erg benieuwd wat je uiteindelijk heb gedaan. Wij zitten met exact dezelfde situatie als miraltje, en hebben op dit moment nog niet de oplossing in huis.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2014 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

kwekertje schreef op zaterdag 4 okt 2014, 10:56: Ik ben erg benieuwd wat je uiteindelijk heb gedaan. Wij zitten met exact dezelfde situatie als miraltje, en hebben op dit moment nog niet de oplossing in huis.

Even een ouwe koe uit de sloot opgevist. Benieuwd naar het resultaat na zeven jaar.

U kunt dan zelf ook een vraag stellen in 'Vraag & beantwoord'. Start een nieuwe topic.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2014 om 17:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,
Weet je wel zeker dat er een kruipruimte is? Ik heb zelf een huisje uit 1935 en daar zit geen kruipruimte onder. De fundering is gemetseld. Vroeger bouwden ze wel vaker huizen zonder kruipruimte.Woon op kleigrond en heb ook last van optrekkend vocht in de muren. Mij is verteld dat ik dat het beste kan oplossen door binnen achter de plinten gaten te boren in de muur en daar een soort impregnant in te spuiten. Buiten heb ik om het huis gaten gegraven door de klei heen en gevuld met grind zodat het water weg kan. Maar het probleem is nog niet opgelost.